Jump to content

Varme i båt på vannet i vinter


Downwind

Recommended Posts

Martine29f skrev 28 minutter siden:

Har du utløpet til kjøkkenvasken under vannlinjen...skjønte ikke helt dette jeg heller

 

Ja, i båten min er "kjøkkenbenken" ca. en halv meter over havflaten. Så det hadde teoretisk sett vært mulig å legge et rør med noen få grader helling ut i skrogsiden få skroggjennomføringen over vannlinjen. Imidlertid bestemte båtbyggeren (Albin Marin) seg for litt mer fall på utløpet, og da havnet det under vannlinjen. Tror ikke den løsningen er så uvanlig i små båter.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 9 timer siden:

Det er rimelig sjelden jeg heller sjøvann i "kjøkkenvasken".

 

Jeg også. Men utløpet fra mine vasker er langt over vannlinjen, og uten ventiler. Jeg trodde egentlig at det var normalen. Men kanskje seilbåter er annerledes der også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Men utløpet fra mine vasker er langt over vannlinjen, og uten ventiler. Jeg trodde egentlig at det var normalen. Men kanskje seilbåter er annerledes der også?

Vår Bavaria har utløp fra oppvaskkum og servant over vannlinjen. De Hanse'ne jeg har sett har utløp under vannlinjen. Ofte er skroggjennomføringen der gjemt nede i innredningen, det syns jeg er en dårlig løsning.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Code0 said:

Vår Bavaria har utløp fra oppvaskkum og servant over vannlinjen. De Hanse'ne jeg har sett har utløp under vannlinjen. Ofte er skroggjennomføringen der gjemt nede i innredningen, det syns jeg er en dårlig løsning.

På vår Hanse er kuleventilene lett tilgjengelig under vask på bad og byase. Sjansen for at de fryser er minimal. Da må vannet under båten fryse først. 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 22 timer siden:

Virker ikke som om det er så mange som er opptatt av denne frosten desto lenger vi kommer nordover i landet. En av grunnene til dette er nok at båtene lenger nordover også blir brukt om vinteren. Vi får sette vår lit til den globale oppvarmingen alle sammen, og mimre tilbake til den gangen vi opplevde minusgrader...

Og så ligger båter langs kysten, som jo ofte er mildere enn "innlandsværet" som man får rundt Oslofjorden om vinteren. Funfact: I januar er middeltemperaturen i Oslo lavere enn i Honningsvåg ;) 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 53 minutter siden:

På vår Hanse er kuleventilene lett tilgjengelig under vask på bad og byase. Sjansen for at de fryser er minimal. Da må vannet under båten fryse først. 

Det var en rar løsning og hadde trukket kraftig ned for min del. Er dette standard på Hanse?
Sikkert fint når båten er ny, mindre støy i havn osv. Men ekstra gjennomføringer under vannlinjen er en uting.

Link to post
Share on other sites

Havelle har 5 stk. Kjøling gjennom seildrev, 2x toalett ut og 2x toalett inn. 

Rett over vannlinjen har vi ytterligere 5 (2x dusj, 3x vask). 

Lengre opp har vi to gjennomføringer til dieselvarmere og på akterspeilet har vi ytterligere 4, to lensepumper og to til lufting av gass.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 her. Doble kjølevannsinntak (veritas godkjent i sin tid), toalett inn/ut, spylepumpe og eb liten 3/8» slange til håndvask av saltvann. Håndpumpe altså for å spare ferskvann sikkert. 
 

jeg blåser tørr mine med en kon nylonsak jeg har dreid og trer på blåsepistolen. Da kan ikke de sprenges. Toalett ut vil jeg ikke fikle med så her fyller jeg glykol og spyler ned og stenger samtidig.

Link to post
Share on other sites

Det blir sannelig mange gjennomføringer når man tenker seg om, spesielt over vannlinjen. :crazy:

 

Under vannlinjen:

  • Inn til dassern
  • Ut fra septiktank
  • Kjølevann motor inn

 

Over vannlinjen:

  • Ut fra vask toalett
  • 2 × ut fra vask pentry (det ene blendet)
  • Lufting septiktank
  • 2 × lufting diesel (en for hver tank)
  • Gjennomføring for å hindre hevert for kjølevann
  • 2 × eksos Eberspächer (det ene ikke i bruk)
  • Eksos Wallas kokeaparat

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Havelle said:

Det var en rar løsning og hadde trukket kraftig ned for min del. Er dette standard på Hanse?
Sikkert fint når båten er ny, mindre støy i havn osv. Men ekstra gjennomføringer under vannlinjen er en uting.

Hvorfor trekker det ned? Ja, dette er standard. Alle gjennomføringer og kuleventiler i kompositt. Er ikke spesielt bekymret for vanninntrengning. På gamle båten, en Albin fra 1970, var også alle gjennomføringer under vannlinjen. 

 

Edit: lufting, selvlens og drenering av ankerbrønn er over vannlinjen. Bavaria har vel et "problem" med at drenering til ankerbrønn er montert for lavt, slik at ankerbrønnen fylles med vann. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2x toalett ut

2x toalett inn

2x vask+lensepumpe ut (på badene)

1x motor inn

1x kjøling til cutless

1x vask ut i bysse

 

9 totalt under vannlinja. Beneteau Oceanis 411.

 

Over:

Lensepumpe

Eksos motor

Eksos dieselvarmer

Lufting septik

Lufting gassbrønn

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 4 timer siden:

Hvorfor trekker det ned? Ja, dette er standard. Alle gjennomføringer og kuleventiler i kompositt. Er ikke spesielt bekymret for vanninntrengning. På gamle båten, en Albin fra 1970, var også alle gjennomføringer under vannlinjen. 

 

Edit: lufting, selvlens og drenering av ankerbrønn er over vannlinjen. Bavaria har vel et "problem" med at drenering til ankerbrønn er montert for lavt, slik at ankerbrønnen fylles med vann. 

Fordi jo færre gjennomføringer under vannlinjen, jo bedre. 
 

Stemmer at noen Bavaria hadde et problem med ankerbrønnen, men enten har de to (for dette har jeg ikke hørt om) eller så har du misforstått litt: Det jeg kjenner til er at dreneringen på noen er litt over bunn i ankerbrønn, slik at den ikke tømmes helt.

På Havelle er dreneringen langt over vannlinjen (men jeg er ikke helt fornøyd med dreneringen, det kan ligge fukt igjen)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Havelle said:

Fordi jo færre gjennomføringer under vannlinjen, jo bedre. 
 

Stemmer at noen Bavaria hadde et problem med ankerbrønnen, men enten har de to (for dette har jeg ikke hørt om) eller så har du misforstått litt: Det jeg kjenner til er at dreneringen på noen er litt over bunn i ankerbrønn, slik at den ikke tømmes helt.

På Havelle er dreneringen langt over vannlinjen (men jeg er ikke helt fornøyd med dreneringen, det kan ligge fukt igjen)

Joda, jeg ser den. "Problemet" løst ved å ha gjennomføringer og kuleventiler av god kvalitet ;) 

 

Stemmer, jeg husket feil. Dreneringen var montert for høyt på noen bavariamodeller,  slik at vann ble liggende igjen. På enkelte modeller (kanskje alle?) så var det også brukt finér i bunn av ankerbrønn som til slutt råtnet. Egentlig en quickfix... Gjennomføringen altså, ikke råten. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
BjørnSd skrev 24 minutter siden:

Har skummet igjennom tråden, men ikke sett noe om hva som gjøres med saltvannsinntaket til toalettet. Er det et poeng å stenge kran, løsne slangen  og eventuelt få litt frostveske inn i  toalettpumpa den veien også?

 

Skader vel ikke. Kommer litt an på om det er en luftputebåt, om den er sjøen eller på land, eller hvor kaldt det er der du bor.

Link to post
Share on other sites

BjørnSd skrev for 1 time siden:

Har skummet igjennom tråden, men ikke sett noe om hva som gjøres med saltvannsinntaket til toalettet. Er det et poeng å stenge kran, løsne slangen  og eventuelt få litt frostveske inn i  toalettpumpa den veien også?

Løsne slangen fra toalettet, blåse i slangen til det bobler på utsiden og stenge ventilen. Alternativt helle frostvæske samme veien og stenge når frostvæsken har nådd gjennom slangen. Antar at du har kuleventil.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Løsne slangen fra toalettet, blåse i slangen til det bobler på utsiden og stenge ventilen. Alternativt helle frostvæske samme veien og stenge når frostvæsken har nådd gjennom slangen. Antar at du har kuleventil.

Frostvæske  innestengt i kuleventilen er bra.

Sjøvann  innestengt i kuleventilen har noen ganger hvert blitt en bombe. 

 

Her 35 års erfaring  med  å frostsikre båten  lå i bøye i 30 år. 

det verste året 1,5m med is.

Frost veske i motor og toalett drenere ferskvann.

Blakes bunn ventiler kiker. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nauticat'en hadde følgende hull under vannlinja da jeg kjøpte den:

  • toalett ut
  • toalett inn
  • spylepumpe inn
  • motor inn
  • vask bysse ut
  • vask toalett ut

Har byttet til kompositt på alt utenom vasken på toalettet som får bli neste år, samt montert toalett med ferskvannsspyling, fjernet inntak til spylepumpe så sitter nå igjen med:

  • toalett ut
  • motor inn
  • vask bysse ut
  • vask toalett ut
     

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...