Jump to content

Varme i båt på vannet i vinter


Downwind

Recommended Posts

Jeg skal forvførste gang ha båten på vannet i vinter, i en havn ved Oslofjorden. Jeg har tenkt å ha varmekolber på toalett med vanninntak, under pantry med vann inn/ut og i motorrom, i tillegg til elovn i salong med dør åpen til akterlugar og forlugar. I toeggede har jeg en dieselvarmer på 4 kWh i bakhånd. Mitt spørsmål er hvor mange watt de forskjellige varmekilder bør ha, og hvor mange timer i døgnet de bør stå på.

Link to post
Share on other sites

Det blir unødvendige utgifter til strøm. Frostsikrer du alle gjennomføringer, motor og trykkvannsystem og sørger for god lufting så trenger du ikke varme ombord. Har gjort det slik i havn langs Oslofjorden i 20 år. Så slipper du også å være redd for at noen snubler i landstrøm kabelen din eller at hele brygga blir strømløs. Skulle det gå så langt som at det innføres strømrasjonering i vinter, noe som nå riktignok er lite sannsynlig, så kan det jo også bli problemer. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilbåten ligger i boblehavn i vinter, for første gang dropper jeg varme ombord. Tømt eller glycolfylt det som kunne fryse. Ingen strømstøtte i havna, og kompressoren bruker mye strøm, som vil bli avregnet til våren. Så jeg kutter ut eget forbruk i båten i vinter. Vanligvis har jeg 60 W varmekolbe under motor og 400 W termostatstyrt panelovn på laveste temperatur.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt kjøp 3 varmerør på 30-40 watt i en båtutstyrsforretning. Sett en på gulvet i salongen, en i forkabin og legg en under bunnpanna på motoren. Disse varmerørene blir kun overflatevarme, men vil sørge for å tørre ut luften samt luftsirkulasjon. Da har du et forbruk på maks 90-120w. Lukk ventiler. Dette sørger for et tørt og fuktfritt inneklima, men frostsikrer ikke.

 

Frostsikring av motor gjør du ved å helle utblandet  frostvæske i saltvannskjølingen til motor,  vanligvis i sjøvannsfilteret når motor går på tomgang. Bruk billigste blå eller rød fra Biltema og fyll på til det kommer "samme farge" ut av eksosen.

Hell frostvæske eller spylevæske i toaletter (kjør gjennom slik at hele avløpsmekanismen er sikret) og servanter. Husk også frostvæske i dusjsluk i dusjkabinetter og kjør gråvannspumper slik at disse er frostsikret. Åpne alle vannkraner og dusjarmaturer og blås tilbake vannet mot tank med en liten kompressor. Husk også dusjen ute akter!

Tøm v.v.-bereder. Vann-og septiktanker må tømmes. Kjør gjennom såpass mye frostvæske i toalettene at det står litt i rørene fra septiktank og ned mot skroggjennomføringene for tømmeventilene/septikpumpe.

Link to post
Share on other sites

Downwind skrev 1 time siden:

Kan du beskrive hvordan du frostsikrer ?

To alternativer:

 

1. Tøm tanker ned til minimumsnivå. Kjøp giftfri frostvæske (eks Starbrite anti freeze) til formålet på båtbutikk og fyll på tankene og la det blande seg godt gjennom rørsystem og v.vannstank, sjekke at det kommer farget væske ut av alle kraner på både varmt- og kaldtvannssiden. La kraner stå oppe etter at pumpe er avstengt. Husk også å koble fra varmtvannstanken fra 220 volt

 

 

2. Tømme hele systemet.

Enten tømme via blå pex-slange eller blåse ut med trykkluft. I noen båter kan en helt grei løsning være å åpne ventil og la det renne ut i bunn og pumpe ut derfra. Deretter åpne kraner en og en og suge ut, husk både kaldt- og varmtvannsside. La kraner bli stående åpne i midtstilling.

 

Punkt 3-5 under gjelder uansett om du velger alt 1 eller 2 over.

 

3. Koble fra dusjhode ute (det sprekker ellers lett) NB Den bittelille pakningen er lett å miste (snakker av erfaring)

 

4. Frostvæske i toalett og septiktank og evt dra gjennom frostvæske hvis du har avløp/dusjpumpe i gulvet

 

5. Frostsikre motor. Gjøres ved å blande frostvæske i en balje og koble fra saltvannsinntaket og legge i baljen. Så kjøre gjennom så du ser farget frostvæske komme ut sammen med eksosen. En bitteliten varmekolbe i nærheten av motoren kan likevel være greit, men det er i så fall det eneste. Den ville jeg personlig hatt på en wifi smartplugg da Oslofjorden er preget av plussgrader store deler av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Det blir unødvendige utgifter til strøm. Frostsikrer du alle gjennomføringer, motor og trykkvannsystem og sørger for god lufting så trenger du ikke varme ombord. Har gjort det slik i havn langs Oslofjorden i 20 år. 

Samme her i 10 år.

 

I år skal jeg imidlertid ha et varmerør på 80 Watt under motoren. Grunnen er at jeg mistenker muligheten for kondens i motoren ved plutselige væromslag til mildvær mens blokka er iskald.

 

Jeg ligger dessuten med landstrøm til batteriladeren for det nesten utenkelige at det skulle oppstå en lekkasje. Jeg har tre automatiske lensepumper, men det er jo begrenset hvor lenge de kan gå på bare batteristrøm. I år er batteriene mine modne for utskifting. Vurderer å kjøpe litiumbatterier på tilbud nå før folk begynner å handle til våren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Husk også å tømme varmtvannsbeholder (åpne sikkerhetsventilen) og tømme evt. trykkbeholder i ferskvannsystemet. Jeg frostsikrer også kulekranene på toilettinntak og spylepumpe ved å helle frostvæske i filterkoppene (som sitter høyere enn undervannet) og åpne og lukke kranene så det står kjølevæske i krana.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ligger med landstrøm som får strømstøtte, siden det kommer fra privat bolighus. så blir å ha frostvakten på i motorrommet som vanlig. Vanntanker tømmes, og septik tømmes samt det fylles litt frostveske i, siden jeg skal jobbe i båten i vinter og da må kunne bruke dassen, om det er nødvendig.

VV bereder får stå med vann å landstrøm. Trekker veldig lite, når det ikke er noe forbruk.

Men kutter nok ut varme å avfukter i forskipet i år.

 

Får kjøre igang dieselvarmer når jeg er i båten, å tørke ut litt i båten.

Motor gjøres det ikke noe med, da denne blir kjørt driftvarm min 1 gang pr måned.

 

@NilsPils Du får sjekke Black Friday, alle eksperter mener jo det skal bli tidenes black friday, siden butikker ligger inne med alt for mye på lager, å kjøpelysten er mye mindre enn normalt. Så kan komme bra tilbud på batterier du trenger.

 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Husk også å tømme varmtvannsbeholde

 

Og før den tømmes: Koble fra 230V om den har slik oppvarming. Elementet liker absolutt ikke å bli rødglødende der det står uten vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

På Vestlandet ligger de fleste båter på sjøen året rundt. Svært få synker, og jeg tviler på alle har gjort masse forholdsregler for å hindre det i utgangspunktet.

Ville passet på motor og varmtvannstank. Ellers går det nok ganske bra.

 

Etter mi meining er Emma den einaste som har vore inne på noko av det viktigaste. Passa på motoren. Forviss deg om at fersvasskretsen har frostveska med lågare frysepunkt enn kva det kan bli der båten ligg.

 

Eg skiftar frostvæska ca. kvart tredje år. Den brukte frostvæska brukar eg til å frostsikra dassane.

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 12 minutter siden:

 

Etter mi meining er Emma den einaste som har vore inne på noko av det viktigaste.

 

 

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Ville passet på motor og varmtvannstank. Ellers går det nok ganske bra.

 

Ikke alle råd er like gode. Da går du i så fall ut fra at brorparten av forumets medlemmer bor i nabolaget ditt, @Ask. Her langs Vestfoldkysten, hvor også TS bor og ber om råd, kan det gjerne bli minus 20 i perioden desember-februar og istykkelse på mer enn meteren. Sist det var grundig kaldt kunne vi gå halvveis ut til Færder Fyr på isen.

Min erfaring er at de fleste er gode på å konservere selve motoren, men overraskelsene kommer om våren i form av frostskader på røropplegg, beredere, m.m. og jordslag. Been there, done that ... 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 3 timer siden:

 Hvordan frostsikrer vi våre biler?

Bilen har verken sjøvannskjøling eller ferskvannstank og varmtvannstank. Så ting er enklere der.

 

Jeg holder til på vestlandet, så jeg tømmer ferskvann før vinteren. kopler fra pumpe og setter kranene åpne. En skvett frostvæske i dassen, og så kan vinteren bare komme. Å bruker strøm når man ikke er i båten er både dyrt og unødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, TideRace said:

Her langs Vestfoldkysten, hvor også TS bor og ber om råd, kan det gjerne bli minus 20 i perioden desember-februar og istykkelse på mer enn meteren. Sist det var grundig kaldt kunne vi gå halvveis ut til Færder Fyr på isen.

 

Er nok forskjell på øst og vest ja. Jeg ligger ute hele året, og har gjort det i alle år. Har varmtvannstanken på, pumpen av og alle kraner åpen. Utedusj er koblet fra. Så sant det ikke bunnfryser under båten, vil aldri inntak og ventiler under vannlinjen ha minusgrader, så her gjør jeg ingenting. Har en liten vifteovn på i den kaldeste tiden for å holde temperaturen over 0 inne i båten. Kaldeste vinteren var det minus 19 en periode, men det gikk greit. Ble aldri under 1 minusgrad inne i båten. Har sprengt to koblinger i ferskvannsystemet på disse årene. Begge gangene hadde jeg glemt å ta trykket av systemer, og sette kranene åpne. Båten brukes hele året, så den blir gjennomvarmet noen ganger i måneden.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Det er det samme hver eneste høst, slik som 'hva gjør jeg'. Fra tid til annen, ikke denne gangen, blir det ikke opplyst om hvor i verden båten befinner seg, type båt, eller om den ligger i sjøen eller om  den skal på land, ute, inne, kaldt eller varmt. Og svarene spriker tilsvarende etter hva slags båt den enkelte har, hvor den er osv, osv. Så når Hulda skriver 'ingenting, setter på panelovnen', så er det et dårlig svar for en uisolert cabincruiser med gjennomtrekk i motorrommet. Der knapt bunnpannen er under vannivået på  utsiden. Eller når NilsPils skriver at han sprayer over motoren sin for at det kan kondensere på den. Hvilket det ikke gjør hos Hulda der toppen av motoren ligger 10 cm under vannlinjen i et superisolert motorrom. 

 

Moralen er, etter mye knotting på brettet- C-drevet på datamaskinen har avgått ved døden, er at hva som er greit for den ene kan være totalhavari for den andre. Moralen er: Tenk sjæl. Ikke slå sammen det mest lettvinte fra alle svaren og følg den mix'en. Det går garantert i dass. Om du ligger i en meter is utenfor Svartskog i Bunnefjorden og temperaturen detter til 28 minus.

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 12 minutter siden:

Får du lest av dette hjemmefra? Funnet enkel løsning for å gjøre det?

Nix, er ikke så avansert. Var om bord i dag. Det er bare snakk om investering og faste kostnader for å få det det til. Jeg har så langt greid meg foruten. Det er bare 95 km hjemmefra til der båten ligger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...