Jump to content

Vedlikehold av dynamo, hvordan gjør dere det?


Martine29f

Recommended Posts

Heisan. Har en 30 år gammel båt med ditto maskin, Yanmar 4lh dte som brukes hele året. Tenkte på dette en dag, hva med dynamo, når tar den kvelden? Sikkert på det mest ugunstige tidspunket. Den lader på 14.5 rundt der og det har den gjort de siste 10 årene jeg har hatt den. Bruker dere å ta en sørvisrunde eller venter dere på "smellen"....

Link to post
Share on other sites

Venter på smellen. Og det skjer hver gang jeg sveiser på Hulda og glemmer å koble fra. Nå har jeg vært flink i mange år. Moderne vekselstrøms-dynamoer holder nærmest evig om de har det nogenlunde tørt. Ta bil, pizzabilen har dynamoen hengende under motoren. Bilen er fra 2006 og har gått 150 000 km. Vår gamle Opel gikk til den ble vraket med samme dynamoen, 300 000 km.

Link to post
Share on other sites

Det som ryker på ein dynamo (hvis den ikkje blir knekt med Hulda-metoden), er børstene.  Når dei er utslitt sluttar den å lade. Hvis me reknar om 150 000 km til driftstimar blir det ca 3000 timar. Etter mi erfaring kan ein oppleva at børstene er utslitt då, men dei kan og vara dobbelt så lenge.  Å skifta børster på ein Hitachi-dynamo (som er på dei fleste Yanmar-motorar) er litt komplisert.  Dynamoen må demonterast, og det er arbeid for fagfolk.  Mykje lettare på Valeo et.c.  Konklusjon: Ikkje gjer noko før dynamoen sviktar.  Når det skjer, kjøp ny, eller få fatt i innbytte-dynamo.

Link to post
Share on other sites

Mixer'n skrev for 3 timer siden:

Det som ryker på ein dynamo (hvis den ikkje blir knekt med Hulda-metoden), er børstene.  Når dei er utslitt sluttar den å lade. Hvis me reknar om 150 000 km til driftstimar blir det ca 3000 timar. Etter mi erfaring kan ein oppleva at børstene er utslitt då, men dei kan og vara dobbelt så lenge.

Mulig 3000 timer er et normalt timetall å forvente, det vet jeg ikke. Men hvor lenge børstene lever på en dynamo avhenger jo også av bruksmønsteret på båten, og det elektriske anlegget. Dersom man har en ekstern regulator som jager opp ladestrømmen, stor batteribank, og mye elektrisk forbruk, lever dynamoen et hardere liv. I båten til trådsatarter har jeg derimot et inntrykk av at bruken er ut på fisketur osv, og med intern regulator blir det minimal slitasje på børstene i forhold til driftstimene. 

 

Mixer'n skrev for 3 timer siden:

  Å skifta børster på ein Hitachi-dynamo (som er på dei fleste Yanmar-motorar) er litt komplisert.  Dynamoen må demonterast, og det er arbeid for fagfolk.  Mykje lettare på Valeo et.c.  Konklusjon: Ikkje gjer noko før dynamoen sviktar.  Når det skjer, kjøp ny, eller få fatt i innbytte-dynamo.

Ja, litt komplekst å bytte børster, men jeg synes du overdriver litt her. Dette er kostbare og gode dynamoer, og vel verd å koste på en overhaling. 

 

Her er en gammel tråd med bilder og forklaring på hvordan du åpner en Hitachi LR180 (som du muligens har). Denne er lik vår og jeg har hatt vår dynamo oppe ved to anledninger. Den ene gangen fordi den sluttet å lade, noe om jeg fikset ved demontering, rengjøring av børstestøv, lee opp børster i børsteholdere osv. Den andre gangen for å lodde inn en diode. 

 

Martine29f skrev for 5 timer siden:

Har en 30 år gammel båt med ditto maskin,

Hvis dynamoen din har stått i motorrommet i 30 år er det ikke dumt å ta en service på dynamoen. Hvis du ikke er komfortabel med å skru selv, så koster det ikke all verden å sette jobben bort til et spesialverksted. Ved demontering ville jeg gjort tre ting:

  • Grundig innvendig rengjøring. Børstestøv kan gjøre at den slutter å lade.
  • Kontrollere lengden på børstene, eller rett og slett bare bytte.
  • Bytte lager. Den har to små kulelager, like greit å bytte disse når dynamoen først er åpnet, og den er 30 år gammel. 

Hvis du gjør dette sikrer du at du mest sannsynlig har god lading i lang tid framover, og slipper ladeproblemer den dagen det passer som minst. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel et ordtak som heter. Ikke rør noe som funker..... sikkert flere her inne som blir mer og mer skeptisk på ting som kan gå til h....og så blir det bobil neste pga alder. Må sørge for at det blir leeeennge til. Å stå på en oppstillingsplass med den største utegrillen tiltaler ikke meg...ennå.

IMG_20220310_065342.jpg

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 10 timer siden:

Bruker dere å ta en sørvisrunde

Manualen til Ford Sabb 2715 E  sier at en skal sjekke , 

Riktig rem stramming gir max 13mm fri bevegelse av remen ut og inn, målt midt mellom dynamo og vannpumpe.

har brukt 10mm i alle år.

Sveising har godt bra når en jorder der en sveiser. og har to pola anlegg.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 13 timer siden:

Du kan kjøpe en reserve å ha om bord men da er det gjerne starteren som ryker. Og vice versa.... 

Løsningen er jo da å ha dobbelt av alt, da går det bra samme hva som ryker.

På største båten min har jeg to motorer med separat dristoffsystem så de går helt uavhengig av hverandre.

Men det er bare ene motoren som produserer strøm utover det den forbruker selv under drift (startes med snor).

Link to post
Share on other sites

Jeg går her veldig enig med Komodo.
De eldre Hitachi LR180-03C (-04C, og for den saks skyld 155) bør ikke slites i stykker uten at det er nødvendig.
Tross alt var dette en av de beste og opprinnelig også dyreste dynamoer i sin klasses.
Og riktignok kan man lete ganske lenge også idag for å finne noe av det samme robuste kvalitet.

Slitasjen som nevnt er jo avhengig av noen faktorer.
Bl.a. miljo, vedlikehold, og ikke minst belastning både elektrisk (høy last v. lav turtall) og mekanisk.

F.eks. reim-stramming.
For lite stramming:  = slipp = friksjon = mye... pådrag av varme i tillegg til varmen som
dynamoen produserer selv og varmen fra motoren-
Frontlageret mister da gjerne fett og slites ut kjapt.
Når temperaturen bare blir høy nok skades evt. også rotoren.

For mye stramming:  kan gjøre eksakt det samme, og ødelegge vannpumpa samtidig.

Omvendt kan tungtgående lager akselerere reimslitasjen, og føre til det samme som med for lite stramming.
Lager behøver forresten ikke å være totalt ødelagt for det, uttørket er helt tilstrekkelig allerede. 

Kullbørstene: kan henge litt eller helt i børstekanalene grunnen støv, fukt, ....og faktisk t.o.m. krypdyr.
Når børstene da minsker kontakt begynner det å bli varm, med resultat at børstene
sliter raskere og det går løs på sleperinger.
(NB: Mange andre, men ikke på LR, ringene der er robust)

Børster koster vel kanskje 25,- stk..
Fjær bak børstene er det bare sjelden et problem med.
Lager, avhengig type og kvalitet, koster mellom 80,- og 200,- stykke (skiftes begge for å gjøre det riktig).
= 3 - 400,- til material.

Så bruker man anledningen for både å rense, og å fjerne rust og oksyd fra kontakter.
Særlig under blikkstripa (naglet) som så kan forhindre rare opplevelser med ladespenninger. 

Jeg kan heller ikke alt (sliter fortsatt med f.eks. hjernekirurgi på detaljnivå og å lage ostekake uten
at den veier 6 kg etter hvert).
Men t.o.m. når en setter bort jobben blir det bare veldig sjelden mer enn 1300 - 1500,- avhengig
hva en finner inne i dynamoen når den åpnes, som da inkluderer
test på benken både før og etter reparasjon.

I min verden anbefaler jeg dette uansett både for Hitachi sin LR og andre merker,
og også når en LR180-03C faktisk sluttet å arbeide en gang.
For, en virkelig likeverdig dynamo (dvs. ikke noe av de plagiatene til 33,- - 150,- Dollar som
minner optisk på originale LR) koster gjerne et sted mellom 5 og 10.000,- kroner idag.

Forsvarlig grense for å reparere en LR180-03C / -04C går ved ca. 2500,- når den ellers er i riktig god stand.
Å bruke litt tid og noen hundrelapper for et forebyggende vedlikehold en gang over vintertiden
er da vel ikke akkurat noe veldig dårlig ide?

Synes jeg da. :smiley:

:fishing: 
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Milde himmel! På 18 år og 1000 motortimer har jeg hatt to dynamoer, hvorav den ene ligger om bord som reserve. 'Refurbished with pride' av en eller annen i USA til rundt NOK 500/stk levert Norge. Jeg har tatt noen diodebroer ved sveising om bord. Koster nesten ikke noe. De lader batteriene helt greit. 10000 kroner for en dings som gjør samme jobben er for meg bortkasta penger. Ulempen med 500-kroners-dynamoene er at de ikke har W-uttak.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Milde himmel! På 18 år og 1000 motortimer har jeg hatt to dynamoer, hvorav den ene ligger om bord som reserve. 'Refurbished with pride' av en eller annen i USA til rundt NOK 500/stk levert Norge. Jeg har tatt noen diodebroer ved sveising om bord. Koster nesten ikke noe. De lader batteriene helt greit. 10000 kroner for en dings som gjør samme jobben er for meg bortkasta penger. Ulempen med 500-kroners-dynamoene er at de ikke har W-uttak.

Vel, for 18 år siden var fraktprisene kanskje litt andre enn i dag.
Og det er ikke en "vasket dynamo" med biltypiske sparelegeringer inni vi snakker om,
men nytt og med datablad.

Refurbisheren kan nok knapt kjøpe delene han trenger til denne prisen idag for å overhale en god dynamo til
teknisk samme stand som original-delene er beregnet (!) for.
Å kunne selge denne så med gevinst betyr jo at han nøyer seg med "5",- Dollar og kunden nøyer seg med "1" måneds garanti. Dvs. ikke akkurat det de fleste ønsker å montere på båten (eller bil).
Men du og jeg, vi kan, da er jeg enig i.
Jeg på kundebåt derimot:  "Kan" ikke, for kan ikke garantere en tøddel med sånt.

Ellers er det nok bl.a. "Eple og egg", oppgavene dynamoen må kunne mestre,
og ikke minst effektkurven som er noen av forskjellene en kan se på.
Om det ene eller andre ikke anses som nødvendig av en, betyr det ikke at det er det samme for andre.
Ellers: Hvorfor kjøper og installerer bilprodusentene svindyre dynamoer
hvis de kunne nøye seg med en til 30,- Dollar isteden?
Volvo trengte ikke å montere 115A Mitsubishi (som leverer maks 85), hvis det ikke fantes alle
de problemene de fighter med.
Og jeg? Den dyreste dynamoen Balmar tilbyr koster ca. 63.000,- inkl. moms.
Og det er overhodet ikke noe problem for de som trenger, dvs. har behov.
Jeg f.eks. selger den regelmessig til diverse offisielle i både Norge Sverige Finland og Danmark, og ikke minst... større fiskebåt som faktisk ble lut lei av alle de havnedager grunnen brente dynamoer de før måtte bytte konstant.
Monter en sånn, ferdig.
Dyrt? Når båten ligger til land koster det mange ganger mer.
Regner vi det ned til basis fritidsbåt er det ikke noe annet, bare billigere i prisen men ikke billig.
Jeg leverer til båter med 10, 20 .... 180A og en med 270A konstant forbruk.
Innen 40A kan man i grunn velge det meste, ovenfor det bør en nok se nærmere på saken
De som har store batteribanker, + høy forbruk, men som seiler, har atter andre behov,
da f.eks. på raskest mulig lading av døgnbehovet som f.eks. jeg har sett med over 500Ah.

50,-Dollar-Refurbisheren får da nok noe problem allerede i øyeblikket det overstiger ca. 50A,
for da må han se på kvaliteten av sine dioder allerede, som vanligvis er beregnet til realistisk 4 - 5 år levetid under normale betingelser.
Det finnes mange grunn for å velge enten billigst mulig, eller det som må til for å kunne være mest sikker på at ting virker. Både subjektive, og/eller tekniske.

Også Yanmar kunne jo ha valgt som Volvo før i tiden, men bestemte seg på kvalitet passe til motorene de leverer.
Originale LR180 tåler i alle fall ganske mye termisk belastning, leverer ganske godt også når den er varm,
og det over lang tid, som kan ses hos de fleste med større batteribanker.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 4 minutter siden:

Hei.

 

Joerg, Komodo, eller andre for den del. Kan de tilrå einkvan som er gode på vedlikehald av hitatchidynamoar?

Det vi snakket om er ikke komplisert.
Bortsett av meg selv kan dette nok utføres av omtrent alle dynamo-verksteder i landet.
Har du en i nærheten da spør du kanskje der først.
Hvis ikke, da må den sendes godt emballert som pakke (Posten nettsalg = 129,- per vei).
Men hva med å høre med venner og bekjente som har både litt erfaring, lagerverktøy og loddebolt?
Funker den bra enda nå, og trenger du bare å fikse som beskrevet, da kan dette bli en kosejobb hjemme, vil jeg si.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Vel, for 18 år siden var fraktprisene kanskje litt andre enn i dag.
Og det er ikke en "vasket dynamo" med biltypiske sparelegeringer inni vi snakker om,
men nytt og med datablad.

Refurbisheren kan nok knapt kjøpe delene han trenger til denne prisen idag for å overhale en god dynamo til
teknisk samme stand som original-delene er beregnet (!) for.
Å kunne selge denne så med gevinst betyr jo at han nøyer seg med "5",- Dollar og kunden nøyer seg med "1" måneds garanti. Dvs. ikke akkurat det de fleste ønsker å montere på båten (eller bil).
Men du og jeg, vi kan, da er jeg enig i.
Jeg på kundebåt derimot:  "Kan" ikke, for kan ikke garantere en tøddel med sånt.

Ellers er det nok bl.a. "Eple og egg", oppgavene dynamoen må kunne mestre,
og ikke minst effektkurven som er noen av forskjellene en kan se på.
 

Nå, nå Jörg, nå må du ikke hisse deg opp.

 

Den siste dynamoen jeg kjøpte kom på NOK 1200 inkludert moms og frakt fra USA (det er den forrige som kom på 500 spenn). Den er ikke 'vasket og satt sammen'. Den er renovert tilbake til ny-standard av AC-Delco som ikke er noen bakgårdssjappe, men hovedleverandør til- og delvis eid av GM. Dette er en versjon som heter 12Si. Bortsett fra at den ble levert med plastvifte, som AmCar-gutta synes er noe dritt. For når de kjører offroad, så tåler ikke plastikken motstanden når de kjører motoren og dynamoen full av gjørme. Dessuten har plastikken en tendens til å disintegrere ved ekstrem rpm og høy varme. Så jeg fikk metallvifte av en av gutta i Østfold AmCar-miljø.

 

Så, når jeg lader mine 450 Ah startbatterier som er nede på 70 %, starter 12Si og lader på rundt 60 A. I tillegg trekker båten mellom 10- og 15 A. Så plusser vi sammen dette, leverer 12Si rundt 75 A. Så lenge det trengs, tatt hensyn til at spenningen regulerer amperen ned. Og denne dynamoen er beregnet på å sitte bak radiatoren i en bil og motta saltlake fra veien. Jeg skal ikke nevne at Balmar har hatt korrosjonsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Nå, nå Jörg, nå må du ikke hisse deg opp.

Neida, jeg hisser meg ikke opp, men bare forteller hva jeg tenker og lufter litt info om hvorfor.
Kan jo ikke være så feil å bli forstått av forskjellige synsvinkel.

Ang din 12SI.
Får du 75A ved varm dynamo, av de 94 som den er rated til, da er det jo mye.
Og da vel også maks når jernet ble varm (husker ikke, men mener det fantes ikke temp-begrensning per regulatoren i denne, grunnen for at det er en del statorer som brente på tross litt større overflate).

Følger det med et test sheet etter "refurbishing" når de sender fra USA?
De fleste refurbisher gjør jo ikke det.

Ikke noe imot din dynamo, jeg både har håndtert mye annet enn Balmar før, og gjør det fremdeles.
Bare at en får vanligvis det en betaler for og det finnes nok grunn for at denne serien ikke har havnet på båt.

Ellers, du, da i motsetning til de fleste andre, kan jo fikse ymse problemer mellom to kopp kaffe også mens du er på tur.
Du er jo forberedt på det meste, så kan du også reparere på tur.

Men jeg ser jo også regelmessig hva "refurbished" betyr, og det er igrunn ikke noe annet med "plagiater".
Originale deler (f.eks. din rotor) ser nok litt annerledes ut, og noe 4k 1min som øvre grense
er vel ikke akkurat noe å skryte av for en nærmest medium case.
Mja, og det ang. "refurbished med pride" fikk du jo kommentert selv, når du fant stator-kabelen som ble loddet men ikke klemt. Fusk, må vi vel si?
Forresten lodder jeg statorer med høytemperatur lodd. Vanlig radiolodd fra BT er ikke akkurat til
å anbefales på slik utsatte steder som statorkontakter, heller ikke når den klemmes samtidig.

Ok. Du har kontroll, da må det vel være greit.

Ang korrosjon på noe fra Balmar.
Hvilken type mener du, og hva er det som ruster?
Meg bekjent er det bare tidligere 7-series som har hatt en del problemer (om jeg husker riktig).
Men denne ble bare kjøpt til i sin tid, og solgt videre uten modifikasjon.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...