Jump to content

Vedlikehold av dynamo, hvordan gjør dere det?


Martine29f

Recommended Posts

Min erfaring med nyere dynamo/startere er att sleperingene også er nedslitt når børstene er det.
Som oftest er det da ikke noe å koste på .Det er billigere og enklere å kjøpe en ny.
Virker som sleperingene er bløtere i nyere komponenter enn de var for noen tiår siden for da kunne man komme unna med nye børster.
I vertfall første gang.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 1.11.2022 at 23.36:

Min erfaring med nyere dynamo/startere er att sleperingene også er nedslitt når børstene er det.
Som oftest er det da ikke noe å koste på .Det er billigere og enklere å kjøpe en ny.
Virker som sleperingene er bløtere i nyere komponenter enn de var for noen tiår siden for da kunne man komme unna med nye børster.
I vertfall første gang.

Det kommer an på situasjonen.
På omtalt LR180 er det i hvert fall polerte stålring, disse sleperinger slites ikke ned i det hele tatt.

Mange andre da med kobberringer (vil hevde de fleste) kan byttes relativt enkelt.
Når dynamoen er i deler allerede er dette en to kvarters arbeid ekstra.
Men mange av dem er da bare litt skrå/ujevn, noe som ofte enkelt kan fikses på dreiebenk.
Materialet er ofte relativ tykt, det pleier å holde det samme antall timer en gang til.

NB: Særlig eldre dynamoer fra båt både kan og bør sendes til sjekk helst rett etter sesongen.
Dvs. ikke først rett før en skal på ferie, for "tusen" andre gjør det samme og venter da allerede.
Så får alle god tid, som resulterer at ting kan fikses billig.
Og skulle det bli synlig at overhaling bør frarådes allikevel, da har man god tid også for å finne et bra alternativ.

Det samme ovenfor gjelder forresten også for startere enten dem er eldre, antatt sliten,
stått våt, eller er kjent for å fuske.
Kollektorer (rotor) kan ofte dreies over, kanaler renses og skjæres, mens både børster, fjær,
og innslag kan byttes enten i deler eller som enhet.
Kommer det til mer dyre deler kan man vurdere dette ift. nyanskaffelse.
Grensen går også der ved ca. 50%, som kan være lønnsomt for den ene eller andre når starteren koster mye.

Det er som med det meste, en sparer mest når en tenker tidlig.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 11 timer siden:

Det kommer an på situasjonen.
På omtalt LR180 er det i hvert fall polerte stålring, disse sleperinger slites ikke ned i det hele tatt.

Mange andre da med kobberringer (vil hevde de fleste) kan byttes relativt enkelt.
Når dynamoen er i deler allerede er dette en to kvarters arbeid ekstra.
Men mange av dem er da bare litt skrå/ujevn, noe som ofte enkelt kan fikses på dreiebenk.
Materialet er ofte relativ tykt, det pleier å holde det samme antall timer en gang til.

NB: Særlig eldre dynamoer fra båt både kan og bør sendes til sjekk helst rett etter sesongen.
Dvs. ikke først rett før en skal på ferie, for "tusen" andre gjør det samme og venter da allerede.
Så får alle god tid, som resulterer at ting kan fikses billig.
Og skulle det bli synlig at overhaling bør frarådes allikevel, da har man god tid også for å finne et bra alternativ.

Det samme ovenfor gjelder forresten også for startere enten dem er eldre, antatt sliten,
stått våt, eller er kjent for å fuske.
Kollektorer (rotor) kan ofte dreies over, kanaler renses og skjæres, mens både børster, fjær,
og innslag kan byttes enten i deler eller som enhet.
Kommer det til mer dyre deler kan man vurdere dette ift. nyanskaffelse.
Grensen går også der ved ca. 50%, som kan være lønnsomt for den ene eller andre når starteren koster mye.

Det er som med det meste, en sparer mest når en tenker tidlig.

:fishing:
Jørg
 

Jeg trodde sleperinger erstattet børster men der har jeg tydeligvis tatt feil. Jeg har også trodd at sleperinger ble brukt i miljøer der det er uønsket med gnister som det jo blir med børster.
Fint om noen nkan rettlede meg :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvilket eksempel tenker du på?
Kolliderer noen betegnelser?

Ellers til vår verden:
Slepering-kontakter er nok det betegnelsen sier: Slepering og kontakt,
begge deler kan vær av forskjellig type material.

Børsteløs sier det motsatte, dvs at det ikke finnes fysisk kontakt mellom bevegelig og fast del,
likevel kan det være interaksjon mellom enhetene, da vanligvis via magnetkraft.

Børstekontakter vil alltid kunne gniste på noen måte, men kan jo bygges slik at et brennbart medium
enten ikke rekker til gnisten (skjerming), eller at gnistet ikke har nok energi for å kunne tenne på noe, mv.
da med f.eks. presisjon  eller også fordeling av strøm og lav spenning slik at den enkle kontakten
ikke har energi nok for å gniste.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Jeg trodde sleperinger erstattet børster men der har jeg tydeligvis tatt feil. Jeg har også trodd at sleperinger ble brukt i miljøer der det er uønsket med gnister som det jo blir med børster.
Fint om noen nkan rettlede meg :rolleyes:

Sleperinger og børster er to vidt forskjellige ting. Børstene ligger an mot sleperingene når dynamoen roterer, på samme måte som børstene i en likestrømsmotor ligger an og subber på kommutatorene.

 

En moderne dynamo er egentlig en vekselstrømsgenerator der vekselstrømmen blir likerettet til likestrøm, det skjer i diodebroa. Her ser du et bilde fra @Ingars gamle eminente tråd om dynamo og lading. Alle som ikke har lest den tråden bør ta seg tid til det, der har du mye god læring :yesnod:

 

På dette bildet ser du hvordan kullbørstene ligger an mot sleperingene.

image.png.c2b2210c1658af60223ab53365f70051.png

 

Og her ser du hvordan kullbørstene ligger an mot kommutatorene i en likestrømsmotor. Børstene er av grafitt, kommutatorene er kobberstaver som ligger ved siden av hverandre.

image.png.57524c0e56d8f1011c787dc3490cceda.png

 

På dette bildet ser du tydeligere hvordan kommutatorer ser ut.

image.png.48dd3c00080e13226ea49fc306b5cc08.png

 

Mens sleperinger er to glatte ringer:

image.png.540027e72eec8d12841bd5009452ca28.png

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...