Jump to content

Sikre stor/tung flytebrygge mot bevegelser av sjø og tidevann


FlyterBryggen

Recommended Posts

Så, jeg skal sikre fast en flytebrygge med hus. Konstruksjonen er rundt 6x7m, med kortsiden mot fastland. Alt sammen + folk veier mellom 6-7.000kg uten landgang. 

 

Jeg har tenkt å bruke en landgang på rundt 4-5m. Usikker på hvordan den skal festes, trenger innspill på det. 

 

I tillegg så lurer jeg på hvordan jeg skal holde det hele stabilt uten for mye spenninger i sikringspunktene som er festa i fastlandet. Har tenkt på "mooringsankere" på havbunn. Men så er det stor variasjon flod og fjære. Så da blir det jo slakk i de ankringspunktene som ligger på havbunnen. 

 

Så noen tips?

Å feste en stor tung konstruksjon i fjord med mye havkrefter...

 

Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

FlyterBryggen skrev 18 minutter siden:

Jeg har tenkt å bruke en landgang på rundt 4-5m.

 

FlyterBryggen skrev 19 minutter siden:

Men så er det stor variasjon flod og fjære.


Nå må du bestemme deg. Er det stor forskjell pæ flo og fjære eller ikke?  En landgang på 5 m vil henge bortimot loddrett på fjære sjø detsom det er stor forskjell på flo og fjære etter norske forhold. 
 

Hvor holder du til? Hvor utsatt er det for vind, vær, strøm og bølger? 
 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

FlyterBryggen skrev 11 minutter siden:

landgangen følger jo bevegelsene vertikalt opp og ned... 

 

hvor i landet holder du til?   er jo endel variasjon på forskjell flo/fjære

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Hvor stor høydeforskjell er det på flo og fjære?

 

Hvis 2 meter er vel en 4-5 meter lang landgang litt kort? Blir veldig bratt på fjære 

 

På det verste er det rundt 2m.

 

Hadde ikke tenkt på det med for kort landgang. Men ser noen flytebrygger her som har en så kort landgang.

Link to post
Share on other sites

Vi har en 15X2m betongbrygge en plass med til tider store bølger etter passerende båter. Den er festet med kjetting mot land, via et truckdekk som strekkavlaster. Man må bruke massive dekk fra gocart eller truck for å ikke slite det i stykker første sesongen. I andre enden er det kjetting i kryss ut mot 1300kg betongmooring med daumann på 50 kg. Forskjell på flo og fjære rundt 1,5 meter. Landgang på 7 meter festet i land på en bolt. Nylonhjul ute på bryggen. Har ligger greit i 15 år.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 12 timer siden:

Vi har en 15X2m betongbrygge en plass med til tider store bølger etter passerende båter. Den er festet med kjetting mot land, via et truckdekk som strekkavlaster. Man må bruke massive dekk fra gocart eller truck for å ikke slite det i stykker første sesongen. I andre enden er det kjetting i kryss ut mot 1300kg betongmooring med daumann på 50 kg. Forskjell på flo og fjære rundt 1,5 meter. Landgang på 7 meter festet i land på en bolt. Nylonhjul ute på bryggen. Har ligger greit i 15 år.

 

Nydelig! Tusen takk!

Men hvordan får man plassert en så tung mooring på nøyaktig rett plass?

Link to post
Share on other sites

Vi har 2-3m forskjell på flo og fjære i Trøndelag. Utlegg på 500-750 kg i kryss. de ble støpt på fjæra og flødde de opp mellom to båter. Laga ei ramme med tre rør horisontalt og tredde tauene i 8 tall for å få friksjon og kontrolert senking. Landgangen din må være mye lengre og festet i et roterende punkt på land.  skinner med nylonhjul på brygga sånn at den kan vandre. oppretting skjer jo atuomatisk. Hvor værhardt det er spiller veldig stor rolle! ikke minst for utliggere og båter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 5.11.2022 at 20.20:

Hvor holder du til? Hvor utsatt er det for vind, vær, strøm og bølger?

 

ivar skrev On 5.11.2022 at 20.48:

hvor i landet holder du til?   er jo endel variasjon på forskjell flo/fjære

 

-morten- skrev 33 minutter siden:

Hvor værhardt det er spiller veldig stor rolle! ikke minst for utliggere og båter!

 

Trådstarter har ikke registrert seg med bosted, og svarer ikke på hvor dette er. Ser ut til å være en gjenganger i slike tråder. Man mister litt lysten på å hjelpe, når man ikke får svar på enkle spørsmål...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

 

Komodo skrev On 7.11.2022 at 8.07:

 

 

 

Trådstarter har ikke registrert seg med bosted, og svarer ikke på hvor dette er. Ser ut til å være en gjenganger i slike tråder. Man mister litt lysten på å hjelpe, når man ikke får svar på enkle spørsmål...

Uff...jaa... ne det har du rett i. Jeg anså at tråden var avslutta og at jeg fått den hjelp jeg trengte vedrørende emnet og derfor ikke sett eller respondert på svar jeg fikk etter det. 

Men ser nå at jeg stilte et spørsmål til i mitt seneste innlegg.

Jeg hadde gitt svar på forskjellen mellom flo og fjære. Ønsker ikke å oppgi nøyaktig plass for konstruksjonen siden det er snakk om en kommersiell virksomhet som enda ikke er offentliggjort. Men kunne ha svart på hvor utsatt det er for vær og vind ja. 

 

Det er ikke utsatt for bølger eller mye vind.

 

Jeg takker alle som har tatt seg tid til å svare. Var mye god info som kom fram her. Også i den tråden som Ivar viste til er bra.



 

 

Redigert av FlyterBryggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å fortsette på tråden så oppsummer jeg litt info:

 

Konstruksjon som flyter med totalvekt på rundt 6-7000kg skal ankres og man har adkomst gjennom en landgang. 

Det er rundt 2m forskjell på det verste mellom flo og fjære.

Området er ikke utsatt for vind og bølger pga fjell og landareal som er i veien, men det kan så følgelig forekomme. Også ikke utsatt for stor båttrafikk. 

Det skal ikke festes båter til konstruksjonen.

Etter landgang, er det dypt der konstruksjonen skal stå. 

 

Flere gode svar angående bruk av mooring og hvordan de skal monteres har blitt svart på. 

Landgangen må være tilstrekkelig lang og ha hjul for å kunne vandre.

 

Jeg har noen flere spørsmål angående sikring av denne konstruksjonen:

  • Feste hele konstruksjonen i trebrygge.
  • Stiv arm // stiff arm (engelsk).

Der flytekonstruksjonen skal stå er det en fast trebrygge. Det finnes altså ikke noe solid fjell eller mark å feste bolter på.

Er det risikabelt å feste en så tung konstruksjon inn mot land i en fast trebrygge som er montert på stolper?

 

Jeg har sett at det finnes noe som heter "stiff arm" på engelsk. Finner ikke motsvarigheten på norsk men det er en slags sikring som holder brygga i ro, og gir mulighet for variasjon i flo og fjære. Ingen som har nevnt dette i tråden. Noen erfaringer med det?

Tenkte at det kan avlaste trykket på festepunktene både inn mot land og ut mot fjorden.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

FlyterBryggen skrev 1 time siden:

Ønsker ikke å oppgi nøyaktig plass for konstruksjonen

Det er forståelig men fylke/landsdel hadde jo hjulpet :giggle:

Ikke helt uvanlig i mine hjemtrakter å feste brygga i land med parallelle stag + kryss som holder brygga på plass sideveis.   
Er nok mest vanlig på brygger som ikke bygger for mye utover -- da kan det nok fort bli endel vridningskrefter å ta opp .. 

feks ala dette: 


Flytebrygger – Kongensvoll Plast

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 2 minutter siden:

Ikke helt uvanlig i mine hjemtrakter å feste brygga i land med parallelle stag + kryss som holder brygga på plass sideveis.   
Er nok mest vanlig på brygger som ikke bygger for mye utover -- da kan det nok fort bli endel vridningskrefter å ta opp .. 

Ja noe slikt jeg tenkte på. Men du har nok rett angående vridningskreftene, tenkte ikke på det. Lurt! 

Blir minst sagt en hel del om landgangen er 7m+ og konstruksjonen på rundt 7m.

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

Tiltaket blir vel søknadspliktig, og da skal det være en ansvarlig prosjekterende, så detaljene og dimensjonering er det vel bryggeleverandøren som må stå for. Om ikke kommunen godkjenner deg som ansvarlig prosjekterende.

Ja det stemmer, er søknadspliktig. 

Skal ha en ansvarlig prosjekterende for huset, men hadde ikke tenkt på at det også gjelder selve "bryggen" som konstruksjonen hviler på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...