Jump to content

Victron tråden


larsenigarasjen

Recommended Posts

Det begynner å bli mange med Victron utstyr i båtene nå, så tenkte kansje det kunne være greit å ha en samletråd hvor en kan spørre om ting og samle nyttig info.

Selv har jeg lader/inverter Multiplus compack 12/1600/70, batterimonitor BMV712, Solcelleregulator MPPT 100/20, 2 stk Ruuvi TAG blåtann sensorer, 2 stk wired temperatursensorer og 4 stk nivåsensorer. Alt dette koblet opp mot Cerbo GX, som er online via 4G moden.

680Ah AGM batterier og et start batteri.

Synes Victron og utstyret de leverer fungerer veldig bra når en får justert alle innstillinger riktig.

Kom gjerne med hva dere har i båten deres :smiley:

 

Har hatt en utfordring med at vist % på batteriet er feil. Tror kansje jeg har funnet ut at Peukert innstillingen måtte endres for å få % på batteriet til å vise riktig. Noen andre som har opplevd det samme og funnet ut hva det kan være?

 

Sitter også med en tanke om å prøve å erstatte bryterpanelet i båten med virtuelle brytere i WRM eller remote console, eller ha begge deler. Det er kun 2 utganger på Cerbo, så dette blir jo for lite. Så om noen har gjort dette, hadde det vært veldig interessant å høre hvordan det er løst :smiley:

 

image.png.62dd6780520a77c7f93f4e048d08a1a2.png

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan jeg får kWt From Grid telleren til å telle?

System overview telleren teller hva solcellene lader og forbruk, men From Grid telleren er tom.

Hadde vært greit å hatt kontroll på forbruket, så jeg vet ca hva strømregningen kommer på :headbang:

 

image.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 11/11/2022 at 10:40 AM, larsenigarasjen said:

Kom gjerne med hva dere har i båten deres :smiley:


Har delvis noe tilsvarende komponenter som du har ser jeg..:-)

MultiPlus Compact 12/1200/50-16

BMV 712
Venus GX, når internettet via en TP-Link 4G-ruter, og NMEA 2000 via en VE.Can-NMEA2k-kabel.
Argo FET 100-2 batteriskiller

315 Ah AGM forbruk  

95Ah AGM start

Neste på shoppingslista er et Multi Control kontrollpanel for å enklere kunne switche modus på Multiplus'en.

image.png.fe6e3df454a7337cec9528a81e7ec4f8.png

image.png.5d561b6e64c3eee7a8e62717d819ccdd.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 8 timer siden:


Har delvis noe tilsvarende komponenter som du har ser jeg..:-)

MultiPlus Compact 12/1200/50-16

BMV 712
Venus GX, når internettet via en TP-Link 4G-ruter, og NMEA 2000 via en VE.Can-NMEA2k-kabel.
Argo FET 100-2 batteriskiller

315 Ah AGM forbruk  

95Ah AGM start

Neste på shoppingslista er et Multi Control kontrollpanel for å enklere kunne switche modus på Multiplus'en.

image.png.fe6e3df454a7337cec9528a81e7ec4f8.png

image.png.5d561b6e64c3eee7a8e62717d819ccdd.png

Du vet du kan laste ned VRM appen fra Victron og enkelt få tilgang til å switche MP derfra? 

Jeg tenkte også å kjøpe kontrollpanelet, men etter jeg kablet ethernet til Cerbo, fungerer det veldig bra å bruke bare telefon/ipad som kontrollpanel. Det ble vesentlig raskere med kablet nett fra 4g moden til Cerbo.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter å leker meg litt med Node-RED i Cerboen nå. Nybegynner på dette, så mye å sette seg inn i :smash:

Jeg sitter med en tanke om å kunne styre lys, varme osv i båten, fra telefon. Med kun 2 rele utganger i Cerbo, er jo det alt for lite. Men med mulighetene for å koble relekort til Cerboen, og bruke node-RED, burde det la seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Søkte litt etter problemer med å få koplet opp min Cerbo GX til WiFi og med Bluetooth, så jeg forsøker et spørsmål her:

 

Den har fungert nøyaktig som den skal ut av boksen. Hadde Cerboen koplet til ruter via WiFi, og lokalt fikke jeg kontakt med den uten problem med bluetooth. Så gikk 220V strømmen tidligere i vinter og ruteren gikk tom for batteri.

 

Har fått liv i ruteren igjen og ikke endret noe oppsett et eneste sted. Nå vil ikke Cerboen kople seg på WiFi, og jeg får heller ikke kontakt med den via Bluetooth. Rebootet etc uten hell. Eneste måten jeg får den på nett på er å bruke ethernet kabel til ruteren. Da funker både Bluetooth og netttilkopling.

 

Noen som kan hjelpe ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, det har jeg sjekket.

 

Når det gjelder å nullstille den, må jeg da laste ned en fil til en mikrobrikke, eller får man tilgang til det via menysystemet (ved å kople til ethernet igjen) ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, dennrick said:

Ja, det har jeg sjekket.

 

Når det gjelder å nullstille den, må jeg da laste ned en fil til en mikrobrikke, eller får man tilgang til det via menysystemet (ved å kople til ethernet igjen) ?

Tja, jeg trodde nå det men fant ikke noe for nullstilling på min Venus GX.
Men når du går inn via kabel, får du koblet opp og verifisert wifi-oppsettet derfra?
image.png.d6a4d92d96b52413ce3e616b85093767.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@Arne Henriksen Jeg har fått orden igjen. Jeg tok med både Cerbo GX og den mobile ruteren hjem. Det jeg gjorde var dette:

 

1. Endret nettverksnavn på den mobile ruteren

2. Koplet Cerboen til et 12V bilbatteri her hjemme.

3. Siden jeg har samme nettverksnavn på WiFi nettet her hjemme, så logget den seg tilsynelatende på hjemmenettverket

4. Da fikk jeg kontakt med Cerboen via bluetooth med iphonen min igjen, så jeg endret navn på den for å kunne identifisere den bedre (mange som har Victron i båtene sine på opplagsplassen)

5. Deretter gikk jeg inn på settings på Cerboen via Bluetooth og telefonen og endret nettverk til det som den mobile ruteren lager, ref pkt 1. Dette må være et 2,4 MHz nett forresten.

 

Ikke lett å finne en logisk forklaring på hvorfor det virker nå. Kanskje det var noe tull mellom den mobile ruteren og Cerboen som ikke løste seg før den koplet seg på nettet hjemme? Jeg har ikke resatt noe. Det har også vært kaldt i vinter, men det står oppgitt i datasheet at -20C --> 50C er ok.

 

Men da virker det igjen, så får vi håpe det samme gjelder når jeg tar det med ut i båten igjen.

Cerbo.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Haha - ja, noen ganger er det nok slik :smiley: Vi får se hvor happy jeg blir når jeg flytter Cerboen og ruteren ut i båten igjen. Trøsten får være at Farco heller ikke hadde noe godt svar. Hmmm.... dette må jeg sjekke, så ringer jeg opp igjen. Og det gjorde han 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til om en Victron Phoenix lader 12/30 kan benyttes på Lithium forbruksbatterier? Evt. med hvilke innstillinger når de to andre kanalene på laderen skal benyttes til "vanlige" start/thrusterbatterier. (Ikke Lithium).

Link to post
Share on other sites

Quote

Noen som kjenner til om en Victron Phoenix lader 12/30 kan benyttes på Lithium forbruksbatterier?


Tenker du på denne?
https://www.victronenergy.com/chargers/phoenix-smart-ip43-charger

Mener denne er undervurdert. Dette er en meget god lader, på link linje med det meste annet fra Victron. Men en fler-kanals lader er uegnet for ulike typer batterikjemi, så min klare anbefaling er å ha en dedikert lader til hver batteribank om bord. Enkelte ladere, som denne, har "vedlikeholdslading" for startbatteri, noe som i mange tilfeller er godt nok. Men ikke egnet for typisk winch eller thrusterbatterier.

Ta kontakt på PM for baatplassen pris på denne laderen. ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt den nye Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC.

Når den kommer, så setter jeg opp min Victron Phoenix Smart IP43 til å lade startbatteriet (med tilhørende korrekt ladeprofil), som også min Victron MPPT og dynamo lader, og så skal Orion-en få lade lithiumsbanken når spenningen på startbatteriet er høy nok.

Siden både Orion og IP43 har "remote control", så kobler jeg disse inn i Cerboen, så jeg også kan styre hjemmefra om jeg vil at disse skal lade (spesielt lithiumbanken har jeg ikke lyst til at skal ligge på 100% hele tiden).
Erfaringen min fra i fjor var at de to 60A dynamoene mine opp mot 100A lenge, så mulig jeg kjøper en Orion til hvis jeg syns jeg har behov for det. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 3 minutter siden:

Jeg har bestilt den nye Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC.

Når den kommer, så setter jeg opp min Victron Phoenix Smart IP43 til å lade startbatteriet (med tilhørende korrekt ladeprofil), som også min Victron MPPT og dynamo lader, og så skal Orion-en få lade lithiumsbanken når spenningen på startbatteriet er høy nok.

Så du vil la Orion lade lithiumsbanken også når du ligger på landstrøm ?  Det er egentlig slik jeg ønsker å ha det også, men jeg har litt problemer med å finne en setting som gjør at startbatteriladeren kan ligge på "storage" spenning og fortsatt lade via Orion, samtidig som jeg må unngå at startbatteriet tømmes når det ikke har lading. 

Link to post
Share on other sites

Landstrøm har jeg når båten er på brygga (usikker på om jeg får bryggeplass i år), og på vinteren. Ligger sjeldent i havn på tur.

Jeg vil jo ikke har 100% SOC på lithiumbanken konstant, så jeg vil bare lade den opp før jeg skal på tur. Når den ligger på brygga ellers vil jeg slå av Orion-en, sånn at Lithium SOC ikke er 100% og startbatteriet kan "slappe av".

Tenker du at startbatteriet ikke vil ha godt av dette?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 12 minutter siden:

 

Tenker du at startbatteriet ikke vil ha godt av dette?

Nei, når du kan starte Orion remote slik, så går det sikkert fint. Med den nye Orion kan du vel også styre strømmen, slik at startbatteriladeren holder seg i "storage" eller "float". 

Link to post
Share on other sites

Ser vi har en ny diskusjon på gang på tråden, men smetter inn med en liten oppdatering på det jeg skrev på tirsdag. Da hadde jeg som nevnt hentet Cerboen og ruteren med hjem, og satt det opp her hjemme. Cerboen koplet seg på WiFi nettet til ruteren, og jeg fikk tilgang med BT fra telefonen.

 

Idag skrudde jeg av Cerboen, ruteren går på batteri, og la det pent i en pose og dro i båten. Fikk på strøm på Cerboen, og fikk tilgang med BT fra telefonen. MEN: Den kopler seg ikke opp på WiFi nettet til ruteren. Den ser ikke nettverket en gang.

 

Jeg har ikke endret på noen innstillinger. Den vil bare ikke virke i båten. Men ruteren setter opp akkurat det samme nettverket der som den gjorde hjemme da Cerboen ville snakke med den.

 

Kan det være noe som forstyrrer Cerboen i båten? Jeg ser det er en del Victron utstyr i de andre båtene der, og det er også en god del WiFi nettverk der ute. Utover koplet jeg til en trådløs stikkontakt via WiFi og et par trådløse kameraer via en HUB og ethernet kabel til ruteren. Litt rådløs nå.

Cerbo2.jpg.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 40 minutter siden:

Nei, når du kan starte Orion remote slik, så går det sikkert fint. Med den nye Orion kan du vel også styre strømmen, slik at startbatteriladeren holder seg i "storage" eller "float". 

Hvis du mener at man kan stille inn Orion-en til bare å trekke strøm fra startbatteriet basert på spenningen på statbatteriet, så er det sånn jeg har tenkt at jeg skal bruke den, ja, dvs Orion skal ikke trekke strøm fra start hvis spenningen på start er lavere enn en gitt verdi (feks 14V).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...