Jump to content

Victron tråden


larsenigarasjen

Recommended Posts

dennrick skrev 10 minutter siden:

Den kopler seg ikke opp på WiFi nettet til ruteren. Den ser ikke nettverket en gang.

Jeg hadde samme problem, det var umulig å få den til å se båt-wifi selv om jeg satte ruteren rett ved siden av Cerbo-en. Delte jeg nett med mobilen så fungerte det derimot fint. Jeg endte opp med kabel, noe jeg uansett hadde tenkt å bruke for å være sikrere på at det var stabilt. Neste gang jeg kom til båten så kunne den forøvrig både se båt-wifi og koble seg til.

Link to post
Share on other sites

"dvs Orion skal ikke trekke strøm fra start hvis spenningen på start er lavere enn en gitt verdi (feks 14V)."

 

Ja, slik har jeg det, men når startbatteri-laderen går ned på "storage" ca. 13.2 Volt, så kutter Orion. Jeg fant ikke helt settingen som unngår å tømme startbatteriet, og som likevel lader fra landstrøm. Så jeg satte opp en egen landstrømlader for lithiumbanken. Men jeg har altså den gamle typen Orion.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 time siden:

når startbatteri-laderen går ned på "storage" ca. 13.2 Volt, så kutter Orion

Nå skjønner jeg ikke helt. Lader du motsatt vei enn det jeg har tenkt å gjlre det, altså lade start, og ikke Lithium med Orion, kanskje? 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

Nå skjønner jeg ikke helt. Lader du motsatt vei enn det jeg har tenkt å gjlre det, altså lade start, og ikke Lithium med Orion, kanskje? 

Neida jeg lader lithium med Orion når motoren går. Jeg ga bare opp å lade lithium med Orion når startbatteriet ligger med landstrømlading. Så da har jeg en ekstra landstrømlader på lithiumbanken. Men jeg har tro på at du får ditt opplegg til å fungere.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte nå at jeg ikke helt har skjønt/tenkt gjennom hvordan en slik DC-DC-lader fungerer.

Jeg vil naturlig nok at den skal starte når dynamoen på motorene mine leverer strøm, og jeg tenkte at dette skulle styres når spenningen på startbatteriet var over feks. 14V.

Men hva hvis jeg kjører på tomgang? Da går jo spenningen opp på startbatteriet, laderen prøver å suge ut 50A, men dyanmoene leverer langt under 50A.

Det samme gjelder forsåvidt når MPPT-laderen min leverer strøm fra solcellene, den gir jo aldri 50A.

Vil spenningen på start-batteriet da fort droppe, laderen slå seg av, spenningen gå opp, laderen slå seg på osv? Det høres i så fall ikke så gunstig ut.
https://www.victronenergy.com/media/pg/Orion_XS_12-12-50A_DC-DC_battery_charger/en/index-en.html

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Vil spenningen på start-batteriet da fort droppe, laderen slå seg av, spenningen gå opp, laderen slå seg på osv? Det høres i så fall ikke så gunstig ut.

Neida, de har fikset det i den nyeste softwaren. Vshutdown har beholdt navnet, men er ikke egentlig shutdown. Når spenningen på startbatterisiden går under Vshutdown så reguleres strømmen ned, og hvis spenningen da kommer opp igjen innen en gitt tid så fortsetter ladingen.  Vlock-out er en lavere spenning, under den stanser lading umiddelbart

 

image.png.4c964202f20fabc34479a3902d2724fe.png

Sitat

Engine shutdown detection sequence

1. 0 → 1: If the engine runs, the alternator voltage will ramp up. When Vstarter > Vstart, charging is enabled.

2. 1 → 2: The input current produces a voltage across the input cable (Vcable); this voltage reduces the voltage measured by the charger (VIN). If VIN > Vshutdown, the charger will operate at Imax.

3. 2 → 3: If VIN ≤ Vshutdown, the charge current will be reduced to prevent VIN to drop below Vshutdown. Manual - Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger Page 12 Operation, configuration and monitoring

4. 3 → 4: If VIN < Vshutdown for longer than 1min (tshutdown), “engine off” is detected and charging is disabled. If VIN > Vshutdown before tshutdown runs out, charging remains enabled.

5. 4 → 5: If Vstart(delay) < VIN < Vstart, charging is enabled after tstart delay (configurable).

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ah, jeg leste dette litt kjapt, og trodde det bare gjaldt for de som hadde smart-dynamo.

Det er vel her magien skjer som reduserer strømtrekket ift. spenningen, og dermed opprettholder høy nok spenning inntil den ikke trekker strøm i det hele tatt og så slår seg av.

Ikke så dum denne smart-laderen:) 

"3. 2 → 3: If VIN ≤ Vshutdown, the charge current will be reduced to prevent VIN to drop below Vshutdown. Manual - Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger Page 12 Operation, configuration and monitoring"

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å kunne slå på kjøleskapet før vi drar på båten.

Siden vi har solceller, så har jeg egentlig ikke behov for fjernstyring av landstrømsladeren på sommeren, så jeg tenkte jeg kunne bruke den ene reléet på Cerbo-en til å også å styre strømmen til kjøleskapet. Reléet skal takle 6A, og kjøleskapet bruker 5A, så det burde gå å koble direkte selv om det blir endel lenger kabelstrekk, men jeg tror det bli en bedre løsning hvis jeg kobler på et eget relé på kabelen mellom sikringsskapet og kjøleskapet, og så bruker reléet i Cerboen til å styre dette.
Kjøper jeg da feks. et slikt:
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/enkeltrele-lukket-30-a-2000049767
Kutter plusskabelen til kjøleskapet og kobler den til 30 og 87, og styrekablene fra Cerboen til 85 og 86?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 9.3.2024 at 15.57:

Kutter plusskabelen til kjøleskapet og kobler den til 30 og 87, og styrekablene fra Cerboen til 85 og 86?

Du må jo koble slik at du får 12V mellom 85 og 86 når Cerbo releet ligger inne. 

image.png.51f72e3672094c7fba099aeb2adc24dd.png

Link to post
Share on other sites

Driver med planlegging av en liten utvidelse av VE.CAN nettverket ombord. I den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring som kan bekrefte mine teorier/påstander.

 

-Victron micro C-RJ45 kabel som pr. idag er benyttet som forbindelse mellom nmea2000 og Venus GX sin VE.CAN har to mulige oppkoblinger

 

1. Man kan bruke den som en drop kabel fra nmea2000 nettverket, og da benyttes ingen terminator i ledig VE.CAN uttak.

 

2. Man kan koble victron kabelen i forlengelsen av nmea2000 nettverket (der terminatoren var) og på det viset forlenge CAN nettverket og ha en terminator i «gamle» enden av nmea2000, mens terminator nummer to settes i enden av victron VE.CAN nettverket. 

 

Grunnen til at jeg spør om noen har erfaring med dette er at jeg pr. idag har ett nmea2000 nettverk som jeg ønsker å beholde oppkoblet mot victron venus GX.  Samtidig så ønsker jeg å koble inn en Wakespeed ws-500 regulator på VE.CAN, og denne regulatoren skal slik jeg forstår det kobles som del av backbone med en terminator i den ene RJ45 utgangen, og en spesial victron-wakespeed kabel i den andre. Om det jeg nå beskriver stemmer, så skal den ene CAN terminatoren være plassert i wakespeed WS-500, mens den andre er i den andre enden av dette CAN nettverket som blir en krysning mellom ett nmea2000 backbone og VE.CAN backbone nett. Med kartplotter, volvo penta, autopilot, etc. tilkoblet via drop kabler.  En av årsakene til at jeg ønsker denne sammenkoblingen er at volvo penta sender ut turtallet på motoren via nmea2000. Dette turtallet skal wakespeed bruke for å regulere effekt uttaket fra en 250A dynamo så den ikke kveler en liten seilbåt motor på tomgang.

 

Nettverket mitt vil da se slik ut sett fra den ene enden

 

Terminator i wakespeed ws-500….kabel fra det andre uttaket på wakespeed og til Venus GX sin ene VE.CAN utgang…….Fra den andre Venus GX VE.CAN utgangen kobler jeg en RJ-45-NMEA2000 kabel inn på det stedet som tidligere var ende terminatoren i nmea2000 nettet. Backbone går så videre som nmea2000 backbone og den avsluttes med en terminator i enden av backbone oppe ved pidestall.  nettverket har flere drop kabler i den «gamle» nmea2000 delen av nettverket, men totalt sett kun to terminatorer, en i nmea2000, og en i wakespeed ws-500. 

 

Jeg tror jeg har forstått dette, men alltid greit om noen kan bekrefte eller avkrefte at en slik victron-nmea2000 kabel kan brukes på disse to måtene. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 9.3.2024 at 16.40:

Du må jo koble slik at du får 12V mellom 85 og 86 når Cerbo releet ligger inne. 

image.png.51f72e3672094c7fba099aeb2adc24dd.png

Ah, jeg ble for opphengt i hvordan jeg trodde et slikt relé fungerte/hvordan jeg bruker relékoblingen på Cerboen i dag, men nå skjønner jeg dette tror jeg;

For at det skal gå strøm fra 30 til 87, så må det altså være en spenningsforskjell på 12V mellom 85 og 86. 

Kan jeg fortsatt også bruke relékoblingen på Cerbo-en til å styre laderen, eller vil det å koble til minus-kretsen skape problemer?
image.png.ee2feb714ac632a20173700e06f7348e.png

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

For at det skal gå strøm fra 30 til 87, så må det altså være en spenningsforskjell på 12V mellom 85 og 86. 

Kan jeg fortsatt også bruke relékoblingen på Cerbo-en til å styre laderen, eller vil det å koble til minus-kretsen skape problemer?

Du vil starte lading når du slår på kjøleskapet? Da tror jeg det beste er å bruke et relé til. Du kan også se på alternativene på side 9 og 10 i manualen. Det er en mulighet å legge L kontakt til 0V også. Det er litt avhengig av hvordan du vil styre laderen, om du vil at den skal gå i "engine shutdown mode", eller helt av når du slår av f.eks.

 

image.png.e8945ff3d6d4d77ef8f41bcb4c8310b6.png

Link to post
Share on other sites

 

J-Å skrev 14 minutter siden:

Du vil starte lading når du slår på kjøleskapet?

Tar det fra begynnelsen i tilfelle det har vært noen misforståelser:)
I dag er relé-kopbling på Cerbo-en koblet til "Remote" på laderen. Jeg har instilt reléet til å være manuelt styrt, og starter således laderen fra VRM-portalen/appen.
Jeg har lyst til å også kunne slå kjøleskapet av/på samtidig med samme relé-kobling på Cerbo-en.
Altså, når jeg "slår på" reléet på Cerbo-en, så skal det gjøre at et annet relé slipper gjennom strøm til kjøleskapet (i tillegg til at laderen slås på).

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

Altså, når jeg "slår på" reléet på Cerbo-en, så skal det gjøre at et annet relé slipper gjennom strøm til kjøleskapet (i tillegg til at laderen slås på).

Ja, det var slik jeg forsto det. Da kan du altså la Cerbo releet trigge to ekstra releer som da kan utføre de funksjonene du vil.  Du har vel forsåvidt to separate innebygde releer Cerbo også, men det andre er gjerne i bruk til noe annet?

 

Det er flere måter å gjøre det på. Du kunne for eksempel koblet kjøleskapet etter et spenningsstyrt skillerelé.https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-120-A-EN.pdf

 

Eller du kan sette en splitter på laderen, og forsyne kjøleskapet direkte fra den ene utgangen:

https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

 

De to siste vil sikre at du ikke tømmer batteriet hvis ladingen av en eller annen grunn skulle falle ut.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 29 minutter siden:

Da kan du altså la Cerbo releet trigge to ekstra releer som da kan utføre de funksjonene du vil.  Du har vel forsåvidt to separate innebygde releer Cerbo også, men det andre er gjerne i bruk til noe annet?

Fortsatt usikker på om vi forstår hverandre helt, men det kan veldig godt hende at det bare er jeg som er treg  :D
Laderen (Phoenix IP43) har vel sitt eget relé innebygget, den skal altså bare ha en sluttet krets i "Remote" for å starte, som er nettopp det jeg bruker det ene releét til ved å manuelt koble det inn.
Det andre reléet på Cerbo-en skal jeg manuelt bruke til å starte DC-DC på samme manuelle måte.
Jeg ønsker ikke å la IP43 (eller DC-DC) styre om kjøleskapet skal starte, og ønsker heller ikke å ha det spenningsstyrt, jeg vil bare at når jeg kobler inn det ene reléet på Cerbo-en som slår på IP43, så slippes det også igjennom strøm til kjøleskapet. Prøver meg med en tegning til (grønn er "styrestrøm", altså bare for å skape en sluttet krets, ikke for faktisk å levere strøm til enhetene.) Cerbo øverst, DC-DC lengst til venstre, IP43 ved siden av. Styrestrøm til reléet er det jeg ønsker i tillegg, men det er vel kanskje altså jord som må erstatte den ene grønne for å få det til å fungere?
image.png.68076e845d8cc64f6933d49d43e6dd8f.png

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Prøver meg med en tegning til (grønn er "styrestrøm", altså bare for å skape en sluttet krets, ikke for faktisk å levere strøm til enhetene.) Cerbo øverst, DC-DC lengst til venstre, IP43 ved siden av. Styrestrøm til reléet er det jeg ønsker i tillegg, men det er vel kanskje altså jord som må erstatte den ene grønne for å få det til å fungere?

Vel, da har jeg ikke noen bedre forslag enn den siste tegningen jeg viste. Der gir altså det innebygde releet styrestrøm til to eksterne releer, som da vil gå "i takt" med det innebygde. Disse kan da brukes til å slå på kjøleskap, starte lading, eller hva som helst. Poenget med å ha to releer er at da trenger du ikke å tenke på spenningsnivå.    

Link to post
Share on other sites

Hei, er det rom for flere victron spørsmål- eller bør jeg lage min egen tråd?

 

Jeg tenker litt på batteriene mine- jeg har tre Victron LiFePO4 batterier på 100ah.

 
På disse har jeg en vanlig Victron lader for landstrøm (Blue Smart IP22 Charger 12/30).

Fra dynamoen står det en Victron Argo FET 200-3, batteriskiller, 200A (tror jeg, muligens en litt mindre).
I tillegg har jeg en shunt med batterimonitor og kobler meg på lader og batterimonitoren med mobil via blåtann. 

 

Jeg er litt redd jeg mangler noe for å bedre beskytte batteriene, jeg har vurdert en BMS, eller er det annet jeg bør ha for å beskytte batteriet fra dynamoen? Jeg føler lading fra landstrøm er ok, men usikker på om det bør på et ekstra sikkerhetsledd da jeg mener å ha lest at disse batteriene ikke har BMS.

Motoren er en volvo penta d-50 med 130 ah (eller noe slikt) dynamo.

IMG_1148 (1).jpeg

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev 58 minutter siden:

.. da jeg mener å ha lest at disse batteriene ikke har BMS.

Det ser ut til å være disse. Da har de jo BMS og "safety switch".  Så jeg tror ikke ladingen din vil skade batteriene. Men du vil gjerne få bedre kontroll over ladingen med laderen som er diskutert over her. Orion XS 12/12-50A DC-DC. Alternativt kan du jo følge med på batterimonitor, og koble fra lading manuelt hvis du ikke vil topplade lithiumbatteriene under lange motorøkter.

 

image.png.95598c5137e1c8685eb15f0eefc610f8.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev for 11 timer siden:

Hei, er det rom for flere victron spørsmål- eller bør jeg lage min egen tråd

 

Jeg er litt redd jeg mangler noe for å bedre beskytte batteriene, jeg har vurdert en BMS, eller er det annet jeg bør ha for å beskytte batteriet fra dynamoen? Jeg føler lading fra landstrøm er ok, men usikker på om det bør på et ekstra sikkerhetsledd da jeg mener å ha lest at disse batteriene ikke har BMS.

Motoren er en volvo penta d-50 med 130 ah (eller noe slikt) dynamo.

IMG_1148 (1).jpeg

 Når det gjelder både landstrøm og dynamo, så er det viktig at du leser deg opp på hvordan batteriene dine håndterer lading i kulde.  Lithium teknologien tåler ikke å lades med store strømmer ved lavere temp. enn 0 grader.  Nyere victron super pack stenger automatisk for lading og forbruk basert på temperatur, men ikke alle gjør det! Du skal også om du har original dynamo med intern regulator vurdere om din bruk er tilpasset det å ikke ha en smart dynamo regulator eller DC-DC lader.  Lithium batteriene liker å få inntil en time med spenning på 14,2-14,4V fra en original dynamo, men har man høyt årlig timetall eller stadig mer enn 3-4 timer motorgange, så bør du montere DC-DC lader eller ekstern regulator slik at spenningen reduseres til float innen 30-60 min etter at batteriene er fulle. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for svar til dere begge! Setter pris på tilbakemeldingene.

Litt mer info om det hjelper. Motoren og dymanoen er fra 2021, batteriene er fra 2022.

 

Seilars skrev 3 minutter siden:

Du skal også om du har original dynamo med intern regulator vurdere om din bruk er tilpasset det å ikke ha en smart dynamo regulator eller DC-DC lader.  Lithium batteriene liker å få inntil en time med spenning på 14,2-14,4V fra en original dynamo, men har man høyt årlig timetall eller stadig mer enn 3-4 timer motorgange, så bør du montere DC-DC lader eller ekstern regulator slik at spenningen reduseres til float innen 30-60 min etter at batteriene er fulle. 

 

Når det gjelder DC-DC lader som du @J-Å nevner, ser ut til å være en 50Ah- vil ikke da jeg gå glipp av litt guff? Ser at motoren lader ca 60ah når det er tomt, men mulig det er lurt å se på noe slikt. 

Husker ikke helt spenningen når motor går, og batteri er fulladet. Slik jeg leser det, skal batteriet helst lades på 14,2- og float skal på 13,6- od DC-DC`en må da stilles på dette. Det er forøvrig slik landstrømladeren er innstilt.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev 44 minutter siden:

Når det gjelder DC-DC lader som du @J-Å nevner, ser ut til å være en 50Ah- vil ikke da jeg gå glipp av litt guff? Ser at motoren lader ca 60ah når det er tomt, men mulig det er lurt å se på noe slikt. 

Ja, litt mister du kanskje. Du kan evt ha to i parallell (det finnes også større DC-DC, bl.a. fra Sterling).

 

Med overkapasitet på DC-DC kan en i noen tilfeller trekke mer strøm fra dynamoen enn uten, da en for eksempel kan kompensere for spenningsfall i kablingen. Men skal en kjøre så hardt, så må en selvsagt følge godt med på temperaturer. Den nevnte Victron Orion har også mulighet for "Low temperature shutdown" som @Seilars er inne på.

 

Du kan gjerne sette ladespenning lavere enn 14.2/13.6, og for eksempel lade batteriene til 80% på hjemveien, hvis de skal stå lenge,    

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev for 12 timer siden:

 

Når det gjelder DC-DC lader som du @J-Å nevner, ser ut til å være en 50Ah- vil ikke da jeg gå glipp av litt guff? Ser at motoren lader ca 60ah når det er tomt, men mulig det er lurt å se på noe slikt. 

Husker ikke helt spenningen når motor går, og batteri er fulladet. Slik jeg leser det, skal batteriet helst lades på 14,2- og float skal på 13,6- od DC-DC`en må da stilles på dette. Det er forøvrig slik landstrømladeren er innstilt.

 

Når det gjelder DC lading så kan flere Dc ladere monteres i parallell.  Det gjelder både dynamoer, DC-DC ladere, og landstrøms ladere. For egen del så har jeg to landstrøms ladere.  Den ene gir ut fast 13.2V grunnspenning, hvilket sørger for at batteriene alltid er ca. 70% SOC i hjemmehavn.  Den andre gir ut 14,2V/13,5V hvilket sørger for fulle batterier når vi er eller skal på tur.  Den laderen som sørger for fulle batterier er en Victron Multipluss 3000/120, og den kan startes fra mobiltelefon over victron VRM.  På det viset så slipper jeg å la batteriene stå med 100% SOC når båten ikke er i bruk.  Samtidig så får også batteriene en fersk topping og utjevningslading når jeg aktiverer laderen før vi skal på tur.  Orion DC-DC kan om du monterer to stykk settes opp med ulike parametere. Vil tro du da kan få disse til å håndtere dynamoen på motoren din i form av de mange innstillings mulighetene.  Jeg har samme motoren som du har, men med en 250A dynamo.  Den er strømbegrenset til 65A på tomgang, selv om dynamoen ofte  vil levere det dobbelte til lithium banken. En tilsvarende begrensning for å få en motor som går lett og fint på tomgang bør være greit å få til med to stykk 50A orion DC-DC.  For dem som ønsker å automatisk ta godt vare på lithium batteriene uten å behøve å ta hensyn til temperatur og dynamo, så anbefaler jeg DC-DC ladere. Alternativt så kan du som oss bytte til en dynamo med smart regulator som regulerer i forhold til temperaturer, strømmer, og motorens turtall. På det viset kan man starte motoren en vinterdag, eller ha tomme batterier og fortsatt en motor som går fint på tomgang og ikke lader i minusgrader med mindre man har batterier som tåler det. 

 

Du må inn på victron sine nettsider og sammenligne serienummeret på dine med dem som er oppgitt der for å finne ut om du har batterier som passer på seg selv slik at de ikke kan lades i kuldegrader.  Har du den eldre versjonen som ikke stenger for lading, så kan de ta skade av lading feks ved motorstart på vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 36 minutter siden:

Du må inn på victron sine nettsider og sammenligne serienummeret på dine med dem som er oppgitt der for å finne ut om du har batterier som passer på seg selv slik at de ikke kan lades i kuldegrader.  Har du den eldre versjonen som ikke stenger for lading, så kan de ta skade av lading feks ved motorstart på vinteren. 

 

Takker for gode råd folkens! Setter pris på dette. Når det gjelder kulde, så er ikke dette en veldig relevant problemstilling. Båten er på vestlandet, og lades ikke når den står i opplag på land. Vi har noen få dager med minus, slik at dette ikke er noe jeg er veldig bekymret for.

 

Dette med Orion DC er jeg veldig usikker på, den koster jo en betydelig sum med penger, har f.eks heller lyst å kjøpe en Cerbo for å kunne få mer kontroll og kommunikasjon, dersom jeg egetlig ikke trenger en DC/DC lader.

 

Skal sjekke serienummeret som du sier, for å få 100% bekreftet hvilke egenskaper disse batteriene har.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...