Jump to content

Victron tråden


larsenigarasjen

Recommended Posts

Nå er dette Victron tråden, så da er det vel riktig å gi råd om Victron utstyr. Men det finnes billigere løsninger for styring og kontroll enn Cerbo.  Jeg har god nytte av en Shelly Plus 1/Addon som overvåker og kan starte lensepumpe, pluss at den monitorerer batterispenning, temperatur og luftfuktighet. Det er også kommet en ny enhet, Shelly Plus Uni, som kan settes opp tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Jeg humrer litt her nå. Dere har jo lest over at Cerboen har fungert perfekt i båten, men sluttet å snakket med ruteren da ruteren opplevde strømbrudd. Dernest har dere lest at jeg tok med Cerboen  og ruter hjem og alt funket - både WIFi og BT. Tilbake i båten med cerbo og ruter - og ingenting funker. Cerboen ser ikke engang nettverket som ruteren min sender ut.

 

Idag hentet jeg Cerbo og ruter hjem igjen. Cerboen finner umiddellbart Wifi og Cerboen funker som den skal.

 

Det må jo være forstyrrelser / interference i båten og omgivelsene som skaper dette latterlige problemet. Jeg får høyt blodtrykk av dette.

 

Har noen et tips? Jeg tar gjerne en stikkpille til og med.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nei, det er 2,4GHz både i båten og her. Ingenting er endret. Det bare funker hjemme og ikke i båten.. Samme ruter som lager WiFi jeg har tatt med frem og tilbake

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kablet nettverk er viktig til cerbo. Har hatt det i flere år uten ett feilslag. Derimot trådløse kamera på wifi, låser seg innimellom. En gang var ett kamera helt låst og tenkte det var defekt, tok det hjem og det kom på nett med en gang. Tilbake i båten med det og samme problem, etter mange reset og fabrikk innstilling kom det på nett igjen helt plutselig. Ett tips kan være å bytte navn på nettverket i båten.

Link to post
Share on other sites

Scannet gjennom meny-systemet til Netgear ruteren, men fant ingenting om kanaler. Har også forsøkt å endre nettverksnavn, men problemet er at når jeg er i båten, så vises ikke engang nettverket mitt i listen i meny systemet til Cerboen. Kan bruke ethernet kabel, men hadde håpet å slippe siden det krever litt jobb med tanke på plassering.

 

Alternativt håpe dette går over når jeg får båten på vannet og vekk fra alle de andre nettverkene som dukker opp i listen. Evt også alt det andre Victron utsyret i de andre båtene. Teorien jeg lener meg på her da er jo at det er noe som forstyrrer.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sitat

To change the wireless channel on your NETGEAR router:

Launch a web browser from a computer or mobile device that is connected to your router’s network.

Enter http://www.routerlogin.net.
A login window opens.

Enter the user name and password.
The user name is admin. The password is the one that you specified the first time that you logged in. The user name and password are case-sensitive.
The BASIC Home page displays.

Select Wireless.
The Wireless Settings page displays.

From the Region menu, select your region.
In some locations, you cannot change this setting.

Scroll down to the wireless band that you want to change the channel for.
For example, if you want to change the 5 GHz band channel, scroll down to the 5GHz (a/n/ac/ax) section.

From the Channel menu, select a channel number.
Note: Due to regional wireless broadcast regulations, not all channels are available in all regions.

Click or tap Apply.
Your channel settings are saved.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det, J-Å. Når det gjelder valg av kanal er jeg dog litt usikker - altså: hvordan velge den rette kanalen. Men skal forsøke å komme inn via PC. Har bare brukt appen til ruteren så langt (Nighthawk M1 Mobile Router) :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kom rett inn via PC og fikk en oversiktlig meny. Kanalvalg er også mulig. Den står på Auto nå, ser jeg. Encryption som vist. Vet ikke om det har en avgjørende betydning, siden Cerboen er online nå her hjemme.

 

 

image.png.f95136586a9758515466e7cd6ecc22c3.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er relevant her, men det med kanalvalg baserer jeg på at ikke alle enheter nødvendigvis støtter alle kanaler. Tesla støtter for eksempel bare kanal 1-11 på 2.4. Hvis ruteren velger kanal 12 så finner jeg ikke bilen.   Du kan jo prøve å låse til kanal 1 for eksempel, slik at du er på samme kanal i båten og hjemme. Det finnes også "wifi analyzer" apper som sjekker hvor mye hver kanal er brukt i et område. 

 

Hvis ikke dette hjelper, så kan det være greit å sjekke at routeren selv tildeler IP adresser (DHCP on). Eventuelt låse Cerbo til en fast IP adresse.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
On 3/8/2024 at 3:42 PM, dennrick said:

Ser vi har en ny diskusjon på gang på tråden, men smetter inn med en liten oppdatering på det jeg skrev på tirsdag. Da hadde jeg som nevnt hentet Cerboen og ruteren med hjem, og satt det opp her hjemme. Cerboen koplet seg på WiFi nettet til ruteren, og jeg fikk tilgang med BT fra telefonen.

 

Idag skrudde jeg av Cerboen, ruteren går på batteri, og la det pent i en pose og dro i båten. Fikk på strøm på Cerboen, og fikk tilgang med BT fra telefonen. MEN: Den kopler seg ikke opp på WiFi nettet til ruteren. Den ser ikke nettverket en gang.

 

Jeg har ikke endret på noen innstillinger. Den vil bare ikke virke i båten. Men ruteren setter opp akkurat det samme nettverket der som den gjorde hjemme da Cerboen ville snakke med den.

 

Kan det være noe som forstyrrer Cerboen i båten? Jeg ser det er en del Victron utstyr i de andre båtene der, og det er også en god del WiFi nettverk der ute. Utover koplet jeg til en trådløs stikkontakt via WiFi og et par trådløse kameraer via en HUB og ethernet kabel til ruteren. Litt rådløs nå.

Cerbo2.jpg.png

 

Siterer meg selv her: Cerboen som ikke ville på Wifi i båten, men da jeg tok med Cerbo og ruter hjem, så gikk det greit. Tilbake i båten med Cerbo og ruter, så ville den ikke.

 

Båten sjøsatt på torsdag, og idag koplet jeg opp Cerboen igjen. Da gikk den online på den samme ruteren. Har ikke endret noen innstillinger hverken på ruter eller Cerbo. Den bare virket.

 

Antar da at det var noen forstyrrelser der båten lå på land. Mange nettverk og MYE Victron utstyr i de andre båtene der.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...