Magna Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Tok heilt av detta og ingen ende vil ta. Solpanel på taket 1x 200w skanbatt + 2x40^^24v/80w Batteri start AGM 100ah skanbatt Batteri forbruk 2x 200ah skanbatt + 150ah super B 2x mppt 75/15 3ah laderele/lader frå mppt til start-batteri SmartShunt strøm/forbruk-måler med display i copit Cerbo GX med kobling mot Raymarinen dar framme 4x Ruuvi temp sensorer TP mifi 4g/wifi ruter Argofet batteriskiller Netstrømslader 2x30ah Ikkje på bildet Domitec PP2002 inverter(2000/4000w), lagt opp fjærnbryter i panelet framme Filax 2 transfer switch (landstrøm/inverter) Skal ha Galvanik isolator 16ah på jordsystemet E no ein utfordring å få detta til å sjå ryddigt ut, minus på dei 3 forbruk-batteri skal ikkje være paralell men koblet til bus for så videre til shunt, pluss siden også til bus men då også oppsamling av da andre som e koblet direkte til banken som automatisk lense-pumpe, Smartboat systemet (sensar marine), usb uttak og Eberen. Å her treng eg ekspert hjelp,,,,,,, Jodinga frå inverteren har eg i dag kolet til minus bus i 12v systemet noke eg føler kan bli problem med tæring i lengden, planen min e å få inn den galvanik isolatoren inn på jordkabel "pe ut" i Filax 2 boksen, då vil isolatoren være nyttig for landstrøm og inverter,,, e eg på villspor no eller? Har kontakta Victron - Defa - Skanbatt og dar eg har handla Victron uten å få fornuftigt svar,,,,, aller besta e vel å kabla opp mot kobberplate under vannlinja (får sjå nestegang båten e på slip) E da godkjente innstalatører på detta området som kan sjå gjennom og godkjenne sånt system, månge som utføre den jobben men svært få eller ingen med papirer. gjennomgang på 220v sytemet kan ein vanleg eletrikker utføre men jordsystemet i båt har dei ikkje peiling på Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 @Magna - Jeg driver et foretak som både selger og installerer Victron utstyr, men kan ikke ta på meg et oppdrag med å godkjenne en løsning som denne hvor kunden selv har installert utstyret. Det skilles heller ikke på om det er snakk om 12VDC eller 230VAC, da begge deler er potensielt sett farlig for liv og helse. Du vil nok få store problemer med å finne en seriøs aktør som med en elektroinstallatør i ryggen kan utstede en slik type "godkjenning" av ditt elektriske anlegg. Det du nevner ift jording er det veldig få som har kompetanse på. Som skipselektrikeroffiser er dette en av mine faglige "spesialfelt" og jording i båt er ikke alltid rett frem eller enkelt. Men ift tæring kan dette bli et problem, men kun dersom du ligger på landstrøm uten skilletrafo. Dårlig jording og jordfeilvern er livsfarlig, og noe det veldig ofte er feil på. Det eneste jeg kan tilby er en inspeksjon av anlegget med test og analyse av vern, forutsett at anlegget da er godt dokumentert. Det er veldig vanskelig å oppsummere nesten 30 år med yrkeserfaring i et svar på et forum: Det er hundrevis av små og store detaljer som skiller et godt og et dårlig elektrisk anlegg, enten det er i båt eller hus. Men ut fra bildene ser jeg at anlegget har flere faglige mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 @shaukaas Kommer snart nye bilder og da forhåpenligvis noke meir ryddigt, Begynte då eg i fjor fekk rødlampe i displayet (VP D6) bytta først start batteri og batteri-skiller, men feil kom igjen innimellom, såg seinare at landstrømlader mata på med 15,6v,(overlading) etter feilsøk med batteri-tester frå biltema fant eg feil på eine forbruk gel batteri (dødt) da vart då også årsak til øvelading på dei andre 3 som også fekk seg ein god knekk, hadde da fått på taket 200w panelet til lading av forbruk-bank og 3ah lade-uttak til start-batteri som også tar strøm frå forbruk om spenningen e høg nok , så altså då blei også nya start-batteri redusert også. Bytta landstrøm lader, satte inn 3x blybaterier, lagde nye kabler og egentlig alt heilt greit, Men men ville ha bedre kontroll og handla inn forbruksmåling og etterpå så har da berre tatt heilt av. No e da jobb med nye batteri-kabler og samle-bus så samle tynnkabler i koblingsboks. har ein plan om å ta ned all installasjon og montere oppigjen på ny med bedre plassering. (var ikkje i startpunkt plan med alt som no e komt ) mppt`ene e ei utfordring 6mm2 kabler innpå altfor små terminaler,,, har du triks dar ? Du skriv "kun dersom du ligger på landstrøm utn skilletrafo" vil da sei da e mindre tæring problem med inverter? 220v anlegget i båten e frå 2006 og har ein følelse av att da virka greit og sikkert, vil da då verta bortkasta penge å montera galvanik isolator ev, kor i systemet ville du montert den? Har flinke folk rundt meg som bistår og kontrolerer meg i arbeidet, men som tidligere nevnt så kan tæring være eit stort problem og då må me prøva å få eit godt og trygt anlegg og ev, beskytte meg mot andres feil og mangler. no e da kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.