J-Å Svart 13.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2024 Nå er dette Victron tråden, så da er det vel riktig å gi råd om Victron utstyr. Men det finnes billigere løsninger for styring og kontroll enn Cerbo. Jeg har god nytte av en Shelly Plus 1/Addon som overvåker og kan starte lensepumpe, pluss at den monitorerer batterispenning, temperatur og luftfuktighet. Det er også kommet en ny enhet, Shelly Plus Uni, som kan settes opp tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Jeg humrer litt her nå. Dere har jo lest over at Cerboen har fungert perfekt i båten, men sluttet å snakket med ruteren da ruteren opplevde strømbrudd. Dernest har dere lest at jeg tok med Cerboen og ruter hjem og alt funket - både WIFi og BT. Tilbake i båten med cerbo og ruter - og ingenting funker. Cerboen ser ikke engang nettverket som ruteren min sender ut. Idag hentet jeg Cerbo og ruter hjem igjen. Cerboen finner umiddellbart Wifi og Cerboen funker som den skal. Det må jo være forstyrrelser / interference i båten og omgivelsene som skaper dette latterlige problemet. Jeg får høyt blodtrykk av dette. Har noen et tips? Jeg tar gjerne en stikkpille til og med. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Jonas78 Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Kan det være WiFi typen i båten? Sjekket om det er forskjell ift 2.4 og 5 nettverk? Men er litt rart at både WiFi og blåtann feiler Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
dennrick Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Nei, det er 2,4GHz både i båten og her. Ingenting er endret. Det bare funker hjemme og ikke i båten.. Samme ruter som lager WiFi jeg har tatt med frem og tilbake Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 15.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2024 Har du forsøkt å låse ruteren til en fast kanal? Har Cerbo fast ip adresse? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Regner med du ikke har mulighet for fast kabling med en RJ45 kabel, hvilket er det mest stabile. Vi har bevisst plassert ruter og venus GX i nærheten av hverandre for å få denne forbindelsen kablet. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Kablet nettverk er viktig til cerbo. Har hatt det i flere år uten ett feilslag. Derimot trådløse kamera på wifi, låser seg innimellom. En gang var ett kamera helt låst og tenkte det var defekt, tok det hjem og det kom på nett med en gang. Tilbake i båten med det og samme problem, etter mange reset og fabrikk innstilling kom det på nett igjen helt plutselig. Ett tips kan være å bytte navn på nettverket i båten. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Scannet gjennom meny-systemet til Netgear ruteren, men fant ingenting om kanaler. Har også forsøkt å endre nettverksnavn, men problemet er at når jeg er i båten, så vises ikke engang nettverket mitt i listen i meny systemet til Cerboen. Kan bruke ethernet kabel, men hadde håpet å slippe siden det krever litt jobb med tanke på plassering. Alternativt håpe dette går over når jeg får båten på vannet og vekk fra alle de andre nettverkene som dukker opp i listen. Evt også alt det andre Victron utsyret i de andre båtene. Teorien jeg lener meg på her da er jo at det er noe som forstyrrer. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Sitat To change the wireless channel on your NETGEAR router: Launch a web browser from a computer or mobile device that is connected to your router’s network. Enter http://www.routerlogin.net. A login window opens. Enter the user name and password. The user name is admin. The password is the one that you specified the first time that you logged in. The user name and password are case-sensitive. The BASIC Home page displays. Select Wireless. The Wireless Settings page displays. From the Region menu, select your region. In some locations, you cannot change this setting. Scroll down to the wireless band that you want to change the channel for. For example, if you want to change the 5 GHz band channel, scroll down to the 5GHz (a/n/ac/ax) section. From the Channel menu, select a channel number. Note: Due to regional wireless broadcast regulations, not all channels are available in all regions. Click or tap Apply. Your channel settings are saved. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Takk for det, J-Å. Når det gjelder valg av kanal er jeg dog litt usikker - altså: hvordan velge den rette kanalen. Men skal forsøke å komme inn via PC. Har bare brukt appen til ruteren så langt (Nighthawk M1 Mobile Router) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Kom rett inn via PC og fikk en oversiktlig meny. Kanalvalg er også mulig. Den står på Auto nå, ser jeg. Encryption som vist. Vet ikke om det har en avgjørende betydning, siden Cerboen er online nå her hjemme. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 16.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2024 Jeg vet ikke om det er relevant her, men det med kanalvalg baserer jeg på at ikke alle enheter nødvendigvis støtter alle kanaler. Tesla støtter for eksempel bare kanal 1-11 på 2.4. Hvis ruteren velger kanal 12 så finner jeg ikke bilen. Du kan jo prøve å låse til kanal 1 for eksempel, slik at du er på samme kanal i båten og hjemme. Det finnes også "wifi analyzer" apper som sjekker hvor mye hver kanal er brukt i et område. Hvis ikke dette hjelper, så kan det være greit å sjekke at routeren selv tildeler IP adresser (DHCP on). Eventuelt låse Cerbo til en fast IP adresse. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.April.2024 Link til dette innlegget Svart 13.April.2024 On 3/8/2024 at 3:42 PM, dennrick said: Ser vi har en ny diskusjon på gang på tråden, men smetter inn med en liten oppdatering på det jeg skrev på tirsdag. Da hadde jeg som nevnt hentet Cerboen og ruteren med hjem, og satt det opp her hjemme. Cerboen koplet seg på WiFi nettet til ruteren, og jeg fikk tilgang med BT fra telefonen. Idag skrudde jeg av Cerboen, ruteren går på batteri, og la det pent i en pose og dro i båten. Fikk på strøm på Cerboen, og fikk tilgang med BT fra telefonen. MEN: Den kopler seg ikke opp på WiFi nettet til ruteren. Den ser ikke nettverket en gang. Jeg har ikke endret på noen innstillinger. Den vil bare ikke virke i båten. Men ruteren setter opp akkurat det samme nettverket der som den gjorde hjemme da Cerboen ville snakke med den. Kan det være noe som forstyrrer Cerboen i båten? Jeg ser det er en del Victron utstyr i de andre båtene der, og det er også en god del WiFi nettverk der ute. Utover koplet jeg til en trådløs stikkontakt via WiFi og et par trådløse kameraer via en HUB og ethernet kabel til ruteren. Litt rådløs nå. Siterer meg selv her: Cerboen som ikke ville på Wifi i båten, men da jeg tok med Cerbo og ruter hjem, så gikk det greit. Tilbake i båten med Cerbo og ruter, så ville den ikke. Båten sjøsatt på torsdag, og idag koplet jeg opp Cerboen igjen. Da gikk den online på den samme ruteren. Har ikke endret noen innstillinger hverken på ruter eller Cerbo. Den bare virket. Antar da at det var noen forstyrrelser der båten lå på land. Mange nettverk og MYE Victron utstyr i de andre båtene der. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 IP43 lader ombord. Når vi er ombord med tilgang til strøm, så går den i Storage modus etterhvert. Det har den bestemt seg for å gjøre i en uke før den lader opp igjen. Hva skal vi som i mellomtiden bruker strøm som fulle sjømenn gjøre med innstillinger da? Batteriene tappes ned. Jeg kan selvsagt bare skru den av og på igjen, og så lader den opp igjen. Det er kjøleskapet som trekker mest. Upraktisk når jeg vil ha på kjøleskapet mellom helgebruken av båten. Har Cerbo GX. Usikker på hvordan jeg kopler til styring av laderen via den. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Kan du ikke bare øke storage spenningen litt? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 21 hours ago, dennrick said: Har Cerbo GX. Usikker på hvordan jeg kopler til styring av laderen via den. Hvilke batterier står denne med lading mot, og hvilke innstillinger? Lader og Cerbo kan kobles sammen med en VE.Direct kabel. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Takk for tilbakemeldinger! @J-Å Vil det hjelpe da? Jeg har lagt ved noen bilder av hvordan det ser ut nå via appen hjemmefra. IP43 er koplet til Cerboen med en VE kabel, @shaukaas. Idag har det vært bra vær og MPPT laderen har ladet en del slik at batteribanken (forbruk) nå er på 95% etter at vi dro fra båten igår. Siden akkurat det er en lithium bank, så er det egentlig greit at den tappes litt ned av kjøleskapet og et par andre små forbrukere. IP43 er i absorption modus slik som bildet viser. Jeg oppdaget akkurat at jeg i appen kan endre innstillingene for hvor ofte laderen skal gå i absoption modus. Den er stilt inn på 7 dager nå. Betyr det at jeg f.eks på en torsdag kan skru dette intervallet ned til f.eks 1 dag, og så vil laderen starte opp igjen? Isåfall trenger jeg vel ikke å kople til rele-funksjonen på Cerboen med separate ledninger? Eller tenker jeg helt feil nå? Til spørsmålet ditt @shaukaas: Vi oppdaget under innstallasjon at laderen server den nevnte Lithiumbanken (4x100Ah). I tillegg, så server den også en AGM bank på 2x70Ah. Er klar over at det ikke er heldig, men dette er slik det var koplet med den forrige laderen også da vi overtok båten. Det er mulig å bytte ut AGM med LIthium, men AGM banken akterut server også akterthruster og ankervinsj akerut (tror jeg), samt elektronikken i cockpit. Mulig det ikke er helt heldig med Lithium der da. Samtidig har jeg en lader i motorrommet som server startbatteri og en tilsvarende 2x70 AGM bank i baugen til thrusteren der. En løsning til høsten er kanskje enda en IP43 i motorrommet som kan ta hver sin AGM bank og så en trickle charge fra utgang 3 til startbatteriet ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
shaukaas Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 @dennrick - Står laderen satt opp med Li-ion ladeprofil? Kanskje denne er satt opp til lading av AGM, noe som kanskje er lurt mht at AGM er noe mer kresne på lading for å få maksimal levetid. Er den parret opp med MPPT og evt Smartshunt i et VE.network? Det kan jo tenkes at AGM batteriene når en ladespenning på 14.2V lenge før Litium er tilstrekkelig oppladet. Kan du forsøke å koble fra AGM banken og se hvordan laderen oppfører seg mot Litium forbruksbanken alene? Se gjerne i manualens kapittler 6.1 + 6.5 : https://www.victronenergy.com/upload/documents/Phoenix_Smart_IP43_Charger_120-240V/109244-Phoenix_Smart_IP43_Charger_120-240V-pdf-en.pdf Selv om laderen har 3 utganger, så har den ikke mulighet for å lade 3 ulike batterikjemier: Tre utganger er fortsatt bare en og samme lader. Det "anbefales" derfor å ha en lader til hver batteribank, som en optimal løsning. Eventuelt som du selv skisserer, egen IP43 mot AGM banker + med vedlikeholdslading på startbatteri. AGM kan nok være en fordel på wincher og thrustere, med store effektbehov, men dette kan også ofte løses med Litium også. Men det vil nok være en rimeligere løsning med dedikerte ladere for hver bank. Hvordan er lading fra motor og MPPT'er løst her? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 @shaukaas Nei, installatøren satte den ikke opp med Lithium profil pga AGM batteriene. Han stilte spenningen manuelt. Til tross for at jeg bestilte jobben høsten 2023, så begynte de på den først på morgenen den dagen jeg skulle flytte båten til hjemmehavn Det var da de fant ut om AGM banken, så dette ble ikke en perfekt installasjon. Jeg har i ettertid måttet stille ned noe på spenningen da batterimonitoren (702) på lithiumen med shunt viste overspenning. Jeg tror det er helt sikkert at AGM lades opp før Lithium banken. Førstnevnte blir nesten ikke brukt sammenliknet med vårt forbruk i en uthavn. Enig i resten av det du skriver - kan bli et prosjekt til høsten her. Lading fra motor har jeg ikke rørt. MPPT er koplet rett på pluss på Lithium banken og på rett side av shunten som sitter på Lithium banken. De to andre AGM bankene har ikke shunt eller overvåkning. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 dennrick skrev for 4 timer siden: Takk for tilbakemeldinger! @J-Å Vil det hjelpe da? Ja, hvis du setter opp Storage, så skal vel laderen prøve å holde batteriet på den spenningen. Det er også en re-bulk setting. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 dennrick skrev for 10 timer siden: AGM banken akterut server også akterthruster og ankervinsj akerut (tror jeg), samt elektronikken i cockpit. Håper ikke AGM forsyner for mye elektronikk i selskap med thruster. Men når det er sagt, så skal normalt ikke en 2x70Ah AGM bank som forsyner thruster og ankerwinsj trenge så mange Ah lading før den er toppet opp igjen etter bruk. Her ville jeg tilpasset ladeprogrammet til lithium som er hovedbank, dvs. standard victron settinger, og storage settes til 13,5V / slås av. AGM banken på 140Ah lades ut 12-13Ah pr. minutt ved thrusterbruk. Det er mengden som skal in igjen+ ladetap på kanskje 10%. SOC på AGM banken er med andre ord 90% eller mer mesteparten av tiden. Ideelt sett så kjøper du en liten smart lader fra victron som kun lader AGM. Bruker du AGM settinger, så får du altfor lang absorbsjonstid, og muligens litt høy spenning. Første jeg ville gjort var å endre til standard lithium, og sørge for 13,5V float når du ligger i gjestehavner. Da holder batteriene seg fulle. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Bare husk at AGM banken fort går fløyten dersom denne aldri får topplading. Så flere ladere er nok beste løsning her. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Så.... av bildet over, så har jeg 14.2V på IP43 som Absorption til Lithium - det blir da for lavt for AGM banken fordi de liker høyere spenning for å bli toppladet dersom jeg forstår dette korrekt? Dernest har jeg satt float til 13,5V, som vel er akseptabelt for AGM, selv om de kanskje også gjerne vil ha opp til 13,8V? Laderen er innom dette trinnet, men så går den etterhvert til storage som er satt til 13,2V med et 7 dagers absorption intervall. Så det er her jeg kanskje kan løse dette for nå da? Altså: Evt sette storage til 13,5V, eller senke antall dager i absorption invervallet? Jeg liker ideen om flere ladere. Det gjorde jeg i motorbåten etter anbefaling fra Farco. Da fikk hvert startbatteri sin egen lader. Thruster batteriene fikk sin egen lader, og Lithium banken fikk sin egen lader. Gikk fra to ladere originalt til fire ladere. I seilbåten er det da også slik at jeg har fire "batterier". Lithium banken, baugthruster banken (2x70 AGM), akterthruster banken (2x70 AGM) og startbatteri (AGM). Start har sin egen Cristec lader. Jeg har lyst til å bytte den til en Victron også. Spørsmål da: Når vi har 220V landstrøm, så er det en sikring. Den fyrer opp begge laderne jeg har idag - nevnte IP43 og Cristec til start. I tillegg er det den sikringen som også gir strøm i alle stikkontakter i båten. Kan to nye ladere koples til stikkontakter i båten i nærheten av batteriene de er tiltenkt å lade? Eller bør det på plass et mer profesjonelt opplegg for å tilføre nye ladere strømforsyning? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
shaukaas Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 @dennrick - Dette er litt vanskelig å svare på, på stående fot, men ting kan jo tyde på at du kanskje bør ha et mer profesjonelt opplegg. Det ville nok kunne være lurt å ha egne kurssikringer for ladere, gjerne to kurssikringer slik at du får dette litt delt opp. Da har du mulighet for å f.eks. koble ut lading av thrusterbatterier, dersom dette skulle være et behov, samtidig som du har lading på forbruk og start. Forbrukskurser til stikk eller i båten bør ha egne kurssikringer med jordfeilvern. Man bør også vurdere om skilletrafo er et fornuftig tiltak. Å øke spenningen til det som AGM skal ha, skader i utgangspunktet ikke Litiumbatteriene. BMS skal forhindre overlading. Men for lav lading av AGM forårsaker ofte kort levetid på denne batteriteknologien: Mange bytter bare ut batteriene uten omtanke for ladeoppsettet. AGM er kresne på lading, og liker best å alltid være toppladet. En løsning som er svært populær er en kombinert lader og inverter, som f.eks. Victron Multiplus. Da har du både landstrømlader og 230VAC inverter i samme enhet. Dette gir deg alltid 230VAC i stikkontaktene om bord, enten du ligger på landstrøm eller ei. En slik kombinert lader/inverter har man da på forbruksbatteriet, så kan du bruke din eksisterende IP43 på f.eks. thrusterbank akterut samt en evt ny IP43 til thrusterbank forut. Multiplus har mange smart funksjoner, og er som Victron ellers av meget god kvalitet. Til startbatteri har mange Victron Multiplus modeller en egen ladeutgang for vedlikeholdslading av startbatteri når man ligger med landstrøm. Alternativt kan man montere en enklere type lader for startbatteri, som i utgangspunktet kun har behov for vedlikeholdslading. Med Litiumbatterier på forbruksbatteriene bør man også lage seg et opplegg som sikrer strøm til kritiske forbrukere i tilfelle BMS kutter, slik at du har strøm til lensepumpe, lanterner og VHF eksempelvis - uansett hva BMS for Litiumbatteriet velger å gjøre. Det bør også tas hensyn til ulike batterityper og lading mellom systemene, noe som ofte løses via DC/DC-ladere. Med så mye batterier bør man også se på hvordan de lades fra dynamo, og hvorvidt dynamo klarer en stor last over tid. Her finnes det mange løsninger. Med en båt med så mye utstyr er det ikke så lett å "jukse" seg til en rimelig løsning som er god, dessverre. Men prisen for en skikkelig installasjon blir kanskje fort glemt når bekymringene for strøm om bord kan legges igjen på land: Strøm i båt har alltid vært en utfordring, men trenger ikke å være det. Men det må gjøres skikkelig, og det må gjøres sikkert. Ta gjerne kontakt på PM. Jeg driver med installasjon og service av bl.a. Victron produkter, og er forhandler for både Farco og Skanbatt. Jeg holder til i Stavanger, men tar oppdrag utenbys ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 dennrick skrev On 4.6.2024 at 20.59: Så.... av bildet over, så har jeg 14.2V på IP43 som Absorption til Lithium - det blir da for lavt for AGM banken fordi de liker høyere spenning for å bli toppladet dersom jeg forstår dette korrekt? -Med den bruken du har på AGM, så er 14,2V ei veldig fin spenning. Det samme er 13,5V float. Storage 13,2V vil gi 60-70% SOC på lithium, så den øker man gjerne til 13,5V. -Når det gjelder temperatur kompensering, så trenger du det dersom AGM batteriene er plassert på en varm plass som motorrom. Ellers så er det med din type bruk min påstand at det ikke er ønskelig. Og det er dessuten ikke ønskelig for Lithium å ha temp. kompensering. -Absorpsjonstiden er hos deg satt til 6 timer. Det er en verdi jeg ville senket til 2 timer. Normalt så trenger du ikke mer enn 15-60 minutter til balanseringen (14,2V) på lithium. Jeg mener victron nå kjører 2 timer som standard, men jeg vet ikke helt om det er en fast tid eller om det ligger mer bak. dennrick skrev On 4.6.2024 at 20.59: Jeg liker ideen om flere ladere. Det gjorde jeg i motorbåten etter anbefaling fra Farco. Da fikk hvert startbatteri sin egen lader. Enig med Farco, og slike små victron ladere med blåtann gir også enkel oversikt over spenning på app. dennrick skrev On 4.6.2024 at 20.59: Kan to nye ladere koples til stikkontakter i båten i nærheten av batteriene de er tiltenkt å lade? Eller bør det på plass et mer profesjonelt opplegg for å tilføre nye ladere strømforsyning? Stikkontakter nær lader er en profesjonell løsning. Slike ladere skal ha spenning så sant du har landstrømmen tilkoblet. Hensikten er å slippe å tenke på disse batteriene. De skal klare seg selv. Min victron 7A thruster lader med blåtann ble tilkoblet i 2017 mener jeg, og den har vært tilkoblet siden. Recondition ønsker du ikke, du ønsker heller ikke repeated absorption hver 7. dag. Standard for victron på lithium mener jeg er 45 dager. Det er sannysnligvis for å holde cellene i balanse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.