Jump to content

Strekker Dynema rekkewire seg i kulden?

Renzir

Recommended Posts

Må bytte ut se gamle plastbelagte rekkewirene. Vil ikke ha nye med plast. Det blir for 15.000 kr for nye wire rundt hele båten på 40 fot med wire også bak. Med dynema 6 mm og 5 mm så kommer jeg unna med 4000++. Lett å spleise de inn foran og spleise inn en ring bak + litt tynn lashing. Spleising og pelikankroker over badeplattform. 

Det jeg lurer på er hva temperatur gjør med dynema? Blir det slakt når det blir kaldt?  Ser noen båter med dynema stående rigg sliter med det. Antar da at dette gjelder for rekkewire også. 

Planlegger å bruke Sk78 uten kjerne. Dette er også ok på regatta. 

Jeg ser at tall for termisk utvidelse/forlengelse for hmpe/dyneema varierer litt, men flere oppgir 12 mikrometer per meter per grad kelvin. For mine overvant på 11 meter blir det ca. 2,5 mm for hele vantet dersom temperaturen svinger med 20 grader. Jeg har ikke merket nevneverdig slakk på mer enn et år uten justering av riggen. Jeg hadde en følelse av at den var litt slakkere nå på slutten av sommeren, og dro derfor ut og seilte kryss i 7 sekundmeter for en stund tilbake. Ingen slakk i le overvant da, så jeg har latt være å justere mer. 

Jeg vil tro det blir et ikke-problem.

pirlo skrev 8 minutter siden:

eg ser at tall for termisk utvidelse/forlengelse for hmpe/dyneema varierer litt, men flere oppgir 12 mikrometer per meter per grad kelvin. For mine overvant på 11 meter blir det ca. 2,5 mm for hele vantet dersom temperaturen svinger med 20 grader.

Men er ikke fasiten da at den blir kortere når temperaturen synker. Dvs. at den blir strammere.. Det stemmer dessuten også med alt jeg har både lært og erfart når det gjelder faste stoffer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

20 minutes ago, NilsPils said:

Men er ikke fasiten da at den blir kortere når temperaturen synker. Dvs. at den blir strammere.. Det stemmer dessuten også med alt jeg har både lært og erfart når det gjelder faste stoffer.

I følge 'The Rigging Doctor' så strekker Dyneema seg i lavere temperaturer, såpass mye at man kan måtte stramme riggen om den er satt for varmere vær og forskjellen i temperatur er tilstrekkelig stor: https://www.riggingdoctor.com/life-aboard/2016/1/18/dyneema-in-the-cold

Thostr skrev 16 minutter siden:

I følge 'The Rigging Doctor' så strekker Dyneema seg i lavere temperaturer, såpass mye at man kan måtte stramme riggen om den er satt for varmere vær og forskjellen i temperatur er tilstrekkelig stor: https://www.riggingdoctor.com/life-aboard/2016/1/18/dyneema-in-the-cold

Jeg har ikke greie på seilbåter og rigg og tror gjerne du har rett. Men det stemmer dårlig med den oppgitte varmeurvidelselkoeffisienten. Det er nok kanskje andre ting som spiller inn. For eksempel luftfuktighet og at det er et slått tau?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

4 minutes ago, NilsPils said:

Jeg har ikke greie på seilbåter og rigg og tror gjerne du har rett. Men det stemmer dårlig med den oppgitte varmeurvidelselkoeffisienten. Det er nok kanskje andre ting som spiller inn. For eksempel luftfuktighet og at det er et slått tau?

Jeg har ikke peiling, bare refererer noen som jeg har en viss tillit til at har det.

Har forøvrig observert at rekketauet jeg har som er i HMPE, strekker seg når det er kaldt.

Thostr skrev for 6 timer siden:

følge 'The Rigging Doctor' så strekker Dyneema

Det rigging doctor sier er: The headstay which is usually bar tight in the spring, summer, and fall, is now loose. I can easily pull down on the headstay's deadeye and create this much gap (nearly 6mm or 

han observerer at riggen blir slakkere, så det kan vel være alu-masta som krymper, ikke Dyneema som strekker seg? Det finnes vel mekaniske data for dyneema som sier hvordan det oppfører seg. 

1 hour ago, Code0 said:

Det rigging doctor sier er: The headstay which is usually bar tight in the spring, summer, and fall, is now loose. I can easily pull down on the headstay's deadeye and create this much gap (nearly 6mm or 

han observerer at riggen blir slakkere, så det kan vel være alu-masta som krymper, ikke Dyneema som strekker seg? Det finnes vel mekaniske data for dyneema som sier hvordan det oppfører seg. 

Leste du de første setningene i artikkelen?

"Dyneema experiences a negative linear thermal expansion coefficient in the direction of the fiber. What this means is that it stretches as it cools. Minor differences in temperature will not create an appreciable difference in length, leading to loss of tension, but more drastic differences will."

Thostr skrev 36 minutter siden:

Minor differences in temperature will not create an appreciable difference in length, leading to loss of tension, but more drastic differences will."

Opprinnelig startet denne tråden med spm om å bruke dyneema som manntau. Der ser jeg ikke temperaturutvidelse som en parameter, spenn er ikke kritisk for funksjon, og manntau er enkelt å etterstramme om nødvendig. Avhengig av kvalitet så strekker dynema seg når det blir belastet første gang. Så blir det trukket inn at dyneema må bli lengre i kulden, fordi dyneemarigg blir slakkere i kulde. Det er et annet og mer sammensatt problem. Er det mulig at det er aluminiumen som krymper? Det finnes sikkert data for temperaturutvidelse for dyneema for de som skal bruke det, så om jeg var en rigger og skulle rigge om fra stålvant til dyneemavant så hadde jeg sjekket.

Det er kjent at alu reagerer på temperatur på lik linje med alle andre metaller. Utvidelseskoeffisienten varierer mellom metaller. Det er noe som sveisere erfarer. På Hulda slakker riggen om vinteren. Rett og slett fordi aluminium har høyere koeffisient enn stål. For et rekkettau i Dynema vil variasjonen trolig være av akademisk interesse.

De som segler om vinteren kan jo være litt obs. Riggen blir slakkere og vindtrykket relatert til m/s blir sterkere i og med at luftens masse øker. Med andre ord, 5 m/s ved -5 grader gir mer trøkk enn ved +30 grader.

Code0 skrev for 6 timer siden:

han observerer at riggen blir slakkere, så det kan vel være alu-masta som krymper,

Ja, tror du har rett i det.

Vann har en helt spesiell termisk utvidelse. Volumet krymper når temperaturen faller, helt ned til +4 grader. Deretter utvider det seg igjen ved videre temperaturfall. Jeg har aldri hørt om noen andre materialer som utvider seg når temperaturen faller, men opplys meg gjerne. At en wire blir slakk ved lavere temperatur behøver kanskje ikke bety at den har utvidet seg?

Thostr skrev for 13 timer siden:

Har forøvrig observert at rekketauet jeg har som er i HMPE, strekker seg når det er kaldt.

Du snakker om et tau, er det en PE (polyethylen) kvalitet? I så tilfelle tipper jeg at det utvider seg fordi været er fuktigere, ikke fordi temperaturen faller. Alle termoplaster har et vannopptak, noen mer enn andre. Når en termoplast absorberer vann vil den utvide seg. Det har ikke noe med temperatur å gjøre. 

Thostr skrev for 13 timer siden:

Komodo skrev 29 minutter siden:

Du snakker om et tau, er det en PE (polyethylen) kvalitet? I så tilfelle tipper jeg at det utvider seg fordi været er fuktigere, ikke fordi temperaturen faller. Alle termoplaster har et vannopptak, noen mer enn andre. Når en termoplast absorberer vann vil den utvide seg. Det har ikke noe med temperatur å gjøre. 

HMPE = high-modulus polyethylene, produsert bl.a. under merkenavnene Dyneema og Spectra. HMPE absorberer omtrent ikke fuktighet, slik vanlig polyetylene gjør. Så det må være andre årsaker til at rekkelina til @Thostr strekker seg om vinteren.

Renzir skrev for 19 timer siden:

Det blir for 15.000 kr for nye wire rundt hele båten på 40 fot med wire også bak.

Dette gjør du enkelt selv.
Wire, med gjenbruk av eksisterende strekkfisker.

Klemhylser og litt krympestrømpe.

Krympetangen kan du låne på et båtverft, eller kjøpe billig på eBay.

Lag noen prøvekrymp før du setter i gang med rekka. 

Mener å huske at alt kom på under 2000 inkludert tangen som jeg har enda. Nå er det et 3-4 år siden.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev On 12.11.2022 at 14.54:

Dette gjør du enkelt selv.
Wire, med gjenbruk av eksisterende strekkfisker.

Klemhylser og litt krympestrømpe.

Krympetangen kan du låne på et båtverft, eller kjøpe billig på eBay.

Lag noen prøvekrymp før du setter i gang med rekka. 

Mener å huske at alt kom på under 2000 inkludert tangen som jeg har enda. Nå er det et 3-4 år siden.

Du hadde ikke klart å trylle fram en link til en passende krympetang også? Må bytte mine i vinter og likte godt de andre linkene dine:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...