Jump to content

VP D6 310 2006 med høy oljetemperatur?


Kjetil Solheim

Recommended Posts

Uansett vil ikke jeg si at det er unormalt. Brent olje eller ikke. For å snu litt på flisa, det kan være flere grunner til at en motor brenner olje. Blant annet hellingsgraden under drift er en god kandidat. Den gangen jeg surret rundt med måling, ble rundhet målt. Deretter parallellitet på sylinderveggene. Dette var før vurdering av bytting/ boring av sylindere. En motor som har gått <2000 timer bør ligge utefor disse kriteriene. Du kan ha en defekt sylinder som følge av produksjonsfeil, men ikke fire eller seks. Jeg forutsetter at før og etter honing så ble sylinderene målt til å være innenfor spec. 

 

Og brenner motoren olje, så vil du merke det på oljeforbruket. Garantert.

 

Men først: Oljetrykk og temp.

Link to post
Share on other sites

Kjetil Solheim skrev for 5 timer siden:

Jeg må først måle tempen på utvendig på bunnpanna. Er usikker på hva jeg kan forvente. 90 grader? 110 grader? Skulle gjerne hatt en referanse.

Støtter rådene du har fått om å ta en forenklet måling med en enkel IR overflate temp måler.

Også enig med deg i at å få en med samme motor til å måle på sin bunnpanne. er gull verdt. Mål vinkelrett på og ca samme avstand og gjerne med samme måler, så fjerner du så mange variabler som mulig. 

Husk at du måler en overflatetemperatur, noe som ikke er det samme som temperaturen i olja. Vet ikke hvor stor forskjell det er.

 

Når du hiver ut motoren din og kløyver den, så regner jeg med at å trylle litt med et gjenget T-stykke og noen sensorer er grei skuring for deg. 

Link to post
Share on other sites

Hulda har aluminium i bunnpannen. Med Biltema IR-termometer målte jeg vel snaue 10 grader lavere temperatur på overflaten enn hva sensoren inne i bunnpannen forteller. Det var grunnen til at jeg monterte sensor, at overflatetemperaturen var vesentlig lavere enn det jeg hadde forestilt meg. Montere sensor: Bore hull, montere gjennomføring med inn/utvendige gjenger, skru fast gjennomføring og sensor. Å gjenge rett i aluminiumen kan være for dårlig hold. Det får bli en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Deler levert av Hydroscand Moss.

 

IR-termometeret ga hos meg en meget god indikasjon. Trodde ikke at slik billig-dritt kunne være så nøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: da har jeg fått målt temperaturen på bunnpannen. Jeg brukte 2 forskjellige instrument. Et Fluke 561 og et 'billig dritt instrument'. Det var bare 3 grader differanse på disse 2. Gjennomsnittleg 76 grader og 79 grader. Målinger ble gjort på flere steder på bunnpannen, oppe og nede. Så dersom man legger Huldas erfaringer til grunn, vil sannsynligvis oljetemperaturen være rundt 90 grader. Dette er både gode og dårlige nyheter, og betyr at jeg må gruble videre på hva som har gått galt. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 20 minutter siden:

Vil tro at alarmen din er litt overfølsom. Den bør absolutt ikke gå på 1,1 bar. Kanskje en ny giver løser problemet?

Er du klar over at manualen sier 1.25bar på tomgang ?

Er enig i at ganske mange motorer i den klassen har lavere alarmgrense, og lavere krav på tomgang, men om volvo har satt den grensen for D4/D6 så er det vel en grunn til det?

Link to post
Share on other sites

En spesifikasjon fra fabrikanten bør man følge, så lenge man ikke selv med sikkerhet vet bedre. Skriver det slik fordi jeg har opplevd akkurat dét. Som anbefalt over, da temperaturen er fastlagt og den ligger godt innenfor forventet verdi, burde være å koble på et mekanisk manometer (for å gjøre det enkelt). Da elimineres instrumentfeil, giverfeil og eventuell feil mellom disse to.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 27 minutter siden:

Er du klar over at manualen sier 1.25bar på tomgang ?

 

Sier manualen at dette er minimumstrykk eller forventet trykk? I mitt hode bør alarmnivået ligge betydelig lavere. Men dette har sikkert VP en spec på. 

 

Poenget var vel at man bør prøve å eliminere ut målefeil, som også @Hulda påpeker. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...