Jump to content

VP D6 310 2006 med høy oljetemperatur?


Kjetil Solheim

Recommended Posts

Jeg mistenker at jeg har høy oljetemperatur på motor. Grunnen til mistanke kommer av at oljetrykket faller etter motor har gått med marsfart i 20 minutter og går ned på tomgang. Oljetrykket faller til ca 1,1 bar, og noen ganger går alarmen. Oljetrykket er normalt ved marsfart ca. 5 bar. Dersom motor da går på tomgang i 15 - 20 minutter øker trykket til normalt ca. 1,5 bar. Oljekjøler er renset og jeg har byttet oljetermostat. Jeg har forsøkt flere typer olje (Volvo penta, Mobil og Fuchs Titan) men det er samme resultat på alle oljene. Jeg har også byttet ventil til underspyling av stempel, men det utgjorde heller ikke noen forskjell. Det eneste jeg kan tenke meg er at oljen blir for varm. Syns også jeg kan kjenne lukt av brent olje når jeg går i marsfart. Motor er ellers i meget god stand. Er det noen som har vært borti noe lignende?

Motoren ble slik for ett par år siden. Vet ikke om endringen kom gradvis eller plutselig, da jeg har for vane å gå sakte ned på turtall den siste biten inn til havn. Jeg oppdaget det da jeg plutselig måtte slakke opp og oljealarmen gikk. Jeg merket også at det kom litt olje på vannet når den var varm og gikk på tomgang. I vinter tok jeg ut motor etter å ha lest om havarier etter injektorfeil. Det var mye sot på stempel, men ellers så alt fint ut. Ingen målbar slitasje noen steder, men jeg skiftet ringer og alle lager da jeg først hadde den i biter. Fikk selvfølgelig honet og nye injektorer samtidig. Etter montering er alt som det skal være, med unntak av lavt oljetrykk når den er helt varm, og derfor tror jeg den ikke får god nok kjøling på oljen. Jeg tror oljen blir for tynn og den brennes på toppen av stemplene. Til slutt kokser ringene fast, og den begynner å bruke olje. Noen synspunkter på teorien?

Link to post

Der er flere her på forumet, som beskriver nøjagtigt det samme fænomen: Hvis motoren ikke køles langsomt ned, så går olietryksalarmen. Min egen VP 41A gør det samme, og jeg har ingen bekymringer over det, jeg sørger blot for at komme tilpas langsomt ned i fart, selv når politiet vil undersøge min promille eller mit certifikat.

 

Kan man montere en olietemperaturføler på en VP D6? Det er set før, at motorer er forberedt for den slags, og der findes i handlen adaptorer/mellemstykker til formålet (om de findes til D6 ved jeg ikke). Hvis du kan få en måling af temperaturen, kan det afklare situationen uden yderligere bekymringer?

Link to post
Brigg skrev 27 minutter siden:

Men skal oljetrykksalarmen gå allerede ved 1,1 bar?

Ett betimelig spørsmål.
Sjekk verksted manualen om hva oljetrykket skal være på tomgang ved drifts varm motor.
Generelt er 1,1 bar på tomgang ved varm motor innenfor spesifikasjonene til en rekke motorfabrikanter.
Oljetrykk givere ligger typisk på 0,25-0,4 bar.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Det første du må gjøre er å få målt at trykket stemmer med avlest temperatur på instrument. Så sjekker du også temperaturen på oljen. Her kommer du langt med en IR måler på bunnpanna. 
Du skriver ikke hva slags type olje du bruker. Det finnes oljer som er stabile på høyere temperaturer, som for eksempel 10w60. 
Med en 10w60 olje vil viskositeten holde seg tykkere ved høye temperaturer enn feks 15w40. Den vil også være noe tykkere ved lavere temperatur før motor er ordentlig varm. Noen sier dette ikke er bra da gjennomstrømning blir lavere og andre mener motsatt. Mange meninger og de ligger på nett så får du vurdere selv. 
Shell 10w60 får du på Skruvat for 500kr/4L som også brukes i BMW M modeller som kjøres litt aktivt. 

Link to post

Bruk av olje i annen viskositetsklasse enn det VP foreskriver skal ikke under noen omstendigheter være behøvelig under norske forhold, da har du en annen feil som må feilsøkes og utbedres.

 

Oljetrykksgiver er et godt utgangspunkt for videre kontroll. All kjøling er i sjøvannskretsen seriekoplet på motoren slik at får du problemer med sjøvannsgjennomstrømningen i oljekjøleren vil dette også påvirke kapasiteten i resterende kjølere.

 

Regner med du har kontrollert at impeller er av rett type etc. slik at sjøvannssiden er sjekket ut av saken.

 

Oljen skal normalt ikke kunne forbrenne på toppen av stempel på denne måten som du beskriver, har du noen oljeforbruk?  Hva var gangtimene før overhaling?

Link to post

Enig med Chiefengineer - ikke bruk olje med feil viskositet, i så fall kamuflerer du bare et underliggende problem.

 

Første bud er å forvisse seg om at avleste verdier er korrekt, du kan ikke ta for gitt at instrumentene i båten viser riktig verdi. Det er mer rasjonelt, både med tanke på økonomi og arbeidsmengde, å kjøpe litt testutstyr og logge motordata først.

 

Et raskt søk på google gir f.eks følgende:

https://cdon.no/elektronikk/motor-oljetrykk-test-kit-tester-bil-garasje-verktoy-p-78560109

https://cdon.no/husholdningsapparater/ir-termometer-infrarod-c105902367972073

 

Selvsagt ikke av kalibrert verkstedkvalitet, men trolig godt nok til å verifisere dine mistanker. 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Swingswong skrev for 9 timer siden:

Det gjør den ikke. Hva er forskjellen mellom VDS-3 og en olje uten?

Noe med utslipp?

VDS-3 er Volvo og Volvo Penta sin standard for spesifikasjon på motoroljer. VP har brukt millioner av kroner på å forske ut hvilken oljekvalitet som er best for deres motorer mht ytelse og levetid.

 

Jeg synes du skal ha en MYE høyere terskel for å bare slenge ut en anbefaling om motorolje som bryter sterkt med VP sin.  Dersom noen leser det du skriver og prøver det, fordi de i fortvilelsen tror du har greie på det, kan de havarere motoren og miste garantien. Derfor spiller det en rolle.

Som du ser av andre uttalelser fra denne tråden så er jeg ikke alene om å mene dette.. Tenk deg om.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Bruk av olje i annen viskositetsklasse enn det VP foreskriver skal ikke under noen omstendigheter være behøvelig under norske forhold,

 

JonnyBoy skrev for 1 time siden:

Enig med Chiefengineer - ikke bruk olje med feil viskositet, i så fall kamuflerer du bare et underliggende problem.

 

hanto1 skrev 1 time siden:

Som flere nevner, Ikke kluss med olje med annen viskositet. Sjekk følere/ oljetrykksbryter.

 

Link to post
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Oljetrykksgiver er et godt utgangspunkt for videre kontroll. All kjøling er i sjøvannskretsen seriekoplet på motoren slik at får du problemer med sjøvannsgjennomstrømningen i oljekjøleren vil dette også påvirke kapasiteten i resterende kjølere.

 

Regner med du har kontrollert at impeller er av rett type etc. slik at sjøvannssiden er sjekket ut av saken.

 

Oljen skal normalt ikke kunne forbrenne på toppen av stempel på denne måten som du beskriver, har du noen oljeforbruk?  Hva var gangtimene før overhaling?

Mange gode poeng her. Jeg har ikke noe unormalt forbruk av olje etter honing og bytte av ringer. Motor var gått 1225 timer da jeg tok den ut, og har gått ca. 70 timer etter. (3 oljeskift på 70 timer for å teste) Alle oljer har hatt VDS 3 og 15-40 merking. Sjøvannsiden er renset, og jeg har normal temperatur på kjølevannet.

Link to post
Kjetil Solheim skrev for 21 timer siden:

Fikk selvfølgelig honet og nye injektorer samtidig.

Sjekket du dynamisk kompresjon før du monterte nye injektorer?

 

Kjetil Solheim skrev for 21 timer siden:

Jeg har forsøkt flere typer olje (Volvo penta, Mobil og Fuchs Titan) men det er samme resultat på alle oljene.

Det sporet ville jeg lagt bort

 

Kjetil Solheim skrev for 21 timer siden:

Syns også jeg kan kjenne lukt av brent olje når jeg går i marsfart.

Dette er noe som mange erfarne jeg kjenner fnyser av (men alle røyker, så jeg tror det er grunnen), men jeg "tror" deg og jeg mener at det er et reelt spor.

 

Men, det kan være være flere årsaker, redusert flow i returen fra turbo er en, da kan oljen blir for varm i turbo og i returen bygger det seg opp koks og det blir trangere og trangere. Det gir mindre flow og problemet blir verre og verre.. Dette gir brent oljelukt som går til bunnpanna og ender i veivhusventilasjonen. Om du lar denne gå til en tom ren flaske (husk HMS) for en prøvetur så vil du fort merke om lukten blir kraftigere.

 

Kjetil Solheim skrev for 21 timer siden:

Det var mye sot på stempel, men ellers så alt fint ut.

Var det like mye sot på alle stempel? 

 

Kjetil Solheim skrev for 3 timer siden:

Sjøvannsiden er renset, og jeg har normal temperatur på kjølevannet.

Kjetil Solheim skrev for 21 timer siden:

Oljetrykket faller til ca 1,1 bar, og noen ganger går alarmen.

Du har jo kontroll på nesten alt.

For å utelukke sensor/instrumentfeil ville jeg montert et T stykke og montert en ekstra oljetrykkgiver og måler (koster 3-400kr som sett rundt om) eller et 0-10bar manometer, og jeg ville montert en oljetemperaturgiver/måler permanent eller midlertidig. Ville rådført meg med en dyktig verksmester, Alt dette koster mindre enn en time på merkeverksted og har høy nytteverdi om du får problemer senere i feks fellesferien...

 

Ellers synes jeg du fortjener ros for en meget detaljert beskrivelse av problemet i tråden din. Alt for mange som ikke vil dele de lure detaljene..

 

Håper du finner løsningen snart for sånt som dette er statistisk ikke godt for nattesøvnen :flag_bp:

Link to post
Kjetil Solheim skrev for 4 timer siden:

Sjøvannsiden er renset, og jeg har normal temperatur på kjølevannet.

 

Det er jo også sånn i et slikt seriekoplet kjølesystem at groe/tetthet i en hvilken som helst kjøler på sjøvannssiden vil påvirke gjennomstrømningen av sjøvann i alle kjølerne. Mao, tilstoppelse i ladeluftkjøler som jo er en gjenganger vil resultere i dårlig gjennomstrømning i også i smøroljekjøler.

 

Du har vel antakelig kontrollert dette allerede, om ikke er det jo enkelt å ta av endelokket på ladeluftkjøleren der sinkplggen sitter for å inspisere rørsatsen. TIlstoppelse i nedre del av rørsats er gjenganger på D6.

Link to post

Min erfaring med den slags er å sjekke med alternative målemetoder. Altså, som over, koble til et manometer av akseptabel kvalitet. Jeg hadde lavt oljetrykk på Hulda. Satte inn manometer for å sjekke, og trykket var bortimot dobbelt av det som ble vist på den elektriske måleren. Så kan bunnpannen måles med IR-termometer. Det er først etter at dette er utført at man kan begynne å fundere på om noe er feil.

 

Dette med oljekvaliteter, og Volvo sine spesialoljer. En olje-spec. er en olje-spec. Jeg kan ikke tenke meg at Volvo har en annen olje på sine motorer enn hva som er generelt kompatibelt med NATO. Da er spec. og viskositet dekket. Slik som på min gamle GM: Den skal ha mineral SAE 30, alternativt mineral 15W- 40. Den skal ikke ha 10W- XX, står det spesifisert.

 

Nå om dagen bedriver jeg hovedettersyn på min 2006 BMW 330XD. Den skal ha BMW spesialoljer på kardanger, transferkasse, automatgir og servostyring. Kun BMW kjølevæske på radiatoren. ZF leverer automatgiret. Spesialoljen til BMW koster bortimot det dobbelte av oljen levert fra ZF. Som igjen er dyrere enn oljen levert at Castrol. Men det er samme suppa. Servostyringen skal ha BMW sin spesialolje som en CHF 11S. Som Biltema har på hylla. Oljen til kardangene er syntetisk 75W- 90 GL5, etter husken. Ikke noen grunn til å kjøpe den heller fra BMW. Etc., etc. Så om Volvo ikke kan kjøre på en vanlig markeds-olje, så er det svært underlig. Der bilmotorene skiller seg spesielt ut og gjør det vanskelig, er påhengte aggregater som EGR og DPF, Swirlflaps og annen skit som er designet på å ødelegge dieselmotoren.

 

Motoren til Hulda lukter også varm/brent olje. Men oljetemperaturen er aldri over 90 grader. Under vanlig drift ligger den på 80 grader. 

 

Jeg har vært borti mange motorer med fastbrente og koksede stempelfjærer. Som regel er dette motorer som har gått langt over mange år. Altså motorer som er utslitt og trenger heloverhaling. På dieselmotorer vil feil tenningstidspunkt og/eller feil på dysene gi ufullstendig forbrenning med sot som resultat. Samme gjelder kjøring med for lavt turtall i lange perioder. Som eksempel her kan jeg ta motoren på pizzabilen vår. Den gikk sine første 60 000 km i hjemmehjelpen i Halden da vi kjøpte den. I løpet av de første 10 000 km hadde vi skiftet EGR og alle dyser, feil på feil. Nå har bilen gått 90 000 kilometer etter dette uten så mye som et hikk. I vårt bruk er det unntaksvis at motoren går under 2000 rpm.

 

Har du for lavt oljetrykk, og oljetemperaturen ligger innenfor spesifikasjonen, så har du sannsynligvis et mekanisk problem. Dette problemet kan være alt fra oljepumpe, overtrykksventil, lagerklaringer osv. At det havner olje eller diesel på vannet kan jeg ikke umiddelbart se relaterer til oljetrykket. 

 

Den underliggende moralen er, med referanse til Volvo-kompisen min: "Jeg vurderer overhode ikke å fravike å benytte Volvo sine produkter. Uansett pris. Får jeg en klage, skal ikke kunden kunne henge meg på at jeg ikke har brukt originale produkter anbefalt av Volvo". Så lenge du positivt ikke vet bedre, følg bruksanvisningen.

 

 

Link to post

Det var omtrent like mye sot på alle stempel, kanskje litt mer på 2 og 3, men ikke mye. Som dere ser på bilde var det en kraftig sotkant på ØD, og det var sot på ytterkant av stempel. Inne mot senter var det ikke unormalt sot på noen av sylindrene. Det så ut som det var fin forbrenning av diesel, men at det har vært olje på sylindervegger som skraperingen ikke har tatt med. Det var ikke mulig å måle noen slitasje i sylindre, og opprinnelig honing vises tydelig. Er det noen som kan måle temperaturen utvendig på bunnpanne på en D6 under belastning? Bare slik at jeg har et referansetall. 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Men, det kan være være flere årsaker, redusert flow i returen fra turbo er en, da kan oljen blir for varm i turbo og i returen bygger det seg opp koks og det blir trangere og trangere. Det gir mindre flow og problemet blir verre og verre.. Dette gir brent oljelukt som går til bunnpanna og ender i veivhusventilasjonen. Om du lar denne gå til en tom ren flaske (husk HMS) for en prøvetur så vil du fort merke om lukten blir kraftigere.

Dette er noe jeg ikke har tenkt på, men jeg mener at da jeg vasket motoren spylte jeg gjennom returrør og slange til bunnpanne. Turbo var det første jeg tenkte på da jeg fikk oljeforbruk og litt oljerøyk. Denne sendte jeg til Turboservice for å få en bytteturbo. Greg ringte meg å sa at turbo var helt fin, men jeg ba han overhale den like vel.

 

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Det er jo også sånn i et slikt seriekoplet kjølesystem at groe/tetthet i en hvilken som helst kjøler på sjøvannssiden vil påvirke gjennomstrømningen av sjøvann i alle kjølerne. Mao, tilstoppelse i ladeluftkjøler som jo er en gjenganger vil resultere i dårlig gjennomstrømning i også i smøroljekjøler.

Det kan ligge noe her. Jeg får ta en ny runde med rens. Kanskje det kan være noe som blokkerer retur videre ut mot eksos, etter ladeluftkjøler? 

IMG_20220130_191158.jpg

IMG_20220130_191307.jpg

Link to post
Hulda skrev 18 minutter siden:

Har du for lavt oljetrykk, og oljetemperaturen ligger innenfor spesifikasjonen, så har du sannsynligvis et mekanisk problem. Dette problemet kan være alt fra oljepumpe, overtrykksventil, lagerklaringer osv. At det havner olje eller diesel på vannet kan jeg ikke umiddelbart se relaterer til oljetrykket. 

God tenking! Jeg må først måle tempen på utvendig på bunnpanna. Er usikker på hva jeg kan forvente. 90 grader? 110 grader? Skulle gjerne hatt en referanse. Om det viser seg at jeg har høy temperatur tror jeg det forklarer at jeg får lavt oljetrykk på tomgang, rett etter motor har vært belastet. (Varm olje blir tynnere) Når motor har gått ubelastet på tomgang i noen minutter kjøles oljen til normal temperatur og trykket stiger. (Dette er i alle fall den teorien jeg har gått ut fra)

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

VDS-3 er Volvo og Volvo Penta sin standard for spesifikasjon på motoroljer. VP har brukt millioner av kroner på å forske ut hvilken oljekvalitet som er best for deres motorer mht ytelse og levetid.

 

Jeg synes du skal ha en MYE høyere terskel for å bare slenge ut en anbefaling om motorolje som bryter sterkt med VP sin.  Dersom noen leser det du skriver og prøver det, fordi de i fortvilelsen tror du har greie på det, kan de havarere motoren og miste garantien. Derfor spiller det en rolle.

Som du ser av andre uttalelser fra denne tråden så er jeg ikke alene om å mene dette.. Tenk deg om.

Om det ble oppfattet som en anbefaling var ikke det meningen. Poenget var at det finnes oljer som er stabile ved høyere temperatur og at man må vurdere det selv. Trådstarter har en teori at oljen blir for tynn pga temperatur. Om oljen bryter sterkt med Volvo sin vet vel hverken jeg eller du noe om. 
Fortsatt mener jeg å sjekke temperatur og trykk er veien å gå. 

Link to post
Hulda skrev 41 minutter siden:

Sotkanten øverst i sylindrene er normal avsetning. Dette er ikke noe å bekymre seg over.

Det er ikke så enkelt å se, men kanten var noen steder 2 - 3 mm tykk. På stempelkantene det samme eller mer. Har ikke sett sånt på moderne dieselmotorer, og tror det må være brent olje. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...