Jump to content

Anker - tau eller kjetting?


tobixen

Recommended Posts

tobixen skrev On 15.11.2022 at 23.33:

da blåste det ganske kraftig og ankeret ble fylt av sjøgress og fikk ikke feste.  

har vell borti 3  snes ankringer på sjøgress, har stort sett hatt problem med å få det opp da hele torva følger med.  har kjetting så klart. 

 

Komodo 

Du har helt rett  det er den forhatte Brusen , det må være Bruce kopi som du sikter til, kjøp original.:giggle: :wflag:

tobixen skrev On 15.11.2022 at 23.33:

, men skal man gjøre ting skikkelig må man bruke tau med strekkavlastere de siste metrene inn til båten.  Det er mye styr (innebærer å sitte ytterst ute på baugsprydet - og de dagene hvor det virkelig er viktig, så er det både bølger og vind). 

Har du ikke båtshake, taper  Anker låsen fast   til  båtshaken så ungår jeg C- moment på baugsprydet.   og  med Forsheda Nr.4  og  22mm Tau demper det bra.

image.png.0fae92df502151c77cb6adf5149b221c.png

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også den låsen fra Oscolati. Og bedriver C-momenter over baugen. Skal prøve båtshaketrikset. Bedre å ofre et snurr tape fra Biltema enn livet.

 

Jeg har heller ikke hatt problemer med sjøgress, men ser ikke bort fra at det kan skje. Særlig om plogen er full og vinden snur. Så langt ikke noe problem. Jeg må bare finne noe sjøgress. 

Link to post
Share on other sites

Er du koblet opp hos Telia, har de problemer som de arbeider med. Det virker som om det kan være DNS-problemer?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...