Bjørn Løvjomås Svart 21.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2022 Det gikk på 633 liter i Farsund. Helt nytt tankanlegg der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
trixie2 Svart 21.November.2022 Link til dette innlegget Svart 21.November.2022 Trond123 skrev 21 minutter siden: Bunkret i Farsund. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.November.2022 Link til dette innlegget Svart 21.November.2022 (redigert) Ser ut som du er fremmei Arendal nå Bjørn. Hvordan forløp turen i dag? Ble du truffet av noen snøbyger? Var litt snø på Fevik rundt 11-12-tiden i dag, og litt utover. Men minimalt. Redigert 21.November.2022 av Grand Banks jr Rettet skrifeleif (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Takk for påminnelse @Grand Banks jr. Det er jo på tide å oppsummere denne turen litt. Slike turer på vinterføre kan jo fort bli både det ene og det andre med tanke på været. Jeg hadde litt blandede følelser for denne turen. Håpte på strøkent føre, men forventet egentlig litt jobbing Planen var å reise nedover på søndag, men siden @LALUNA IIskrev at det kunne være bra allerede lørdag, så fikk jeg ikke fred. Ryddet timeplan og dro til Bergen. Fornøyd superselger og Fornøyd leieskipper😅 Her lå det en Targa 44 på utsiden, den måtte flyttes før jeg kom ut. Å sannelig var det trangt. Men kunne 44 komme ut, så burde vel en 37 og klare det. Men skummelt med en båt en aldri har hendlet før😳 Men heldigvis gikk det bra. ut kom jeg uten å dunke borti..heldigvis rolige forhold 👍 Bildene er tatt av Ståle I Bergen Marinesenter. Så da var det bare å begynne å rigge seg til med mitt eget navigasjonsopplegg. Det ble gjort mens båten seg sakte ut vågen og mot Askøybroa Fortsettelse følger straks. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Planen var jo å rekke Haugesund før mørket senket seg for mye. Så det var bare å koste på nedover. Jeg synes alltid det er spennende å kjenne hva som skjer når hendlene blir lagt godt fremover, å dette var morsomt. Det var et imponerende skyv ut av vannet og opp i plan. Gøy Som nevnt fikk jeg ordnet opp mitt eget navigasjonsopplegg ett nettbrett til Navionics, og ett til M.Ais, on course. Brukte telefonen til M.Ais tidligere, men da falt den ofte ut, hvis jeg snakket i telefonen. Å da ble min mor bekymret🤣🤣🤣 Når en får slike opplevelser som dette, så må jeg si jeg trives utmerket på havet. Bergen viste seg frem på beste måte.👍 Denne marinebåten lå ganske rolig, men når jeg kom skliende nedover i 27 knop, fant de ut at de skulle begynne å gå litt de og. Å legger ut rett foran meg. Jaja.. det er jo ror på Targa og, så det gikk helt fint. Men jeg måtte jo tenke litt på en annen hendelse ikke langt unna det stedet🤪 Jeg syntes allerede det begynte å mørkne litt, så kjente at det ikle var noe å somle etter. Bestemte meg også for Langenuen, siden den er ganske mye enklere i mørke. Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 22.November.2022 Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Bjørn Løvjomås skrev 23 minutter siden: Denne marinebåten lå ganske rolig, men når jeg kom skliende nedover i 27 knop, fant de ut at de skulle begynne å gå litt de og. Å legger ut rett foran meg. De så deg nok ikke Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Etter som det ble mørkt, ble det ikke noe bilder før Haugesund, men å se blink fra Bloksene, gjør meg alltid litt trist. Klarer ikke passere det stedet uten å tenke på den tragiske natten. Så nå som det er lys, så er de enkle å se. Det var de absolutt ikke før. Siste biten inn til Haugesund ble det vanskelig å se teiner, så jeg måtte rett å slett bare håpe at hummerfiskere ikke er så dumme at de legger teiner midt i leia Det ble en lang dag, så når båten var fortøyd I Haugesund, var jeg godt fornøyd Å siden jeg ikke hadde med min gode venn @sap_2000, så løp jeg straks for å få meg et godt måltid mat. Uten mat å drikke fungerer helten ikke🤣🤣🤣 Her lå Targa fint, ved flott flytebrygge i Haugesund sentrum. @Trond123 var desverre på jobb, så det ble ikke felles middag denne gangen. Men én kort prat fikk vi ombord, etter han var ferdig på jobb. Som vanlig blir det diskutert vær og båter. Merkelig fenomen😅😅 Etter en kraftig middag, og prat, var det deilig å slukne i ei god seng i Targaen. Godt å varmt. Jeg er som Pingu på barnetv for mange år siden:hater å fryse😅😅 Det ble selvsagt opp tidlig på mårran, å så lenge ikke min kjære Nevø er med, så går det an å starte relativt tidlig. Her er jeg allerede kommet et stykke ned Karmsund, å det lysner av dag. Det blir gjort masse vurderinger om veivalg, Karmsundet ned, eller Bokn. Jeg valgte Karmsund, med det i bakhodet å sjekke om det var noe tungsjø som kom innover. Greit å vite for senere valg, nedover kysten. Siden det var rolig, bestemte jeg meg for å gå Karmsund, og siden vurdere å gå helt inn til Tungenes, eller holde seg ute ved Kvitsøy. Jeg valgte å gå inn til Tungenes, for det var ganske god øst, nordøst vind. Å da er det best inme ved land. her står sola opp ved Sola... tog duan, som de ville sagt i området😅 Når det er Fralandsvind og tungsjø fra sør, kan det ofte bli en del sjø ved Jærens rev og lysbøya der. Derfor går jeg langt inne. Helt nede på 5 meters dyp på det grunneste. Denne gangen sparte jeg mye på det. For jeg kunne holde 27 knop helt til Revtangen. For de som ikke vet hvor det er, så er det der kuene har vikeplikt for skipstrafikken. Men forkjørsrett i forhold til lystbåtflåten😅 Jeg hadde ikke mer enn rundet Revtangen, før sjøen kom Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 @Grand Banks jr det tror faktisk ikke jeg heller🤣🤣🤣 fortsettelse Jeg får alltid masse hjelp fra BP og personer herfra, så mange tlfsamtaler med både @sap_2000og @Trond123 Og bilder fra @LALUNA II, så valgte jeg å fortsette nedover Jæren, med veldig redusert fart, nærme land. Rundt 20 til 50 meter dybde. Forsøk på å få en bølge til å se ut som en bølge 😅😅 Det ble ganske krappe 2 til 3 meter motsjø hele Jæren. Farten måtte til slutt ned mot 8 til 10 knop, å da blir det langt til Egersund. Jeg vurderte å gå på utsiden, men lyttet til et godt råd om å gå innom Egersund Planen var å gå inne langs land nedover mot Lille Presteskjær, og Hidra. Med tanke på bølger var det en god ide, men tau i vannet ble en god hindring. Jeg så aldri noen bøye, heller ikke tau. Men det ble veldig vibrasjon, så det var bare å snu. Å tankene raste gjennom hodet.. hvordan løser vi dette. Det var kun babord maskin som vibrerte, dermed kunne jeg bruke styrbord. Lusket meg inn til Egersund igjen, mens jeg prøvde å finne gode måter å løse dette problemet på en søndag. Noen telefoner.. å så litt vhfbruk, så fikk jeg kontakt med Rs skøyta i Egersund. De sa seg villig til å kikke litt. Men fant ikke noe på propell. Jaja, da var det bare å prøve. Å se om der var vibrasjoner mens jeg lå ved brygga. Ikke noe..heller ikke ved høy fart på fjorden, så da var det bare å løpe videre sørover. Både eier og leieskipper var fornøyd med det. Selv om det var litt frustrerende å tape så mye tid. 🤪 Så da forlot vi Egersund for andre gang Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Jeg håpte virkelig at det skulle være roligere sjø, på sydsiden av Egersund, men den gang ei. Østavinden laget skvalp fra øst, og det var fortsatt et par tre meter tidvis bratte dønninger. Men de begynte å roe seg når jeg kom nedover mot Siragrunnen. Jeg hadde håpet at jeg skulle rekke rundt Lindesnes I dagslys, men det ble for tøft. Selv om det denne gangen var overraskende rolig rundt pynten av Lista. Jeg gikk helt inn til Hidra, for å utnytte le fra tungsjøen fra sør. Å grudde meg til hva som kom når jeg rundet pynten. Men merkelig nok kunne jeg fortsatt holde 25 knop. Å jeg satt enda å vurderte Bålly, eller Mandal.. men.. min gode venn Ståle på tlf...prøvde virkelig å få meg til å skjønne at sola går fort ned.. hadde litt tungt for å være med på det da😅😅 Som om ikke det var nok, så møtte jeg de største bølgene til da på turen, rett på sydsiden av Borshavn. Ca samme området som Ægir gikk rundt. Så da var det rett ned i 10 til 12 knop. I Farsund er det helt nytt tankanlegg litt vest for sentrum. Veldig grei plass å fylle diesel. Veien inn derfra til Farsund gikk i delvis mørke, og selvsagt hadde noen klart å legge flere teiner, rett ved servicebygg i gjestehavna. Var vel bare flaks at jeg så dem. Lurer på hva, eller hvem som mente det var en god ide, å legge teiner der🤪 Fint I Farsund gjestehavn, og det var lunt i østavinden 👍 fortsettelse følger Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Mange samtaler med folk på nettet, som advarte mot mandagen, som tidligere hadde pekt seg ut som roligste dagen, at det skulle bli vindfullt på Sørlandet. Det stemte. Hadde nok 16 til 17 ms I kastene fra Nordøst. Det ble viktig for meg da, å komme tidlig rundt Lindesnes, før den vinden skulle slå til. Dermed våknet jeg kl 3. 30 å var klar til avgang. Men mørket var ikle interessert i å samarbeide, å trekke seg unna, bare fordi sørlendingen var oppe tidlig😅😅 Så det var bare å smøre seg med velkjent tålmodighet. Vente til kl 07.30.. da så jeg såpass at jeg kunne se de tennene rett ved båten Lindesnes var heldigvis særdeles rolig i forhold til Jæren og Lista. Korshavn ble valgt, for å kunne liste seg helt inne ved land rundt pynten. Det var også suksess, da jeg kunne gå i 27 knop helt til fyret. Da måtte jeg ned i 22 knop. Så da var jeg nok litt lettet. Takk for gode råd om å starte tidlig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Jeg oppdaget også at det lå kraftig skydekke uti havet, som trakk sakte mot land, så det begynte å haste for å rekke frem. Hele veien fra Lindesnes til Kristiansand gikk unna innaskjærs, så da holdt jeg god fart. Å stram utkikk etter hummerteine Ved ulvøysund slo jeg på ekkolodd, der var ganske spenstig på denne båten Kvåsefjorden var også litt frisk. Men indre led der sparer litt sjø. Bildet her fra Ulvøysund, viser at nedbøren har trekt langt innover, så det begynner å haste veldig Blindleia ble passert så fort som det var forsvarlig Så er det dette som nøter meg ved Homborsund. Homborside er beryktet på østlige vinder. Homborside fikk æren av å ha det verste sjøværet på hele turen. Det var virkelig en vaskemaskin og sentrifuge Jeg måtte innom å sjekke om White Lady var klar for hjemtur også, å det var den. Kommet på vannet etter litt rens og vask nedentil, og ny bunnsmøring. Så er det bare å gi gass til Havstad, som dere ser så er det grått over Hasseltangen. Bare få minutter etter fortøyningene, så laver det ned med snø,.å sikten reduserer til minimum. Det var på grensen til flaks 🙂 Siste etappen fra Farsund til Arendal. Takk for turen, og for mange gode råd Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 22.November.2022 Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Takk for en flott oppdatering! Langt mer enn jeg forventet i alle fall. Hyggelig lesning! Homborside kan være virkelig krevende på Østlandsvind når bølgene "speiler" seg i de loddrette svabergene og slå ut igjen. Har padlet der i rimelig røff sjø, og da ser man bare horisonten innimellom. Mye sjø som går alle veier, og mange bølgetopper og bunner som er vanskelig å forutse. Godt du kom deg helskinnet gjennom alle etappene. Ved østavind så kan det faktisk bli utrivelig inne i Sømskilen også, men White Lady lå jo ganske fint der. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Vel blåst selv om det ble noe "humpete" selv for en "Targa" sier jo litt om været ........... fin story bortsett fra "tau i vann"som er noe skikkelig dritt.. Takk for turen fra "kontorstolen" her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LAKA Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Fint at du tar deg tid til å beskrive turen i detalj i etterkant. Godt levert! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Takker for hyggelige tilbakemeldinger, tenkte kanskje jeg gikk for mye i detalj. Men jeg følte selv på at det var en del huller i turen som jeg burde informere mer om. Dermed ble det et langt innlegg😅 Kanskje kan noen også få litt tips og tanker om Rutevalg, etter denne oppsummeringen. Det hadde vært helt topp. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Kan ikke bli for mye detaljer fra båttur, for oss som er på jobb og i havn. Takk for fin tur Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Meget interssant å lese om sjøfart og idotplasserte teiner, selv for en landkrabbe med robåt og begrenset kunnskap om landsidene på oksefjorden. Så bare fortsett med detaljerte beskrivelser. p. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Takk for at vi fikk være med @Bjørn Løvjomås Nå ble det en koselig lunch her på hjemmekontoret. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Trond123 Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Synes du beskrev turen bra og absolutt ikke for detaljert, @Bjørn Løvjomås. Alltid kjekt å treffe gode venner og få påfyll av de viktige diskusjonene om båt, selv om du nok en gang valgte "feil helg" å dra på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Da er båten hentet fra Arendal. Ruskevær på Sørlandet I dag, så de får en humpete tur til Lysekil God Tur Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.