Jump to content

Båtfrakt Bergen til Arendal Targa 37


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Takk for påminnelse @Grand Banks jr

 

Det er jo på tide å oppsummere denne turen litt. 

Slike turer på vinterføre kan jo fort bli både det ene og det andre med tanke på været. Jeg hadde litt blandede følelser for denne turen. Håpte på strøkent føre, men forventet egentlig litt jobbing

Planen var å reise nedover på søndag, men siden @LALUNA IIskrev at det kunne være bra allerede lørdag:flag_bp:,  så fikk jeg ikke fred. Ryddet timeplan og dro til Bergen. 

received_447138910713505.jpeg.ca9ce7c60d799b668a2b0903c0d9aab3.jpeg

Fornøyd superselger og Fornøyd leieskipper😅

received_1275425343247364.jpeg.7d27dcb4fa0a94a4db313898db62c360.jpeg

Her lå det en Targa 44 på utsiden,  den måtte flyttes før jeg kom ut. Å sannelig var det trangt. Men kunne 44 komme ut, så burde  vel en 37 og klare det. Men skummelt med en båt en aldri har hendlet før😳

Screenshot_20221122_201805_Facebook.jpg.d8d506105eab4bf7133ef6be852fc42d.jpg

Men heldigvis gikk det bra. 

ut kom jeg uten å dunke borti..heldigvis rolige forhold 👍

Screenshot_20221122_202354_Facebook.jpg.f8970ab96a5ae76e64f1dd1d3cebf719.jpg

 

Bildene er tatt av Ståle I Bergen Marinesenter.  

 

Så da var det bare å begynne å rigge seg til med mitt eget navigasjonsopplegg. Det ble gjort mens båten seg sakte ut vågen og mot Askøybroa

 

Fortsettelse følger straks. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Planen var jo å rekke Haugesund før mørket senket seg for mye. Så det var bare å koste på nedover. 

20221119_155451.jpg.8da8d47c66c64eb21347b20f29796806.jpg

Jeg synes alltid det er spennende å kjenne hva som skjer når hendlene blir lagt godt fremover,  å dette var morsomt. Det var et imponerende skyv ut av vannet og opp i plan. Gøy

 

Som nevnt fikk jeg ordnet opp mitt eget navigasjonsopplegg

20221119_160004.jpg.3a6c490af079444d40e28d8e6872f6a0.jpg

ett nettbrett til Navionics,  og ett til M.Ais, on course. Brukte telefonen til M.Ais tidligere, men da falt den ofte ut,  hvis jeg snakket i telefonen. Å da ble min mor bekymret🤣🤣🤣

20221119_155505.jpg.bfb61cd819a17ec1825160cc82570067.jpg

 

Når en får slike opplevelser som dette, så må jeg si jeg trives utmerket på havet.  Bergen viste seg frem  på beste måte.👍20221119_155943.jpg.66f8c11f9f666e34f157c43f93f6a853.jpg

Denne marinebåten lå ganske rolig, men når jeg kom skliende nedover i 27 knop, fant de ut at de skulle begynne å gå litt de og. Å legger ut rett foran meg.

 

Jaja.. det er jo ror på Targa og, så det gikk helt fint. Men jeg måtte jo tenke litt på en annen hendelse ikke langt unna det stedet🤪

20221119_164743.jpg.f2df5c2983922ce336e5f5fbd58a509e.jpg

Jeg syntes allerede det begynte å mørkne litt, så kjente at det ikle var noe å somle etter. Bestemte meg også for Langenuen,  siden den er ganske mye enklere i mørke. 20221119_164751.jpg.ffe39de8de0d75c517112802abc4f7b5.jpg

 

Fortsettelse følger

Link to post
Share on other sites

Etter som det ble mørkt, ble det ikke noe bilder før Haugesund,  men å se blink fra Bloksene, gjør meg alltid litt trist. Klarer ikke passere det stedet uten å tenke på den tragiske natten.  Så nå som det er lys, så er de enkle å se. Det var de absolutt ikke før. Siste biten inn til Haugesund ble det vanskelig å se teiner, så jeg måtte rett å slett bare håpe at hummerfiskere ikke er så dumme at de legger teiner midt i leia:sailing:

Det ble en lang dag, så når båten  var fortøyd I Haugesund,  var jeg godt fornøyd

20221119_190813.jpg.80e448aff963db68006e04230402145b.jpg

Å siden jeg ikke hadde med min gode venn @sap_2000, så løp jeg straks for å få meg et godt måltid mat.

Uten mat å drikke fungerer helten ikke🤣🤣🤣

20221119_190851.jpg.2453c237b7ff33a572bd7fdf753faa3e.jpg

Her lå Targa fint,  ved flott flytebrygge i Haugesund sentrum. 

@Trond123 var desverre på jobb, så det ble ikke felles middag denne gangen.  Men én kort prat fikk vi ombord, etter han var ferdig på jobb. Som vanlig blir det diskutert vær og båter.  Merkelig fenomen😅😅

Etter en kraftig middag, og prat, var det deilig å slukne i ei god seng i Targaen. Godt å varmt. Jeg er som Pingu på barnetv for mange år siden:hater å fryse😅😅

 

Det ble selvsagt opp tidlig på mårran, å så lenge ikke min kjære Nevø er med, så går det an å starte relativt tidlig. 

20221120_073839.jpg.4438b7627c3bede3d6ecb2e098e64586.jpg

Her er jeg allerede kommet et stykke ned Karmsund,  å det lysner av dag. Det blir gjort masse vurderinger om veivalg, Karmsundet ned, eller Bokn.

20221120_074250.jpg.fa2f52952da2e41d7d974b4fde99ff63.jpg

Jeg valgte Karmsund,  med det i bakhodet å sjekke om det var noe tungsjø som kom innover. Greit å vite for senere valg, nedover kysten.  Siden det var rolig, bestemte jeg meg for å gå Karmsund,  og siden vurdere å gå helt inn til Tungenes, eller holde seg ute ved Kvitsøy.  

20221120_083741.jpg.bfe04bf2bf444c0f498f31304b98211e.jpg

Jeg valgte å gå inn til Tungenes,  for det var ganske god øst, nordøst vind. Å da er det best inme ved land.

20221120_084741.jpg.a176729c9093a33ef1aadfd2b40f0990.jpg

her står sola opp ved Sola... 

tog duan,  som de ville sagt i området😅

Når det er Fralandsvind og tungsjø fra sør, kan det ofte bli en del sjø ved Jærens rev og lysbøya der. Derfor går jeg langt inne. Helt nede på 5 meters dyp på det grunneste. Denne gangen sparte jeg mye på det. For jeg kunne holde 27 knop helt til Revtangen. For de som ikke vet hvor det er, så er det der kuene har vikeplikt for skipstrafikken. Men forkjørsrett i forhold til lystbåtflåten😅

Jeg hadde ikke mer enn rundet Revtangen, før sjøen  kom

20221120_094541.jpg.1848770ac97a3100bbf942d31b72f04b.jpg

 

Fortsettelse følger

 

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr det tror faktisk ikke jeg heller🤣🤣🤣

 

 fortsettelse

Jeg får alltid masse hjelp fra BP og personer herfra, så mange tlfsamtaler med både @sap_2000og @Trond123

Og bilder fra @LALUNA II, så valgte jeg å fortsette nedover Jæren, med veldig redusert fart, nærme land.  Rundt 20 til 50 meter dybde.

20221120_094602.jpg.1662311afd39b9558fab066bc6f02a68.jpg

Forsøk på å få en bølge til å se ut som en bølge 😅😅

Det ble ganske krappe 2 til 3 meter motsjø hele Jæren.

20221120_094556.jpg.c781a77ff19d1fdb1c5cc0aff613ca0e.jpg

 

Farten måtte til slutt ned mot 8 til 10 knop, å da blir det langt til Egersund.  Jeg vurderte å gå på utsiden, men lyttet til et godt råd om å gå innom Egersund 

20221120_113159.jpg.43155d8158035c9ea08c9d9eb899ec25.jpg

 

20221120_113203.jpg.b6c339ad2456287c1290eb77227aca7f.jpg

Planen var å gå inne langs land nedover mot Lille Presteskjær, og Hidra. Med tanke på bølger var det en god ide, men tau i vannet ble en god hindring. Jeg så aldri noen bøye, heller ikke tau. Men det ble veldig vibrasjon, så det var bare å snu. Å tankene raste gjennom hodet.. hvordan løser vi dette. Det var kun babord maskin som vibrerte, dermed kunne jeg bruke styrbord. Lusket meg inn til Egersund igjen, mens jeg prøvde å finne gode måter å løse dette problemet på en søndag. Noen telefoner.. å så litt vhfbruk, så fikk jeg kontakt med Rs skøyta i Egersund.  De sa seg villig til å kikke litt.  Men fant ikke noe på propell. Jaja,  da var det bare å prøve. Å se om der var vibrasjoner mens jeg lå ved brygga. Ikke noe..heller ikke ved høy fart på fjorden, så da var det bare å løpe videre sørover.  Både eier og leieskipper var fornøyd med det. Selv om det var litt frustrerende å tape så mye tid. 🤪

20221120_113240.jpg.28cb40226c30a9b5ca3282705a84d4ba.jpg

Så da forlot vi Egersund for andre gang 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg håpte virkelig at det skulle være roligere sjø, på sydsiden av Egersund,  men den gang ei. Østavinden laget skvalp fra øst, og det var fortsatt et par tre meter tidvis bratte dønninger.  Men de begynte å roe seg når jeg kom nedover mot Siragrunnen. Jeg hadde håpet at jeg skulle rekke rundt Lindesnes I dagslys,  men det ble for tøft. 

Selv om  det denne gangen var overraskende rolig rundt pynten av Lista. Jeg gikk helt inn til Hidra, for å utnytte le fra tungsjøen fra sør. Å grudde meg til hva som kom når jeg rundet pynten. Men merkelig nok kunne jeg fortsatt holde 25 knop.   Å jeg satt enda å vurderte Bålly, eller Mandal..  men.. min gode venn Ståle på tlf...prøvde virkelig å få meg til å skjønne at sola går fort ned.. hadde litt tungt for å være med på det da😅😅

Som om ikke det var nok, så møtte jeg de største bølgene til da på turen,  rett på sydsiden  av Borshavn.  Ca samme området som Ægir gikk rundt. Så da var det rett ned i 10 til 12 knop. 

I Farsund er det helt nytt tankanlegg litt vest for sentrum. 

 

20221120_162952.jpg.841bc2d43a2c3256221bedacfa782ce0.jpg

 

20221120_162257.jpg.dd2560619b5e2a2d1b2b633795eaced5.jpg

Veldig grei plass å fylle diesel.  

Veien inn derfra til Farsund gikk i delvis mørke, og selvsagt hadde noen klart å legge flere teiner,  rett ved servicebygg i gjestehavna. Var vel bare flaks at jeg så dem. Lurer på hva, eller hvem som mente det var en god ide,  å legge teiner der🤪

20221120_191812.jpg.4fb1809bb0c2b445246c42edd0c19673.jpg

 

20221120_194429.jpg.b0eb90b6e1eeb7d1ffc60113cee3a004.jpg

Fint I Farsund gjestehavn, og det var lunt i østavinden 👍

 

fortsettelse følger

Link to post
Share on other sites

Mange samtaler med folk på nettet,  som advarte mot mandagen,  som tidligere hadde pekt seg ut som  roligste dagen, at det skulle bli vindfullt på Sørlandet.  Det stemte. Hadde nok 16 til 17 ms I kastene fra Nordøst.

Det ble viktig for meg da, å komme tidlig rundt Lindesnes,  før den vinden skulle slå til. Dermed våknet jeg kl 3. 30 å var klar til avgang. Men mørket var  ikle interessert i å samarbeide,  å trekke seg unna, bare fordi sørlendingen var oppe tidlig😅😅

Så det var bare å smøre seg med velkjent tålmodighet.  Vente til kl 07.30.. da så jeg såpass at jeg kunne   se de tennene rett ved båten

 

20221121_080007.jpg.993a6b15a2585c77bef60e6b406d7893.jpg

Lindesnes var heldigvis særdeles rolig i forhold til Jæren og Lista.

20221121_075248.jpg.eb34f909cd55710bcac0716987699bab.jpg

 

20221121_075248.jpg.eb34f909cd55710bcac0716987699bab.jpg

Korshavn ble valgt, for å kunne liste seg helt inne ved land rundt pynten. Det var også suksess,  da jeg kunne gå i 27 knop helt til fyret. Da måtte jeg ned i 22 knop. Så da var jeg nok litt lettet. Takk for gode råd om å starte tidlig:flag_bp:

20221121_075225.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget også at det lå kraftig skydekke uti havet, som trakk sakte mot land, så det begynte å haste for å rekke frem. 

Hele veien fra Lindesnes til Kristiansand gikk unna innaskjærs,  så da holdt jeg god fart. Å stram utkikk etter hummerteine 

Ved ulvøysund slo jeg på ekkolodd,  der var ganske spenstig på denne båten 

20221121_091300.jpg.3c443f1721ddbe662666195f8de74523.jpg

Kvåsefjorden var også litt frisk. Men indre led der sparer litt sjø. 

Bildet her fra Ulvøysund,  viser at nedbøren har trekt langt innover, så det begynner å haste veldig

20221121_094645.jpg.872c81d3404c089f247ac4d2a49c3cf5.jpg

 

Blindleia ble passert så fort som det var forsvarlig

20221121_102230.jpg.06bafccc292d2543364b76fd38ade6d9.jpg

 

Så er det dette som nøter meg ved Homborsund. 

Homborside er beryktet på østlige vinder.  

20221121_104018.jpg.fbfe22dc1e6895fce5c15247b2ac1dec.jpg

Homborside fikk æren av å ha det verste sjøværet på hele turen.  Det var virkelig en   vaskemaskin og sentrifuge 

20221121_104414.jpg.614dc149c67fa9da4b0c876045c6f254.jpg

 

20221121_104428.jpg.a2958ae406100c80ee2d1143b0442a41.jpg

 

Jeg måtte innom å sjekke om White Lady var klar for hjemtur også, å det var den. Kommet på vannet etter litt rens og vask nedentil, og ny bunnsmøring. 

20221121_112821.jpg.2a3737147c3dc3fcc72f4b25171bf014.jpg

 

Så er det bare å gi gass til Havstad,  som dere ser så er det grått over Hasseltangen.  

 

20221121_121940.jpg.1db3f81e771616884f9b04ec8351a752.jpg

Bare få minutter etter fortøyningene,  så laver det ned med snø,.å sikten reduserer til minimum.  Det var på grensen til flaks 🙂

Screenshot_20221121-124506_MarineTraffic.jpg.d9c7e082b7f51f80f8607a520856e356.jpg

Siste etappen fra Farsund til Arendal.  

Takk for turen,  og for mange gode råd:flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for en flott oppdatering! Langt mer enn jeg forventet i alle fall. Hyggelig lesning! :smiley:

 

Homborside kan være virkelig krevende på Østlandsvind når bølgene "speiler" seg i de loddrette svabergene og slå ut igjen. Har padlet der i rimelig røff sjø, og da ser man bare horisonten innimellom. Mye sjø som går alle veier, og mange bølgetopper og bunner som er vanskelig å forutse.

 

Godt du kom deg helskinnet gjennom alle etappene.

 

Ved østavind så kan det faktisk bli utrivelig inne i Sømskilen også, men White Lady lå jo ganske fint der. 

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige tilbakemeldinger,  tenkte kanskje jeg gikk for mye i detalj. Men jeg følte selv på at det var en del huller i turen som jeg burde informere mer om. Dermed ble det et langt innlegg😅

 

Kanskje kan  noen også få litt tips og tanker om Rutevalg, etter denne oppsummeringen.  Det hadde vært helt topp. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...