Jump to content

Båtfrakt Bergen til Arendal Targa 37


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Er litt radarproblemer ombord. Noen eksperter på Raymarine Quantum radomer her?

Virker som om radaren sender med ekstremt svak effekt, etter å først fungere helt fint.

 

Søk på raymarine forumet kan tyde på at det muligens er dårlig forbindelse mellom radom og MFD. Etter det jeg fant, krever dette en full restart av det elektriske ombord, så videre feilsøking må vente til båten er fortøyd i kveld.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Trond123 said:

Er litt radarproblemer ombord. Noen eksperter på Raymarine Quantum radomer her?

Virker som om radaren sender med ekstremt svak effekt, etter å først fungere helt fint.

Først sjekk hvilken modus den står i. Kyst, hav, havn osv. Kyst er greit å bruke

Så inn på gainene i menyen.. 

Noen kan står på auto, feks master gain. Sea kan også stå på auto.

Rain er det ikke auto på, og om den er satt for høyt om siste bruk var i tungt regn feks, (bør settes til null) så blir det dårlig med ekko.

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Testet litt både kyst og off-shore.  Ingen endring.  Både sea clutter og Rain clutter har vært justert manuelt,  og auto.. ingen endring. 

 

 

har rukket en bedre biffmiddag på bighorn.. sammen med et par gylne... så nå tenkte jeg å skru på radar igjen.. å sjekke. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ble det noe bedre med restart av drt elektriske? Bedre styrke på radar nå?

 

God tur videre! Håper det blir som å kjøre et lokomotiv på sjøen hjem til Arendal :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bunkring, sjekk eller overnatting?

 

Er vel ikke noe særlig å fortsette i mørket nå, selv med radar, når det er en del plask østover? Antar det er en del fremdeles. Så litt plaskete ut fra Hove i dag.

 

466410897_Skjermbilde2022-11-20kl_16_10_03.png.5c407b5dcf3a8b84ffbda28a39d597a4.png

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det ble litt lite oppdatering i dag. Noe prating på telefon,  og delvis krappe sjøer får ta litt av skylden. 

20221120_094541.jpg.dca5f5bceb749665429204fb654a7e96.jpg

Det er alltid morsomt å legge ut bilder av bølger, for da ser de så flate ut 😅

Men der ble som dere har hørt litt mer action enn jeg liker sør for Egersund.  Ble en del vibrasjon. Stoppet og konkluderer med at det er babord maskin som vibrerer. Ikke noe i fri. 👍 kun ved litt pådrag.  Dermed får den stå i fri, og jeg lusker meg tilbake til Egersund.  Prater med ny eier, og han er godt forsikret, i tillegg til medlem i svensk sjøredningskorpset. 

Dermed opprettet jeg kontakt med skøyta for om mulig å få de til å dykke på propellen.  Det ble litt manøvrering for å komme inn, grunnet vind. Å kun en motor. Men absolutt ikke noe tau å se. Vi blir enige om å prøve å koble inn gir for å teste ved brygga. Ingen vibrasjon. Tester også styrbord maskin mens Rs karene står bak. Ikke noe vibrasjon. En kjapp runde på fjorden, å ikke noe å kjenne.  Dermed går ferden videre sørover. Ergerlig å bli forsinket,  for jeg hadde lyst å runde Lindesnes i dag. Men men. Nå ligger jeg i Farsund,  å skal prøve å få meg noe mat. 😅

20221120_113240.jpg.b0af111e7728d7f4179094b1f09829d0.jpg

Egersund

20221120_094606.jpg.38734bd4a8bcb8a27d1cad1565e2665b.jpg

Enda litt til flatt hav.. 😅

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 36 minutter siden:

Det er alltid morsomt å legge ut bilder av bølger, for da ser de så flate ut 😅

Når man har tatt bilder av noe som ser nesten dramatisk ut fra båten, og det ikke ser mer dramatisk ut enn hekkbølgen til en Scand Baltic i 7 knop...  :lol: Kameraene juger ganske mye!

 

Håper resten av turen forløper uten andre hendelser enn de du har lyst på. Tenker du å gå igjennom Blindleia hjem, eller går du kjapt på utsiden?

Ser ut til at vinden er N-NØ i morgen (Songvår og Torungen), og det er jo en relativt ok vind mtp bølgeforhold her på kysten. Håper bølgene er morsomme å få i baugen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er en type bølger jeg ikke liker.  Å det er motsjø, krappe. Det har jeg hatt siden Jæren. Men jeg var på en måte forberedt på det. Så det får våge seg😅  ned med fart og god tid. Det som er motsjø på Jæren blir jo ofte medsjø på Sørlandet. Men det slipper jeg heldigvis 😅😅 så det blir å stampe mot bølger i morgen og. Slik det var rundt Lista, blir det nok også i morgen rundt Lindesnes.  Jeg tar ikke sjansen på broene i kanalen. 

Så blir det nok så mye som mulig innaskjærs i morgen. 

Går noe rykter om snø😳

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

og delvis krappe sjøer får ta litt av skylden. 

20221120_094541.jpg.dca5f5bceb749665429204fb654a7e96.jpg

Det er alltid morsomt å legge ut bilder av bølger, for da ser de så flate ut 😅

Jeg synes bølgene så flatere ut i virkeligheten enn på bildet jeg tok innenfra 19-foteren min i juli i år ved Homborsund. Tok også et bilde av en Windy, eller rettere sagt øvre halvparten av den. Og snart passerer vel du også Homborsund. God tur, du bruker jo også en litt større båt enn meg. Var forøvrig et par båter på ca 30 fot som snudde og gikk inn igjen mot Lillesand da jeg nærmet meg slutten av denne strekningen utaskjærs, som forøvrig ble forsert uten å dyppe gummilista nedi sjøen.

20220722_162048.jpg

20220722_161343.jpg

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det så ut som en fin passering av Lindesnes. Var det så lite bølger som bildene gir inntrykk av?

 

23 knop, da var det litt bølger antar jeg, men helt ok. Du har vel lagt I 27-28 knop på flatt vann ellers.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...