Jump to content

Problem med å få alle kordelene på en kabel inn i kabelskoen etter avmantling før klemming?


Lars H.

Recommended Posts

Hulda skrev for 2 timer siden:

Filler'n, jeg  har bare en slakk bachelor.

Men du og jeg har i alle fal en ting felles, vi anvender vår teoretiske kompetanse i vårt praktiske båtliv, noe som endel "mastere" har problemer med. Forøvrig så vil jeg hevde at det er fagbrevet som har gitt meg mest kunnskap som båtinterresert, og jeg lytter gjerne til denne yrkesgruppen fremfor akademikere, når utfordringer skal løses..

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

… lurer jeg på hvordan dere får av isolasjonen slik at kabelen blir klar for kabelskoen. Jeg bruker en sylskarp skalpell …


I militære applikasjoner var det fy fy å bruke mekanisk avmantlingsutstyr, i fare for å skade kordelene.

Da jeg gjorde militærtjenesten på FFI på Kjeller (Forsvarets Forsknings Institutt) var det kun avmantling med varme som gjalt. Du har jo jobbet der, så jeg regner med at du var kjent med det samme 😎

Link to post
Share on other sites

Sikker på det Bonus?

Om vi går tilbake til 1976-79, Jobbet jeg med nettop dette. Hadde til og sertifikat på lodding til F16 flyelektronikk. På militære kabler hadde vi egen standard som anga hvor mange kordeller som kunne være skadet/klipt. For kabler med få kordeller var det selvfølgelig ikke tillatt med skader. Kan ikke huske at vi brukt varme til avisolering, bare mekanisk fjerning, men alt av verktøy var utformet slik at ved riktig bruk skadet du ikke kordellene. Senere jobbet jeg også en periode med kvalitetsikring av elektronikk for F16 flyet. Her kan jeg heller ikke huske at det ble brukt varme. Men dette er jo snart 50 år siden så reglene har kanskje endret seg?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Sikker på det Bonus?

Om vi går tilbake til 1976-79 … På militære kabler hadde vi egen standard som anga hvor mange kordeller som kunne være skadet … elektronikk for F16 flyet. Her kan jeg heller ikke huske at det ble brukt varme. Men dette er jo snart 50 år siden så reglene har kanskje endret seg?


Jeg gjorde militærtjenesten på FFI i nettopp 1976 - 1976. Jeg kjenner ikke noe til regler eller prosedyrer, men husker spesielt at vi benyttet wirewrapping til 96 pins kretskort kontakter, og at all avmantling vi gjorde var med spesielt varmeverktøy.

Men, som du sier, det er jo snart en mannsalder siden 😇

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, mawilu said:

Det viktigste å huske på er at en eneste løs kontekst eller dårlig presset kabelsko er en potensiell brannfare.Sikringen ryker ikke men dårlig kontaktpunkt blir rødglødende selv ved kun 12volt spenning.Derfor er det viktig å sjekke kabler og kontakter ved trøster og starter vinch ol.

 

Kontaktfeil kan medføre brannfare eller kraftig gnistring uansett spenning - men det avhenger jo noe av effekten også, antall watt er ikke uvesentlig.  Ved ren varmeutvikling pga motstand i kontaktpunktet, vil varmeeffekt i kontaktpunktet aldri være mer enn en brøkdel av maks effekt i kretsen (hmm ... bortsett fra hvis "apparatet" trekker mer strøm jo lavere spenningen blir).  For gnistregn er det litt andre regler.

 

Ved lave spenninger er det strømmen som skaper brannfare.  Er det ledninger til LED-lanterner som trekker brøkdelen av en ampere, så vil dårlig kontakt bare medføre svakere eller manglende lys og ikke noe brannfare.  (Dette innebærer forsåvidt en sikkerhetsrisiko når det kommer til LED-lanterner, samt kraftige irritasjonsmomenter for mye annet utstyr som trekker lite strøm).  En kraftig ankervinsj eller baugtruster kan bruke flere kilowatt, på 12V utgjør det  bli flere hundre ampere.  Det er mye - da kan varmeutviklingen bli betydelig, eventuelt kraftig med gnistring dersom man har kontaktfeil.

 

Flere hundre ampere er egentlig ganske enormt.  I sikringsboksen i vanlige hus er hovedsikringen sjeldent så stor.  Jeg er usikker på hva vi har i Oslo nå, men jeg husker jeg fikk lagt inn en på 32A da jeg bodde i hytte for mange år siden. Jeg hadde noe trøbbel med baugtrusteren, og trengt en ny 500A-sikring.  Spurte om de hadde noe slikt på Kjell&Co mens jeg var der i et annet ærend.  Mannen bak kassa mente at det helt sikkert var 500 mA jeg skulle ha :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 15 timer siden:

Denne slagkabelskopresse er for "gjør det selv eksperter, som ikke forstår at de ikke forstår".

Får begynne med, hva en egentlig krymp. Det er altså en gasstett forbindelse. Og hvorfor ønsker vi en gasstett forbindelse. Jo fordi da slipper ikke oksygenet inn i krympen. Og hvorfor skal ikke oksygenet inn. Jo fordi da oppstår det korrosjon i krympen. Og hvorfor er det et problem. Jo for da minsker arealet i krympen og temperaturen øker enda mer pga av dårlig kontakt i krympen. Minsker arealet blir det enda dårligere kontakt og varmgangen og motstanden øker.  (Har utelatt den kjemiske reaksjonen her men den kan sikkert Hulda bedre en meg)

 

Den enkle forklaringen er at har man rett krympeverktøy, så oppnår man ett press hvor kobberen oppnår flytegrensen og ionene binder seg mellom kabel og kabelsko. Dette blir altså hel ved som en sveis. 

 

Hovedproblemet med krymp av grove kabler er at de kan være utført helt feil, allikevel ser ting ut til å fungere....til å begynne med. Blir arealet for lite eller oksygenet slipper til med salt fra sjøluft så øker motstanden og varmen. Etter noen måneder eller år kommer problemene. 

Hehe, noen måtte bare bite på dette fristende agnet...😹

 

Men jeg mener oppriktig at verktøyet er knall, kombinert med en god liten slegge og godt underlag. Du hører godt når du har slegget passe hardt.

Skal du få noe bedre, må nok kabel, sko og tang passe til hverandre, noe det man kjøper litt her og der sjeldent gjør...

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 12 timer siden:


Jeg gjorde militærtjenesten på FFI i nettopp 1976 - 1976. Jeg kjenner ikke noe til regler eller prosedyrer, men husker spesielt at vi benyttet wirewrapping til 96 pins kretskort kontakter, og at all avmantling vi gjorde var med spesielt varmeverktøy.

Men, som du sier, det er jo snart en mannsalder siden 😇

Det er faktisk riktig det du husker om Wirewrapping, der brukt vi varme. (Dette hadde jeg faktisk glemt). Men denne er spesiell. Ofte en supertynn enleder på ett backplane (Før motherboardene kom) Her var jo problemet at et bitte lite hakk i denne enledren kunne føre til brudd ved vibrasjoner. Derfor var det også et eget krav på milspeckede produkter at det skulle være minimum 2 tørn med isolasjon som også ble Wrappet, for bedre strkkavlastning

 

Men nå er vi langt i fra det trådstarter spør om:giggle:

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 8 timer siden:

Hehe, noen måtte bare bite på dette fristende agnet...😹

 

Men jeg mener oppriktig at verktøyet er knall, kombinert med en god liten slegge og godt underlag. Du hører godt når du har slegget passe hardt.

Skal du få noe bedre, må nok kabel, sko og tang passe til hverandre, noe det man kjøper litt her og der sjeldent gjør...

 

 

Ja jeg biter gjerne på igjen. Men det jeg kunne tenke meg det var å prøve dette verktøyet i en skrustikke, med momentnøkkel, hvor man brukte samme presset som man skal med den aktuelle kabel og kabelsko

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 22 timer siden:

Men du og jeg har i alle fal en ting felles, vi anvender vår teoretiske kompetanse i vårt praktiske båtliv, noe som endel "mastere" har problemer med. Forøvrig så vil jeg hevde at det er fagbrevet som har gitt meg mest kunnskap som båtinterresert, og jeg lytter gjerne til denne yrkesgruppen fremfor akademikere, når utfordringer skal løses..

Enig i det du skriver her JRK, selv om jeg ikke har noe tallmateriale på hvorvidt "mastere" klarer å anvende kunnskap på båtene sine.

 

Harseleringen min i tidligere innlegg var kun en ironisering over ditt krav om gasstette krympeforbindelser, og at du bombastisk slår fast at pressing som ikke er perfekt utført vil få problemer etter måneder eller år. Og samtidig som du slakter "slagpressa" fra BT, så hyller du Huldametoden, som går ut på å bruke en ikke kalibrert presse fra BT kombinert med ikke kalibrerte kabelsko, en kombinasjon som absolutt ikke gir noen garanti for at kobberet er tilstrekkelig stuket. Da heller jeg mer over til @larshans1s løsning med å bruke slagverktøyet fra BT kombinert med en feisel/slegge. Når kobberet er tilstrekkelig stuket får man en dump lyd, du kjenner at du er "i bånn". 

 

Legger til at jeg har både slagverktøyet fra BT, kabelskotanga fra BT som Hulda har lagt ut bilde av, samt en hydraulisk presstang som presser sekskanter. Holder jo helt klart en knapp på den siste, men en forutsetning er at den det er tykt nok gods i kabelskoen i forhold til matrisene, hvis ikke blir ikke presset hardt nok. Presstanga som Hulda sverger til kan også fungere bra, men det fordrer at du tilfeldigvis bruker kabelsko som gir trang nok pasning til at presset blir tight. Vet flere anledninger har jeg erfart at det ikke blir det, og at man må presse litt ekstra i en trangere matrise. Da er slagverktøyet minst like greit. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Enig i det du skriver her JRK, selv om jeg ikke har noe tallmateriale på hvorvidt "mastere" klarer å anvende kunnskap på båtene sine.

 

Noe off-topic, men fagbrev eller master har man som regel innenfor én spesialisering.

 

Har man båt, må man være både elektriker, rørlegger, snekker, plastarbeider, mekaniker og whatnot ...

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er fantastisk. Jeg har den beryktede slagpressen fra BT og har ennå tilgode at de kabelskoene som har godfølelse når de er slått fast har ristet og vibrert løs.

Nå har ikke jeg brukt røntgen og ultralyd for å sjekke, men det ser bra ut etter fler år og det virker som det skal😂😂

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.11.2022 at 14.35:

lurer jeg på hvordan dere får av isolasjonen slik at kabelen blir klar for kabelskoen. Jeg bruker en sylskarp skalpell enten det gjelder en 2,5mm² eller 95mm² kabel.

Jeg bruker den tangen du klipper av kabelen med.
Er bare å klippe så hardt att man kommer i gjennom isolasjonen for så rotere tangen.
Etterpå er det bare å dra tangen av ledningen mens man holder ett  press på tangen,
Lærte trikset av morfaren min som var høyspent ingeniør.
Han brukte ca 1 sek på å avisolere enden på kabelen med denne metoden.
Jeg er ikke like god men får ett perfekt resultat på 2-3 sekunder så hvorfor noen velger å skjære rundt med en kniv er for meg en gåte når den beste redskapen ligger ubrukt rett foran nesa på en.
Riktig nok fungerer dette aller best på kabler av en slik størrelse att det er naturlig å bruke presskabelsko.
Tynnere ledninger som 1,5-6 kvadratt bruker jeg egen avisoleringstang 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, navid said:

Ja, og så må man være litt metereolog,

 

Metereolog og maler.  Det er ikke helt greit når værmeldinga melder 100% sannsynlighet for regn, og man sitter inne mens sola skinner ... og når værmeldinga endelig melder 0% sannsynlighet for regn og man finner frem lakkpenselen, så kommer bygene på rekke og rad ...

 

(Lakkeprosjekt i Lisboa i november gir meg litt samme følelse som når jeg forsøker å lakke i Oslo på våren ... regnet kommer helt plutselig og uforutsigbart, og svært ofte når man har bestemt seg for å svinge lakkpenselen ...)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 19.11.2022 at 14.35:

lurer jeg på hvordan dere får av isolasjonen slik at kabelen blir klar for kabelskoen.

 

Jeg bruker de 2 tengene på bildet. (Bildet med 2 tenger).

Den øverste på kabel opp til og med 4mm2.

Fra og med 6mm2 bruker jeg den nederste tanga (bildet med 2 tenger). Klemmer tanga passe inn i isolasjonen, og dreier rundt. Synes det er bedre enn kniv, da det er mye enklere å få et rett snitt (90 grader) med tanga enn med kniv. 

Det må sies at dette er ei tang av meget god kvalitet, slik at kjeften er sylskarp. 

 

Til avisolerig av større kabler som, så vidt jeg husker, 16mm2 osv. bruker jeg gjerne tanga fra Biltema på det nederste bildet. (Største kabel på min båt er 50mm2).

 

 

 

IMG_5201.JPG

 

 

 

 

Biltema kabeltang..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først må jeg beklage om jeg virker bombastisk, men  innrømmer gjerne litt mangel på å få med meg når det er ironi eller allvor.  Her blir det meste tatt alvorlig, så vet dere det. Ellers opplever de alle fleste meg som en hyggelig kar ute på sjøen.

 

Men jeg står for det jeg har skrevet. IKKE glem at mange av de som er på dette forumet, er her ford de har lite peiling på hva krymp eller hva det måtte være, er.  Og de leser og konluderer basert på det som blir skrevet, og velger ofte billigste vei. Ser at flere nå er fornøyd denne slagkrympen og Hulda med sin tang. Ja det funker sikkert for dere, fordi dere har praktisk innsikt og erfaring. Men det kan dere ikke regne med at hvermansen her er inne på forumet har. Resultatet er at folk som ikke forstår at de ikke forstår gjør mye rart i båtene sine. Nettop derfor skriver jeg som jeg gjør, nettop fordi det er ikke bare å kjøre på.

 

Jeg er en av mange andre her på forumet, som har bygd båt. Kjøpt in et 32 fots plastskrog. Tegnet min egen variant av innredning til denne. Brukte 32 teak finerplater 240X120 cm, en haug med rå ubehandlet teak og 5000, skruer. Ikke en av disse skruene var synlig når båten var ferdig, alle felt inn med teakplugger. Hele jobben tok 2300 timer. Verftet som bygde båten orginalt var ved en anledning å kikket på denne, og de sa rett ut at de aldri har hatt mulighet til å legge så mye tid i detaljer og samtidig kunne tjene penger. Okey dette ble litt skryt, men ja her var jeg både, snekker, rørlegger, motormann og elektriker og alt bare funket når båten var ferdig, ikke forde jeg var så dyktig, men jeg brukte tid på å sette meg inn i ting på forhånd.

 

Men jeg som alle andre har selvfølgelig mine hull. F.eks sveising,  splittet en motor eller girkasse, det skulle jeg aldri prøvd, basert på innlegg her på Båtplassen, men mange kan det, fordi de har den undeliggende innsikt og  kunnskapen som trengs. Og det er nettopp dette som er så fantastisk med båtplassen. Men ikke ødelegg forumet med å anbefale dårlige løsninger, det er det flere andre forum som har tillat og på den måten mistet sin integritet.

Link to post
Share on other sites

Nå får @Lars H.popcorna i halsen!

Bortsett fra det. Jeg vet da faen hvor mange ganger jeg har anmodet hobbyelektrikere å få om bord noen som er fagutdannet. Og i tillegg kan produsere en samsvarserklæring. Eller henvende seg til andre fagpersoner og få dem om bord. 

 

Mange svever i den villfarelsen at det er voltene som er farlig og ikke spenningene, eller var det motstanden til strømmene? Noe slikt.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 58 minutter siden:

her var jeg både, snekker, rørlegger, motormann og elektriker og alt bare funket når båten var ferdig, ikke forde jeg var så dyktig, men jeg brukte tid på å sette meg inn i ting på forhånd.

 

Jeg er heller ikke hverken snekker, rørlegger, baker . . . . osv, men som du sier: "Bruker en tid til å sette seg inn i tingene, er det mye en klarer". Men det er litt forskjell om man skal snekre et bord og et bein blir for kort, eller om en kobler feil på det elektriske. Det siste kan bli livsfarlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...