Jump to content

Problem med å få alle kordelene på en kabel inn i kabelskoen etter avmantling før klemming?


Lars H.

Recommended Posts

Mange har sikkert slitt med å få inn alle kordelene i en tykk kabel inn i en kabelsko før den klemmes. Her noen bilder fra en video jeg fant på nettet der trikset er hvordan en avmantlrer kabelen. Smart? Jeg har ikke testet det selv.

 

kabelsko_avmantling.jpg.7b497977da9d61999311e547c7ad129e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 4 timer siden:

Enkleste måten å få det vellykket er å kutte kablene med riktig utstyr,baufil avbitertang og lignende er fy fy.kabelkutter og riktig presstang er viktig også forskjellige verktøy til kobber alu.

 

Selvfølgelig, slik ble kabeluttet (95mm² til venstre) etter kutt med tang fra Biltema da jeg monterte baugpropell.

 

kabelkutt.jpg.ad971e9228c4208fa1b548cf608324c5.jpg

 

avbiter95.jpg.81869f0bff62847bd49f97560e7801af.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 11 timer siden:

Smart. Ikke les videre! Jeg praktiserer 'bolleklipp', kordelene som stikker på utsiden av kabelskoen blir klippet av. 

Blir alltid perfekt, selvfølgelig kombinert med Biltema's berømte slagkabelskopresse👍😁

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/ovrig-verktoy/kabelskopresse-2000019420

Link to post
Share on other sites

Denne slagkabelskopresse er for "gjør det selv eksperter, som ikke forstår at de ikke forstår".

Får begynne med, hva en egentlig krymp. Det er altså en gasstett forbindelse. Og hvorfor ønsker vi en gasstett forbindelse. Jo fordi da slipper ikke oksygenet inn i krympen. Og hvorfor skal ikke oksygenet inn. Jo fordi da oppstår det korrosjon i krympen. Og hvorfor er det et problem. Jo for da minsker arealet i krympen og temperaturen øker enda mer pga av dårlig kontakt i krympen. Minsker arealet blir det enda dårligere kontakt og varmgangen og motstanden øker.  (Har utelatt den kjemiske reaksjonen her men den kan sikkert Hulda bedre en meg)

 

Den enkle forklaringen er at har man rett krympeverktøy, så oppnår man ett press hvor kobberen oppnår flytegrensen og ionene binder seg mellom kabel og kabelsko. Dette blir altså hel ved som en sveis. 

 

Hovedproblemet med krymp av grove kabler er at de kan være utført helt feil, allikevel ser ting ut til å fungere....til å begynne med. Blir arealet for lite eller oksygenet slipper til med salt fra sjøluft så øker motstanden og varmen. Etter noen måneder eller år kommer problemene. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 44 minutter siden:

Den enkle forklaringen er at har man rett krympeverktøy, så oppnår man ett press hvor kobberen oppnår flytegrensen og ionene binder seg mellom kabel og kabelsko. Dette blir altså hel ved som en sveis.

Det forutsetter vel at du har kobber kabelsko...?  Å få positive Cu-ioner til å binde seg til ex positive Al-ioner i kabelskoen skjer vel ikke?

Kordellene kan nok bli "til ett" men resten??

Link to post
Share on other sites

Joda, for å være en smule seriøs. Teorien til @JRKer ikke bare teori, det er slik det funker i praksis. Noen har tørre båter, slik som Hulda, andre har båter der fuktighet og mugg florerer. Hvor drypp fra lekkasje fra gjennom dekket drypper ned i det elektriske anlegget. Lekkasjer i lanterner, og hva vet jeg. 

 

Jeg var om bord og hjalp en fyr med elektrisk i en fantastisk seiler bygget i USA på slutten av 80-tallet. Forskipet, der det var lager for vått ankertau, ankerkjetting, seil og litt av hvert, var det også koblingsbokser for ledninger. Ledningene, som var at topp fortinnet kvalitet, var irret tvers av. Når jeg tok i det, drysset forbindelsene fra hverandre. Trengte ikke skrutrekker for å demontere.

 

Hulda-metoden: Jeg har den store krympetangen til Biltema for kabler opp til og med 95 kvadrat. Det er det største kvadratet jeg fikk med fra Nordsjøen. Til kablene skal det være korrekte krympesko. Og så skal det klemmes i sekskant. Det gjør jeg heller ikke. Og så skal ikke krympeskoene ha hull i forkant. Kjøpte 70 kvadrat krympesko hos Elfa. De hadde hull i forkant. Nok om det. Altså, tang fra Biltema. Kabel fra gud-vet-hvorfra. Fra sveisekabel ufortinnet, til dobbeltisolert og fortinnet superkabel. I Hulda kjøres hele spekteret. Sløv kniv avisolerer. Enden på kabelen trykkes ned i en boks vaselin. Kabelen stikkes inn i krympehylsa. Stasen settes inn i tangen, slik at 'piggen' på tangen treffer der jeg vil ha krympen. Trykker til, og holder trykket noen sekunder. Det som skjer er at materialet har nådd flytegrensen. Og flytingen stopper ikke momentant. Så er det på med krympestrømpe med lim. Det varmes med varmepistol på ca. 450 grader. Noen ganger mer. Da tyter limet. I tillegg, før alt strammer seg til hender det også at vaselinet kommer tytende. Da har jeg oppnådd at metall-krympen er noe i nærheten av god nok. Vaselinen har lagt seg på hver eneste kordel av kabelen. Det er luft og vanntett. Det er ikke miljø for korrosjon. Selv om forbindelsen ligger under vann. 

Så det var Hulda-metoden. Slik gjør jeg det, det har funket for meg. I mer enn 30 år. Og med den bakgrunnen er jeg ikke mottakelig for argumentasjon om hvorfor jeg må endre prosedyren. På de siste 30 årene kan jeg ikke si at jeg har hatt elektrisk relaterte problemer.

SAM_2024.JPG.7285628ec3526f3c5fe367c9b7b4c246.JPG

 

Jeg har bare kabelsko, av den uisolerte typen, i fortinnet kobber.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev 1 time siden:

Det forutsetter vel at du har kobber kabelsko...?  Å få positive Cu-ioner til å binde seg til ex positive Al-ioner i kabelskoen skjer vel ikke?

Kordellene kan nok bli "til ett" men resten??

Nå er det slik at nærmest alt av kabelsko er fortinnet kobber, og maritim ledninger er bør være av den fortinnede typen. Men selv om man bruker ren kobber kabel og fortinnede kabelsko så oppnår man en gasstett forbindelse.

 

Aluminium kabelsko har jeg kunn vært borti der man bruker aluminium i ledningene. og i koblingsskinner. Der blir prinsippet med gasstetthet det samme.

 

Ellers så leser jeg Huldametoden. Antagelig den beste metoden for den som ikke vil investere i en rundkrympende tang, noe som de færreste vil bruke penger på.

 

Så litt om hull i kabelsko. Dette skal det være i sko som er beregnet for lodding. Ideen her er at man skal kunne inspisere flyten på loddingen, for å forsikre seg om at det ikke er en kaldlodding.

 

Så litt om fukt. Disse grove kablene finnes som regel i utsatte områder som motorom. Gjennom høst og vår, så vil det gjerne kondensere vann flere ganger, Er det rester av vann i kjølsvinet, er det fare for at saltholdig vann kondenserer på alt av metall og koblinger

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Denne slagkabelskopresse er for "gjør det selv eksperter, som ikke forstår at de ikke forstår".

Får begynne med, hva en egentlig krymp. Det er altså en gasstett forbindelse.

......

Den enkle forklaringen er at har man rett krympeverktøy, så oppnår man ett press hvor kobberen oppnår flytegrensen og ionene binder seg mellom kabel og kabelsko. Dette blir altså hel ved som en sveis. 

Den ideelle kabelskokrymp med 100% kontroll av materialflyt som er gasstett er nok det beste, men hvis dette skal være minstenivået for å sette på en kabelsko, uansett størrelse, tror jeg minst 95% av alle kabelsko i norske fritidsbåter må klippes av og krympes på nytt av en universitetsutdannet Dr.ing. kabelskokrymper med eget visittkort, etterfulgt av et akkreditert kontrollorgan som utfører trykktest med helium og 100% røntgen og ultralydundersøkelse av krympeforbindelsene. Blir kanskje litt dyrt. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 21 minutter siden:

er det fare for at saltholdig vann kondenserer på alt av metall og koblinger

Hvordan foregår denne kondenseringen i "kjølsvinet"? Er den forskjellig fra annen kondensering av sjøvann der vi kan ta ut rent ferskvann fra sjøvann? Eller mener du bare at det kan komme kondens (ferskvann) fra sjøvannet. I så fall er uttrykket "saltholdighet vann" bare med til å forvirre folk.

 

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Olevine, feil formulerty fra min side. Det jeg tenkte på var feks ankervinsjer (Engbo som jeg selv har og Ilas som jeg har hatt er kan sjøvan komme inn med tau kjetting og renne rett inn på elektrisk koblinger på motor. Dettwe tørker og ser fint ut. Så kan ferskt vann fra kjølsvinet fordampe for så å kondesere på batteripolene. Da vil du se at disse blir gråere for hvert år. I og for seg ikke farlig om krympenb er gasstett, men om den ikke er , kan du få problemer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 31 minutter siden:

Den ideelle kabelskokrymp med 100% kontroll av materialflyt som er gasstett er nok det beste, men hvis dette skal være minstenivået for å sette på en kabelsko, uansett størrelse, tror jeg minst 95% av alle kabelsko i norske fritidsbåter må klippes av og krympes på nytt av en universitetsutdannet Dr.ing. kabelskokrymper med eget visittkort, etterfulgt av et akkreditert kontrollorgan som utfører trykktest med helium og 100% røntgen og ultralydundersøkelse av krympeforbindelsene. Blir kanskje litt dyrt. 

Nettopp derfor anbefales Hulda metoden for gjør det selv teknikeren. :yesnod:

 

Vet ikke om jeg skal føle meg truffet :giggle: Men for egen del har jeg fagbrev på dette området "Produksjonselektroniker"

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 13 minutter siden:

Vet ikke om jeg skal føle meg truffet :giggle: Men for egen del har jeg fagbrev på dette området "Produksjonselektroniker"

Bra begynnelse, men du må nok minst bygge på med en mastergrad i metallurgi i tillegg :wink: 

Link to post
Share on other sites

Før denne tråden blir årets tråd om hvordan klemme kabelsko (en slik tråd må vi vel ha hver høst, he he?  :saint:), lurer jeg på hvordan dere får av isolasjonen slik at kabelen blir klar for kabelskoen. Jeg bruker en sylskarp skalpell enten det gjelder en 2,5mm² eller 95mm² kabel.

 

avmantling.jpg.8dcbaa096e4d1f6fd9882256c4fb508b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange varianter av denne avisoleringskniven:

https://www.automation24.se/avisoleringskniv-weidmueller-slicer-no-16-9918070000

 

Juster isolasjonstykkelse. En runde rund kabelen så dra den mot enden av kabelen. Da kan man enkelt avisolere en 5mm til halv meter av isolasjon med en bevegelse, uten fare for å skade kordellene.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har to slike. Mine er kjøpt enten på Biltema eller Claes Ohlson for en del år siden. 

 

https://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/tenger/avisoleringstang-2

 

Har også en slik. 

 

https://www.clasohlson.com/no/p/40-7418?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAmuKbBhA2EiwAxQnt70UUt-kOsRMdDjmy3ryxk3K51W_pzSd_Bt-XZfdzp0YjI_CZta7VnRoCyfEQAvD_BwE

 

Når jeg en sjelden gang har behov for å avisolere ledninger med større tverrsnitt enn 6mm2 bruker jeg en halvskjem kniv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...