Jump to content

12v til 24v lader - hvor mange ampere må den levere?


Frivakt

Recommended Posts

Båten det gjelder har 24v på starter og baugpropell, mens dynamo og alt annet går på 12v. I dag lades 24v fra 230v lader. Denne henter strøm fra 12v via inverter under gange, men switches til landstrøm ved kai. 

 

Jeg synes dette er unødig komplisert, og vurderer å erstatte inverter og 24v lader med en 12v>24v-lader som henter strøm fra 12v-banken uavhengig av om 12v lades fra landstrøm eller dynamo. 

 

Hvor mange ampere må i tilfelle laderen levere? Er det tilstrekkelig med 10A?

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 28 minutter siden:

12v>24v-lader

Finnes det slike? Det kalles vel inverter evt trafo for å opp spenning. Hvor stor den skal være er et annet spm. Det er opp til deg. Hvor lenge kan laderen lade, hvor mange Ah skal inn på batteriet? Kan du lade i en uke i hjemmehavn eller må du lade i løpet av 30 minutter? Og hvor menge Ah skal inn på batteriet? En analogi, jeg må hente vann fra brønn på hytta. Før hadde jeg en 25 l dunk, men den måtte jeg fylle hver dag, så jeg kjøpte tre til. Nå har jeg vann to helger, men bruker to timer når jeg skal fylle fire kanner, den ene kanna fyllte jeg på en halvtime. Batterier er samme sak. Kjører du en stor batteribank tom, må du lade tilsvarende lenge for å få full bank.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 15 minutter siden:

Finnes det slike?

https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-24-10a-240w-isolated-dc-dc-charger

 

Code0 skrev 16 minutter siden:

Hvor stor den skal være er et annet spm. Det er opp til deg. Hvor lenge kan laderen lade, hvor mange Ah skal inn på batteriet? Kan du lade i en uke i hjemmehavn eller må du lade i løpet av 30 minutter? Og hvor menge Ah skal inn på batteriet? En analogi, jeg må hente vann fra brønn på hytta. Før hadde jeg en 25 l dunk, men den måtte jeg fylle hver dag, så jeg kjøpte tre til. Nå har jeg vann to helger, men bruker to timer når jeg skal fylle fire kanner, den ene kanna fyllte jeg på en halvtime. Batterier er samme sak. Kjører du en stor batteribank tom, må du lade tilsvarende lenge for å få full bank.

Jeg ser den. Jeg tenker å sette den opp slik at den lader når 12v-banken lades, enten fra dynamo eller landstrøm. Det avgjørende tenker jeg er at den demmer opp forbruket fra starter (på en lettstartet 185-hester) og en baugpropell. Begge deler drar mye strøm, men bare noen sekunder av gangen. 

 

Når jeg stiller spørsmål her, så er det fordi jeg vet at flere har valgt løsninger der de har en egen bank for trustere som lades via DC-DC-lader fra hovedbanken. Regner derfor med at noen har gjort seg noen erfaringer. 

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 14 minutter siden:

Kommer jo an på hvor mye du bruker thrusterne.  Dersom thrusteren trekker 400 A, kreves det rundt regnet 45 min med en 10 A lader for å erstatte strømmen som brukes ved 1 min thrusting.

400A : 3600 (sekunder i ett minutt) = 0,11Ah / sekund.
0,11Ah x 60 sekunder karusellkjøring = 6,6Ah

Med så lite utlading gjør det ingen vesentlig forskjell om laderen er beregnet til enten 5, 10 eller 100A ladestrøm.
Elektronene trenger noe tid for å finne noe ledig plass og sulfatene må knekkes,
derfor kan laderen ikke levere uansett.

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 21.11.2022 at 20.44:

400A : 3600 (sekunder i ett minutt) = 0,11Ah / sekund.
0,11Ah x 60 sekunder karusellkjøring = 6,6Ah

Med så lite utlading gjør det ingen vesentlig forskjell om laderen er beregnet til enten 5, 10 eller 100A ladestrøm.
Elektronene trenger noe tid for å finne noe ledig plass og sulfatene må knekkes,
derfor kan laderen ikke levere uansett.

:seeya:
Jørg


 

Regnestykket ditt er nok feil Joerg. Ved så stor belastning spiser du mye mer kapasitet. 

(For at regnestykket ditt skal bli rette må du ta ut denne strømmen over mye lengre tid)

Uansett er jeg helt enig med deg i at an vanlig 10A lader er tilstrekkelig for den som har vanlig bruk av thruster og vinsj. Samtidig ville jeg jo latt landstrømmen toppet disse batteriene, samtideg med at du lader 12 voltspakken din

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Regnestykket ditt er nok feil Joerg. Ved så stor belastning spiser du mye mer kapasitet. 

(For at regnestykket ditt skal bli rette må du ta ut denne strømmen over mye lengre tid)

 

At et slik regnestykket ikke stemmer sånt å si på desimalen, er jeg klar over.
Men Watt er Watt og tid er tid, og forutsatt tallene stemmer er resten bare matematikk.
Hvor skal unøyaktigheten være og hvor stor blir den, mener du?



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig veldig feil, har et batteri c20 kurve for a ta et eksempel, så forutsettes det at det er ladet ut over 20 timer f.eks 5A igjennom 20 timer på ett 100Ah batteri. Kjører du på thrusteren og trekker 400A så varer det Det ikke i nærheten av den oppgitte tiden. Med ditt regnestykke skulle du klart et kvarter med dette batteriet. Jeg vil tippe at det er tomt maks 10 minutter. 

Link to post
Share on other sites

Ja, avhengig hvilken type, men med 400A kan en tømme et 100Ah batteri innen ca 10 minutter +/-.
56Ah høystrømbatterier (rørceller) klarer seg i mindre enn 1/3 del av denne tiden før spenningen er borte,
300Ah derimot blir ca. x2.7
og det hele baserer enkelt på Peukerts lov.

Praktisk  er det for meg vanlig med to komponenter til.
Den ene er at vi ikke tømmer, men bruker den første delen i kurven, og
at vi har korrekt kapasitet (Ah, som er min evige prek).
Den ødeleggende delen i tabellen skjer når polspenningen synker under startspenningen,
frem til der er det mer eller mindre kun flat, dvs. linear forbruk.

Så, i grunn har du rett når du sier at et 100Ah batteri kan tømmes helt innen 10 minutter med 400A.
Det vises også omtrent likt i de fleste tabellene.

Regner vi da tilbake i tabellen, da havner man med vårt antatt 4C på ca. 13Ah per minutt.
Regnestykke bekrefter jo igrunn det jeg sier.
Bruker vi >200Ah på en slik motor, som er riktig, da er vi på 6,5Ah innen første minuttet er over.
Det samme gjelder altså også ved vanlige <250A som forsynes av et 100Ah batteri.

Så ang. praktisk bruk.
Jeg har solgt en del 12V 3A ladere (BM12123, og til andre spenninger) de siste nå omtrent 13 år.
Anbefalt til bruk på -etterlading- (dvs. utjevningslading ved antisyklisk drift/utlading <7% som grunnlag)
og så vidt jeg husker har vi ingen som har klaget over at dette ikke funker som det skal.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...