Jump to content

"Rocna-ankeret har et stort problem"


Popeye70

Recommended Posts

Har ingen erfaring med Rocna på svai, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men bruker Rocna akter, og det er jeg veldig fornøyd med. Arealet på Rocna er endel større enn bruce ankere i forhold til vekt.  Opplever at ankeret sånn jevnt over sitter omtrent 50% bedre enn tilsvarende vekt i bruce design.  Det samsvarer vel omtrent med det økte arealet som ett sveist moderne anker som Rocna har sammenlignet med ett støpt bruce anker.  Når det gjelder egenskapene, så setter rocna seg raskere på harde underlag, men har en bøyle som kan samle endel gress. Men bruce kopiens egenskaper er ikke perfekte de heller. Har fått endel steiner og stokker i kloa på bruce’n. Men den sier tydeligere ifra om at den har en stein i kloa, enn Rocna sier at det har 30kg gress.  En belastningstest avslører greit rocna for bruk akter med tanke på gress etc, men har som sagt aldri prøvd Rocna på svai.  For min del frister det ikke med bøyle på ett svai anker. Spade eller Vulcan frister mer til svai, men foreløpig går det i bruce. Det har vist seg å være godt nok til svai om man bare har kraftig nok  kjetting og stort nok anker. Største fordelen med bruce er ikke holdekraft men forutsigbarhet.  Har ennå ikke sett en ankertest som går over 20 år og som måler forutsigbarhet.  Holder bruce’n 2000 rpm og setter seg greit på først forsøk, så holder den fint uavhengig av vindretning når man våkner….basert på 20 sesonger. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel svaiet med Rocna-en i ca 10 år nå, og den har alltid sittet i motsetning til Bruce jeg alltid har hatt tidligere, så en modifikasjon er av mer akadmisk interesse enn sikkerhets-/praktiske hensyn for min del.

(En praktisk ting med katamaran er at ankeret kan henge ned i mellom skrogene mens man kjører for å få vasket av leire:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle ankre kan miste festet og bare en god ankervakt kan redde deg når du sover. Vi har mistet et godt feste med vårt Vulcan to ganger, begge gangene i hard leire med litt sjøgress. Den ene gangen skjedde det ved vindskifte, den andre gangen var det kun vindøkningen. 

 

Selv om vi bakker det hardt ned i bunnen så kan spesielle bunnforhold føre til at ankret løsner igjen. Tullete uttalelser som «jeg sover godt med Rocna» viser bare en overdreven tro på eget innkjøp. 
 

Ligger du mye på svai over natten uten en ankervakt i form av en våken person eller en elektronisk app så tar du, etter min mening, stor risiko. Før eller siden går det galt og da må du ha en backup.

 

Vi har den siste sesongen begynt å bruke Anchor Pro som koster kr45 pr.år.
https://apps.apple.com/no/app/anchor-pro/id1445476850?l=nb
Vi har så langt testet flere anker apper, men denne er klart den beste.
 

Anchor pro kan kommunisere via telenettet med meldingsappen Telegram som også kan varsle deg om vindskifte eller drift når du er borte fra båten. Du kan også sjekke status ved å sende en melding til appen som svarer tilbake med avstand til anker, kurs og posisjon. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...