Jump to content

"Rocna-ankeret har et stort problem"


Popeye70

Recommended Posts

Ja, dette har vært kjent i mange år. Har ikke opplevd det selv, men har hørt andre fortelle om at det har skjedd.

Greit å være obs på. Forøvrig virker Panope å ha usedvanlig mye problemer med Rocna i forholdet til andres erfaringer med ankeret. Kanskje bunnforholdene hos han er inkompatible med akkurat det ankeret.

Hadde jeg kjøpt nytt i dag, hadde jeg vurdert Ultra. Men ser ingen grunn til å skifte ut Rocna med det første.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

image.png.c96151331ea4d73f96df696198793fcd.png
 

image.jpeg.0e5ab0fff993eff172e1d84333158646.jpeg

 

hovedankeret vårt er Vulcan 33. Er fornøyd med det uten å ha stresstestet det mer enn i 15ish ms. Det setter dårlig der det er mye gress. Jeg bakker opp til minst 2500 rpm for å være fornøyd, med 75 hk motor. 

 

før hadde vi 20kg Rocna bak som backup.  Det er demontert nå (ikke pga ankeret) og erstattet med et sammenleggbart Fortress anker. Det brukes kun som ekstra storm anker eller ved spesielle bunnforhold

begge ankrene er egentlig for ett nummer større båt, men så lenge  det er plass og deter håndterbart tenker jeg det er fordel med sørst mulig anker.

 

Rocna var en revolusjon da det kom for 20+ år siden. Siden dengang har utviklingen gått videre. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser på testene til sv Panope med stor interesse og anser testingen som seriøs og upartisk. Testene skal ikke være farget av annet enn praktisk oppnådde resultater. Ved en anledning testet  han 'forkatting'. Der la et lite Bruce seg ned i plogfuren etter det større hovedankeret, og ga enorm holdestyrke, noe slikt som holdestyrke/vekt rundt 1100/1. Etter husken. Ut over dette enkelttilfelle, vil jeg vel si at jeg aldri har opplevd værskifte der båten snur 180 grader og kjører over sin egen ankerkjetting i 2 knop. Og da sv Panope var på ferietur i BC i sommer, hang det et Bruce i baugen på båten. Et paradoks når han har veggen i skjulet pepret med mye bedre ankere, velger han det dårligste. Der han for så vidt har teste at Bruce er meget vektavhengig, uansett et elendig anker.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Ut over dette enkelttilfelle, vil jeg vel si at jeg aldri har opplevd værskifte der båten snur 180 grader og kjører over sin egen ankerkjetting i 2 knop.

 

At båten snur 180 grader sånn helt plutselig pga værskifte eller tidevannsstrømmer er ikke helt uvanlig, og jeg har sett på GPS-trackinger at det har skjedd meg også noen ganger - men aldri i høy hastighet.  Har man mye "scope" ute, kan jo hastigheten rekke å bygge seg opp en del før kjetting/tau blir stramt.  Da er det vel en fordel å ha mye elastisitet i "ankerriggen".

Link to post
Share on other sites

har ikke tell over,  men har nok en plass mellom 400-500 døgn på Rockna anker,  og mye av dette over lengre perioder med 180 grader vending. 33 kg , og setter det normalt med 2 motorer. drar 2000rpm, og er det sand. så setter det seg på en meter. bang.  venter jeg dårligt vær.  så går eg opp til 2500rpm.  2 motorer.  har dragga en gang utenfor Elisabeth town, Barbados,  der er det bare litt sand over hardt fjell rett under.  på leire. sitter det så pass at det er litt jobb for å få det opp igjen.  men sjøgress. er det dårligt,  da må det jobbes med for å få det ned og kjenne at det sitter,  svømmer og sjekker at det er nede i bunnforholdene under.

Vulcan eller spade, ultra. hvis eg skulle bytta,  men ser ikke behovet.  båtvekt er ca 9 tonn.  jeg ankrer sjeldent på steinbunn,  da skal det være fint vær og ingen 180 grader.    Jeg har et 15kg spade som kaffe anker,  eller til bruk bak. hvis eg ikkje vil svive rundt.  dette fordi det lett kan demonteres og pakkes bort.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

det har vel litt med hvilket scope man bruker når ankeret settes ? og hvilket dyp man setter ankeret på.  selv anker jeg som regler på grunt vann.  2-6 meter. for det meste.  dypest tror eg var 12 meter i caribien.  Når eg legger ned anker og legger ut kjetting, for så å dra lett til for at ankeret. skal ta tak.  så setter eg på hanefoten slakker ut slik at hanefoten tar belastningen,  så drar eg roligt til kjetting er stram og øker så rpm på motorene.  og 90% av gangene. så sitter det dønn.  De gangene vi opplever at ankeret ikke får tak med en gang er ved sjøgress eller litt steiner i sanden, eller også hvis jeg trodde det var sandbunn, m men det var bare sand oppå. fjellgrunn.  man hører det på lyden som kommer tilbake via kjettingen.

hanefoten min utgjør 6 meter fra båten. så som regler sobber den bunnen.  og. jeg bruker 1-3. men sjeldent under 20 meter med avstand til ankeret.   er vi på land. og vi beveger oss utenfor sona. jeg selv kan definere. så får jeg melding på telefonen.

men har også ligger i 20 s/m. nede i danmark på 2 meters dyp med 50 meter kjetting ute. da blåste 3 båter på land. utav 18 stk. som lå til anker.  vi flytta oss ikke i det hele tatt.  jeg bruker app på i-paD,  som da viser hvordan båten beveger seg i forhold til hvor vi satte ankeret.  Sover godt når jeg vet at ankeret. sitter.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev for 1 time siden:

det har vel litt med hvilket scope man bruker når ankeret settes ? og hvilket dyp man setter ankeret på.  

 

Jeg setter som regel så mye kjetting som mulig, dvs. i praksis 55 m. når jeg ligger på svai. Det er selvsagt umulig å sammenligne helt likt, men der jeg i sommer anker med rocna har jeg tidligere ligger flere ganger på delta.  Rocna legger seg muligens opp-ned og det tar tid før det vris seg, mens delta legger seg på en side og graver seg raskere ned? At rocna slapp såpass lett i gjørme var særlig skuffende (og ankeret kom opp med en diger gjørmekake). 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte seilbåt isommer (42 fot og ca 10t), og den har syrefast 20 kg Delta forut med 10mm kjetting, samt syrefast 20 Bruce akterut med blytau. Begge 50m.

 

Av tidligere erfaring, så ble jeg veldig fornøyd med overgang fra Bruce kopi til Rocna og 50m kjetting akterut på motorbåten vi hadde, men samtidig hadde vi heller aldri trøbbel med Brucen heller. Jeg har hatt trøbbel med å få opp Brucen mer enn en gang. Samtidig opplevde vi å aldri få Brucen til å funke med sjøgress.

 

Med tanke på oppgradering, så ble jeg litt i tvil nå som jeg har lest denne tråden om hva jeg isåfall burde gå for. Jeg ser seilbåter i opplaget med diverse anker, der noen har Rocna forut.

 

Så... Rocna er kanskje noe å vurdere akterut? Dernest kanskje et Vulcan forut ? Evt i begge ender, ref tabellene Bitteliten postet?

 

Ultra ble jeg også nysgjerrig på, men prisen er veldig høy. Dog, løsningen med denne litt tunge ankerringen så snedig ut til både å vekte ned kjetting og til å redde et anker. Kan den kanskje brukes i kombinasjon med andre anker også? Så la jeg selvsagt merke til at den ringen var jo heller ikke lavt priset.

 

Edit: Noen som kjenner ettermarkedet for syrefaste anker a la de jeg da har og som muligens kommer på FINN ?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg studert tabellene som @Bitteliten la ut nærmere, og også sett en del av videoene til SV Panope. Ref det jeg da skrev over, så ser det for meg ikke ut til at Rocna er noe særlig bedre enn Bruce? I tillegg, på to av de tre ankringsforholdene så ser det ut som om det egentlig ikke spiller noen særlig rolle hva slags krok man har?

 

Jeg tenker foreløpig Vulcan forut på 10mm kjettingen der. Men hva jeg skal velge akterut på enden av blytauet har jeg ingen aning om. Tar gjerne imot tips :smiley: (Vi har grunn kjøl på 1,6m, så baug land er veldig aktuelt)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt en del med på "Emerald Steel".  De bygde båten for 30 år siden og flyttet om bord. Jeg regner med at båten veier rundtomkring vekten av Hulda, kanskje noe mer. De seiler rundt med 3/4" kjetting og et CQR på rundt 30 kg, et dyr av et stokkanker og et plateanker. Og de ligger dønn fast. Stort sett bruker de CQR. På stenet grunn, stokkankeret og plateankeret på mudder/løs sand. I følge dem er det ikke et eneste anker som passer alle bunnforhold. Og jeg har sett en del videoer der de ankrer under svært krevende forhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan skrive under på at Rocna tar med seg leire, i en slik grad at det faktisk er vanskelig å få av. På østsiden av Kommersøya er det 2-4m dypt or fin leire. Rocna sitter så godt at det ikke alltid vinsjen klarer å løfte opp. Når Rocna først kommer opp er det helt fylt med fast leire hele veien fra «plogen» til «stammen». Det ville ikke satt seg om jeg slapp den ned igjen. Det ville sklidd på leira. På våre breddegrader kan jo vinden lett snu om det kommer et ettermiddagsuvær, en front eller lavtrykk.  Noe å tenke på gjennom vinteren, så lenge «alle» er på land er det jo både bøyer og bryggeplass ledige.

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om 10 mm hull er nok, tykk leire som jeg har erfaring fra Kommersøya med er nesten som betong. Skal teste om det setter seg igjen når det blir litt varmere i været til at vi ligger på svai igjen.  Det kan være at jeg må begynne å tenke på bytte Rocna. 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...