Jump to content

Muggsopp/fukt ved vinteropplag


Wester

Recommended Posts

Jeg har ikke fasiten på problemet med mugg, men min erfaring er at matrester, fingermerker og annet organisk er grobunn for mugg. Jeg har brukt litt klorin i vannet når båten vaskes innvendig før opplag. Skyller godt etter vask. I kjølsvinet, lagringsrom og annet har jeg brukt klorin WC spray og skurebørste. Skyller godt etterpå. Det ser ut som det fungerer bra, men mulig Salmiakk er bedre? 

 

Forøvrig har jeg dobbel presenning, litt varme på frem til kulda, og luftfuktigheten synker på denne årstiden. Ellers god lufting under presseningen, ingen fuktslukere. Det virker som meg som unødvendig/håpløst å tørke ut lufta når en har god lufting. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er vel ikke så lett å skylle vekk klorin når man vasker treverk i en båt med "inne-dørk"?

 

Hvordan gjør dere det? Bare vasker over med en vann-våt fille etterpå foe å prøve å få av mest mulig?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, skage said:

Jeg mener at en slik litt stor vifte som man bruker på kontoret/hjemme for og skape luft strøm er lurt. Stillestående luft er ikke så bra. Skaper man sirkulasjon med konstant luft strøm er mye gjort. Disse bruker ikke mye strøm og gjør en god nytte inne i et tett område hvor det er lite om ikke noen sirkulasjon av luften. Disse er billige og enkle og få tak i, ja så trekker de minimalt med strøm.

 

Det har jeg lite tro på - som @Hulda antyder, har man kombinasjonen "fuktig nok luft" og "varm nok luft", så får man problemer nesten uansett.  Vifte kan til en viss grad brukes for å transportere fukt og varme, men ikke til å fjerne det - og man først strøm tilgjengelig, så kan man plassere inn en luftavfukter.

 

Mugg sprer seg ved muggsporer.  Disse muggsporene er omtrent overalt, så det er vanskelig å beskytte seg mot de - men jeg skulle tro muggsporene sprer seg enda raskere om man benytter en vifte?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Sørlandet2 said:

Jeg har ikke fasiten på problemet med mugg, men min erfaring er at matrester, fingermerker og annet organisk er grobunn for mugg

 

Sant, sant.  Jeg har vage minner om et solid muggangrep som var veldig lokalisert - detaljene husker jeg ikke, men det var et sted hvor ungen hadde spist og sølt - det var blitt vasket opp, men ikke grundig nok.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg impregnert mot sopp hadde jeg brukt Woodtox, som langt på vei erstatter gamle Antiparasitt (som ikke lenger er lov å omsette).

 

Men her tenker jeg det er mest aktuelt å finne et eller annet som kan stoppe eller fjerne muggsopp.

 

Kanskje det å ta en spruteflaske med JIF kjøkkenvask eller baderom og smøre tynt ut over er nok? Skader det evt lakkert treverk?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 43 minutter siden:

mot sopp hadde jeg brukt Woodtox, som langt på vei erstatter gamle Antiparasitt (som ikke lenger er lov å omsette).

Woodtox er vannbasert, mens Antiparasitt (og enda bedre, Xylamon Extra) er løselige i oljer, dermed har de litt forskjellig bruksområder😊

 

Ellers, jeg har brukt litt av Biltemas muggfjerner, den fungerer fint til å fjerne overfladisk mugg, slik som ofte oppstår i vinduskarmer og lignende.

Link to post
Share on other sites

Dere snakker stadig om "muggsopp", men er det ikke  en sort kan få på matrester? Det vi plages med i båt er vel alle de svarte prikkene en får over alt, svartsopp?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har min stående under tak, uten presenning, setter på en gammel kalesje. Blir en del fukt i båten. Syntes den svartsoppen setter seg på helt rene overflater..!? Må vaskes bort 2-3 ganger i løp av vinteren, så ikke det fester seg. Inne har jeg enkle salt avfuktere, der er det ingen tegn til sopp..

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er mer luftning som er veien å går denne tråden.

 

Jeg har det tett båt og gjør det stikk motsatte. Stenger alle muligheter for at utvendig luft skal komme inn. 

Bruker flere Biltema tørrballer og det funker fint Her ligger alle tøymøblerog madrasser åpent i båten  Er svært nøye med renholdet før opplag. Har også fuktmåler og om den stiger over 80 % lar jeg avfukteren gå noen timer. Gjerne 2 ganger innløpet av vinteren.  Har aldri hatt mugg eller dårlig lukt i båten. Slik har jeg hatt det i 25 år fordelt på 3 båter. 

 

Utvendig på flybridge teakdekket fikk jeg ett år noen prikker. Men smører man på ovatrol på dette etter klorinvask er det borte. 

Har du først fått svartsopp på ubehandlet treverk så kan man sikkert bleke det bort med klorin, men soppen sitter fremdeles i treve4ket. Men ved å olje eller lakke, stopper=man jo soppen. 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 1/15/2023 at 9:24 PM, Hulda said:

På utsiden har vi nå i Son +0,4 grader og RF= 95 %. Dette er vått nok for mugg, men for kaldt. Samme luften inne i huset er 20,3 grader og RF= 35 %. Det er varmt nok for mugg, men for tørt. Men det er samme luften inne som ute. 

 

Sist jeg var innom var innetemperaturen ca. +5 grader og RF ca. 50  %. Det er både for kaldt og for tørt til mugg. Nå har jeg en 250 W panelovn lavest på termostaten og en vifte gående som sirkulerer luften inne i båten. 

 

I skrivende stund viser appen min at der seilbåten ligger på land under vintertelt på Bokerøya, Svelvik (nytt for meg dette siden jeg alltid har hatt innelagring av motorbåten i varmegrader), at sensor som står "ute" under teltet 0,1C og 100%. Inne i den lukkede båten er det 1,7C og 59%. Jeg kjørte avfukter forrige helg for å få RF ned til 55%. Skrudde den av på søndag fordi YR meldte kuldegrader, så det har gått litt opp etter det.

 

Nå handler tråden om mugg, svartsopp (som jeg nok har fått i RIBen, ref innlegget mitt over), og lufting, men i samme genre lurte jeg litt på dette med korrosjon vs luftfuktighet og temperatur. Hva tenker du / dere andre om det ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Båten min ligger på sjøen året rundt her på solkysten rett nord for Bergen. Selby 27 er en kalesjebåt med lukket forkabin og tverrskips stikkøye under "brodekket". Jeg har to stykk Biltema fuktslukere ombord(en med 2 poser og en med 1 pose) og en vifte som trekker luft fra stikkøyen der den ene står og blåser fremover mot den andre som står fremme på dørken ved V-salongen/køyen. I tillegg har jeg en frostvakt på laveste innstilling.  I V-køyen/salongen har jeg lagt en stor overmadrass over putene i køyen i tillegg til puter og dyner på toppen. Har ikke registrert noe svartmugg i hverken V-køyen, dinetten, byssa eller toalettet. Toalettdøren står alltid åpen med et glass med Eddik i vasken når vi går fra båten. Og jeg har en luftspalte ut til cocpiten for bedre luft sirkulering. Det er heller ikke registrert svartmugg i cockpit(uteplassen under kalesjen). Men jeg har brukt en presenning med luftspalte over taket på kalesjen om vinteren. Det har nok hjulpet godt på med å holde fukt ute. Og så drar jeg litt Eddik på en klut over innsiden av kalesjen før kulden setter inn i Oktober .
Fuktslukerne må tømmes for vann fra tid til annen, og jeg bruker omtrent 3 sett med 3 poser til sammen i perioden fra November til April og 1-2 sett for resten av sesongen. 
Så vifte som holder litt bevegelse i luften i kombinasjon med fuktslukere fungerer i alle fall utmerket for min del.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Var en god følelse og tror det er bra for innemiljøet i den lille cabinen m rene og godt luktende tekstiler. Omo og skyllemiddel gjorde underverker. Tilstreber å ha minst mulig «båt lukt» i skuta. Tekstiler blir fort bærere av «båt lukt»

 

putene skal også få seg en vask/rens. 
 

elsker å stare våren m gullende rene tekstiler og frisk lukt i cabinen..

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er en uting med parfyrmerte vaskemidler og skyllemiddel.  En god vask av tekstiler ombord er nok å anbefale dersom man har problemer med "båtlukt", men å dekke over det med parfyme er neppe noen god idé.

 

For tiden har jeg kun tilgang på myntvaskerier på land, og det er passelig begredelig ... maskinene vasker tøyet i en kort halvtime, formodelig med minimalt bruk av vann - og masse parfyme.  Klærne stinker av parfyme når de kommer ut av vaskemaskinen.  De føles ikke engang rene ut når jeg henger de til tørk.

 

Når jeg vasker klær hjemme, bruker jeg som hovedregel forvask, ekstra runder med skylling og så høy temperatur som mulig.  Målet er å få ut mest mulig skit, ikke å spre det over hele vasken, og heller ikke å maskere illeluktende klær med parfyme. Bakterier, midd og parasitter er en annen ting ... vaskemaskinen bør kjøres på 60C jevnlig, og bør også opp på 95C av og til.  Jeg vet av folk som aldri vasker håndklærne på mer enn 40C - med det resultat at de nyvaskede håndklærne begynner å stinker surt så snart de blir fuktige.  Sengetøy som har vært brukt av andre bør vaskes på 60C for å minimere risikoen for spredning av skabb.

 

Ja, nå divergerer jeg igjen ... beklager. :-)

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...