Jump to content

Muggsopp/fukt ved vinteropplag


Wester

Recommended Posts

 

Stadig tilbakevendende tema, og aktuelt på denne årstiden. Jeg har de siste 10 årene alltid hatt dobbel presenning på båtene som ligger i vinter opplag i Hagen, lufting foran og bak v presenning + fukt slukere i båten. Sørger for at båt er tørr og fin inni før den pakkes inn når det er fint/varmt vær. Alle løse puter inne og ute i båt taes inn i huset. Har stort sett holdt seg relativt ok og uten mugg/jordslag m denne metoden..


-MEN, i dag tok jeg en inspeksjon i båten, og der var ganske mye jordslag/muggsopp på stole, dørkpkater mm.

 

vært fuktig og stor variasjon i været her i sør i høst. Sikkert en del av forklaringen..

 

Fikk greit vasket bort nå, og tenker ha noen dråper m salmiakk i vannet og vaske over en gang til. Hørt salmiakk skal hjelpe..så sette inn vifte ovn å tørke opp et per timer..

 

Erfaringer/ tips her folkens? Flere som merker mye fukt under opplag sør i landet ?

 

 

 

 

 

 

59630429-2824-4F86-A3DB-75F48266795D.jpeg

Redigert av Wester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For liten luft gjennomstrømming.

IKKE bland Salmiakk og Klorin i samme i samme bøtta.

 

Kloramingass dannes ved blanding av hypokloritt og ammoniakk. Vanligste måte å bli utsatt for kloramingass på er ved å blande klorin og salmiakk i vaskebøtta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ganske god lufting, men i år, og for 2 år siden tror jeg, var det en VÅT høst. Så jeg har slitt med samme problem.
 

Jeg tar alle puter og madrasser inn i akterkabinen, og i ca 2 uker kjører jeg en luftavfukter der. Da holder den seg tørr hele vinteren. Ingen problemer med puter etc der.

 

Men ute i cockpit og forpigg kan det bli et lag av "noe" pga fuktighet i luft. Vasker av med salmiakk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde hatt båten i hagen hadde jeg lukket det mer inn og hatt en avfukter gående. Ligger i boblehavn og har en Maeco avfukter gående. Bruker bare noen få kW i døgnet. Når det blir minus blir det uansett tørrere. Med den høsten det har vært på Østlandet har tørr luft vært vanskelig å oppdrive naturlig;)

Link to post
Share on other sites

Ugh. Var i RIBen idag som står med trekk fra produsenten på. Helt klart for dårlig lufting. Den har stått ute i hele høst, og det var masse mugg overalt på gelcoat etc. Puter er tatt med hjem.

 

Er dette noe jeg bør få vasket av sporenstreks, eller får jeg det av til våren også? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

(Denne tråden har jo to dimensjoner - det ene er å forebygge at mugg og fuktskader oppstår i første instans, det andre er å få bukt med skadene når de først har inntruffet).

 

8 hours ago, Wester said:

fukt slukere i båten

 

Angående slike fuktslukere basert på ymse salter (eller eventuelt silikagel), så er det svært begrenset hvor mye fukt de kan ta unna.  Jeg tror det kan gi mening å legge fuktslukere inne i lukkede bokser, små stuerom/skap, etc, men f.eks. inne i salongen antar jeg at det gir insignifikant med avfukting ... bortsett fra dersom man har en liten båt, og utruster den med skikkelig store "fuktslukere" (f.eks. en strømpebukse fylt med veisalt).

 

Elektriske luftavfuktere er en annen sak. de kan ta unna fukt så det monner.

 

Dersom man baserer seg på "fuktslukere" eller luftaavfuktere for å håndtere fukt, så skal man ikke ventilere.  Da er det tvert i mot viktig å lukke alt som kan lukkes for å holde fuktig luft ute og holde tørr luft inne.

 

Dersom man baserer seg på varme for å holde fuktigheten ute, er det viktig å lufte mest mulig.  Varmen fjerner ikke fukt, varmen transporterer fukt - kald fuktig luft som varmes opp blir til tørr luft, tørr varm luft som treffer fuktige overflater blir til tørre overflater og våt varm luft, den våte varme luften ønsker man å transportere ut.  Fuktig varm luft som treffer kalde overflater kan fort etterlate seg dugg, som igjen medfører problemer med råte og mugg.  (derimot, dersom man kombinerer varme med en luftavfukter, ønsker man ikke å ventilere - da skal fuktigheten fanges opp av luftavfukteren).

 

Dersom man hverken baserer seg på luftavfuktere eller varme ... ja, da tror jeg uansett at man risikerer slike skader, for en typisk norsk november kan være svært fuktig ... men ellers tror jeg at man bør gå for maksimalt med lufting, kombinert med maksimal tildekking, ikke bare mot regn, men også mot varmeutstrålingstap ved klarvær.  Ja, det er faktisk slik at gjenstander som er dekket under et tak mister mindre varme ila en stjerneklar natt, og dermed er mindre utsatt for dugg og rim.

 

Så har man løsningen jeg går for nå (selv om det ikke var helt intensjonelt) - dra til Syden før båten settes på land :p  Selv om det er vinter og sesong for mye regnvær (og vi kom oss ikke langt nok - Lisboa er et vått sted sammenlignet med sørøstkysten av Spania), er det varmere og tørrere enn en typisk nord-norsk sommer :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Angående slike fuktslukere basert på ymse salter (eller eventuelt silikagel), så er det svært begrenset hvor mye fukt de kan ta unna.

 

I desembernummeret av Praktiskt Båtägande er det en informativ artikkel om fukthåndtering i båt. De sier at salt trekker til seg fukt så lenge relativ fuktighet er over 75%. Så om man ønsker noe lavere relativ fuktighet i båten, må man nok over på andre metoder enn saltbaserte "fuktslukere".

 

Edit: Det over gjelder NaCl (vanlig bordalt), ved 20 grader Celsius. Det finnes salter som er effektive lenger ned på skalaen, men jeg vet ikke hvor vanlige de er.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt klart @dennrick:giggle:

 

Evt med hull i taket til en mast.

 

November har vært helt vannvittig våt her Sør. Kommet over 339 mm med nedbør siste 30 dager (!!!)

 

Ikke rart det har blitt rått også under presenninger med ok lufting 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, alf-inge said:

Edit: Det over gjelder NaCl (vanlig bordalt), ved 20 grader Celsius. Det finnes salter som er effektive lenger ned på skalaen, men jeg vet ikke hvor vanlige de er.

 

Jeg tror at bortimot alt man får kjøpt av "fuktslukere" i butikker som f.eks. Biltema baserer seg på mer effktive typer veisalt - det finnes to typer som trekker til seg fukt, begge fungerer vel ned til ca 50% RF, og begge trekker vel til seg max ca 200% av egen masse.  Det er egentlig ganske imponerende ... men på den andre siden, kjøper man 100g med salt, så begrenser det seg altså til at man kan trekke ut 200g med fukt fra luften.  Det er ikke særlig signifikant i en båt som ikke er hermetisk lukket.

 

Edit: kalsiumklorid og magnesiumklorid ... og det er visst de to på toppen av skalaen det ble linket til :-)

 

Edit: ihht tabellen er kalsiumklorid mest effektivt, og de kan trekke fukt helt ned til 33% RF ved 20C

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Inspiserte under presenning igjen i helga. Stadig trøbbel m for mye fukt her sør. svinger jo mellom 5 pluss/5 minus og mye regn og hyppige væromslag, så er nok endel av årsaken. Observere at mye kondens kom fra alu røret til presenninga. Vil det ha noen effekt å isolere m rør isolasjon rundt det tro? Drypte fra det..

Link to post
Share on other sites

Dette er fysikk. Det handler om å bryte kuldebroen. Så presenning i to lag med luftspalte mellom vil fikse det. Før i tiden hadde vi presenninger av hardslått bomull. Inneholdt luft, og kondenserte ikke. Gjennomtrekk er greit. Men luftens fuktighet ute, vil bli luftens fuktighet inne. På utsiden har vi nå i Son +0,4 grader og RF= 95 %. Dette er vått nok for mugg, men for kaldt. Samme luften inne i huset er 20,3 grader og RF= 35 %. Det er varmt nok for mugg, men for tørt. Men det er samme luften inne som ute. 

 

Så jeg skal vel ikke råde noen til noe som helst. Hulda er utstyrt med to doradeventiler. Disse har jeg tredd plastposer over og knytt tett. Båten er godt isolert. Sist jeg var innom var innetemperaturen ca. +5 grader og RF ca. 50  %. Det er både for kaldt og for tørt til mugg. Nå har jeg en 250 W panelovn lavest på termostaten og en vifte gående som sirkulerer luften inne i båten. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo rimelig fuktig ute...

 

..og god temperatur skifte for å få mugg. Bare bli litt varmere nå så trives nok muggen...

 

..mulig jeg tar en tur ut i båten i løpet av to uker for å vaske med salmiakkvann. Innbiller meg at det kan stoppe mugg fra å komme. Er det noe i det?

 

 

1310513322_Screenshot_20230116-090855_SamsungInternet.jpg.e543bdceb3c27cd80fefd00f74c9db03.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at en slik litt stor vifte som man bruker på kontoret/hjemme for og skape luft strøm er lurt. Stillestående luft er ikke så bra. Skaper man sirkulasjon med konstant luft strøm er mye gjort. Disse bruker ikke mye strøm og gjør en god nytte inne i et tett område hvor det er lite om ikke noen sirkulasjon av luften. Disse er billige og enkle og få tak i, ja så trekker de minimalt med strøm.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg også ta en en inspeksjon nå i hvert 1-2 ganger i mnd. Vasker over med mildt salmiakkvann (så ikke det matter overflater) hvis det er antydning til ny muggsopp, og tørker godt over med tørr fille. Sjekker samtidig fuktslukere. Heller av vann og bytter saltposer om nødvendig. Lagde litt bedre lufting i hver enda av presenning i helga i håp om å få litt vind/luft gjennom. Tenker også å legge en løs presenning over fra dashboard og skrått bakover mot akterenden i cockpiten så kan det ta i mot evt. kondens/dråper som drypper ned. Mulig jeg også isolerer alu sengene i stativet med rør-isolasjon akkurat over cockpit. Fukt problemet blir vi nok ikke kvitt, men jo mindre muggsopp vi må slite med å få bort til våren jo bedre tenker jeg da... ;) Alt av løse puter er selvfølgelig tatt ut av båten..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...