Jump to content

Muggsopp/fukt ved vinteropplag


Wester

Recommended Posts

Jeg har fjerde vinter i boblehavn nå. Stenger alt av luker og luft inn så godt jeg klarer. Har en luftavfukter MeacoDdl8 stående på ca 40% og sånn magisk knapp i tillegg. Tror den drar ut skumle menn av lufta i tillegg;) bruker ca 20kw per måned inne i seilbåt med godt volum da.

At av puter og dyner etc ligger i båten som vanlig. 

 

Når det dupper ned under 0 gjør nok ikke avfukteren mye, men da er det også tørt. Har aldri sett over 40-45% luftfuktighet med denne løsningen. 

 

Ingen problemer med mugg, svertesopp eller slikt. Vasker ikke noe spesielt før vinteropplag. Så sikkert matrester noen steder fra ungene. 

 

Svertesopp/mugg trenger vel bare 55-60% luftfuktighet for å starte formering en. 

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, willmasta said:

Jeg har fjerde vinter i boblehavn nå. Stenger alt av luker og luft inn så godt jeg klarer. Har en luftavfukter MeacoDdl8 stående på ca 40% og sånn magisk knapp i tillegg.

 

Hva den magiske knappen gjør, aner jeg ikke - men så lenge tørkemaskinen sørger for at det er "tørt nok" er det selvfølgelig helt uproblematisk å ha omtrent hva som helst liggende i båten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 43 minutter siden:

 

Hva den magiske knappen gjør, aner jeg ikke - men så lenge tørkemaskinen sørger for at det er "tørt nok" er det selvfølgelig helt uproblematisk å ha omtrent hva som helst liggende i båten.

Den magiske knappen er ionisering. Litt som å ha Supermann inni tørkemaskinen slik jeg ser det:) 

 

Eller så er den kjedelige versjonen at det skal hjelpe med bedre lukt. Men magi er mye morsommere!

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...