Jump to content

Muggsopp/fukt ved vinteropplag

Biam1

Recommended Posts

Jeg har fjerde vinter i boblehavn nå. Stenger alt av luker og luft inn så godt jeg klarer. Har en luftavfukter MeacoDdl8 stående på ca 40% og sånn magisk knapp i tillegg. Tror den drar ut skumle menn av lufta i tillegg;) bruker ca 20kw per måned inne i seilbåt med godt volum da.

At av puter og dyner etc ligger i båten som vanlig. 

Når det dupper ned under 0 gjør nok ikke avfukteren mye, men da er det også tørt. Har aldri sett over 40-45% luftfuktighet med denne løsningen. 

Ingen problemer med mugg, svertesopp eller slikt. Vasker ikke noe spesielt før vinteropplag. Så sikkert matrester noen steder fra ungene. 

Svertesopp/mugg trenger vel bare 55-60% luftfuktighet for å starte formering en. 

Redigert av willmasta (see edit history)
13 minutes ago, willmasta said:

Jeg har fjerde vinter i boblehavn nå. Stenger alt av luker og luft inn så godt jeg klarer. Har en luftavfukter MeacoDdl8 stående på ca 40% og sånn magisk knapp i tillegg.

Hva den magiske knappen gjør, aner jeg ikke - men så lenge tørkemaskinen sørger for at det er "tørt nok" er det selvfølgelig helt uproblematisk å ha omtrent hva som helst liggende i båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 43 minutter siden:

Hva den magiske knappen gjør, aner jeg ikke - men så lenge tørkemaskinen sørger for at det er "tørt nok" er det selvfølgelig helt uproblematisk å ha omtrent hva som helst liggende i båten.

Den magiske knappen er ionisering. Litt som å ha Supermann inni tørkemaskinen slik jeg ser det:) 

Eller så er den kjedelige versjonen at det skal hjelpe med bedre lukt. Men magi er mye morsommere!

Redigert av willmasta (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...