Jump to content

Kattesand - billig silica-gel?


tobixen

Recommended Posts

Silica-gel er svært anvendelig som fuktsluker, dersom man har relativt små og forseglede områder som det er særlig viktig at holdes tørre, f.eks. en boks med lokk på, en "vacuum-pose" eller et stuerom som er relativt lufttett.  I motsetning til saltbaserte fuktslukere blir det ikke noe griseri av det.  Jeg har imidlertid hatt problemer med å få tak i silica-gel, og når jeg har funnet det har det ofte vært dyrt dersom jeg skulle ha store pakker.

 

@Hulda påsto at silica-gel blir anvendt i kattesand, og at dette dermed er en billig måte å få tak i silica-gel på.  Jeg hadde ikke helt troen på det, helt til ordet "Silica-gel" plutselig lyste mot meg i dagligvarebutikken:

 

IMG_20221206_202237.jpg.f749ea69390dd21db435a79b3a9e7b12.jpg

Så nå er jeg den lykkelige eier av en pose silica-gel, kjøpt for ca femten kroner literen.  Men er dette samme type silica-gel som benyttes i fuktslukingssammenheng?

 

Fuktslukerene er ment å pakkes inn i en tilnærmet forseglet boks for å sikre seg at lufta i boksen holder seg svært tørr under frakt og oppbevaring, over tid og under varierende temperaturforhold.  Kattesand er ment å legges i en åpen boks/brett i et større rom og skal først og fremst trekke til seg flytende væske.  Jeg har en mistanke om at mye av produksjonskostnaden ved silica-gel (anvendt til fuktslukingsformål) går på å sørge for at produktet er helt tørt under produksjons- og pakkeprossessen.  Posen virker å være av ganske solid plast, en på den andre siden ... det er synlig på bildet over at det har vært lekkasjeproblemer på noen av posene.

 

En ting jeg kan gjøre for å finne ut av dette er å fylle en sokk e.l. med kattesand-silicagel, sjekke den på vekta, la den ligge ute i cockpit i noen dager (hvor luftfuktigheten antageligvis varierer mellom 60-90% RF), for deretter å sjekke hvor mye fukt den evt har trukket til seg.

 

"Brukt" silica-gel som har trukket til seg fuktighet vil kunne gjenbrukes dersom man "baker" den i noen timer i stekovnen på litt over 100 grader.  Dette har jeg gjort noen ganger, fungerer fint.  Men fungerer det på kattesanden?  Den er ikke "ren", den jeg kjøpte inneholder noen blå greier ("cristais azuis"?).

 

Vel, dette finner jeg ut av ... før eller senere.  Prøv å mase på meg om jeg ikke har funnet svar innen et par måneder :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Prosjekt kattesand" ...

 

Kattesanden er veldig anderledes enn silika-gel ment for avfukting.  Kattesanden er mer krystall-aktig, minner mer om grovsalt i konsistensen (med forskjellig størrelse på krystallene, tror de minste partiklene var av støvstørrelse), mens det jeg hittil har håndtert av silikagel er nærmest perfekte kuler.  Her er en sammenligning:

 

IMG_20221209_180203.jpg.e30e78d2779eb43d34258962fdd3025b.jpg

Dette er vel en praktisk greie.  Skal man ha en pose med avfukter inne i en liten boks med verktøy e.l., så bør det være minst mulig volum ifht nytteverdi, da er kanskje kulene best?  Jeg ser i allefall at vekta er ganske mye større på kulene sammenlignet med tilsvarende volum med kattesand (mer om det lengre ned).  En annen ting, kommer kulene på avveie på et flatt gulv, så triller de overalt og er vanskelige å samle opp - det er lite gunstig dersom en katt skal hoppe oppi et brett med silka-gel og kanskje prøve å grave ned etterlatenskapene, da ville kulene raskt komme på avveie.  "Krystallene" triller ikke sin vei, og kan lett feies opp med kost og støvbrett.

 

Jeg antar at det er tørr silika-gel i kattesanden, både pga det lave vekta og fordi fingrene mine føltes ganske tørre etter å ha jobbet med dette ... men dette kommer jeg til å finne ut av.  Jeg hadde noen gamle poser med silikagel liggende, åpnet dem forsiktig, tømte innholdet over i en pose (som jeg kommer til å gjenvinne på et senere tidspunkt), fylte dem med kattesand-silikagel, veide dem og skrev på hvor mye det ble i hver pose.  Hvis jeg husker riktig var orginal vekt 200g med tørr silikagel, med kattesand fikk jeg fylt posene med ca 130g, pluss/minus

IMG_20221209_182102.jpg.5ff3ea8f6da2bdd9e23e95aa0ef0885d.jpg

Det ble seks poser totalt pluss en lufttett boks.  To av posene har jeg slengt ned i et matlager (det har et topplokk i kjøkkenbenken, og det hender ofte at vi søler vann der, så ofte blir det fuktig nede i lageret), resten har jeg slengt inn i plastbokser med lokk som står oppbevart ute.  I disse boksene har vi verktøy og utstyr som helst ikke bør bli vått, hver gang det begynner å regne pakker vi raskt ting sammen i boksene og lukker lokket ... men det kommer jo alltid noen dråper med regn inn.

 

Nå tar jeg juleferie fra båten i en måneds tid, så får vi se hvor mange gram disse posene veier når jeg er tilbake ... :-)

Link to post
Share on other sites

Fyllstoffet i bleier er veldig effektive på å trekke til seg væske, men ikke på å suge fukt ut av lufta.  De eksemplene som jeg har nevnt er riktignok forårsaket av flytende vann, men uansett er det ønskelig å holde luftfuktigheten lav.

 

På steder hvor man faktisk har duggproblemer kan bleier ha noe for seg, samme med steder hvor det ikke skal være vann, og det tidvis kommer litt vann.  Det er imidlertid viktig å bytte ut fuktige bleier, fordi ...

 

  • Yttertrekket kan etthvert gå i oppløsning, da kommer fyllstoffet på avveie
  • En våt bleie er fortsatt fuktig, dersom en fuktig bleie får ligge på et innestengt sted over lengre tid kan det fortsatt utvikle seg mugg og råteskader.

Dette veg jeg av erfaring :-)

 

Vi har massivt varmetap gjennom store vinduer på båten vinterstid, og når vi er en hel familie ombord pluss matlaging, etc, så blir det store mengder dugg på vinduene, og da særlig i kantene ... pluss at det begynner å renne ned og samle seg opp på steder det ikke burde være vann.  Jeg har forsøkt litt av hvert for å forsøke å absorbere vannet, men har ikke kommet til noen fullgod løsning enda.  Bleier som byttes ut regelmessig, evt noen penere poser med fyllstoff fra bleier (og dette fyllstoffet kan resirkuleres drsom man greier å tørke det ut igjen) som byttes ut.  Eventuelt prøve å lage noe ordning slik at vannet ledes til en oppsamlingsboks e.l. som kan tømmes nå og da.  Eller eventuelt bytte ut alt av vinduer med moderne trelagsvindu ...

Link to post
Share on other sites

Silikagel er kvarts (silisiumoksyd) som er gjort porøs og trekker til seg vann. Den er ofte tilsatt et fargestoff som går over fra blå (tørr) til rosa (våt). Når du tørker det i ovn, blir det blått igjen.

Jeg tviler på at kattesanden består av silikagel. Støv fra silikagel er skadelig å puste inn. Silikagel er også skarp så lenge den ikke er formet som kuler. Sannsynligvis er det kun de blå kulene som består av silikagel. De blir antagelig rosa når kattesanden blir mettet med fuktighet. Hva resten er, er ikke godt å si, men det kan jo hende at det trekker til seg vann det også.

P.S. Kattesanden på bildet, ser forresten ut som silikagel slik den oftest kommer i laboratorieform. Det er vanligere at den ser slik ut enn i kuler.

Kanskje det faktisk er silikagel.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg er tilbake fra "båtferie" - altså ferie fra båten.

 

Tre av pakkene med kattesand-silicagel er blitt funnet frem og veid.  Én av dem veier mer enn hva jeg fikk den til å veie for en måned siden, to av dem veier mindre (!) ... jeg er svært usikker på hvordan jeg har fått dette til.

 

Nå lar jeg dem ligge fremme i luftfuktighet som varierer mellom 50% og 80% RF i en stund, veier dem igjen om en ukes tid eller to.

 

Jeg skulle ha lagt dem ned sammen med kontrollposer med "god" silica-gel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ble nysgjerrig på katte sand (silica gel ) jeg og  veide opp 3 sjokolade bokser til nyttår og plasserte en forut, i styrehuset og en i akter kabinen. Hygrometer har vist 100% i hele vinter.

rørte rundt i boksene hver gang jeg har hvert i båten. 

1.   1487 g  i dag veide den 1506g

2.  1344g   i dag veide den 1364g

3. 1444g   i dag veide den 1479g

 

Resten av katte sanden   havnet oppi et kar 3 ganger så stort  som  sjokoboksen og ble satt i peisestua i kjelleren varmet opp en 5-6 ganger i vinter vedovn NORMALT 8-12 GRARER 45-50 %

4.   758g  i dag veide den 1235g.

Det kan se ut som en må ha svære kar skal en bruke katte sand.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

758g gikk til 1235g?  Eller var det en stavefeil der?  Det øvrige virker ikke signifikant.

 

Jeg kom meg vel til noe av det samme ovenfor, men neste del av eksperimentet har jeg enda ikke kjørt: ta en mengde silicagel-kattesand, veie det opp, og så sette det i steikovn på ca 120C i et par-tre timer.  Dersom det forsvinner signifikant med vekt i denne operasjonen så er det verdi i kattesanden.  Hvis ikke er den ubrukelig til formålet "fuktsluking".

 

Vi har bare gasskomfyr ombord.  Jeg har ved tidligere anledninger tatt med meg (ekte) silica-gel i håndbagasjen og dehydrert den i stekovn hjemme - men de siste månedene har jeg latt andre behov få forrang i håndbagasjen.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 13 timer siden:

758g gikk til 1235g?  Eller var det en stavefeil der?

Det er det vekta viser.

4.   758g  i dag veide den 1235g.

Det kan se ut som en må ha svære kar skal en bruke katte sand.

Få se hva den veier når den er regenerert ved   ca. 115 °C

Men silica gel  blir betydelig redusert for hver regenerering  så kostnaden bør vurderes.

Får fyre opp Optimus komfyren i garasjen. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

On 4/8/2023 at 9:35 AM, Roger jo said:

Det er det vekta viser.

4.   758g  i dag veide den 1235g.

Det kan se ut som en må ha svære kar skal en bruke katte sand.

Det er vanskelig å forstå.

 

Slike effekter har man riktignok i et spann med nyblandet epoksy (hvor reaksjonen mellom herder og resin forårsaker varme, i et lite spann med epoksy forsvinner denne varmen raskt nok, i et stort spann med epoksy blir det en kjedereaksjon - varmen forårsaker at epoksyen reagerer enda raskere, som igjen medfører enda større varmeutvikling) eller i en atomreaktor/atombombe (hvor nøytronene forlater de radioaktive produktene "raskt nok" dersom det er små konsentrasjoner av radioaktivt materie, men hvor man får en kjedereaksjon dersom det er for mye radioaktivt materiale på ett sted), men at noe tilsvarende skulle skje i kattesand forstår jeg ingenting av.  Hvis/når jeg får tid/lyst skal jeg prøve å reprodusere.

On 4/8/2023 at 9:35 AM, Roger jo said:

Få se hva den veier når den er regenerert ved   ca. 115 °C

Men silica gel  blir betydelig redusert for hver regenerering  så kostnaden bør vurderes.

Vel, denne kattesanden koster svært mye mindre enn ny, tørr silika-gel produsert spesifikt for fuktfjerning, så det ville være ganske utrolig om den hadde tilsvarende egenskaper - men om man trenger mye silika-gel og det ikke er så viktig med kvaliteten, så har kanskje denne kattesanden verdi.

 

Jeg antar at jeg er forbi stadiet hvor jeg trenger (evt trodde jeg trengte) store mengder sillika-gel, så dette har vel noe begrenset verdi for meg nå.

 

On 4/8/2023 at 9:35 AM, Roger jo said:

Får fyre opp Optimus komfyren i garasjen. 

 

Jeg kunne også ha brukt gasskomfyren jeg har ombord, men har valgt å la vær, blandt annet fordi temperaturen er vanskelig å regulere, men også fordi gassen er "våt", ved forbrenning av gass dannes det mye H2O.  Det er ikke sikkert dette har noe relevans når alt kommer til alt ... men, jeg velger å vente til jeg har en elektrisk stekovn tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har tatt med meg ca 105g med silicagel-kattesand til Oslo.  Nå har jeg tabbet meg litt ut, for jeg husker ikke om denne kattesanden har vært "hermetisk" lukket eller ikke.  Hvis den har vært lagret åpent, så har det skjedd i omgivelser hvor RF har variert mellom 30% og 70% (hvis jeg husker riktig - statistikkene er offline på båten nå).  Formålet mitt nå er å finne ut av hvor effektiv slik kattesand kan være på å suge fuktighet ut fra luft.  Det er også interessant å finne ut av hvor mye flytende vann slik kattesand er i stand til å trekke til seg - men det får jeg eksperimentere med en annen gang.

 

Etter ca tre timer på 105C i ovnen var vekta redusert til ca 101g.  Dvs, noe reduksjon, men under 4%.  Dvs, ett kilogram med kattesand som er godt uttørket kan trekke til seg minst 40 gram med vann fra luft med allminnelig luftfuktighet.  Det er noe skuffende, men tross alt - dette er et veldig billig produkt sammenlignet med silicagel som faktisk er beregnet for 

 

Jeg kjører nå temperaturen opp til 140C og forsøker i tre timer til.

 

Deretter skal jeg putte kattesanden i en papirpose, kontrollveie den nøye og lagre den på badet her i Oslo en måneds tid - et sted hvor den er godt beskyttet mot vannsprut, men hvor RF varierer mellom 30% og 75%.

 

Primærformålet med kattesand er å trekke til seg flytende fuktighet, binde opp brunt avfall og hindre vond lukt.  Primærformålet med silikagelkuler er normalt å trekke til seg fuktighet fra lufta og holde lufta tørr.  Kattesand er vesentlig mye billigere enn pakker med kuler, så det kan ikke forventes at disse har samme evne til å trekke fukt ut fra lufta.

 

Til nytteformål på båten ser jeg for meg at det kan være nyttig å bruke pakker med silikagel til:

  • Trekke til seg små mengder flytende vann på steder hvor det ikke skal være vann.  (Eksempelvis, jeg har store vinduer i øvre salong - vinterstid plages jeg med mye kondens under vinduene, og jeg har foreløbig ikke funnet noen smart måte å samle det opp på ... men når hele familien er ombord i båten under en norsk vinterhelg så skal det nok mye kattesand til for å samle opp alt kondensvannet).
  • Holde luftfuktigheten på et lavt nivå i hulrom og lagringsrom på båten hvor det er svært lite eller ingen luftsirkulasjon.
  • I kombinasjon med kulepunktet over, sørge for å holde fuktigheten i treverkskonstruksjon lav.
  • Lagre ting som ikke skal være fuktige i relativt lufttette beholdere eller poser, sammen med en pose med silika-gel.
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
2 hours ago, tobixen said:

Jeg kjører nå temperaturen opp til 140C og forsøker i tre timer til.

 

Jeg må jo sove og, så det ble litt mindre enn tre timer - men vekta ble redusert med ca trekvart gram, så det er ingen tvil om at denne kattesanda nå er omtrent så tørr som den kan bli.  En papirpose på ca 132.5g (veide den flere ganger, fikk 132.5, 132.6 og 132.7 - og jeg glemte å veie tara, antas å være ca 32.5g) er nå parkert på badet, så følger jeg opp igjen om noen måneder med nye tall.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

tobixen skrev for 9 timer siden:

Etter ca tre timer på 105C i ovnen var vekta redusert til ca 101g. = 4 g

Bortkastet energi

 

649 g kattesand  6 min i micro 800W  641g,  6min til 637g,  6min til 631g,  gadd ikke mer = 18 g Reduksjon., vet det er mer å hente, bruk ildfast glass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
On 5/18/2023 at 2:07 AM, tobixen said:

En papirpose på ca 132.5g (veide den flere ganger, fikk 132.5, 132.6 og 132.7 - og jeg glemte å veie tara, antas å være ca 32.5g) er nå parkert på badet, så følger jeg opp igjen om noen måneder med nye tall.

 

136.9g nå.

 

Min konklusjon blir dermed at kattesand-silicagel er i stand til å ta til seg luftfuktighet tilsvarende ca 4% av egen vekt. Samsvarer tildels med erfaringene fra @Roger jo over (ca 3% og "vet det er mer å hente").

 

Til sammenligning kan silica-gel beregnet på å ta ut luftfuktighet ta ut ca 25% av egen vekt (hvis jeg husker riktig).

 

Eneste formål jeg ser for meg med kattesand-silikagel er for å sikre at "viktige ting" som lagres i tilnærmet hermetisk lukkede containere holder seg tørr, uavhengig av temperatursvingninger samt luftfuktighet sist boksen/posen ble åpnet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...