Jump to content

Flagg og flaggregler II - Hvor stort?


Sjøtummel

Recommended Posts

En tidligere tråd har diskutert norske flaggregler til siste trevl, men ett særdeles viktig spørsmål kan jeg ikke finne svar på verken i den nevnte diskusjon eller andre: Hvor store skal flagg, gjesteflagg, signalflagg og standere være?

 

For min egen del er jeg bare interessert i hva som passer for seilbåt, men regner med at spørsmålet sikkert har en viss interesse for de motoriserte også.

 

:flag:

 

Nasjonalflagg

 

Eneste "regel" jeg kan om dette kommer fra USA, og bortsett fra at den er enkel å huske vet jeg ikke om den kan brukes i Norge. Regelen er som følger: Nasjonalflagg som føres på stang akter skal være like stort (langt) i tommer som båtens LOA i fot. (Jada jada, merk at jeg skriver båt og ikke skip.)

 

Nå har det norske og amerikanske flagget helt forskjellig forhold mellom høyde og lengde, men regelen høres ikke helt urimelig ut. Spørsmålet er om det finnes en så enkel regel (i ett eller annet reglement eller anbefaling)? Tar jeg en titt i prislista til Oslo flaggfabrikk så ser det ikke ut som det er noen enkel regel. De påstår at riktig flaggstørrelse for en båt på 15' er 50 cm, og for en båt på 30' skal det være 85 cm. (100 cm flagg sier flaggfabrikken at hører hjemme på en 35' båt.) Likevel er ikke disse størrelsene så helt gale.

 

Et annet utgangspunkt er at nasjonalflagg som føres på stang akter ikke skal henge ned i vannet, men det er også et spørsmål om stangens lengde og fribordets høyde. Jeg tror vi holder flagget over vann og lar det være med det.

 

Gjesteflagg og signalflagg

 

Signalflagg og gjesteflagg skal være mindre enn nasjonalitetsflagget, og på ett eller annet tidspunkt har jeg hørt at signalflagg og gjesteflagg bør være like store. (Om det gjør det så lurt å føre det skotske flagget som gjesteflagg er jeg litt usikker på.)

 

Den enkle regneregel jeg har hørt om signalflaggenes størrelse er at de i tommer skal være halvparten av det mastehøyden (fra vannlinjen) er i fot. Litt knotting på kalkulatoren forteller meg at dette høres ikke så galt ut dersom det skal se noenlunde pent ut å føre signalflagg etter regelen for alminnelig flagging, men det avhenger selvsagt av hvor høy mast man har i forhold til båtens lengde. Regelen sier at signalflaggene strekkes fra nokken av klyverbommen eller fra baugen, over mastetoppen og til nokken av bommen eller til hekken. Har man høy mast blir blir nok signalflaggene hengende i tetteste laget.

 

For enkelte med moderne seilbåter i familiestørrelse kan det tenkes at regnestykket over blir en kostbar affære, men så lenge ikke hver dag er en fest med alminnelig flagging bør vel et sett med signalflagg holde en generasjon eller tre.

 

 

Før diskusjonen starter får jeg oppfordre til å begrense denne denne diskusjonen til å ta for seg flaggenes størrelse, så kan diskusjonen om andre detaljer i flaggreglement fortsette et annet sted.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det kunne være interessant å høre hvor store flagg vi bruker på fritidsbåtene våre.

 

Eller anbefaler andre å bruke.

 

Er det forskjell på motorbåter og seilbåter?

 

Noen oppfatter at seilbåter bruker noe større flagg enn motorbåter - er dette korrekt?

 

Legger ved dette bildet fra Sverige som en inspirasjonskilde?

 

svenskflag.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 100 x 70 cm flagget ser fint ut.

 

Jeg har fire synspunkter på nasjonale flagg:

 

1. Det bør ikke være for lite

2. Det bør ikke være for stort (sveipe ned i vannflaten)

3. Det bør ikke være for falmet i fargene (dieselrøyk-fagret)

4. Det bør ikke være for ødelagt/oppblåst/oppstykket i kantene.

 

Dette innebærfer for meg at jeg bytter flagg hvert annet til hvet år.

 

Jeg synes det er flott å ha et rent flagg akterut.

 

Størrelsen jeg benytter er 100 - 70 cm. Det har jeg brukt på Scand Baltic 29, Scand Atlantic 3500 og nåværene Swift 42.

 

100-flagget synes på god avstand og er etter mitt skjønn et flott flagg ombord i mange båtstørrelser.

 

Senere kan vi kanskje ta opp bruk av gjesteflagg?

Link to post
Share on other sites

2. Det bør ikke være for stort (sveipe ned i vannflaten)

Her ville jeg definitivt byttet ut bør med skal. Det Norske flagg skal etter min mening aldri sveipe ned i hverken morder jord eller sjø. Det er kun akseptert når en går med med "flagget til topps" med kapteinen til rors som forhåpentligvis ikke er ofte.

 

Forøvrig så bør flaggets størrelse passe til båtstsørrelsen på en representabel måte og med en mste/stang størrelse som passer flaggets størrelse. Det bør rett og slett se vakkert ut etter min mening :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt ett 100x70cm flagg på min 10,7 meter lange båt,

 

Jeg synes 100 x 70 cm flagget ser fint ut.

 

Størrelsen jeg benytter er 100 - 70 cm.

 

Hvis dette stemmer så har definitivt Flaggfabrikken gjort en grov feil. Et flagg med lengde på 100 cm skal være 75 cm høyt. Ikke 70 cm som deres måler.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis dette stemmer så har definitivt Flaggfabrikken gjort en grov feil. Et flagg med lengde på 100 cm skal være 75 cm høyt. Ikke 70 cm som deres måler.

 

mvh tuffff

Tror det skal være midt imellom, 72,7cm i og med at forholdet mellom høyde/lengde er 16/22. Dette ifølge Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det elna, flagget er 16:22

 

Det finnes her:

Norsk_flagg_med_proporsjoner.png

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det for meg at det var 12x16. :blush: Altså 4x4 rødt osv der hvor det vitterlig er 6x6 rødt.

Ja, ja - da var det ikke bortkastet å stå opp i dag, da. :flag:

 

mvh tuffff

Jeg hadde akkurat det samme for meg.... 4-1-2-1-4 vertikalt og 4-1-2-1-6 horisontalt, så det var nok ikke helt bortkastet denne strengen for meg heller.... Lærer stadig noe nytt jeg da, og dagen på jobben ble atter en gang en suksess takket være baatplassen :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En annen ting når det gjelder flagg er materialet.

Jeg har lenge iritert meg over disse polyesterflaggene som 'smatrer' i vinden.

En kompis kaller disse motorbåtflagg :wink: I en motorbåt underveis hører man ikke nevnte smatring uansett.

 

Jeg har et flagg i mykere bomulls(?) materiale som ikke bråker så j..ig mens jeg seiler, men det begynner å bli noe rufsete i kanten...

 

Klarer ikke å finne et mykt fint et til erstatning. Polyester-bråkefantene er billigere, så de lokale utstyrspusherene fører ikke lenger de noe dyrere bomulls(?)flaggene. De antar nok (feilaktig) at alle vil gå for de billigste flaggene.

 

Noen som har et tips?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge iritert meg over disse polyesterflaggene som 'smatrer' i vinden.

En kompis kaller disse motorbåtflagg :wink: I en motorbåt underveis hører man ikke nevnte smatring uansett.

Der var det ja, har også merket en ubehagelig støykilde her.... var jo så dum at jeg tok med flagget fra gammelbåten.. :headbang:

 

Har vel ikke det..... akkurat. :wink: Jeg har et over 30 år gammelt flagg med sjel, det er av bommull og meget bra, men et par av hjørnene er litt slitt så jeg må nok frem med symaskinen igjen....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...