Jump to content

Flagg og flaggregler II - Hvor stort?


Sjøtummel

Recommended Posts

Hei

 

Flaggreglane har vore diskutert i det uendeleg. Har høyrt at dette er diskutert i samtlege nr. av Seilas i dei 100 åra den navlebeskuande trykksaken har kome ut.

 

Det hender det er gode grunnar mot ytrings- og prentefridom...

 

For øvrig så kan eg nemna følgande:

-at det er få folkeslag som tek flaggreglande så høgtidleg som nordmenn

-dette våset med tidspunkt for opp og ned og hornmusikk er særnorsk. Reglane blei innført av norske redarar som ville spara kostnadar til flagg.

-jo lengre folk seglar jo mindre høgtidleg blir flaggreglane

-jo lengre folk seglar jo mindre flagg har dei. (På vår 38 f båt har me eit flagg på storleik med eit A4, ark. Det kom på i juni. Eg tok det ned i går (stiv kuling)).

-Det lønner seg å sy over saumane før eit nytt flagg blir tatt i bruk.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

For øvrig så kan eg nemna følgande:

-at det er få folkeslag som tek flaggreglande så høgtidleg som nordmenn

-dette våset med tidspunkt for opp og ned og hornmusikk er særnorsk. Reglane blei innført av norske redarar som ville spara kostnadar til flagg.

Ask

 

Det stemmer i hvert fall ikke. I Danmark og Sverige er de minst like opptatt av hornmusikk og flaggtider, som i Norge.

Og hvorvidt det er vås eller ikke kommer vel an på øynene som ser. Dersom en aksepterer at det finnes fler øyne enn sine egne, da!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I "gamle" dager når kongeskipet lå i Hankø-sundet når laffen var på Bloksberg, ble det blåst i horn når flagget ble firet kl 21.00.

Da ble det firet på samtlige hytter i området samtidig. Det var rimelig tydelig hvem som ikke overholdt flaggreglene når det 21.01 bare hang ett eller to flagg igjen på en hyttestang... Uthengt til spott og spe... :cool:

Link to post
Share on other sites

De som ikke klarer å ta ned flagget og heise det i hehold til flaggloven hverken trenger elle bør bruke flagg etter min mening. De kan ha en vimpel på båten sin.

 

Jeg synes det er respektløst og arrogant oppførsel fra slike personer. Det er mulig jeg er alene om en slik oppfatning, men jeg er stolt av flagget og landet jeg bor i, jeg tar selvsagt av meg luen når nasjonalsangen spilles/synges. For meg handler dette enkelt og greit om helt vanlig elementær folkeskikk samt respekt for verdier og grunnloven. Jeg er selvsagt klar over at dette er for fremmedord å regne for enkelte, men det hindrer ikke meg i fra å ha slike meninger om flagget og dets verdi

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du er nok litt på tynn is her. Hvilken flagglov er det du sikter til?

 

Før du blåser deg opp og tar til de store adjektiver og tillegger andre motiver og holdninger, er det kanskje greit å sette seg litt inn i hvilke regler som gjelder for sivile.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rutiner for å ta ned flagget er det tvilsomt om noen havner har et mer tradisjonelt og omfattende system enn Sæby i Danmark,

ikke så langt unna Læsø som også¨er kjent for mange nordmenn.

 

Ved flaggfiringen kommer hver kveld (i alle fall i sommersesongen) en lokal musikant og spiller en liten "strofe",

- i tillegg møter store deler av publikum opp og preger bryggebildet.

 

Det hele skjer ikke så langt unna "Fruen fra havet" - en skulptur som del av et stort prosjekt "Mellom himmel og hav"

 

se forøvrig:

 

http://www.saebyhavn.dk/

Link to post
Share on other sites

Har nå målt flagget som benyttes ombord.

 

Det måler 99 x 72 cm (litt vanskelig med mm - litt avhengig av "strekket").

 

Dette gir en forholdsfaktor på 1.375.

 

Forholdstallet i innlegg # 13 til Sydvesten med 22 : 16 = 1.375

 

Dermed er vel flagget vårt ombord i orden.

 

Flagget er produsert av "Fest Plassen", er 100 % polyester, skal vaskes ved 40 grader, kan strykes, og er merket "F100".

 

Trolig produsert i Kina - men dette er uklart.

 

I forhold til Krisida Magnis opplysning i innlegg # 7 om et forholdstall 1 : 3 mellom flaggets lengde og flaggstangas lengde, er nok "toppen" av flaggstanga noe over 3 meter over havflaten.

 

Dermed må jeg kanskje øke størrelsen på flagget?

Link to post
Share on other sites

De som ikke klarer å ta ned flagget og heise det i hehold til flaggloven hverken trenger elle bør bruke flagg etter min mening. De kan ha en vimpel på båten sin.
Støtter deg der, sydvesten, selv om det er vel regler og ikke lover som gjelder fritidsfartøyer. Men de trenger vel ikke vimpel heller. :wink: Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er alene om en slik oppfatning, men jeg er stolt av flagget og landet jeg bor i, jeg tar selvsagt av meg luen når nasjonalsangen spilles/synges. For meg handler dette enkelt og greit om helt vanlig elementær folkeskikk samt respekt for verdier og grunnloven.

 

Nei, det er du så langt fra. Jeg stiller meg i rekken (bak deg)! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som ikke klarer å ta ned flagget og heise det i hehold til flaggloven hverken trenger elle bør bruke flagg etter min mening. De kan ha en vimpel på båten sin.

 

Jeg synes det er respektløst og arrogant oppførsel fra slike personer. Det er mulig jeg er alene om en slik oppfatning, men jeg er stolt av flagget og landet jeg bor i, jeg tar selvsagt av meg luen når nasjonalsangen spilles/synges. For meg handler dette enkelt og greit om helt vanlig elementær folkeskikk samt respekt for verdier og grunnloven. Jeg er selvsagt klar over at dette er for fremmedord å regne for enkelte, men det hindrer ikke meg i fra å ha slike meninger om flagget og dets verdi

 

:yesnod::yesnod: Støttes i sin helhet :flag:

Link to post
Share on other sites

Ved flaggfiringen kommer hver kveld (i alle fall i sommersesongen) en lokal musikant og spiller en liten "strofe",

- i tillegg møter store deler av publikum opp og preger bryggebildet.

Akkurat det samme skjer her på dette bildet, som jeg mener å huske er fra Källö-Knippla i Sverige. Tatt i ferien i fjor.

(Må sjekke loggen, hvis noen arresterer meg her :lol: )

 

firing_av_flsgg.jpg

 

I tillegg gikk havnesjefen en runde før kl 21.00 og forsøkte å få personer fra de gjestende båter til å fire sine respektive nasjonalflagg. Ikke alltid han klarte å finne alle nasjonaliteter representert, men like stilfullt var det for det, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei

Reglene er for så vidt greie nok de. Både når det gjelder føring og størrelse på flagget.

Så var det dette med Alzheimer "ligt" da. :rolleyes:

Jeg er ikke perfekt, men jeg prøver etter fattig evne. :wink:

Gjesteflagget blir heist/firet ved grenseovergang, men ikke firet ved solnedgang.

Hva med signalflaggene?

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trekker denne fram igjen fra en helt lik diskusjon fra 2005:

 

På Cappelen & Kreftings(advokatfirma) hjemmesider kan man lese følgende:

 

"Det norske flagg og riksvåpen

(Fra intervju med Hans Cappelen)

 

– Det norske flagget er «Norge vårt land», vår historiske arv, og under krigen var det et motstandssymbol. Quisling-regjeringen tillot nemlig ikke flagging utenom de offisielle flaggdagene den hadde bestemt. I dag kan privatpersoner flagge akkurat når det passer dem.

 

– Ja, de kan flagge for toppgevinst i Lotto, for sin egen bursdag eller for seier i en fotballkamp. Privatpersoner er heller ikke bundet til klokkeslettene som er satt for heising og firing av flagget. Har de flaggstang, er det bedre at de heiser flagget en time før og firer det en time etter de fastsatte klokkeslettene, enn at de lar være å flagge. Likevel er det god skikk og bruk å følge en del av hovedreglene i det offentliges flaggreglement.

 

For privatfolks bruk av flagget har vi bare retningslinjer for god skikk og bruk. For offentlige myndigheters flagging er det derimot egne rettslige regler. Det som av mange anses som privates gode skikk og bruk, ligner på en del av påbudene til det offentliges flagging. Mange private er ikke særlig opptatt av regler, selv om de både er glade i flagget og gjerne vil bruke det. Å være så veldig formelle bør vi derfor være forsiktige med for privatfolks bruk."

 

De reglene som noen påpeker her gjelder KNS splittflagg eller bruk av flagget i handelsflåten, offentlig transport etc.

Man skal derfor være forsiktig med å tillegge andre holdninger til og føle seg forurettet pga avvikende bruk av vårt nasjonalsymbol. Siste avsnittet i sitatet over kan man gjerne legge seg på sinnet.

 

Forøvrig ønskes en god og fredelig jul!

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg er fin størrelse på båtflagg :wink::

Her har Båtplassens medlemmer en god ide til å markere seg!

kanonjolla.jpg

 

Har sett tilsvarende på gamle bilder på Sjøfartsmuseet.

 

En gang så jeg noen i en jolle kjøre etter en motorbåt i fart mens de skrek "Flagget! Flagget! Klokka er over 21".

Respekt for flagget og style til sjøs er bra, men det er ikke verdens viktigste ting. Såvidt jeg husker, skal flagget heller ikke ned kl 21 så lenge båten er i fart.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Vel etter disse bildene ovenfor så opner det seg en ny forundring og en ny diskusjon, Hva er en båt og hvem kan da bruke flagg. Flagg loven henviser til, handelsflåten, millitærefartøy og offentlige bygg.

Diffinerer vi en båt etter andre regler som vi må forholde oss til eks. PlB loven så er det et hus om den ikke har mptor til framdrift- ja da er forvirringen komplett- robåter, flåter, husbåt, prammer, fritidsbåt, handelsfartøy, millitærbåt osv.

Virker ut som flaggloven er moden for å revideres etter det samfunnet vi lever i i dag for å kunne prakisere den til punkt å prikke.

 

Jeg forholder meg til Sydvesten og praktiserer det så godt det lar seg gjøre- når jeg går i land og er usikker om når jeg kommer tilbake mht flagghal, så tar jeg ned flagget før jeg går. Har sett mye slurv her blandt båtfolk.

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Hoster liv i en god gammel tråd (med lenker som i stor grad har gått ut på dato): 

 

På min Windy er det fra fabrikken flaggfeste på styrbord side, og det har antekelig blitt flagget her i over tredve år.

Enkelte mener at nasjonalsymbolet skal blafre på babord side, eller i midten, og at styrbord er til gjesteflagg.

Trenger jeg å bry meg?  

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 20 timer siden:

Hoster liv i en god gammel tråd (med lenker som i stor grad har gått ut på dato): 

 

På min Windy er det fra fabrikken flaggfeste på styrbord side, og det har antekelig blitt flagget her i over tredve år.

Enkelte mener at nasjonalsymbolet skal blafre på babord side, eller i midten, og at styrbord er til gjesteflagg.

Trenger jeg å bry meg?  

 

 

På hekken spiller ikke siden så stor rolle (vårt er fabrikkmontert på styrbord side).

 

Det som spiller en rolle, er monteringen av gjesteflagg og mannskapsflagg (nasjonalitet)/klubbflagg. På motorbåter må man lage ymse løsninger, men på seilbåter er det vanlig at man har gjesteflagget for nasjonen man er i (og evt. Q-flagg før innklarering) på styrbord side av masten. På babord side kan man ha flagg for nasjonalitetene til mannskapet om bord, eventuelt flagg for båtklubber man er med i.

DSC_8208-01.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...