Jump to content

Natten før Færderseilasen, hvor overnatter, ankrer, finner man båtplass?

Renzir

Recommended Posts

Hei

Dette blir muligens min første regatta. Har aldri vært med på noe slikt før. Ønsker å gjennomføre dette sammen med kona. Usikker på om det blir flere enn oss 2. Hun har riktignok seilet J70 NM en gang, men har ikke noen annen regattaerfaring. Ambisjonene er kun å ha det gøy og komme frem til Tønsberg for seil. Planlegger å seile i klassen Turglede å starte så tidlig som mulig fredag morgen.

Så til poenget, vi har en 40 fots Bavaria liggende i Sandefjord. Planen er at jeg seiler båten inn til Oslo så den er på plass i nærheten av start torsdag kveld. Så blir det tidlig start fredag morgen (fra 06:00?). Hvor gjør man av båten natt til fredag? Ønsker jo helst ikke alt for lang båttur til start heller. Finnes det noen steder man får plass eller kan ankre opp? Trenger å få hentet kona på torsdag kveld. Vi bor i Oslo så de fleste steder i nærheten er mulig. Hvis det blir anker så blir det packraft inn for å hente henne, da jolla blir liggende igjen på båtplassen vår. En bryggeplass hadde vært supert.

Og om ingen av de utmerkede forslag funker, så går det vel å ankre i Bestumkilen. Meget god holdebunn, 250 år med seig kloak. Dårlig med offentlig kommunikasjon. Toget Sandefjord til Skøyen og så et kvarter livsfarlig spasertur. Før i verden, for man satset på sykkel og mosjon, var det gangbroer og fortau. Vet ikke hvordan det er nå. Jeg vokste opp på Skøyen og hadde båt uti der.

Tusen takk for mange gode forslag. Får se litt på kart og sjekke litt rundt så velger jeg et sted. Transport til plassen er ikke noe problem. Vi bor i Oslo, er bare båten som er i Sandefjord. Så ikke noe problem å komme til sentrum hjemmefra for kona. Ikke så nøye hva som er på land heller. Blir en lang dag for motor fra Sandefjord til Oslo på torsdag. Er vel for mye forlangt å håpe på optimal seilvind inn torsdag og ut Oslofjorden fredag ;-)

Honduras skrev for 13 timer siden:

Pleier det ikke stort sett å være vindstille den helga Færdern går…😎

Neida,

Det pleier å være akkurat nok vinddrag til at de feteste båtene kommer seg ut i rom sjø, før alle oss andre blir liggende i vindstilla i Drøbaksundet gjennom hele natta.

#spisderike #hvetebollerogportapotti 

lr-80 skrev On 2.1.2023 at 14.15:

2,5 nm til Aker Brygge fra Skinnerbukta, her ligger du fint på anker hvis det ikke er mye vind fra nordvest

Tiltredes. Vær dog obs på at det i sommer lå et vrak innerst i bukta som jeg klarte å hekte ankeret fast i. Om det er fjernet nå vet jeg ikke. Ellers tror jeg Sørfonden Slipp har noen gjesteplasser på sørsiden av Padda, men da må man gå rundt Malmøya med seilbåt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...