Jump to content

TAMD41p Når bør dyser overhales? Og hvilken effekt kan jeg forvente?

Ttor

Recommended Posts

Har to TAMD41p fra 1997. Ca 1600t gange. Ser det kommer litt oljefilm ut med eksosen, spesielt ved kald motor. Regner med dette er diesel, da oljenivået er helt stabilt. Lite røyk.  Lurer på om det kanskje er tid for en sjekk av dysene. Kan ikke se spor i grønnmalingen av noen tidligere dysejobb, så har nok ikke vært sjekket på 25år. Ellers har jeg en følelse av at forbruk av diesel er noe høyt når jeg går i deplasementfart. På marsjfart passer forbruket ganske greit med oppgitt tabell. 
Er det noen som har noen formening om jeg vil få noen merkbar effekt av dette. Motorene starter greit, og får Max turtall når båten er uten groe. Føler dog at de er litt seig å få opp i turtall, og at de trenger noen ekstra tørn på starteren enn andre jeg har vært borti. 

Har fått pris på 1200.- eks mva per dyse for bytte av spiss og justering. Blir noen kroner for 12 dyser, så hadde vært greit om det var litt å spare på forbruket. 

Tviler på du får noe merkbart på forbruket, men generelt bedre og renere forbrenning. Lekker ei dyse og du brenner hull i stempelet så koster det jo litt det også.

Vanlig intervall er vel ca 5 år på slike motorer ( sjekk manualen) for  dysesjekk. Har dem ikke vært rørt på 25 år så hadde jeg sjekket asap.

Alltid sunt å sjekke dysene, men som andre sier, ikke forvent den store effektøkningen :) 
Men litt enklere start og bedre gange vil det bli, og så får man håpe at diesel på vannet ikke blir noe problem lengre. 

Jeg må gjøre samme jobben på min 41a. 

Gjorde det på lik motor i forfjor, fikk da best pris hos dieselgrossisten.no. 

Langt mindre enn det du har fått "tilbud" om med nye spisser og justering. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Ser man dyser i forhold til en bilmotor, så vil 1600 timer tilsvare ca. 100000 km. Det er vanlig skifteintervall for tennplugger på en moderne bensinmotor. Dyser burde gå minst to ganger lenger. Så sant det ikke er kjørt vann og dritt i dysene, eller at dysene har vært sotet ned grunnet feil kjøring av motoren. Og feil kjøring kan være for mye tomgangskjøring eller kjøring med for høy last. Så for motoren min vil jeg anta rundt 3000 timer som minimum. Tid kan jeg ikke se er et parameter å ta hensyn til.

Ja når skal vi egentlig begynne å skru på ting som funker ok. Greit nok med hva som anbefales av de "lærde" dvs de som skal leve av oss båtfolk. Har selv en Yanmar 4lh dte fra 1993 som nå har passert 6 tusen problemfrie timer uten et feilslag og uten dysesjekk. Tror det sitter litt i hodet det med å oversørve våre jernklumper. Godt nyttår forresten.

Er ikke oljefilm på vannet et tegn på at en 41 burde sjekkes opp, og da spesielt dysene?

Kan jo være at 10 av dysene er fine, men 2 burde overhales?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Hulda og @Martine29f 

Saken her er jo at både trådstarter og jeg har motorer som spytter diesel i eksosen. Da er det jo revnende likegyldig hvor mange timer motorene har gått eller burde gå før dysesjau.

Sist jeg hadde dysene til sjekk på en 41 hadde den gått 1200 timer på ca 33 år. Der hadde samtlige dyser dårlig forstøving og for lavt åpningstrykk. Kanskje har tidligere eiere kjørt gjennom dårlig diesel eller et eller annet lurium som skal "binde vannet til dieselen" i tanken deres. Jeg aner ikke. Men når dysene helt tydelig begynner å tulle, så tar man jobben. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Enig i konklusjonen. I og for seg. Det som forbauser er holdbarheten. 

Ved nærmere ettertanke så konket dysene på Pizzabilen på rundt 100000 km. Forrige eier daukjørte bilen så EGR-ventilen var kokset nesten tett etter 60000 km. Så jeg forventet både turbo og dysehavari. Turboen har greid seg, nå har bilen rundet 140000 km. 

Ting har som regel en forklaring. Volvo bruker vel dyser fra Bosch, som burde være grei kvalitet på slike motorer.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg er mest urolig for om en eller flere dårlige dyser skal kunne gjøre skade på noe annet. Maskinene går greit, og jeg har ikke merket noen spesiell endring på de seks årene jeg har hatt båten. Det eneste er at jeg tror det kommer mer diesel ut med eksosen. Men altså i begrensede mengder. Hva båten har vært gjennom før min tid er ikke godt å si. Jeg tenker at jeg uansett bør trekke ut dysene og teste de.

Redigert av Ttor (see edit history)
Ttor skrev for 22 timer siden:

Har fått pris på 1200.- eks mva per dyse for bytte av spiss og justering. Blir noen kroner for 12 dyser, så hadde vært greit om det var litt å spare på forbruket. 

Du kan jo nappe ut dysene og sjekke dem selv. Dersom de ikke trenger overhaling er det ikke all verden å sjekke åpningstrykk, spredning og tetthet. Forutsetter da at du har enkle, konvensjonelle dyser (brennstoffventiler). Sjekk ut @VegJohs eminente tråd om brennstoffventiler diy:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...