Ttor Startet 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2023 Har to TAMD41p fra 1997. Ca 1600t gange. Ser det kommer litt oljefilm ut med eksosen, spesielt ved kald motor. Regner med dette er diesel, da oljenivået er helt stabilt. Lite røyk. Lurer på om det kanskje er tid for en sjekk av dysene. Kan ikke se spor i grønnmalingen av noen tidligere dysejobb, så har nok ikke vært sjekket på 25år. Ellers har jeg en følelse av at forbruk av diesel er noe høyt når jeg går i deplasementfart. På marsjfart passer forbruket ganske greit med oppgitt tabell. Er det noen som har noen formening om jeg vil få noen merkbar effekt av dette. Motorene starter greit, og får Max turtall når båten er uten groe. Føler dog at de er litt seig å få opp i turtall, og at de trenger noen ekstra tørn på starteren enn andre jeg har vært borti. Har fått pris på 1200.- eks mva per dyse for bytte av spiss og justering. Blir noen kroner for 12 dyser, så hadde vært greit om det var litt å spare på forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Tviler på du får noe merkbart på forbruket, men generelt bedre og renere forbrenning. Lekker ei dyse og du brenner hull i stempelet så koster det jo litt det også. Vanlig intervall er vel ca 5 år på slike motorer ( sjekk manualen) for dysesjekk. Har dem ikke vært rørt på 25 år så hadde jeg sjekket asap. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Alltid sunt å sjekke dysene, men som andre sier, ikke forvent den store effektøkningen :) Men litt enklere start og bedre gange vil det bli, og så får man håpe at diesel på vannet ikke blir noe problem lengre. Jeg må gjøre samme jobben på min 41a. Gjorde det på lik motor i forfjor, fikk da best pris hos dieselgrossisten.no. Langt mindre enn det du har fått "tilbud" om med nye spisser og justering. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Ser man dyser i forhold til en bilmotor, så vil 1600 timer tilsvare ca. 100000 km. Det er vanlig skifteintervall for tennplugger på en moderne bensinmotor. Dyser burde gå minst to ganger lenger. Så sant det ikke er kjørt vann og dritt i dysene, eller at dysene har vært sotet ned grunnet feil kjøring av motoren. Og feil kjøring kan være for mye tomgangskjøring eller kjøring med for høy last. Så for motoren min vil jeg anta rundt 3000 timer som minimum. Tid kan jeg ikke se er et parameter å ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Ja når skal vi egentlig begynne å skru på ting som funker ok. Greit nok med hva som anbefales av de "lærde" dvs de som skal leve av oss båtfolk. Har selv en Yanmar 4lh dte fra 1993 som nå har passert 6 tusen problemfrie timer uten et feilslag og uten dysesjekk. Tror det sitter litt i hodet det med å oversørve våre jernklumper. Godt nyttår forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Er ikke oljefilm på vannet et tegn på at en 41 burde sjekkes opp, og da spesielt dysene? Kan jo være at 10 av dysene er fine, men 2 burde overhales? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 @Hulda og @Martine29f Saken her er jo at både trådstarter og jeg har motorer som spytter diesel i eksosen. Da er det jo revnende likegyldig hvor mange timer motorene har gått eller burde gå før dysesjau. Sist jeg hadde dysene til sjekk på en 41 hadde den gått 1200 timer på ca 33 år. Der hadde samtlige dyser dårlig forstøving og for lavt åpningstrykk. Kanskje har tidligere eiere kjørt gjennom dårlig diesel eller et eller annet lurium som skal "binde vannet til dieselen" i tanken deres. Jeg aner ikke. Men når dysene helt tydelig begynner å tulle, så tar man jobben. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 (redigert) Enig i konklusjonen. I og for seg. Det som forbauser er holdbarheten. Ved nærmere ettertanke så konket dysene på Pizzabilen på rundt 100000 km. Forrige eier daukjørte bilen så EGR-ventilen var kokset nesten tett etter 60000 km. Så jeg forventet både turbo og dysehavari. Turboen har greid seg, nå har bilen rundet 140000 km. Ting har som regel en forklaring. Volvo bruker vel dyser fra Bosch, som burde være grei kvalitet på slike motorer. Redigert 3.Januar.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 (redigert) Jeg er mest urolig for om en eller flere dårlige dyser skal kunne gjøre skade på noe annet. Maskinene går greit, og jeg har ikke merket noen spesiell endring på de seks årene jeg har hatt båten. Det eneste er at jeg tror det kommer mer diesel ut med eksosen. Men altså i begrensede mengder. Hva båten har vært gjennom før min tid er ikke godt å si. Jeg tenker at jeg uansett bør trekke ut dysene og teste de. Redigert 3.Januar.2023 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Ttor skrev On 2.1.2023 at 19.21: Har fått pris på 1200.- eks mva per dyse for bytte av spiss og justering. Blir noen kroner for 12 dyser, så hadde vært greit om det var litt å spare på forbruket. Vis hele sitatet Du kan jo nappe ut dysene og sjekke dem selv. Dersom de ikke trenger overhaling er det ikke all verden å sjekke åpningstrykk, spredning og tetthet. Forutsetter da at du har enkle, konvensjonelle dyser (brennstoffventiler). Sjekk ut @VegJohs eminente tråd om brennstoffventiler diy: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.