Jump to content

Mon Bijou på tur 2023. Gøta kanal kanskje?


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg er i planleggingsfasen for tur til sommeren, og hadde egentlig landet på Gøta kanal, og jeg har sett på tråder her og snutter på YouTube, men jeg klarer liksom ikke helt å lande. 
Snakket med Mr.Løvjomås, og han skrøt av Kanalen. 
Planen er da å gå til Stockholm, og ta turen rundt tilbake.

Er det noen som har tatt den turen her inne?

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for mange år siden en liten seilbåt i Vesterås i Mäleren med min bror og seilte ned i Østersjøen litt syd for Stockholm, sørover og Göta kanal Trollhette kanal til Göteborg og Skagen - hjem.

 

Både Svenske østkysten og Göta kanal var fantastisk og står høyt opp på ønskelista for ny tur! :yesnod:

sett Ran Sailing på YouTube nylig når de dro gjennom i 2021 og mimrer i sofaen her

 

Stockholm har jeg bare reist til med fly og tatt småferjene i, men ser for meg det er veldog ålreit med egen båt der også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har flere bekjente som har tatt turen og de er udelt positive. Skal selv ta turen til neste år med en av dem. De jeg kjenner som har tatt turen sier at 4 uker er veldig greit som et utgangspunkt.

Gjengen jeg kjenner har båter på rundt 50 fot. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært lenger sør på Østkysten enn innløpet på Göta kanal, men ser ut som mange fine steder å dra innom selv om det er langt som du skriver.

Selv om du har motorbåt vil jeg nesten anbefale de episodene av Ran seiling på YouTube (og heller spole forbi selve seilingen :giggle:) der de drar rundt sør Sverige og Göta kanal, ser ut som mange fine steder å besøke.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 19 minutter siden:

Jeg har ikke vært lenger sør på Østkysten enn innløpet på Göta kanal, men ser ut som mange fine steder å dra innom selv om det er langt som du skriver.

Selv om du har motorbåt vil jeg nesten anbefale de episodene av Ran seiling på YouTube (og heller spole forbi selve seilingen :giggle:) der de drar rundt sør Sverige og Göta kanal, ser ut som mange fine steder å besøke.

Jeg får kikke innom der 😊

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev 19 minutter siden:

 

En litt annen problemstilling:

Er det normalt bare herr og fru Rør som er på tur?

For slusing i Gøtakanalen blir kansje dette litt snaut mannskap?

Med rutinert mannskap tror jeg ikke det er noe problem med bare to. Ran Seiling var bare to deler av kanalen på 44 fots 20 tonn? Seilbåt. Går rolig og greit for seg i slusene, motor avslått så en på tampen fremme og en akter. Selvsagt både praktisk og hyggelig med flere altså :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi var også to, men med 24fot daycruser.

Rormann kan håndtere ett tau med å flytte seg to steg fra rorplass.

Har også sett seilbåter i 40 fot størrelse klare dette greit.

 

Men større cabincruiser der rorman er inne eller oppe på FB, her har jeg sett at mannskapet øker med hvertfall en person.

 

Greia blir nok at den som er ombord må kunne håndtere ett tau uten å gå for langt bort fra styreposisjon.

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har denne på lista mi jeg også, men tror dessverre det kan ta en stund før det er praktisk mulig ettersom jeg jo er alene om bord.

 

Døtrene mine liker jo å være med i båten, men de har ikke mulighet eller interesse til å ta fire ukers ferie for å bli med pappa på kanaltur...

 

Og utsiktene til en ny rederinne som kan ha muligheten til å være med er mildt sagt labre...

 

Men om jeg noen gang får muligheten så ville jeg ha tatt kanalen til Stockholm og deretter kysten rundt tilbake. Et besøk på Gotland står høyt på lista, der var jeg som guttunge og har alltid hatt lyst til å dra tilbake, og både Öland og Bornholm må jo besøkes!

 

Tråden til @Barbaria inneholder jo også mye informasjon og flotte beskrivelser både fra Göta kanal og østkysten.

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev for 1 time siden:

Snart 10år siden jeg var der.

Vi trailet båt og tok av praktiske årsaker en "delstracka" (Sjøtorp Motala t/r)

Men hvorfor ikke Gøtakanalen tur retur?

Prisdifferansen spises vel opp av diesel hvis du går rundt sydspissen av Sverige.

Jeg tenkte mest på å kunne se andre steder hvor vi ikke før har vært.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gikk i 2022,  Juni. start fra Gjøteborg,  mindre trafikk på den tiden. og der hvor det var mye båter  , så er ikke havnekapteinene aktive å styrer hvor båtene skal ligge. vi opplevde at 2 motorbåter/danske gikk in i slusa/nedover. før oss på morgenen. , da gjorde slusevakten en feil. slik at de ente på bunn i slusa. og fikk store ødeleggelser.  Trist.  slusevakt hadde glemt å lukke nederste sluse. port. så når de tappa ned vannet. rant det tomt.  systemet de har er ikke vanntett. kan du si.  

Vi sleit litt med bredden vår ,  ikke i slusene men de små lave bruene. vanskelig å bruke fendere. når det bare ewr 10cm. meed vann påå til kantene.  så fikk noen merker i gelcoten.  men vi er 6.53m. bredde. så du har litt å gå på.  Men turen nedover når vi kom ut på østsiden var meget bra,  for en skjærgård. svenskene har der.  kjempe.  der akn det brukes mye tid.  byene nedover på Øland og fastlandet hadde også goe forhold.  flott tur.  Vi kunne brukt mer tid,  men vi skulle så mye mer den sommeren.   God tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 18 minutter siden:

Jeg tenkte mest på å kunne se andre steder hvor vi ikke før har vært.

Selvfølgelig er dette ditt valg.

 

Prøver å skissere en slik tur for meg, og dette er dilemma. 

Skal man kjøre rundtur, slik mange gjør.

 

Eller sige rundt i Stockholmsfarvannet, og strekke trekke over gjennom kanalen på hjemvei.

 

Tenker at jeg kan tenke på dette i noen år enda, det må bli når jeg oppnår sivilstatus får samme arbeidsgiver som Hulda og Lars :-) 

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fellesferien og et stykke ut i august. er det JÆV.. med båt.  ville ikke gått da.  Det var helt ok å gå når sesongen åpna,  da var det plass i hver havn.  men venner som gikk tur/retur. fikk mye styr på returen i kanalen. da alt var fullt og havnekapt. ikke styrte avviklinen av hvem som ligger hvor.  da ble det til at kongen styrte. :). 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg kommer til å bli en knalltur @Tom Rør:thumbsup:

Alle skryter av kanalen så den er nok bankers. Håper jeg får meg en tur gjennom der en gang.  Stockholmskjærgården er vel også noe av det råeste som finnes. Både med uthavner og mindre gjestehavner rundt omkring og på øyene.

 

Ang returen, så har jeg kjørt Stockholm - Oslo før. Riktignok i ekspressfart, men gikk innaskjærs fra utenfor Norrköping og sydover forbi Västervik mot Kalmar og den skjærgården jeg så der var veldig bra. Som på Vestkysten er det mange mindre steder med gjestehavn man kan stoppe innom på veien.

 

Utenfor Karlskrona ligger Utklippan som er noen småøyer og skjær langt ut i havet med en stor molohavn som er lukket med 2 sluser, en på hver side. Den er også gjestehavn. Etter det jeg hørte fungerte dette som nødhavn for fiskebåter i dårlig vær så de slapp å reise helt in til fastlandet. 

Fra Karlskrona og videre er det mindre skjærgård og vi gikk bare rett over bukta mot Ystad og til Køben. Og resten kjenner jo dere bedre enn de fleste :smiley:

 

https://www.visitkarlskrona.se/en/utklippan-sveriges-sydostligaste-ogrupp

 

utklippan-0009_linder_media.jpg

IMG_0829.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hej

Vi gick den turen för många år sedan. Vi gick Hallandskusten ner och Östersjön upp och kanalen hem. Det är lättare att få medvind på Östersjön och så får man medström i Göta älv. Det finns mycket att se överallt även i norra Vättern och Vänern. Åtta veckor blir bra, vi gick varvet på fyra veckor men var då inte upp mot Stockholm.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...