Jump to content

Mon Bijou på tur 2023. Gøta kanal kanskje?


Tom Rør

Recommended Posts

Tror rett å slett du får en fin opplevelse. Men bading i kanalen er ikke så fristende.  Det får du spare til innsjøene 💦🙂

 

Så at min turrapport fra kanalen var ødelagt av tapatalk. Ikke noe bilder igjen 😥

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tv programmet « Med kjærlighet for kanaler» på nrk gjør det enkelt å bli inspirert. Dette ekteparet har gått de fleste kanaler i verden, og jeg mener de sa at Gøta kanalen var den flotteste turen. Ser at den episoden ikke er tilgjengelig lenger på nrk, men YouTube leverer.

 

 

 

Redigert av MYVIVERA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kalmar er også en flott by,  med mye å se og oppleve,   å marina helt inne i byen.

 Også nord og helt syd på Øland. kan det stoppes på.

 Men det kan være lurt å ringe å bestille plass i de populære. hvis du er der når trykket er på topp.  Vi fikk plass over alt.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Tror rett å slett du får en fin opplevelse. Men bading i kanalen er ikke så fristende.  Det får du spare til innsjøene 💦🙂

 

Så at min turrapport fra kanalen var ødelagt av tapatalk. Ikke noe bilder igjen 😥

Jeg så masse bilder da jeg kikket her om dagen 😊

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 8 timer siden:

Hvis du er abonnent på Havneguiden så finnes den strekningen omtalt i Havneguiden 8 - også tilgjengelig digitalt.

 

A80B7E8F-8DB1-4389-987B-5F10BBB2F9BE.jpeg.8af51c56a85a4d77b3a09b0ed138957a.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 8 minutter siden:

Har du vurdert en tur nordover fra Stockholm til Åland? Skal visst være mye fint der. Kanskje et alternativ om du ikke ønsker å gå sørom Sverige på vei hjem?

Sikkert ikke dumt, men jeg kommer nok til å ta runden på sørsiden på vei hjem. Da får vi besøkt Christiansø også. Dit angret jeg på at vi ikke dro da vi var på Bornholm  

I tillegg til området mellom Stockholm og Bornholm / Christiansø 

At vi kanskje får tid til å sveipe innom København igjen er også en bonus :-)

Link to post
Share on other sites

Bläkinge skjærgård er absolutt verd et besøk, det var et av mange høydepunkt på turen, ei uke gikk med der. Et stykke skjærgård på en ofte litt utilgjengelig kyst. Gikk Falsterbokanalen og videre nordover hit. Kan anbefale Øland (det store Alvaret er verd å besøke). Turen over til Gotland er også verd å ta. Fårö helt nord har fine strender. 

Når du først skal gå kanalen så ta deg god tid. Vi gikk kanalen i August '22 (første gang var i 2009), og klart det er mye båter, men det løser seg jo på et vis. Ville gjerne brukt flere uker, men gikk gjennom på 6 dager. Kan absolutt anbefale skjærgården mellom Dalbosjön og Värmlandsjön, fine ankerplasser og øyer. Nest siste bilde er fra Lurö der. Siste bilde er fra Trollhätte kanal, siste gjestehavn i Trollhättan. Veldig koselig, anbefales.

 

Seilsommer_2022-035.jpg

Seilsommer_2022-042.jpg

Seilsommer_2022-040.jpg

Seilsommer_2022-045.jpg

Seilsommer_2022-426.jpg

Seilsommer_2022-456.jpg

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

olews skrev for 6 timer siden:

Bläkinge skjærgård er absolutt verd et besøk, det var et av mange høydepunkt på turen, ei uke gikk med der. Et stykke skjærgård på en ofte litt utilgjengelig kyst. Gikk Falsterbokanalen og videre nordover hit. Kan anbefale Øland (det store Alvaret er verd å besøke). Turen over til Gotland er også verd å ta. Fårö helt nord har fine strender. 

Når du først skal gå kanalen så ta deg god tid. Vi gikk kanalen i August '22 (første gang var i 2009), og klart det er mye båter, men det løser seg jo på et vis. Ville gjerne brukt flere uker, men gikk gjennom på 6 dager. Kan absolutt anbefale skjærgården mellom Dalbosjön og Värmlandsjön, fine ankerplasser og øyer. Nest siste bilde er fra Lurö der. Siste bilde er fra Trollhätte kanal, siste gjestehavn i Trollhättan. Veldig koselig, anbefales.

 

Seilsommer_2022-035.jpg

Seilsommer_2022-042.jpg

Seilsommer_2022-040.jpg

Seilsommer_2022-045.jpg

Seilsommer_2022-426.jpg

Seilsommer_2022-456.jpg

Det ser ikke feil ut :-)

Link to post
Share on other sites

Du ligger nesten bare i gjestehavner med servicehus hele tiden, alle havnene er inkludert i avgiften. Alle sammen er koselige og det er vel verd å ligge flere dager på noen, store bassenget i Berg sluser er en favoritt, men også Motala verkstad. Har du tid kan du besøke Motala radio, kjent mellombølgestasjon. Mastene står enda. Innsjøen Viken har litt annerledes natur enn resten, selv om det ikke er så høyt så føles det slik. 

 

Det er selvsagt mulig å tømme på Vättern og Vänern, Roxen er nok litt liten til at det er ok. Lovgivningen i Sverige sier at det ikke er lov, men igjen på små innsjøer er det ikke så lurt uansett.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Artig! Jeg har også lekt litt med tanken på denne turen, men da med avgang Gøteborg tidlig i mai. Halve båtlivet består jo av drømmer:giggle:

Dette blir da med Sølvskjær, men mye som må komme i orden først, så kanskje det ikke blir før i 2023, men her var det mange gode forslag!:thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har bare gått rundt, så kanalen kjenner jeg ikke. Men Stockholms skjærgård er fantastisk. Sandhamn bør dere få med. Men det kan bli «støkigt». Da ligger man bedre på Løkholmen rett ved. Det går en liten båt frem og tilbake. Gotland er også en perle. Rett nord for Visby ligger Lauterhorn, rett ved noen flotte Rauker. Unngå helst «Stockholmsveckan» i Visby

Redigert av skagenekspressen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...