Chilli Solbris Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Bære over med???? ??? Bare pøs på du!!!!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Barbaria Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Ser ut som dere har en flott tur og ikke minst bra vær! God tur videre. Barbaria på tur - Blogg Link to post
tom Cognac Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Kjempefin tur, men for meg og andre som ikke er kjent der hadde det vært fint med enkelte bildetekster God tur videre jeg tørker ut på land....! Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 tom Cognac skrev for 2 timer siden: Kjempefin tur, men for meg og andre som ikke er kjent der hadde det vært fint med enkelte bildetekster God tur videre Jeg vet det, og beklager, men jeg skal forsøke å skjerpe meg Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Tom Rør skrev 13 minutter siden: Jeg vet det, og beklager, men jeg skal forsøke å skjerpe meg Ta deg sammen Tom!!! Skjerp deg!!!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 vi gikk fra Motala i dag ved 09.30 tiden, da vi ble tipset om at hvis vi gikk før "Kung Sverker" ville vi få broåpninger kjapt. Disse båtene har selvsagt rangen på kanalen. Vi har tatt en enkelsluse og en slusetrapp med fem sluser. Før slusetrappen i Borenshult måtte vi vente på "Kunk Sverker". Da fikk vi sett slusene fra den siden også. Nå går vi pent og rolig over innsjøen Boren på vei til Borensberg. Der blir vi kanskje et par dager for å få igjen pusten og at vinden som er meldt skal løye. Man skulle kanskje tro at vinden ikle gjør noe når man er på kanal og i sluser, men når båten begynner å flytte på seg inne i slusa, og vi er i sammen med en annen P42, er det trangt nok.Som man kan se, har det vært mye industri i området. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Baltzar_von_Platen_(1766–1829) Husene ligger tett på kanalen Borenshult slusetrapp Man ser innsjøen Boren fem sluser nedenfor Graven til Baltzar Von Platen Link to post
Sequoia Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Jeg tok turen motsatt vei i september 2018, i masse regnvær og vind alle dagene. Ser ut som dere har det litt bedre :) Enjoy! Link to post
spiir Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Hei Tom. Vi har kommet frem til Ystad. Fin gjestehavn. Vært å dra innom påvei rundt. Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 spiir skrev for 6 timer siden: Hei Tom. Vi har kommet frem til Ystad. Fin gjestehavn. Vært å dra innom påvei rundt. Har vært innom der før, og det er absolutt en fin by Link to post
Tom Rør Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Sånn ligger vi i Borensberg. Vi snudde båtene så snuta ligger mot vinden. Det er greit å ikke få vinden rett i kalesjen bak. Flott brygge med vann og strøm lett tilgjengelig. Det er stort sett 6 ampere, men det går greit så lenge man lar lader ta det den trenger først. Disse havnene er inkludert i kanalpakken, så det er ingen utlegg underveis hvis man ikke overskrider de dagene man kan ligge. Som det ene bildet viser går det noen "storinger" i trafikk her. De byttet den ene "fenderen" tidligere i dag. De trenger man ikke å få levert fra maritim Link to post
spiir Svart 2.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2023 Dette ser veldig bra at Tom. Forventningene våre stiger fra dag til dag etter å ha sett bildene dine. Ligger nå «værfast» i Karlskrona. Link to post
Tom Rør Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Vi har beveget oss fra Borensberg til Berg. Berg sluser går for å være den største attraksjonen på kanalen, med sine syv sluser i trapp. Turen hit besto av mange broer som åpent når vi nærmet oss, samt ni sluser som også gikk radig. Det blåser bra her, og det skal blåse enda mer, så vi blir her litt. Jeg legger ved bilder i rimelig riktig rekkefølge, men det er ikke så lett å vite eksakt hvor hvert enkelt motiv er fra. Det begynner i Borensberg, og slutter i Berg :-) Gøta Hotell er et kjent landemerke, og de hadde et utmerket rekesmørbrød Fine brygger i Borensberg En GB kommer ut av slusen På vei mot Berg Mon Bijou ved broåpning Det ser værre ut enn det er :-) Akvedukt nummer en Det er noen manuelle sluser, som denne i Borensberg Glamping langs kanalen Det er en del flotte eiendommer Berg sluser Berg sluser Denne karen står nederst i Berg sluser, og det er innsjøen Roxen vi ser der nede Det er ikke grønnsakene til gårsdagens middag. Man skal være obs på sjøvannsfiltre på kanalen Her steker undertegnede flesk til en av mine favorittretter. Stegt flæsk med persillesovs Vi måtte stå i le pga. vinden Mannskapet på "Nikita" var greie og holdt meg med selskap. Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Stægt flesk med persillesovs og kartofler er også en av mine absolutte favoritter. Ble noen slike på årets Danmarkstur. Den beste har jeg brukt å få på havnecaféen i Juelsminde. Den er bare himmelsk ? Men, den vi fikk ombord i Mon Bijou på Grönemad for noen år siden var også helt framifrå ? Link to post
Tom Rør Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Nå har vi tatt slusetrappen i Berg. Syv stk. i en sveiv. Er nå på vei over innsjøen Roxen, og vi er glad for at vi får vinden bakfra. Det hadde blitt stamping ellers. "Nikita" på bildet Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Nå har "Mon Bijou" saltvann under kjølen igjen, og vi ligger nå i Arkösund ca 20 mn fra Mem og siste eller første stopp på Gøta Kanal. Det blåste bra da vi kom hit, men det løyer litt nå. Etappen fra Berg via Norsholm og til Söderköping var relativt lang, med 20 sluser og en håndfull broer. Søderköping er en koselig by, og et naturlig stopp på turen. Det er vanskelig å evaluere turen, men jeg tror vi er enige om at turen er på sitt beste fra Sjøtorp til Berg sluser. Vi har nå startet på turen til det egentlige målet, som er Stockholm, og etter Stockholm er det vær og vind som avgjør videre rute. Jeg håper været tillater en tur innom Visby, men det er jo et stykke ut fra fastlandet, så "time will show" Her ligger det masse bilder som hovedsakelig er fra Søderköping, men det er dårlig med tekst. Link to post
spiir Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 God tur videre Tom. Tipper vi ankommer Mem imorgen for å begynne vår sluseopplevelse motsatt vei av deg etter å ha runda Sverige. Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 spiir skrev for 4 timer siden: God tur videre Tom. Tipper vi ankommer Mem imorgen for å begynne vår sluseopplevelse motsatt vei av deg etter å ha runda Sverige. Takk det samme:-) vi stikker innom Stockholm før vi vender nesa hjemover:-) Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2023 Vi kryper sakte men sikkert mot Stockholm, og vi gikk fra Arkösund 10.30 i dag, og hadde lagt opp en rute til Nynäshamn. Underveis tenkte jeg at planer er til for å brytes, og da jeg så en gjestehavn som hadde gått øeg hus forbi, ble ruten kjapt endret. Stor var skuffelsen da vi kom inn i havna og fant ut at vi ble i overkant store for den lille plassen som var satt av til gjestebåter. Vi snakket med en hyggelig mann som sa at vi kunne ligge der, men han var enig da jeg sa at vi da sperret veien for de som hadde fast plass, og at vi heller valgte å ta noen bilder i stedet. Denne lille svisken av en gjestehavn heter Hävringe og ligger godt ut i havet for Oxelösund. https://havringe.info/ Nynäshamn er som de fleste andre mellomstore plasser, og vi har ikke fått utforsket byen noe særlig. Det ble en middag på en kinarestaurant og en tur i butikken for å handle leskedrikk. Da vi kom til havna blåste det godt, og det var flust med folk på brygga, men det var ingen som tilbød seg å ta tampen. Er dette vanlig på denne siden tro? Legger ved noen bilder fra dagen i dag Hyggelig når havna heiser flagget for oss når vi kommer. Hävringe https://havringe.info/ Nynäshamn Link to post
jespebok Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Ser ut til at dere har en fin tur med mange flotte opplevelser. Har ikke tatt Göta kanal med kjørt Dalslands kanal fra ende til annen ett par ganger. Gøy å følende turen deres her inne God seilas. Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Nå er vi på vei mot Stockholm og Wasahamnen. Etter Nynäshamn gikk vi til Askfathamnen på Dalarö.På veien dumpet vi rett opp i et pokerrun, og det var et spektakulært skue. Mye fart :-) Dalarö er en skjærgårdsperle, og her jeg sitter på apeloftet på vei til storstaden, ser jeg jo at det er en helt vannvittig skjærgård her nede. Det er mye store hus, men også "normale" hytter. Vi gleder oss til å komme fram til Stockholm, som var en av hovedgrunnene til at Gøta Kanal ble valgt i år. Bilder fra i går ligger i relativt riktig rekkefølge. Utrykning med blålys Det gikk unna Gammelt forsvarsverk Dalarö Brudefølge En kort byge på ettermiddagen Denne kanalen er farbar for båter under 3 meter i høyde To enslige badehus Askfathamnen gjestehavn Det er noen kolossale hus her nede På vei langs Dalarö Dalarö hamn Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Flotte bilder! Det er bare å la seg inspirere! Jeg kjenner en forlegger hvis du skulle ta til vettet en gang og utgi en reiseskildringsbok! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Flotte bilder! Det er bare å la seg inspirere! Jeg kjenner en forlegger hvis du skulle ta til vettet en gang og utgi en reiseskildringsbok! Tror ikke teflonhode skal skrive bok akkurat Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 For de av dere som skulle ha interesse av å se dagens rute fra Dalarö til Stockholm, så legger jeg her ut et knippe bilder. Jeg syns turen var kjempefin med alle de flotte eiendommene som lå langs vannet. Wasahamnen ligger på Djurgården, og er nabo med tivoliet Grøna Lund, med Abbamuseet i mellom, og i dag besøkte vi tivoliet. Berg og dalbaner etc har jeg ikke likt før, og det har ikke forandret seg kjente jeg etter at noen av attraksjonene var testet ut. Det ble mange bilder fra turen, så dere får dømme selv :-) Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Det har ikke vært så mye aktivitet her inne på et par dager, da det ikke er så mye båtrelatert om dagen. Jeg har nok en gang fått bekreftet at hjembygda mi (Oslo) er det par nummer mindre enn Stockholm både når det gjelder bygningsmasse og tilbud.Med bygningsmasse mener jeg ikke drabantbyer og andre usjarmerende greier, men flotte monumentale bygg. Gamla Stan ble besøkt i går, og med sine trange gater og smug, skulle man tro at man var på langt sydligere breddegrader. Det ble en lunsj på en fortausrestaurant rett ved Nobelmuseet. Vi besøkte Abbamuseet i dag, og dette ligger 200m fra wasahamnen. Nå er ikke jeg noe ihuga Abba-fan, men det er imponerende det de fikk til. Vi hadde tenkt til å dra videre i morgen, men det skulle blåse litt, så vi venter til torsdag. Planen er da å gå et kort strekk til Waxholm, for deretter å gå til Sandhamn på fredag morgen. Det sies at det kan være rimelig fullt der, men vi får ta sjansen.Da vi skal gå noen nm framover burde jeg kanskje få fyllt litt diesel snart også. Jeg håper været står oss bi, så vi kommer oss over til Visby på Gotland, da det sies å være en flott plass. Ps: Jeg kom jo akkurat på at det er Stockholmsveckan i uke 29, og da står hele Visby på hodet. Ringte derfor havna, og han jeg snakket med sa at det ikke er noe problem. De fikser plass uansett. Det er greit å vite, da det er ca 50 nm ut i havet, og litt leit å skulle bli avvist Link to post
Bergen dørk Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Tom Rør skrev for 22 timer siden: Nå er ikke jeg noe ihuga Abba-fan, men det er imponerende det de fikk til. Sjeldent har jeg sett en mindre engasjert ABBA-fan! ???? mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn