Kanalkapteinen Startet 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2023 (redigert) Hvert år går det ned båter pga gjennomføringer som går ad undas. Hver gang jeg kjøper båt, føler jeg at jeg burde skifte alle gjennomføringer for å være på den sikre siden. Hver vinter er noen uheldige og mister båten sin fordi gjennomføringene fryser. Hvorfor må vi egentlig farte rundt med en masse hull under vannlinja i skrogene våre? Er det noe i veien for å bygge båter basert på min eminente skisse under, der alt behov for vann ut eller inn legges ut gjennom akterspeil og så ned til sjøen i en egen "sjakt"? De fleste båter behøver sjøvann inn til kjøling av motor/aggretat og skylling av toalett. Utløp behøves kun fra septiktank eller toalett. Kjølevann retur går jo i eksos, ferskvann kan stort sett gå ut via bordgjennomføringer i skutesiden. Med antihevertfunksjon og ved å føre septik ut på motsatt side av båten fra der inntak til kjøling og toalett ligger, bør jo dette kunne fungere greit i prinsippet? Og hadde båtene vært konstruert slik, så ville jo dette ikke vært synlig heller. Så kan man glemme alt av frosne eller irrede gjennomføringer under vannlinja? (Gjennomføring av propellaksel skal jeg klare å leve godt med) Er jeg helt på jordet her? Hilsen en vinterlei båteier. Redigert 10.Januar.2023 av Kanalkapteinen (see edit history) Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Framtia Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 helt enig med deg... min båt har mange skroggjennomføringer, og flere av dem kunne lett vært unngått om man hadde tillagt slikt vekt. Det har vel litt med det å gjøre at båter sjelden konstrueres for å måtte frostsikres, og det er vel en del kosmetiske hensyn som gjør at man ønsker å lede vann og det som verre er ut av båten under vannlinja. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Det eneste jeg kan tenke meg er kapasitet på pumper til kjølevann. For eksempel jernklumpene mine!?? Det går noe vanvittige mengder vann gjennom de to der…… Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 10.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 @FramtiaJa, men det skal fortsatt ledes ut under vannlinja bak der ? @Chilli Solbris Vil det bli tyngre for pumpene? På min båt henter den uansett vann helt opp til sjøvannsfilteret oppunder dørken før det går til pumpa. Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Kanalkapteinen skrev 13 minutter siden: @FramtiaJa, men det skal fortsatt ledes ut under vannlinja bak der ? @Chilli Solbris Vil det bli tyngre for pumpene? På min båt henter den uansett vann helt opp til sjøvannsfilteret oppunder dørken før det går til pumpa. Jeg vet ikke om impellerpumpa på maskinene mine hadde klart å hente inn nok eller fort nok ved oppstart. Men denne fysikken har jeg ikke greie på. Men rent logisk burde det jo gå slik du beskriver. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mr_Stian Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Finnes og båter som har utløp til septik over vannlinjen. Bayliner blant annet. Link to post
M/S Bastard Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Jeg har også lurt på dette, men i stedet for gjennomføring, kan man ikke støpe inn ett rør også ha kran/kupling over vannlinje? Link to post
Ove T Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Hej Jag har en kamrat som själv byggt sig en Overseas 40 som dom seglat jorden runt med sedan 2010. I den båten finns inte en enda bordgenomföring, allt går via ett schakt mitt i båten liknande bilden i första inlägget. https://randivag.se/ Hälsningar Ove Link to post
dennrick Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Ikke helt on-topic, men i seilbåten (2015 modell) vi kjøpte på sensommeren '22, så hadde det tidligere stått en generator som har blitt fjernet. Skroggjennomføringen til kjølevannet var der fortsatt med stengt ventil, men med en slange som fortsatte innover i båten. Jeg fant aldri den igjen der jeg antok at generatoren hadde stått montert. Da VP mekanikeren, der jeg har båten på land i vinter, hørte om dette, så anbefalte han å plugge den. Det ser jeg at han har gjort nå, samt fjernet slangen. Ser ut som om han har skrudd i en stopper av noe som ser ut som samme materialkvalitet som i resten av gjennomføringen. En annen jeg snakket med nevnte for meg at når gjennomføringer skal byttes, så er det kompositt som gjelder. Jeg har ingen kunnskap om dette. I motorbåten (ny i 2013) så gikk alt bra i 10 år uten annet enn at jeg fikk noen til å sjekke de på vinteren (det var på land innendørs). Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Okkaby Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Mr_Stian skrev for 3 timer siden: Finnes og båter som har utløp til septik over vannlinjen. Bayliner blant annet. Har min over ja. Har jo pumpe som tømmer tanken. Så ingen grunn for å ha den under vannlinjen. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Om ventiler og gjennomføringer i en plastbåt er av kompositt, bronse eller avsinkingsherdet messing er vel greit. Hulda har ventiler og gjennomføringer av AISI 316(L). Har stått urørt i 22,5 år. Så det må også kunne anses som greit. Men her er det spesiell katodisk beskyttelse som gjelder. Og ventilene er av høy kvalitet. Hulda har et slikt felles utløp på hver side: Det er laget av et 100 rør AISI 316L som går, i teorien, opp over vannlinjen inne i båten. Her er det sveiset inn stusser fra diverse avløp, septik, inkludert aktre avløp for vann fra sidedekkene. Vann inn er fra to 'juletrær', der det ene er for eksosvann fra aggregatet og samtidig kan brukes som vann inn om hovedløpet skulle gå tett: Dette, med tanke på 'juletrærne' er vel noe som kanskje passer best i båter av jern eller aluminium. Link to post
Akvanauten Svart 10.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2023 Det jeg aller mest ønsker meg til jul, er en båt uten huller under vann. Du behøver ikke hull for kjølevann inn / ut. Lag noen rør som går utenpå båten, under vann. Sirkuler kjølevann fra motor gjennom disse rørene. Da har du en fin varmeveksler. Så får du også tørr eksos. Et annet alternativ er å kjøre kjølevannet opp til en radiator på hyttetaket. Det blir som på bil. Siden luftgjennomstrømningen ikke er som på bil, så setter du en vifte der. Mange biler har det, og den starter om det blir for varmt. Funker det på bil så funker det i båt. En dieselmotor forstår ikke om den står i en bil eller båt. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
NilsPils Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Min neste båt må bli i mitt neste liv. Da blir det null gjennomføringer under vannlinjen. Her er en i båthavna vår som har hatt bitter erfaring. https://www.seilmagasinet.no/ludvig-daae/dobbelt-drama-for-daae/795246?fbclid=IwAR1J6s03C8xXKjz5xdHE492-sJBPirIyuoyc_8lOmF7ckMWUoImHqLWLK9M Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Akvanauten skrev for 9 timer siden: Du behøver ikke hull for kjølevann inn / ut. Lag noen rør som går utenpå båten, under vann. Sirkuler kjølevann fra motor gjennom disse rørene. Da har du en fin varmeveksler. Gjennomføringene til denne kjølesløyfa er like utsatt for korrosjon som de vanlige gjennomføringene. Så jeg ser ikke helt hva du kan vinne ved en slik løsning. Ellers så er det jo ikke ofte at tærede gjennomføringer fører til at båter går ned da. Heldigvis. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Dette med gjennomføringer er jo et servicepunkt. Nå har jeg byttet samtlige til kompositt. De er støpt fast og derfor en del av skroget. De kan i teorien frostsprenge, men etter å ha sett frysetest av fabrikatet jeg har installert, er jeg verken bekymret for frost eller tæring. Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Nei, sikker løsning. Bare vær obs på at i hvertfall en del ventiler har spindel i rustfritt stål. Om spindelen ryker, vil håndtaket dreies som normalt, men kulen står stille. Link to post
5nacks Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 2 hours ago, Hulda said: Nei, sikker løsning. Bare vær obs på at i hvertfall en del ventiler har spindel i rustfritt stål. Om spindelen ryker, vil håndtaket dreies som normalt, men kulen står stille. Godt poeng det! Så helt feilfrie er de nok ikke ;) Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Sjelden alt er perfekt. Tvers gjennom. Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2023 Kanalkapteinen skrev for 21 timer siden: Hvert år går det ned båter pga gjennomføringer som går ad undas. Hver gang jeg kjøper båt, føler jeg at jeg burde skifte alle gjennomføringer for å være på den sikre siden. Hver vinter er noen uheldige og mister båten sin fordi gjennomføringene fryser. Har hatt denne type i 45 år til Toa, på vannet året rundt, stenger ventilen og fyller litt frostveske på innsiden når det blir kalt. ved frost ekspandere isen ut av kiken. Sjøvann til motor er emnerør med sluse. Stenger slusa fyller glykol i filter gløtter på slusa så det er glykol i slusebunn og stenger.. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Akvanauten Svart 15.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2023 index skrev On 11.1.2023 at 7.40: Gjennomføringene til denne kjølesløyfa er like utsatt for korrosjon som de vanlige gjennomføringene. Så jeg ser ikke helt hva du kan vinne ved en slik løsning. Ellers så er det jo ikke ofte at tærede gjennomføringer fører til at båter går ned da. Heldigvis. Det er litt færre ting som kan fryse i stykker om vinteren. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Lazyjack Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Akvanauten skrev On 10.1.2023 at 22.22: Det jeg aller mest ønsker å får du også tørr eksos. Men hvem vil ha det? Antakelig de samme som vil ha radiator med vifte på taket??? Link to post
index Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Akvanauten skrev for 11 timer siden: Det er litt færre ting som kan fryse i stykker om vinteren. Ja. Men problemet her var jo båter som synker pga tærede gjennomføringer, og den utfordringen har man fortsatt. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 16.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 Mange gode og kreative innspill her. Jeg kommer til å flytte aftercooleren opp på kalesja, det er sikkert ? Neida, poenget mitt med tråden var å få innspill på «hvorfor er ikke båter designet med en sikrere løsning for dette»? Det er jo strengt tatt unødvendig med disse hullene i skroget, ikke sant? Jeg sover godt om natta, men har en bunke Trudesign liggende å vente på varmere vær… Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn