Jump to content

Bestille dyre varer fra utlandet.


oj_knut

Recommended Posts

Det finner du blant annet på ebay. Du må lese betingelsene til den enkelte selger. I og med at du ikke bor langt fra utlandet, kan du høre med Magnus hos Axelsson Marin i Strömstad. De ordner mva og eksport. NIRO Petersen i Flensburg er en annen som eksporterer båtutstyr.

 

Det er mange muligheter. 

Link to post
Share on other sites

... men da er man kanskje allikevel pliktig å betale MVA ved innførsel til Norge?

 

Skal man være ærlig mot MVA-reglene, så er det forøvrig ingen god idé å bestille til Strömstad - for da må man betale MVA både til svenske og norske myndigheter.  Den svenske MVA"en kan man da teoretisk få refundert, men i praksis er det vanskelig.  (Edit: jeg leste visst @hulda feil - Axelsson Marin i Strömstad tar seg av denne prossessen?)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SVB24 gjorde dette tidligere. Men så mener jeg å erindre at de sluttet med dette i forbindelse med en eller annen omlegging av regelverk.

 

Men det ser utifra hjemmesiden (bla deg godt ned på linken) at de nå sender uten VAT utenom EU

https://www.svb24.com/en/help/shipping.html

 

Også Marinestore I UK har jeg handlet uten VAT tidligere, og det ser fortsatt ut som om at det er mulig. https://marinestore.co.uk/terms-conditions.htmlhttps://marinestore.co.uk/terms-conditions.html

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er stor amcar entusiast, og veldig glad i båtene mine. Det resulterer i at jeg ofte er på ebay, og amazon, og ender likevel opp på craigslist, hvor jeg finner et eller annet tullball.
For å slippe alt for store problemer med moms og frakt, bruker jeg Jetcarrier.
Der har jeg en egen adresse, som både forhandlere og private i usa sender til. Jeg forteller jetcarrier når det kommer en pakke, og gjerne hvis det kommer flere, slik at de kan pakke al sammen i samme container, og så tar de seg av frakt og moms, innføring til Norge MM.
Det er en hel del billigere enn å få selger til å sende med DHL eller FedEx eller de andre leverandørene der borte.
Jeg får beskjed på når containeren er i Norge, og kan så velge å hente selv eller få tilsendt.

Dette er farlig, specielt hvis man sitter en fuktig kveld på Ebay.
Har endt opp med både motorer og andre ting, som jeg strengt tatt ikke trenger, men som var "billig"!!
 

Link to post
Share on other sites

Har også brukt JetCarrier som @pappa_wolf nevner, og er MEGET fornøyd med dem. Kan legge til at JetCarrier er et norsk selskap som mottar varene dine i Delaware (USA) og sender dem til sin egen terminal her i Norge. De har oversiktlige prislister så du vet omtrent hva du skal betale på forhånd (så lenge du vet hvor stor pakken er og hva den veier).

 

Jeg har aldri fått overraskelser prismessig, på de varene jeg har bestilt via JetCarrier. Tvert i mot har jeg en gang opplevd at pakken min kostnadsfritt ble oppgradert fra containerfrakt/sjø til flyfrakt, og dermed tok 3 dager i stedet for 3 uker. De hadde sikkert ledig plass i flysendingen? Uansett veldig bra service!!

 

JetCarrier holder til i Delaware som ikke har "sales tax" som momsen heter i USA. Det vil si at når du får sendt pakken dit og videre til Norge, påløper det ingen avgifter i USA (helt lovlig). Dette gjelder selv om selger holder til i en annen stat som har sales tax. Det er staten leveringsadressen ligger i, som er gjeldende for om det skal betales sales tax eller ikke. Du betaler altså kun varekostnad og frakt til Delaware - og innenlands frakt i USA er som regel ekstremt billig.

 

Du må betale norsk mva når pakken kommer over grensa her på berget (JetCarrier krever inn mvaen), men de tar ikke noe ekstra mva-gebyr, leiegebyr for eget tollager, klareringsgebyr, oppgjørsgebyr og månelandingsgebyr utenom fraktkostnaden slik som mange andre speditører gjerne gjør (sa han med bitter stemme). Det du ser i prislista, er det det koster.

 

Anekdote i sakens anledning:

Den gang krona var råsterk og dollarkursen var på 4 kroner og ettellerannet, bestilte jeg 4 stk brede 18" felger fra California som ble sendt "UPS Ground" til JetCarrier på den andre siden av statene. Derfra med sjøfrakt til Norge, og til mitt nærmeste postkontor. Totalpris for felger, frakt internt i USA, frakt til Norge, frakt til mitt postkontor OG norsk mva: 6.000 kroner! Jeg holdt på å le meg ihjel.....

 

 

Link to post
Share on other sites

JetCarrier er supert, har brukt de mange ganger. De rotet bort en pakke en gang men den ble erstattet. Litt synd for det var et relativt uerstattelig verktøy men jeg klarte meg uten det... Bruker lett JetCarrier igjen.

 

AliExpress fixer også momsen i Kina, du ser den under utsjekking.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, den gangen jeg hadde AmCar, benyttet jeg JetCarrier. Spesielt gunstig den gangen USD var under 6 kroner. Men da får du ikke kjøpt på eksport. Og MVA i de forskjellige delstatene varierte. Rundt 8 % etter husken. JetCarrier tok seg av norsk MVA.

 

Axelsson Marin er proffe. Jeg har kjøpt et par båter av dem, de opptrådte til fingerspissen profesjonelt, og papirbunken gled gjennom tollen uten kommentar. Svenske selskaper er generelt ikke ukjente med å eksportere til Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg handlet her, https://www.oceanchandlery.com og jeg betalte norsk mva hos de. Varen kom rett hjem til meg, og jeg fikk ikke regning på mva fra Norge. Her er svaret jeg fikk da jeg spurte de om hvorfor jeg hadde blitt charged norsk VAT.

 

 

Dear Stig,

When shipping to Norway, Ocean Chandlery ships all goods exclusive of UK taxes, but including 25% Norwegian VAT. 
Some goods (primarily food and textiles such as clothing) may also be subject to customs duties when goods arrive in the destination country: these will be the customer's responsibility. In this case, when the goods pass through the customs checks, the couriers issue an invoice by email detailing what charges are due and including a link for online payment. Once payment has been made, they will release the goods for delivery.

Kind regards

Jude

 


--
Jude Sinclair 

Ocean Chandlery Logo
sales@oceanchandlery.com 


Facebook Logo   Instagram Logo   Twitter Logo
{#HS:2068293701-42158#} 6149589207 
On Tue, Nov 15, 2022 at 9:17 AM UTC, Stig Aaberg <stigaaberg@outlook.com> wrote: 
Hi. placed an order and I can see that I have been charged 25% VAT. Will I also pay VAT in Norway for this item?
Redigert av jappen
Hadde mere informasjon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 1/20/2023 at 8:01 PM, julietkilo said:

JetCarrier holder til i Delaware som ikke har "sales tax" som momsen heter i USA. Det vil si at når du får sendt pakken dit og videre til Norge, påløper det ingen avgifter i USA (helt lovlig). Dette gjelder selv om selger holder til i en annen stat som har sales tax. Det er staten leveringsadressen ligger i, som er gjeldende for om det skal betales sales tax eller ikke.

 

Altså noe tilsvarende europeisk moms (aka MerVerdiAvgift aka Value Added Tax).

 

Så det er altså meningen at man skal betale "sales tax" fra avsenderstat dersom pakken sendes ut av USA, mens det skal betales "sales tax" fra mottagerstat dersom pakken sendes internt i USA?  Snedig.

Link to post
Share on other sites

On 1/20/2023 at 8:10 PM, SveinHa said:

AliExpress fixer også momsen i Kina, du ser den under utsjekking.

 

Fungerer stort sett OK, men den ene gangen avsender var i villrede og ikke ante hva slags sjekkbokser som skulle krysses av måtte jeg betale dobbelt opp med MVA pluss "fortollingsgebyr".

 

DHL bare leverer varen på døren, og kommer først ettervis med krav om innbetaling av MVA og fortollingsgebyr, men da er det jo for sent å klage eller be om at varen sendes i retur - og DHL mente at det utelukkende var mitt problem at avsender hadde skrevet feil informasjon på pakken.

 

Hverken AliExpress eller avsender skjønte problemstillingen, jeg fikk bare "goddag-mann-økseskaftsvar" derfra, de mente det utelukkende var min plikt å se til at alt av skatt og avgifter ble betalt, selv om jeg allerede hadde betalt dette inn til AliExpress.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Så det er altså meningen at man skal betale "sales tax" fra avsenderstat dersom pakken sendes ut av USA, mens det skal betales "sales tax" fra mottagerstat dersom pakken sendes internt i USA?  Snedig.

Det er korrekt. Hvis du bor i California som har 7,25% sales tax, så må du betale 7,25% avgift når du handler lokalt. Hvis selger derimot sender varen ut av California til en kar som bor i Utah, er det Utahs sales tax på 6,10% som gjelder. Merk at dette er "STATE sales tax". Det kan i tillegg være lokale sales tax-tariffer i hvert county innenfor staten, men disse er ofte en del lavere.


Dette var faktisk en av grunnene til at JetCarrier flyttet terminalen sin i USA noen få meter over grensa fra New Jersey (6,625% sales tax) til Delaware (0%). Det er ikke langt mellom gammel og ny adresse.

(Litt personlig synsing til slutt: alle disse variasjonene er enda et eksempel på at USA ikke er ett land, men et løst sammensatt (Texas murrer jo av og til om å bryte ut) samvelde av 50 land/stater med egne lover OG føderal lov (som av og til har motsetninger) og et hovedstatsdistrikt + noen territorier primært i Stillehavsregionen og øyer sørøst for Florida. Ja også den strategiske øya Diego Garcia i det Indiske hav da, som egentlig er britisk (eller tilhører Mauritius, avhengig av hvem du spør) men som i praksis er en eneste stor gigantisk amerikansk fly-/militærbase som kun militært personell får lov å sette sin fot på.)

Link to post
Share on other sites

For varer sendt fra EU-land kan man benytte PosteRestante. Sendes varen med vanlig post som feks PostNord så kan man sende Poste Restante til PostNord sine foretakssentere runt om i Sverige (blant annet i Strømstad) Normalt tar ikke PostNord imot pakker fra FedEx, UPS etc. Ved slike forsendelser kan man bruke private PosteRestante. Det finnes blant annet ett firma i Strømstad. Har selv brukt dette for noen år siden uten problemer.

 

I år kjøpte jeg en vare fra en butikk i København og ba om "PostNord" og PosteRestante på foretaksenteret i Strømstad. De brukte FedEx og det ble litt pes og forsinkelser, men til slutt overførte FedEx varen til PostNord som så leverte den i Strømstad. Fikk ingen ekstraregning.

 

PS! Foretakssenteret i Strømstad forlangte pass som legitimasjon. Det hadde jeg ikke, men hadde heldigvis et bilde av passet mitt og det "var greit for denne gangen"

 

Har du vært i utlandet i mer enn 24 timer kan varen ha en verdi på inntil 6.000,- og varen kan være tollfri. HAr du vært under 24 timer er maksverdi 3.000,- og varen må være fortollet. Det er grunnen til at en harrytur med båt må vare over 24 timer for taxfree. To personer kan ikke dele på én vare, eller en bilreperasjon, til 8.000.-.

D5L

Link to post
Share on other sites

Korrekt. Jeg tok inn 12 liter 'samler-whisky' fra Hebridene med post restante til Post Nord i Strömstad. Avsender, på tross av instruks, sendte med DHL. De edle dråper landet på et sentrallager i Göteborg. Satt bom fast i et par tre uker, med trussel om retur til Hebridene. Etter mye om og men, gikk varene til Post Nord Strömstad. Jeg prøvde også den alternative private, den virket nedlagt, tomme lokaler. Så var det bare å lagre flaskene i Strömstad og ta forsendelsen kvotevis over grensen. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

 

Fungerer stort sett OK, men den ene gangen avsender var i villrede og ikke ante hva slags sjekkbokser som skulle krysses av måtte jeg betale dobbelt opp med MVA pluss "fortollingsgebyr".

 

DHL bare leverer varen på døren, og kommer først ettervis med krav om innbetaling av MVA og fortollingsgebyr, men da er det jo for sent å klage eller be om at varen sendes i retur - og DHL mente at det utelukkende var mitt problem at avsender hadde skrevet feil informasjon på pakken.

 

Hverken AliExpress eller avsender skjønte problemstillingen, jeg fikk bare "goddag-mann-økseskaftsvar" derfra, de mente det utelukkende var min plikt å se til at alt av skatt og avgifter ble betalt, selv om jeg allerede hadde betalt dette inn til AliExpress.

 


Legg AliExpress VOIC nummer inn i adresselinje 2 i profilen din. Da står alltid nummeret på pakken og du slipper trøbbel med feilaktig dobbel moms. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, tobixen said:

 

Altså noe tilsvarende europeisk moms (aka MerVerdiAvgift aka Value Added Tax).

 

Så det er altså meningen at man skal betale "sales tax" fra avsenderstat dersom pakken sendes ut av USA, mens det skal betales "sales tax" fra mottagerstat dersom pakken sendes internt i USA?  Snedig.

Det er ikke noen sales tax for å sende varer ut fra USA, uansett hvilken delstat de sendes fra. Sales tax påløper når man kjøper en vare som leveres i USA, og satsen avhenger av hvilken delstat varen leveres til.

Så JetCarrier sørger for å få varene levert til Delaware (ingen sales tax).  Dersom de hadde fraktet varene til f.eks. New York etter at de var levert til Delaware, og så sendt varene til Norge fra New York, ville det heller ikke påløpt sales tax, selv om New York har en relativt høy sales tax.

Link to post
Share on other sites

Dette avhenger veldig av selger. Private selgere er ikke noe tema i så måte, sales tax gjelder salg fra bedrifter:

 

Hvis jeg bestiller en vare fra en selger (bedrift) i en stat med sales tax, og han eksporterer den direkte fra sin stat til Norge (om enn via flyplasshuber i andre stater o.l. som er uvedkommende i så måte), så varierer det etter min erfaring sterkt hva som gjøres med tax og håndtering av dette.

 

Noen sender uten å legge til sales tax, mens andre krever inn sin lokale stats sales tax (iallefall et beløp tilsvarende den) selv om pakken går til eksport. Men er det uvitenhet, er de uerfarne med eksport, eller går beløpet rett på bunnlinja til butikken i stedet for til kassa hos guvernøren? Tja.... hvem vet.

 

Når jeg har handlet hos større firmaer som har avdelinger/butikker i flere stater, så er det stort sett plankekjøring og du får den tax-prosenten som gjelder i MOTTAKERADRESSENS stat. Dette er et prinsipp som kalles "Sales Tax Nexus". Hvis selger derimot ikke har noe fysisk "presence" i mottakerstaten, har de normalt ikke plikt til å kreve inn mottakerstatens sales tax heller. Men igjen, her er det lokale unntak i bøtter og spann. Det er i det hele tatt en diger jungel av regelverk å forholde seg til. Å guide næringsdrivende i regelverk på tvers av stater er en hel industri i seg selv der borte.

 

Men uansett: JetCarrier (JC) har innrettet seg med terminal i Delaware for å unngå alle disse problemstillingene, slik at kunden får 0% tax uansett hvem, hva, hvis og hvorfor. Tidligere kunne det av og til skje at jeg som kunde måtte betale 6,625% påslag med sales tax til selgere, fordi JC-terminalen - og dermed mottakeradressen min - lå i New Jersey. Selger vet normalt ikke at pakken går til eksport når du får den sendt til JC.

 

Det er forøvrig ikke JetCarrier som sørger for å få varene levert til Delaware. De driver ikke med domestic frakt i USA (utenom på forespørsel, men det er en annen ballpark). Det må du/selger selv sørge for, du får bare en adresse med et "suite number" hos JC som selger sender til. Det er vanligvis UPS, Fedex, USPS el.l. selger benytter innenlands for å sende varene til din adresse på JCs terminal i Delaware.

JC har derfor i prinsippet ingenting med slike avgifter i USA å gjøre - de viderebefordrer bare pakker etter mottak. Tax er da allerede oppgjort og avklart mellom selger og kjøper. JC tollklarerer forsendelsen for eksport, sender den av gårde, og håndterer ikke avgifter før pakken krysser norskegrensa og de krever inn 25% norsk MVA til Moder Norge.

Link to post
Share on other sites

Handler både ditt å datt i utlandet, både som privat å firma import. Stort set går ting altid bra. Kun vært et par tilfeller hos Ali hvor de ikke har brukt VOEC nummer, å jeg måtte betale moms i Norge. Å som med tobixen, så kommer en ikke noen plass hos Ali, da de hverken vil eller kan skjønne problemet, sjøl om Ali offisielt reklamere for at moms er betalt, å det faktisk fremgår av kvittering fra de at den er betalt.

Men en kan da gå inn å smelle til med skikkelig dårlig omtale av selger, da klikker denne å skjønner ennå mindre.

 

Ellers så fungere fortolling geit nå. For firma, så kommer det et månedlig oppgjør via altinn fra hvert transport firma, så en slipper å styre med betaling av mva til feks DHL, da ordner regnskapsfører alt sammen med termins oppgjøret.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Vestkystseiler said:

Det er ikke noen sales tax for å sende varer ut fra USA, uansett hvilken delstat de sendes fra. Sales tax påløper når man kjøper en vare som leveres i USA, og satsen avhenger av hvilken delstat varen leveres til.

Så JetCarrier sørger for å få varene levert til Delaware (ingen sales tax).  Dersom de hadde fraktet varene til f.eks. New York etter at de var levert til Delaware, og så sendt varene til Norge fra New York, ville det heller ikke påløpt sales tax, selv om New York har en relativt høy sales tax.

 

Aha - "sales tax" påløper fordi det i praksis er to transaksjoner - først et innenrikssalg, deretter eksport?  I Norge og EU skal det i teorien være mulig å få refundert MVA dersom man kjøper noe for så å eksportere det.

 

Innenfor EUs tollunion er det vel avtalefestet at MVA betales til avsenderlandet, samt at det er en nedre grense for hvor lavt et medlemsland har lov å gå på MVA.  Slik sett virker det som at tollunionen i EU er mer uniont enn USA i dette tilfellet :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 22.1.2023 at 16.33:

Korrekt. Jeg tok inn 12 liter 'samler-whisky' fra Hebridene med post restante til Post Nord i Strömstad. Avsender, på tross av instruks, sendte med DHL. De edle dråper landet på et sentrallager i Göteborg. Satt bom fast i et par tre uker, med trussel om retur til Hebridene. Etter mye om og men, gikk varene til Post Nord Strömstad. Jeg prøvde også den alternative private, den virket nedlagt, tomme lokaler. Så var det bare å lagre flaskene i Strömstad og ta forsendelsen kvotevis over grensen. 

Har du den "samlingen" fortsatt Hulda?

D5L

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Ja, komplett. Tilhører min avholdsbelastede sønn. Jeg har aldri fått en dråpe. Ingen forsegling brutt.

Nå kjenner ikke jeg veldig godt til ditt drikkemønster @Hulda, men får et inntrykk at det var ganske vindfullt den dagen det eple falt ned. Du skal få en whiskey av meg du hvis jeg finner ut hvem du er på Oliven :cheers:

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 15 timer siden:

Nå kjenner ikke jeg veldig godt til ditt drikkemønster @Hulda, men får et inntrykk at det var ganske vindfullt den dagen det eple falt ned. Du skal få en whiskey av meg du hvis jeg finner ut hvem du er på Oliven :cheers:

 

Mja. Nå har jeg vel kanskje vært innom Oliven tre ganger på 20 år. Og mine alkoholvaner, er vel ingen vane, i og for seg. Uansett hvordan man enn snur og vender på det, alkohol er en gift. Så etter at tenåringsreset var over for rundt 50 år siden, har det vært nokså dårlig med alkohol. Det ble en del i jula. Nå har jeg hvit måned for alkohol og sjokolade. Det reiste på halvannen kilo på toppen av den kiloen som allerede var godt for mye. Men jeg har en hang til rødvin som jeg må drepe. Etter mange år offshore, fikk jeg uansett 'hvite perioder'. Med unntak av Elf Aquitaine og Frigg, og der har jeg en story:

 

Franskmennene er drikkere av rødvin, og alkohol generelt. Og på Frigg var det mange tidligere sjø- og anleggsfolk som muligens så alkohol som en daglig del av dietten. Der ute kunne man få så mye Brigg man greide å drikke. Brigg var en lavalkohol pils, der man risikerte å drukne før det ble noen promille ut av det. Noen drakk ei kasse om dagen. Men, vi som var ute til jul (hvilket jeg som slave på bunnen av rangstigen ofte var), fikk servert en liten flaske rødvin til maten. Samme som det tidligere ble servert på fly. Et par av mekanikerne som håndterte lasten ut til CDP1 (plattform) fikk lurt unna en kasse rødvin. De to rabagastene pyntet verkstedet med glitter og hvit papirduk. Og så, når vi andre hadde middag, satt de på verkstedet og drakk en kasse rødvin til ei pølse eller to som de hadde rappa fra kokken. Elf oppdaget naturligvis tildragelsen. Det ble to mann på land med første flight og slutt på rødvin offshore.

Frisk bris på Frigg:

TCP2.jpg.29ad9d582b881cf8de262dfad4ece47f.jpg

 

Det verste været jeg noen gang har opplevd offshore, var på Frigg. Rett etter nyttår et år klokket den offisielle måleren 128 knop. Det var før propellen på måleren blåste i filler. På QP veltet kommoder og skap. Bilder ramlet i gulvet. Mange som ikke sov den natten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...