Jump to content

Bestille dyre varer fra utlandet.


oj_knut

Recommended Posts

Da jeg jobbet på Ocean Traveler 1968/69 var det absolutt alkoholforbud ombord. Men en elektriker fikk smuglet en flaske ombord fra en av forsyningsbåtene. Det ble også første flight hjem.

 

Det meste av vind jeg målte var i120 miles, lenger gikk ikke måleren. Men da var max bølgehøyde opp i 20m. Jeg hadde jobb som kontrollromoperatør og sørget for at plattformen lå riktig.

 

storm_traveller.jpg.7ad86c91f6bc7cd1b419cc4fa8f8bc48.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da får vi ta en story til:

 

Før i tiden var helikopter inn/ut fra Nordsjøen den gamle flyplassen på Forus. Den gangen var det bare steingjerder og bondegårder uti der. Der har sikkert @Lars H.også vært. Ankomsten var delt med to meter høye lettvegger. Man gikk fra 'sivil del' til 'utreise del' gjennom en kontrollsluse. Så fikk man overlevelsesdrakter og inn i venterom. Der var det toaletter. Men de var arrangert slik at endeveggen til toalettet hadde 'sivil del' på andre siden av veggen. Så gutta hadde med seg et snøre i lomma. Iført overlevelsesdrakt inn på dassen. Sto på lokket. Snøret over veggen til en kompis på utsiden. Og en flaske vodka ble heist over veggen og stappet ned i drakta. Dette foregikk så lenge Forus var operativ. Må du så må du. Så enkelt er det. 

Link to post
Share on other sites

Kontrollsluse, ankomstavdeling, sivil del, overlevelsesdrakter? Det må ha vært etter min tid i oljen. I 1968/69 var det kun en gammel tyskerbrakke, og så var det en vekt som folk og bagasje måtte oppå.

 

forus.jpg.8221524c56b93de4b430adeff73ae4cd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De første kom vel med hatt, frakk og koffert. Jeg hadde min første tur offshore i 1980. Og det var fra Bergen. Jeg er nok drøyt 10 år senere ute enn deg. Det helikopteret du fløy med ser ut som har dieselmotor :-) Veldig artig å se disse tidlige bildene. Tror vi kunne sitte veldig lenge å mimre.

Link to post
Share on other sites

Det helikopteret, Sikorsky S61-N er et av de to første som Mike Boxill fløy over fra USA. Helikopteret på bildet het Dick, det andre Charlie. Det ene krasjet ved Kanariøyene i 2006 i tjeneste for den spanske redningstjenesten. Det på bildet fløy også for den spanske redningstjeneste, så et tid i Afghanistan. Sist jeg sjekket, sist sommer fløy det i USA! Artig at jeg har fløyet flere turer med det helikopteret.

 

Her fra Afghanistan.

 

charlie_ln-orh.jpg.0390d462d54d9dae7d3f54fbad760b5b.jpg

 

 

Og her fra USA

 

ln-orh_usa.jpg.5b63e01a2e777d744905de7ce2051d72.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var behagelige maskiner relatert til Super Puma. For å kunne sitte noenlunde behagelig i Pumaen burde man ikke være høyere enn 1,60 og ikke veie mer enn 50 kg. Når man fikk en 120 kg bamse på innersetet, satt vi normale med den ene skinka i friluft. Til Valhall 1 time og 20 minutter. Og samme kjøpesentermusakken i øretelefonene i et år i slengen. Men jeg lengter tilbake.

Link to post
Share on other sites

Super Puma håper jeg aldi å se innefra igjen. Makan til møkka maskin. 

Ikke at de nye er så my bedre, men litt bedre er de. De gamle Sea King var de beste.

Men nå kommer det nok snart nye igjen, da litt mindre modeller. Så blir nok trangt som faen. Men får prøve holde seg på land prosjekter fremover.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel kommet langt bort fra trådens tittel, men å snakke om sikkerhet i luften og på sjøen er vel kanskje greit likevel? Og som Hulda sa, vi reiste ut med helikopteret i vanlige klær, gjerne med slips.

 

slips.jpg.bc920729dfc8d1029ebccab7d3c428df.jpg

 

 

Nå er det på plattformene lukkede redningsbåter som kan "skytes" ut fra plattformen om det er nødvendig. I pionertiden var det var noen få livbåter, av den gamle sorten en måtte låre ned og ro i pionertiden.

 

Her har det vært et uhell på Ocean Viking der kranen veltet ut over en av livbåtene.

 

lifeboat.jpg.baefa1a2b3a8e4dfc1f3f3f110554af6.jpg

 

 

 

Ombord hadde vi heller ikke overlevelsesdrakter. Dette var det vi hadde!

 

lifevest.jpg.d084308d27f5a2de35152a41273b804a.jpg

 

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 22.1.2023 at 13.10:

DHL bare leverer varen på døren, og kommer først ettervis med krav om innbetaling av MVA og fortollingsgebyr, men da er det jo for sent å klage eller be om at varen sendes i retur - og DHL mente at det utelukkende var mitt problem at avsender hadde skrevet feil informasjon på pakken.

 

Hverken AliExpress eller avsender skjønte problemstillingen, jeg fikk bare "goddag-mann-økseskaftsvar" derfra, de mente det utelukkende var min plikt å se til at alt av skatt og avgifter ble betalt, selv om jeg allerede hadde betalt dette inn til AliExpress.

Da har jeg mottatt en pakke fra Ali der VOEC ID ikke stod utenpå pakken og FedEx krever dobbeltmoms. Jeg har sendt VOEC faktura og dokumentert at moms er betalt under bestillingen til FedEx. FedEx mener likevel at jeg må betale en gang til og kreve refusjon av Ali. Prøvde å få refusjon men blankt avvist av Ali...

 

Jobber videre med saken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 22 minutter siden:

Da har jeg mottatt en pakke fra Ali der VOEC ID ikke stod utenpå pakken og FedEx krever dobbeltmoms. Jeg har sendt VOEC faktura og dokumentert at moms er betalt under bestillingen til FedEx. FedEx mener likevel at jeg må betale en gang til og kreve refusjon av Ali. Prøvde å få refusjon men blankt avvist av Ali...

 

Jobber videre med saken...

Nesten 100% sikkert hverken Ali eller FedEx gir seg.

Been there done that my self.

Er avsender som ikke skjønner noe. Men du kan prøve deg med skikkelig dårlig rating å omtale. Da våkner kanskje avsender, da de klikker totalt på dårlig rating/omtale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
SveinHa skrev On 29.1.2023 at 9.47:

Da har jeg mottatt en pakke fra Ali der VOEC ID ikke stod utenpå pakken og FedEx krever dobbeltmoms. Jeg har sendt VOEC faktura og dokumentert at moms er betalt under bestillingen til FedEx. FedEx mener likevel at jeg må betale en gang til og kreve refusjon av Ali. Prøvde å få refusjon men blankt avvist av Ali...

 

Jobber videre med saken...

Etter å ha kranglet med 3 avdelinger i FuckUp ba jeg de sende saken til inkasso for da tenkte jeg at folk ville se på det med andre øyne og det gjorde de. 16.03.23 ble sak opprettet hos Svea og i dag fikk jeg svar:: "The case is closed, and any rest amounts will not be pursued. " thumbsup.1defa0.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 6 minutter siden:

Etter å ha kranglet med 3 avdelinger i FuckUp ba jeg de sende saken til inkasso for da tenkte jeg at folk ville se på det med andre øyne og det gjorde de. 16.03.23 ble sak opprettet hos Svea og i dag fikk jeg svar:: "The case is closed, and any rest amounts will not be pursued. " thumbsup.1defa0.png

Kudos for å kjøre på til de må gi seg! Den skal jeg huske! Utrolig at det skal være så vanskelig. Dog har jeg aldri hatt utfordring etter at jeg la inn VOEC nr i adressefeltet mitt hos Ali. 

Link to post
Share on other sites

On 4/24/2023 at 4:53 PM, SveinHa said:

Etter å ha kranglet med 3 avdelinger i FuckUp ba jeg de sende saken til inkasso for da tenkte jeg at folk ville se på det med andre øyne og det gjorde de. 16.03.23 ble sak opprettet hos Svea og i dag fikk jeg svar:: "The case is closed, and any rest amounts will not be pursued. " thumbsup.1defa0.png

 

Jeg var ikke så heldig med DHL.  Det var i utgangspunktet bare snakk om hundrelapper, rasjonelt sett skulle jeg bare betalt og vært ferdig med det - men jeg stod ganske hardt på prinsippet i saken - DHL er en profesjonell part som har et avtaleforhold til avsender og har dermed fulle muligheter til å krangle med avsender.  De har ikke noe avtaleforhold til meg.  For at jeg skal være pliktig til å betale en faktura må det foreligge et avtaleforhold.  Jeg har vært borti tilsvarende saker ifbm pakker som er tapt eller ikke kommet frem, og hvor transportfirma har avfeid det hele med at jeg som mottager ikke har noe avtaleforhold og dermed ikke noe rett til å klage.

 

Jeg mener at den store feilen er DHLs praksis med å først levere en pakke uten noe informasjon om kostnader, for deretter å komme med en "overraskelsesfaktura" rett etter at pakken er levert.  Benytter man f.eks. Posten så gis man vanligvis et valg - betal MVA og fortollingsgebyr og få pakken, eller pakken går i retur (slik fungerte det i allefall sist - men det er noen år siden).  I mitt tilfelle ville jeg heller latt pakken gå i retur enn å betale MVA dobbelt opp.  Hadde DHL presentert meg for fortollingskravet ved levering og bedt meg signere, så hadde de utvilsomt hatt en meget sterk sak.

 

For å dra det ut i det absurde, noen kunne bevisst ha sendt meg en verdiløs pakke og påført en svært høy verdi på den bare på jævelskap.  Eventuelt, jeg kunne ha bestilt en vare til en verdi av 100.00 kroner, og ved et uhell hadde pålydende verdi på pakken blitt stående som 10000 kroner.  Når man da i god tro uten å forvente noe ekstrakrav, eller forventning om et lite MVA-krav plutselig får en kjemperegning - har man da også plikt til å betale regningen fra DHL?

 

Saken gikk helt til forliksråd, men jeg er ikke så flink i muntlige forhandlinger.  En  påstand til DHL var at avtaleforholdet var på plass da jeg ved bestilling av varen godkjente brukervilkår på AliExpress som gav blankofullmakt til DHL til å kreve inn MVA og i tillegg sende faktura på fortollingsgebyr.  Dette er åpenbart usant, men jeg glemte å kommentere det i forhandlingen i forliksråd, forliksrådet begrunnet delvis avgjørelsen med akkurat dette og gav DHL medhold, og jeg gadd ikke anke saken.

 

Digresjon:

 

Jeg følte at forliksrådet hadde et noe nedlatende forhold og nærmest anså meg for å være en "gjøk som kastet bort tiden deres på å nekte å betale regninger".  Jeg fikk en følelse av at systemet i utgangspunktet er rigget til fordel for en profesjonell innklager og til ulempe for en innklaget privatperson.  Det er usymmetrisk, særlig for små krav.  Jeg husker ikke tallene, men kravet var kanskje på 400 kroner her, og innklager la på omtrent en tusenlapp for skriving av forliksklage, en tusenlapp for oppmøte i forliksråd, pluss en tusenlapp i rettsgebyr til forliksrådet, så kravet vokste fra ca 400 kroner til ca 3400 kroner. 

 

Slik må det også være, innklager har tross alt lønnskostnader her å ta hensyn til, og folkene i forliksrådet skal jo også ha betalt.  Problemet her er asymmetrien.  Som innklaget har jeg ingen rett til å stille motkrav (muligens kanskje med unntak av slitasje på skosåler ifbm turen til forliksrådet) - men saken har jo høyst reelle kostnader i form av medgått tid, frustrasjon, stress, irritasjon, etc - antageligvis langt større kostnader for meg som en direkte berørt privatperson enn for en stor bedrift som har samlebåndsprossesser for slike krav.  Jeg synes det er rett og rimelig at en privatperson skulle hatt rett på ca 2000 kroner i kompensasjon for tort og svie dersom forliksrådet skulle anse klagen/kravet for å være grunnløst.

 

Forliksrådets primæroppgave er å jobbe for et forlik - at man møtes på midten.  I stedet for å betale 400 kroner, kunne jeg kanskje vært villig til å betale 200 kroner?  Nei, det fungerer ikke helt slik, kravet er tross alt på 3400 kroner nå.  Så i stedet for å betale 3400 kroner, kunne jeg kanskje være villig til å betale 3000 kroner?  Så kan det kanskje hende at innkrever i tillegg har slengt på noen tusenlapper i inkassosalærer på kravet.  I utgangspunktet skal man ikke behøve å betale inkassosalærer på omtvistede krav, men mange profesjonelle parter sender omtvistede krav rett til inkasso i håp om at fakturamottager gir opp og bare betaler seg ut av problemene.  I mange tilfeller blir det lagt på ganske mye i salærer før noen gidder å ta tak og behandle klagen, og eventuelt sende den til forliksråd.  Jeg tipper at man i praksis kan risikere å måtte betale inkassosalærer dersom man ikke eksplisitt har gjort oppmerksom på at det ikke kan kreves inkassosalærerer på omtvistede krav.

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 34 minutter siden:

Jeg følte at forliksrådet hadde et noe nedlatende forhold og nærmest anså meg for å være en "gjøk som kastet bort tiden deres på å nekte å betale regninger".  Jeg fikk en følelse av at systemet i utgangspunktet er rigget til fordel for en profesjonell innklager og til ulempe for en innklaget privatperson.

Jet har hatt et par turer i forliksrådet og hver hang har den profesjonelle part TYDELIG blitt favorisert f.eks. slik at de får prate alt de vil og HVER gang jeg åpnet munnen ble jeg avfeid med at "du skal få snakke senere". Da "senere" kom var der ikke mer tid...

 

tobixen skrev 34 minutter siden:

Forliksrådets primæroppgave er å jobbe for et forlik - at man møtes på midten. 

I utgangspunktet ja men det viser seg at det er en kjempeforskjell på å HA rett og FÅ rett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt det problemet på Ali, men har ikke valgt fedex som frakt det siste året. Velger heller Ali sitt eget alternativ, aldri tull da. Det blir sendt som splitt pakke til mottaker land og deretter videreforedlet innenlands. Da er det transport selskapene som må ta voec jobben seg imellom. Fra i høst har det aldri tatt mer en 14dager. Og da er som regel halve tiden på posten Lørenskog, sannsynligvis den største skogen i  verden, gjelder også innenlands sendinger.

Link to post
Share on other sites

Men hva er vitsen med og ha voec id på adresselinjen. Fedex kan jo ikke finne ut noe på det. De gidder jo ikke og ta jobben med og få Ali til og dokumentere at akkurat den summen har godt til din pakke. Ali har jo et fast voec id som gjelder alt som går til Norge. Noe helt annet hvis du står for bet. av moms og har eget voec id.

Må også huske på at varer med verdi over 3000,- ikke er underlagt voec ordningen. Noe sikkert ikke Ali tar høyde for.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev for 1 time siden:

Men hva er vitsen med og ha voec id på adresselinjen. Fedex kan jo ikke finne ut noe på det. De gidder jo ikke og ta jobben med og få Ali til og dokumentere at akkurat den summen har godt til din pakke. Ali har jo et fast voec id som gjelder alt som går til Norge.

Mulig jeg misforstår deg, men vitsen med at du selv skriver VOEC nummer i adresselinjen, er jo at det er en garanti for at nummeret faktisk står på pakken dersom selger ikke fører det på. Verken fedex eller posten har behov for å sjekke noe mer (med mindre det er en utvidet kontroll vil jeg anta) Dermed risikerer du ikke å måtte betale moms to ganger.

Link to post
Share on other sites

Jo da ser den, men ekspeditør som tar varer inn til lande står ansvarlig for at mva er i orden, hvis ikke mottaker er godkjent for og gjøre det selv. Si hvis fedex skule ta en telefon til tolletaten for og se om moms er betalt på den voec id. Svaret ville da hvert, jo de betalte inn 4mill. forrige måned, men vi kan ikke se om noe av det beløpet er din moms. Da må eventuelt fedex ta en lenger papirmølle jobb med Ali for og få riktig dokumentasjon. Så de sender heler den jobben over til deg.

Er lettere for de og holde kontroll på mindre firmaer som sender til Norge. Da er det som regel betalt inn som enkelt regninger med voec id og fakturanr. Som enkelt tolletaten finner igjen.

samme skjer som regel på eBay nå hvis det ikke går via shipping programmet til eBay.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev for 2 timer siden:

Si hvis fedex skule ta en telefon til tolletaten for og se om moms er betalt på den voec id. Svaret ville da hvert, jo de betalte inn 4mill. forrige måned, men vi kan ikke se om noe av det beløpet er din moms.

Korrekt, og det er ikke ditt problem.

bmwmaxi skrev for 2 timer siden:

Da må eventuelt fedex ta en lenger papirmølle jobb med Ali for og få riktig dokumentasjon. Så de sender heler den jobben over til deg.

Har aldri opplevd de etterspør dokumentasjon på en pakke med VOEC nummer påført. Det er jo nettopp derfor ordningen ble innført. Men skulle de mot formodning gjøre det, så vil det bli som det var før. Du får en epost eller brev hvor de etterspør kvittering. På Ali ligger den på ordreoversikten under "download Invoice" og på Ebay er det "view tax invoice" Der står det ordrebeløp hvor 25% norsk moms er spesifisert innbetalt. Mail den over og problem løst. Står derimot ikke VOEC nummer på pakken, så vil du mest sannsynlig aldri få noen epost eller beskjed, og pakken blir fortollet på vanlig måte. Det er jo dette som har vært problemet når selger glemmer VOEC. De vil da lete etter faktura eller påført verdi, legge til momsen og gebyr, å sende pakken til deg, som da kan glede deg over å måtte betale moms 2 ganger. Du kan riktignok klage i ettertid, men fortollingsgebyr er uansett tapt. Så igjen, jeg ser ingen grunner til å ikke skrive korrekt VOEC nummer i adresselinje 2.

 

bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

Er lettere for de og holde kontroll på mindre firmaer som sender til Norge. Da er det som regel betalt inn som enkelt regninger med voec id og fakturanr. Som enkelt tolletaten finner igjen.

Sikkert, men det har jo ingenting med saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...