Jump to content

Definisjonen av å «Bo i båt» på leid båtplass


GT96

Recommended Posts

Hei, Vi har nå gått til innkjøp av en sjarmerende skute som vi har planer om å bo i (dvs jeg har sagt opp leiligheten og har ikke noe valg)😅

og jeg kjøpte den nå fordi alt tilsa at dette kunne bli vår realitet.

Men, da fast båtplass man kan bo på er som å finne gullbarer på åpen gate må jeg prøve å finne smutthull for dette. 
Så.. Adressen vår blir flyttet til min mor. Postboks e.l blir leid et annet sted. 
Det vil si at min bostedsadresse er i et hus på land. De kommunale havnene i Sandefjord nekter folk å bo i båten sin, og de fleste private legger seg på samme linje. 
Det er en ledig plass et sted i Sandefjord, men hvor det ikke er lov å bo på. Men dersom jeg leier plassen for sommeren, kan de vel ikke nekte meg å overnatte i egen båt?

De reklamerer med svært mange fasiliteter for barn og voksne, men er det da kun tillatt med dagsbesøk til sin egen båt? 
De fleste som har sommerferie «bor» vel i båten sin på sommeren?

Har jeg misforstått? Kan jeg leie plassen og «late som» at båten kun er en fritidsbåt?🤔

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

Det er jo en fritidsbåt, du har bare mye fritid :) 

Du bør kunne oppholde deg i båten så mye du vil, om det ikke er annet spesifisert i leiekontrakten. 
Om du ikke får være der så lenge/mye det passer deg, så ville jeg bedt skriftlig bekreftelse på hvor mye man har lov til å bruke båtplassen, for gjelder det deg, så gjelder det alle. 

At skikkelige folk bor i båtene sine over lengre perioder vil jeg personlig mene at bare er gunstig for havna, og alle som har båt der. Det gir en ekstra sikkerhet på de fleste måter. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Det står fritt opp til enhver båthavn/ marina å fastsette egne regler for overnatting. Mange «faste» båthavner og marinaer har reglement som setter grenser for antall netter man kan overnatte sammenhengende. Kan i tillegg være spesifikt presisert at det ikke er tillatt å bo i båten.

Link to post
Share on other sites

Ja, ikkesant, så da er jeg egentlig på rett kurs og kan åpne noe flere muligheter. 
Jeg har null problem med å påta meg ekstra ansvar, vakter, gjerne nattevakter på brygga da jobben min er i samme gata; ansvar for en stengt flyplass om natten. 
Det er hvertfall noe som KAN være fristende for en utleier. 🤔

Forstår ikke problemet havner har med båtbeboere.. Kan ikke folk bo slik de vil liksom?😠

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 5 minutter siden:

Når du bor i båten trenger du kjapt å gå på dass, snart ta en dusj, og du trenger ferskvann og strøm. En båtplass er et sted å legge båten når den ikke er i bruk tenker jeg.

Strøm finnes det stort sett på kaien, og den betaler man jo som regel rikelig for. 
Toalett kan løses på flere måter, man har i båten og kan ta en tur utpå i helgene for å tømme; porta-potti, eller tørr-toalett som taes med å tømmes en annen (godkjent) plass. 
Dusj kan man gjøre andre plasser, noen har dusjmuligheter hos venner, eller på jobben. Ingen MÅ dusje hver dag, eller annahverdag for den saks skyld om man ikke er en skitten faen med kroniske svetteproblemer. 
Ferskvann kan man fylle på dunker på de fleste bensinstasjoner. 

Selvfølgelig mye arbeid, men det går utelukkende ut over den som velger å bo i båten, så det burde ikke være noe problem. 

Selvfølgelig, tømmer man septiken i havna og dusjer naken på badeplattformen rett så det er, så blir det jo en annen sak. 
I bunn og i grunn så er det vel hvor man har båten som er avgjørende, vil ikke utleier ha båtboere og det er spesifisert i reglement, så får man innrette seg, eller finne en annen plass. 
Sure miner vil man jo helst unngå :)
 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 16 minutter siden:

Når du bor i båten trenger du kjapt å gå på dass, snart ta en dusj, og du trenger ferskvann og strøm. En båtplass er et sted å legge båten når den ikke er i bruk tenker jeg.

Joa, men jeg kjøper da vel ikke en båt uten do/dusj, septik eller gråvannstank. Dette er ingen problem. Men kan også prøve å bruke de fasiliteter havnen innehar så langt det lar seg gjøre. 

Landstrøm finnes også på de fleste havner, og det er jeg villig til å betale for og! 😁

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

SV Arcadia skrev 6 minutter siden:

Joa, men jeg kjøper da vel ikke en båt uten do/dusj, septik eller gråvannstank. Dette er ingen problem. Men kan også prøve å bruke de fasiliteter havnen innehar så langt det lar seg gjøre. 

Landstrøm finnes også på de fleste havner, og det er jeg villig til å betale for og! 😁

Nettopp det å bruke havnens fasiliteter så langt det lar seg gjøre, kan jo være en del av grunnen til å ikke ha båtboere også.  Mer slitasje, mer vedlikehold og noen må holde det rent og hygienisk, og det er begrenset hva som blir gjort av dassvask på en dugnad.
Seff, er det betalingsløsning for dusj/vask så er det jo ok, da betaler man jo mer enn de fleste til overnevnte ved aktivt bruk. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er i alle høve ikkje kor du har folkeregistrert adressa som er avgjerande.

 

Dersom du bur i båten i ei hamn der det ikkje er lov å bu i båten risikerer du at du heller ikkje har nokon stad å legga båten.

Om du skulle klara å definera deg bort frå eit hamnereglement, så bør du ikkje bli overraska om hamna strammar inn ordlyden i reglane.

 

Båtbuarar brukar stort sett meir straum, det er det ikkje alle hamner som har anlegg som toler, vil ha frostfritt vatn, og produserer meir søppel. Altså dyrare renovasjon.

 

Sanitærfasilitetar på land er òg kjekt å ha.

 

At det går meir mannskit i sjøen når folk bur i båtane er vel òg rimeleg sannsynleg.

 

Sist men ikkje minst så er det ikkje sikkert at hamna er regulert til båtbuing. Der har Bergen kommune vore strenge.

Link to post
Share on other sites

@Taskeladden Godt poeng😅 Ja, nei, jeg kan gjerne bruke egen båt til sanitær (Mer privatliv er bare flott) så ingenting er vel egentlig et problem. 
Dersom strømmen ikke tåler båtbeboer, stiller jeg meg såklart forsåelig til dette. 
 

Takk for gode innspill. Får bare lete videre… etter gullbarene mine😰

 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

@GSEuser, Helt sant og noe å tenke på, men er det virkelig ikke lov til å sove i egen båt i de fleste marinaer??? Jeg forstår ikke forskjellen🙃 Om jeg har en FRITIDSBÅT på en leid båtplass for sommersesongen, og er i den hele tiden, er det «ikke greit»?

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

SV Arcadia skrev 1 minutt siden:

@GSEuser, Helt sant og noe å tenke på, men er det virkelig ikke lov til å sove i egen båt i de fleste marinaer??? Jeg forstår ikke forskjellen🙃 Om jeg har en FRITIDSBÅT på en leid båtplass for sommersesongen, og er i den hele tiden, er det «ikke greit»?

Umulig å gi deg noe konkret svar, det kommer helt an på der du leier og hva de har for reglement rundt det og hvor langt du vil dra den  :) Man leier stortsett en Båt-plass, ikke en Bo-plass. Men igjen, det er ikke værre enn å spørre rundt, dukker alltid opp noe. 

Personlig synes jeg ikke det bør være et problem, så lenge båten ikke er ett vrak og om man er en ryddig sjel som ikke drar havna full i tvilsomt klientell og pisser utafor dassen hver morgen :=) 

Håper du finner noe! :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Okey, tusen takk for alle svar. Jeg skal gi meg å være snill gutt. Kommer vel lengst med det🙈 Helt nybegynner i båtlivet så verdt å høre hvertfall hva andre sier og mener.

Har hvertfall vært ærlig med de jeg har snakket med som har båtplass og har fått nei og «kanskje» så får vi håpe at «kanskje» endres til «Ja». 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

SV Arcadia skrev 1 minutt siden:

Okey, tusen takk for alle svar. Jeg skal gi meg å være snill gutt. Kommer vel lengst med det🙈 Helt nybegynner i båtlivet så verdt å høre hvertfall hva andre sier og mener.

Har hvertfall vært ærlig med de jeg har snakket med som har båtplass og har fått nei og «kanskje» så får vi håpe at «kanskje» endres til «Ja». 

Ett tips kan være å melde seg i i ett båtlag/forening å la folk der få en sjangs til å bli kjent med deg som person før du lufter muligheten for å bo mer permanent i båten. Engasjerer du deg litt og bidrar + er en hyggelig kar som hjelper til når det trengs, så sitter det litt løsere å si ja enn en telefon fra en random kar som pluttselig skal bo i båten. 

Lykke til! 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ville ha troppet opp i privatdrevne havner i området du tenker deg, akkurat passe pent kledd og presentabel for å presentere til dem hva nettopp du kan tilby havna. Selg deg selv inn som et positivt tilskudd i havna som de totalt sett vil spare/tjene penger på.
 

Du blir en form for gratis vaktmann.

Du sørger for at det så og si alltid er noen i havna, noe som virker avskrekkende på tyver.

Du har en båt som du holder i presentabel stand (veldig få liker å ha båten sin på siden av gamle synkeferdige lørjer).

Du kan melde fra til havneeier/ledelse i tide i tilfelle utstyr skulle slites eller bli ødelagt. 

Du er en ansvarlig og hyggelig person som går over ens med de fleste, noe som gjør at folks opplevelse av havna (om de skulle treffe på deg) blir positiv.

Du overholder (selvfølgelig) regler som kvelds- og helgero, forsvarlig håndtering av avfall og septik.

 

Jeg ligger i privat havn, og tilbød nettopp dette overnevnte. Dermed kunne havneeier ikke se noe særlig negativt med at jeg bor der fast (selv om havna ikke akkurat er regulert for boligformål). Gjennom disse årene har havna hatt god nytte av at jeg bor der. De har spart mye penger på at jeg har meldt fra om flytebrygger som sliter seg ved storm, mekanisk svikt i bryggeinnfestninger, strømbrudd og jordingsfeil, vannlekkasjer og annet. Havna sparer jo på at ting blir grepet fatt i før ting får går for langt. Og får også mer fornøyde kunder, da jeg f.eks. ved strømbrudd ordner opp og sjekker, for så å skru på strømmen igjen, noe som innebærer mindre nedetid på strømnettet og at han som har vakta (av de ansatte i havna) slipper rykke ut ekstra på kveldstid. 


Båtforeninger har jeg mindre erfaring med, men har ut fra kamerater og venninner forstått at kan være noe tungrodde til tider. Har man ikke ansiennitet nok bør man kanskje helst holde kjeft😅

 

Link to post
Share on other sites

SV Arcadia skrev for 5 timer siden:

men er det virkelig ikke lov til å sove i egen båt i de fleste marinaer???

Har båtplass i 3 havner mellom Asker og Arendal og kjenner vel til reglene i 20-25 andre. Ingen av de jeg vet om tillater overnatting uten avtale.

De reglene kommer fra erfaring...

Når en først har fått en sjabby partybåt fra innerst i fjorden som "erobrer" en tilfeldig båtplass i havna på sørlandet om sommeren og kjører 24-7 show med høy musikk, godt med pudder i nesa, pissing på brygga og skadeverk på båtene rundt... da er det greit å ha regler.

 

Matlaging er også en betydelig risiko. Jeg har sovnet mens jeg skulle poppe popcorn en natt og var en våken nabo fra å svi av huset. Er glad jeg ikke fant på den grasat dårlige ideen i båten... da kunne jeg vært skyld i å svi av 90 båter i havna... 

 

Du har selvfølgelig ikke tenkt deg å gjøre som beskrevet over men det er fra slike opplevelser reglene har sitt opphav. 

En kan også være både hyggelig og snill, men få besøk av "feil" folk.. også er det igang.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Har båtplass i 3 havner mellom Asker og Arendal og kjenner vel til reglene i 20-25 andre. Ingen av de jeg vet om tillater overnatting uten avtale.

De reglene kommer fra erfaring...

Når en først har fått en sjabby partybåt fra innerst i fjorden som "erobrer" en tilfeldig båtplass i havna på sørlandet om sommeren og kjører 24-7 show med høy musikk, godt med pudder i nesa, pissing på brygga og skadeverk på båtene rundt... da er det greit å ha regler.

 

Matlaging er også en betydelig risiko. Jeg har sovnet mens jeg skulle poppe popcorn en natt og var en våken nabo fra å svi av huset. Er glad jeg ikke fant på den grasat dårlige ideen i båten... da kunne jeg vært skyld i å svi av 90 båter i havna... 

 

Du har selvfølgelig ikke tenkt deg å gjøre som beskrevet over men det er fra slike opplevelser reglene har sitt opphav. 

En kan også være både hyggelig og snill, men få besøk av "feil" folk.. også er det igang.

Fyf, nå ble jeg enda gladere for at jeg ikke bor østpå :diving:

Var no en smule ekstreme tilfeller du nevnte der, men tviler ikke ett sekund på at det kan skje/har skjedd. 
Pulvergutta er ikke tam om de først kommer i form. 
Har heldigvis aldri opplevd lignende her. 

Men var en båt som brant i dag, dog ikke i noe båthavn, men lå longside i sentrum. Trebåt, en colin archer. Heldigvis ble det oppdaget i tide og de fikk slukket før det utviklet seg. 
Nyhet, Bergen | Båtbrann på Verftet (ba.no)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 14 timer siden:

Sist men ikkje minst så er det ikkje sikkert at hamna er regulert til båtbuing. Der har Bergen kommune vore strenge.

 

Bergen kommune liker ikke båtboere, så det er forbudt med husbåter. Bobåter er derimot tillatt i marinaer. GC Rieber har to store marinaer der det er tillatt å bo i båt, og de legger godt til rette for det.

 

Forøvrig er det interessant å se hvordan det i enkelte marinaer i Norge forbys å bo i båt mens det andre steder blir sett på som hyggelig.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Har båtplass i 3 havner mellom Asker og Arendal og kjenner vel til reglene i 20-25 andre. Ingen av de jeg vet om tillater overnatting uten avtale.
 

Er dette et Øst/Sørlandsfenonmen? Ingen av de 4 havnene her vestpå hvor jeg har hatt båt gjennom årene har hatt noen ordlyd om overnatting  i havnereglementet.

Fast beboelse i båten har nok vært omtalt i noen av dem, uten at det er godt definert hva som er forskjellen.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strömstads kommun har heller ikke noe forbud mot å bo i båten. Her har det vært båtboere i over 20 år. Akseptert og tilrettelagt, til en viss grad. Vi hadde en som anskaffet husbåt og tilrettela for utleie i sommer. Båten har 1000 liter septiktank som ble dumpet i havnen. Da ble det tvert bråstopp på hele utleiegreia hans. Bortsett fra den tildragelsen har ikke jeg registrert noen ulemper. Og det er mange her som har båten som hytte i havnen. Kommer på fredag og reiser på søndag, hele året.

Link to post
Share on other sites

I Kristiansand gjelder dette for alle de kommunale havnene:

 

j) Utleie av båtplasser er utelukkende tiltenkt fortøyning av båter når de ikke er i bruk. Det er således ikke tillatt å bo i båten i noen av kommunens småbåthavner. I de tilfeller leietager har avtale med kommunen om å stille sin plass til rådighet for gjestehavn, vil det være tillatt med overnatting i det avtalte tidsrommet

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 11 timer siden:

Var no en smule ekstreme tilfeller du nevnte der, men tviler ikke ett sekund på at det kan skje/har skjedd.

Helt klart ekstremt, men en kan vel slå av 75% og enda så er det lite trivelig.

Det som gjør det mest alvorlig er at politiet virker pissredde og veldig lite gira på å gripe inn når noen blir truet av pakket. Særlig når det er små barn med i bildet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...