Jump to content

Definisjonen av å «Bo i båt» på leid båtplass


GT96

Recommended Posts

Ubrukelige folk som ikke klarer å oppføre seg finner man dessverre overalt. I båtsammenheng finner du de ofte i gjestehavner i perioden juni-august, i hjemmehavn oppfører de seg som regel. Siden man ikke har krav på å bo i båt, er det enkelt for båthavner å ta alle under en kam og ikke tillate båtboere. Jeg synes det er synd. 

Link to post
Share on other sites

On 1/28/2023 at 7:58 PM, Taskeladden said:

Toalett kan løses på flere måter, (...) Selvfølgelig, tømmer man septiken i havna

 

Men hvordan vet båthavneier/medlemmer/naboer om septiken tømmes/ikke tømmes i havna?  I havner hvor mange folk bor i båten finnes det ganske ofte en hel del bebodde båter som aldri flyttes (jeg har også sett folk bosette seg mer eller mindre permanent i "beskyttet" uthavn med dårlig vannsirkulasjon) uten å flytte på båten på et par måneder).  Det er nok en god del båtboere som lar ting gå rett i sjøen, i havna.

 

Selv er jeg skeptisk til å bade eller fiske rett i en båthavn eller i umiddelbar nærhet av en båthavn.

 

(Vi søkte ly i en elvemunning i Frankrike.  Trang elvemunning med begrenset gjennomstrømming av vann, stor båthavn og masse oppankrede båter, og gjett hva ellers ... oppdrett av sjømat!  Huff ...)

Link to post
Share on other sites

Hvis en båthavn har skrevne eller uskrevne regler som tilsier at man ikke skal bo der, så blir det helt galt å faktisk ha planer om å bo der.  Det vil før eller senere føre til problemer.   Om havna ikke har nedfelte regler om dette, kan det nok sikkert uansett være greit å være ærlig og spørre.  Hvis du er eneste som bor i havna, og "alle andre" ikke synes noe om det, så vil det før eller senere føre til konflikter eller problemer.

 

Gråsonene er mange - for min del ville det være helt uaktuelt å ha båtplass noe sted hvor det er totalforbud mot å overnatte i båten, og selv om jeg har hus skjer det rett som det er at jeg tilbringer mer enn 50% av tiden i båten - men det er et sidespor ifht denne tråden.  Har man planer om å faktisk bo i havna, så må man velge seg en havn hvor det er tillatt.

 

Det er imidlertid en gråsone til der - hva om man for alle praktiske formål bor i båten, men har båten såpass sjeldent i "hjemmehavna" at man ikke egentlig bor i hjemmehavna?  Og neste spørsmål - trenger man egentlig en hjemmehavn?  For min egen del ble konklusjonen etterhvert "nei" for sommerhalvåret, det var så sjeldent at jeg var innom hjemmehavna at havnesjefen etterhvert tildelte plassen min til noen andre.

 

Jeg har mine favorittsteder, hvor jeg kan bli værende i dagesvis.  I en stund hadde jeg en liten, rask RIB - da kunne jeg også lemne båten for anker på favorittplassen min og dra på jobb.  Allikevel, jeg synes det er en uting når folk lemner båten sin på en flott plass og blir der i ukesvis.  En ting er at man fortrenger andre båtbrukere, men jeg tenker også mye på ... hva gjør folk med septiken etterhvert?  Dette er tross alt BADEVANNET mitt!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Vallø har vi definert det å bo som 3 dager. Da rekker msn å skru en hel helg on det er nødvendig, men vi slipper (forhåpentligvis) utslipp av kloakk, vaskemidler og annet som følger med det å bo. 

MvhWindy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

I Fredrikstad, der jeg holder til er det flere havner der det ikke er noe problem å bo i båten. Faktisk kjenner jeg ikke til noen på strak arm som ikke tillater det, men har heller ikke sjekket nøye. En ting jeg tror marinaeierutleier er mer skeptisk til er at du beskriver båten din som skøyte. Jeg har selvsagt ikke sett båten og det kan jo hende den er helt strøken, men det ligger mange nok halvråtne skøyter rundt i kring til at mange er skeptiske. Det er ikke uvanlig at gamle skøyter synker og skaper store kostnader/miljøproblemer. Hvis jeg var deg og båten er i god stand ville jeg tatt noen bilder samt dokumentert vedlikehold av båten så er kanskje risikoen mindre for et blankt nei. 

Har du tenkt igjenom det praktiske? Hvor stor er septiktanken og hvordan skal den tømmes? Hvor stor er vanntanken og hvordan fylles den hvis vann på bryggen er vinterstengt? Har du dusj, vaskemaskin og lignende ombord? Hvis ikke må du jo legge en plan for hvordan dette skal løses. Skal båten varmes med strøm, diesel eller kanskje ved? 

Siden jeg mistenker at utleier er lett skeptisk tror jeg du skal tenke igjennom alt dette for så å presentere et opplegg for havneansvarlig der han kan se at du har en plan og vil tilføre havnen mer positivt en du belaster fasilitetene.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 6 minutter siden:

du beskriver båten din som skøyte.

Hei! Jeg beskriver båten min som skute. Det er en seilbåt av Ferrocement. 😁 Tilnermet strøken fra utsiden. (Litt jobb må til innvendig bare).

Må ha strøm inntil jeg får innstallert vindgenerator og solceller. Har planer om å gjøre båten 100% uavhengig av havn også når det gjelder vann.

Båten skal bli benyttes i sommer så tømming av septik vil ikke være noe probelm. (Samme med gråvann). Det KAN være litt mer utfordrende om vinteren selvfølgelig. Det er derfor jer ønsker å finne en marina hvor bobåter er tillatt og praktisk mulig. 
Dusj ombord, men ikke vaskemaskin (foreløpig). Dersom havnen stenger vannet for vinteren bør jeg 1) Finne vinteråpen båthavn eller 2) Fylle dunker med vann og fylle båten med dette (høres svært tungvindt ut).

Dette vil gå bra, er heldigvis ikke den første til å bo i båt🙈 
Det finnes muligheter for alt, det handler bare om å finne dem. 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

SV Arcadia skrev 17 minutter siden:

Det finnes muligheter for alt, det handler bare om å finne dem. 

 

Helt klart. Muligheter finnes. Men løsningen er ikke å bo i båten mens man later som om man ikke gjør det. Finn heller en havn som tillater båtboere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, Kallethekid said:

En ting jeg tror marinaeierutleier er mer skeptisk til er at du beskriver båten din som skøyte.

 

Den har jeg opplevd selv, ja - minnes da jeg lette etter havneplass (samt da båten skulle på slipp en gang), jeg fikk skeptiske spørsmål eller blankt avslag når jeg har presentert båten som trebåt (for slippen sin del var det vekta som var problemet - en vasstrukken trebåt kan veie svært mye mer enn hva båteier oppgir som vekt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...