dennrick Startet 30.Januar.2023 Del på Facebook Startet 30.Januar.2023 Hei, I motorbåten hadde jeg Webasto 5,5 KW, og jeg kunne styre varmen opp i cockpit via et spjeld, som da medførte at all luftstrøm kom opp i cockpit. Der ble det da lunt og godt. I seilbåten som er litt større er dette lagt opp litt annerledes. Samme varmer, uttak i alle oppholdssteder nede, mens i cockpit under kalesje er det lagt opp til en smal slange med et lite uttak. Det er spjeld på alle steder, men jeg har ingen steder å sentralt styre luftstrømmen. Legges det opp til at man skal sitte nede fra fabrikkantene ? Jeg er ikke helt fornøyd med en slik løsning, spesielt siden vi ikke fikk like bra lunk opp i cockpit som i motorbåten i høst selv om jeg stengte de spjeldene som kunne stenges nede manuelt. Det er vel også litt større volum som skal varmes opp i denne båten sammenliknet med motorbåten ? Erfaringer her ? (Båtstørrelse i signaturen min) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
finnmarken Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Tror nok du har rett i at det er lagt opp til at du skal sitte nede. Jeg tenker at det beste du kan gjøre er å sette inn en ekstra varmer som er dedikert til cockpit. Mitt inntrykk er at en varmer ikke klarer å levere nok til et sånt volum når høsten kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Havelle har en 5,5 kw varmer. Vår erfaring er at vi oppnår over 20 grader inne selv om det er minusgrader ute og båten står på land. Vi har ikke varme fra varmeren i cockpit, men bruker varme fra gass ved behov, synes det virker bra. Litt på siden, men jeg har ved store bølger, opplevd at bølger fyller opp mye vann i cockpiten. Jeg hadde vært bekymret for at uttak for varmer hadde vært en vei inn i båten for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 (redigert) Hulda har Eber 4 kW, gir innetemperatur uansett utetemperatur. Må legge til: Eber'n gir nok ikke like høy temperatur som tidligere. Etter 10 år antar jeg at varmeveksleren trenger å plukkes opp for rengjøring. Nå er Hulda svært godt isolert. Og overstiger nok isolasjonen i vanlige produksjonsbåter. Redigert 31.Januar.2023 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Jeg har 4kW eber i en 45fot båt. Den holder varmen i båten om jeg har stengt dysen som blåser i cocpit. Men er den dysen åpen, går jo mesteparten av luften ut der. 4kW bruker også laang tid på å varme opp båten. Jeg fant også ut at det hjelp mye å hente luft inne fra båten, ikke utefra. Så har en slange jeg setter på varmeren på vinteren slik at den henter luft innefra. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 31.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 En liten presisering som jeg kanskje ikke fikk godt nok frem i trådstart: Vi har fått veldig fin temperatur nede i båten. Det er temperatur i cockpit jeg gjerne skulle ha fått litt høyere på litt sure dager. Ellers takk for innspill. Hva slags gass som varmekilde har dere da brukt @Havelle ? Varmeuttaket i cockpit har spjeld som kan lukkes. Det vil kanskje stoppe en del vann dersom det skulle bli vann i cockpit. Dette hadde jeg ikke tenkt på egentlig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 dennrick skrev 15 minutter siden: Varmeuttaket i cockpit har spjeld som kan lukkes. Det vil kanskje stoppe en del vann dersom det skulle bli vann i cockpit. Dette hadde jeg ikke tenkt på egentlig. Hvis det er den vanlige sjalusien du mener, så kan jeg garantere at den vil bli slått pip åpen om du får en sjø innover cockpit. Men det er vel ikke det vanlige været man er ute i. Og er varmeslangen montert uten svanehals, vil varmeren bli fylt med sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 (redigert) Nå har jeg vært i endel båter oppigjennom årene og kjent på litt forskjellige varmere. Flere enn meg som syntes at eber er i en helt annen liga enn webasto ? Webastoene gir bare litt lunk, men eber får det skikkelig varmt Redigert 31.Januar.2023 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 larsenigarasjen skrev for 4 timer siden: Jeg fant også ut at det hjelp mye å hente luft inne fra båten, ikke utefra. Så har en slange jeg setter på varmeren på vinteren slik at den henter luft innefra. Har tenkt på det samme, men Wallas har innsug i kappa/ytterslangen til eksosslangen, så jeg ser ikke at det lar seg gjøre..? Grønngylt skrev for 1 time siden: Nå har jeg vært i endel båter oppigjennom årene og kjent på litt forskjellige varmere. Flere enn meg som syntes at eber er i en helt annen liga enn webasto ? Webastoene gir bare litt lunk, men eber får det skikkelig varmt Spørsmålet "hvilken varmer er best" har sikkert vært oppe mange ganger før, men etter som Grønngylt først tar det opp slenger jeg meg på. Jeg vil gjerne ta med Wallas i sånne sammenligninger. Har nyoverhalt 3200 parafin som er for liten, og som støyer uakseptabelt på fullt. Pønsker på å bytte. Det beste ville selvsagt vært å isolere båten, men det er så vanskelig å komme til bak innredningen at det virker uoverkommelig. En sammenligning mellom forskjellige merker er bare interessant dersom de måles/vurderes under like forhold. I praksis blir det vel folk som har prøvd flere modeller eller merker i samme (type) båt. Ellers blir det vel kontrollerte målinger i lab... Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Nå tar du feil. Wallas tar forbrenningsluften inn gjennom dobbel eksosslange. Det er ikke den luften som kommer inn i båten. Systemet er en genistrek i og med at eksosslangen blir nedkjølt. Og en eventuell eksoslekkasje får seg en runde til gjennom brennkammeret. Omluft: Kjør det på bilen og sett inn er RF-måler og hold øye med stigningen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 31.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 3 hours ago, Hulda said: Men det er vel ikke det vanlige været man er ute i. Og er varmeslangen montert uten svanehals, vil varmeren bli fylt med sjø. Det får jeg håpe Det blir nok mest langs våre to kyster - Sverige og Norge. Skal sjekke om det er svanehals. Vi hadde en Bavaria 300Sport i 2007-08 sesongen. Den hadde luftinntak til luftvarmeren inne i cockpit (under kalesjen). Sommeren 2007 kom det nedbørsrekord i Vestfold der vi var i ferien. Det regnet faktisk 14 dager av 3 uker utpå, og vi hadde ofte kalesjen lukket. Det var heller ikke særlig varmt, så varmeren gikk mye. Til slutt var det så fuktig i den båten at sengetøy og klær bare var ekkelt. Vi tilbragte flere timer på kjøpesenteret i Arendal med barnvogn som tørkestativ for klær. Med luftinntak "utendørs" i både 28 og 39 foteren var det alltid "tørt og fint" inne i båten i regnvær. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Tjorven III Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Hei. har 3,5 kW på min 46 seilbåt. funker bra nede, men ikke oppe i teltet. løsningen med vannvarmer og defroster funker topp. Da har vi også 5kw i teltet gratis når vi går for motor og i tillegg mulighet til å produsere varmt vann når vi ønsker. tjorven Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Jeg hadde en 5 kW kinavarmer liggende som jeg monterte ferdig i helgen, dedikert til cockpit. Blir raskt varmt og behagelig ute i cockpit nå :) Utenpå luftdysen, skal det monteres en inspeksjonsluke, slik at cockpiten skal være "lukket" for vanninntrenging i drittvær. Inspesjonsluken vil ikke passe slik den er, derfor skal den fores ut ca 1 cm med glassfiberarmert epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 5nacks skrev 17 minutter siden: Jeg hadde en 5 kW kinavarmer liggende som jeg monterte ferdig i helgen, dedikert til cockpit. Blir raskt varmt og behagelig ute i cockpit nå :) Utenpå luftdysen, skal det monteres en inspeksjonsluke, slik at cockpiten skal være "lukket" for vanninntrenging i drittvær. Inspesjonsluken vil ikke passe slik den er, derfor skal den fores ut ca 1 cm med glassfiberarmert epoxy. Bare sørg for flere uttak for varmluft i så fall. Jeg har mer enn en gang opplevd at varmer starter uten at det har vært intensjonen. Det hadde vært skummelt hvis uttaket da var stengt bak ei inspeksjonsluke… Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hedwig Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 dennrick skrev for 18 timer siden: En liten presisering som jeg kanskje ikke fikk godt nok frem i trådstart: Vi har fått veldig fin temperatur nede i båten. Det er temperatur i cockpit jeg gjerne skulle ha fått litt høyere på litt sure dager. Ellers takk for innspill. Hva slags gass som varmekilde har dere da brukt @Havelle ? Varmeuttaket i cockpit har spjeld som kan lukkes. Det vil kanskje stoppe en del vann dersom det skulle bli vann i cockpit. Dette hadde jeg ikke tenkt på egentlig. Vi har brukt noe slikt https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off Når jeg ser oppleggene andre har slår det meg som at vi har valgt den kjipe billigvarianten, men det fungerer helt greit for oss :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 10 hours ago, Kanalkapteinen said: Bare sørg for flere uttak for varmluft i så fall. Jeg har mer enn en gang opplevd at varmer starter uten at det har vært intensjonen. Det hadde vært skummelt hvis uttaket da var stengt bak ei Dieselvarmeren er så sensitiv på temperatur at overopphetingsensor ville slått inn og slått av varmeren før en reell fare for brann, men du har et poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 (redigert) Havelle skrev for 2 timer siden: Vi har brukt noe slikt https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off Når jeg ser oppleggene andre har slår det meg som at vi har valgt den kjipe billigvarianten, men det fungerer helt greit for oss :) Jeg har også en sånn fra Biltema, som jeg bruker i tillegg. Funker godt. Men: Billig i innkjøp, veldig dyr i drift. Og så gir gassfyring mye kondens og ikke noen varig løsning til vinterbruk. Redigert 1.Februar.2023 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
dennrick Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 (redigert) Da later det til at konklusjonen i tråden er at jeg trenger en dedikert varmer for å fyre opp cockpiten under kalesjen på høsten (våren) (ikke vinterbruk - båten ligger på land nå), evt en gassbrenner, samt at jeg risikerer å fylle båten med vann i (veldig?) dårlig vær dersom jeg ikke har svanehals på varmeuttaket i cockpit Evt får jeg riste av meg motorkapteingreiene og sette meg ned i kjelleren jeg også. Eller kle på meg og fortsette med å sitte oppe. Redigert 1.Februar.2023 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
finnmarken Svart 2.Februar.2023 Del på Facebook Svart 2.Februar.2023 Tjorven III skrev On 31.1.2023 at 21.37: Hei. har 3,5 kW på min 46 seilbåt. funker bra nede, men ikke oppe i teltet. løsningen med vannvarmer og defroster funker topp. Da har vi også 5kw i teltet gratis når vi går for motor og i tillegg mulighet til å produsere varmt vann når vi ønsker. tjorven Dette høres virkelig ut som en optimal løsning. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 On 1/31/2023 at 9:37 PM, Tjorven III said: Hei. har 3,5 kW på min 46 seilbåt. funker bra nede, men ikke oppe i teltet. løsningen med vannvarmer og defroster funker topp. Da har vi også 5kw i teltet gratis når vi går for motor og i tillegg mulighet til å produsere varmt vann når vi ønsker. tjorven Hei @Tjorven III Har du mulighet til å forklare i litt mer i detalj hvordan du har lagt opp dette i båten din, og hva slags utstyr det krever ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Tjorven III Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Hei kan prøve å forklare. En 5kw Eber vannvarmer er koblet inn på kjølevannskretsen før VVB. Etter VVB montert inn en defroster med 4 luftuttak til cockpiten. Kjølevann som før gikk fra motor til VVB og tilbake er nå :motor-vannvarmer-VVB-defroster-motor Dette gir forvarmet motor på vinter, varmtvann uten bruk av 220v eller motor, og varme i cockpiten. Tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Tjorven III skrev for 3 timer siden: Hei kan prøve å forklare. En 5kw Eber vannvarmer er koblet inn på kjølevannskretsen før VVB. Etter VVB montert inn en defroster med 4 luftuttak til cockpiten. Kjølevann som før gikk fra motor til VVB og tilbake er nå :motor-vannvarmer-VVB-defroster-motor Dette gir forvarmet motor på vinter, varmtvann uten bruk av 220v eller motor, og varme i cockpiten. Tjorven Dette er interessant. Har lyst til å få til noe lignende. Kunne du ha tatt et par bilder når du har tid? (Haster ikke, kan gjerne ta de om tre mnd. for min del, vi har en nyfødt hjemme så lite tid til båtmekking nå...) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Åpner jeg opp nedgangsluken stiger varmen opp, og ut, men på vinteren holder det ikke med en 4 Kw eber på min båt hvis jeg i tillegg til å varme opp båten under dekk også skal ha varme i cockpitteltet. På sommeren holder det med 4 Kw selv i Nord-Norge. Hadde jeg brukt båten mere om vinteren ville jeg nok montert et ekstra varmeapparat med mulighet for å velge mellom utblåsning enten i cabin heller i cockpit. Da har du backup nede, samt muligheten for hurtig oppvarming under dekk hvis ønskelig. Alternativt, kanskje mest sannsynlig, å gå for en vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 dennrick skrev On 30.1.2023 at 22.14: Samme varmer, uttak i alle oppholdssteder nede, mens i cockpit under kalesje er det lagt opp til en smal slange med et lite uttak. Det er spjeld på alle steder, men jeg har ingen steder å sentralt styre luftstrømmen. Har du sjekket om du "bare" trenger å bore opp til feks Ø75 eller Ø90 uttak i cockpit istedet for det lille uttaket? Og om det er mulig å kople om internt på eksisterende anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Tjorven III skrev On 4.2.2023 at 8.26: Hei kan prøve å forklare. En 5kw Eber vannvarmer er koblet inn på kjølevannskretsen før VVB. Etter VVB montert inn en defroster med 4 luftuttak til cockpiten. Kjølevann som før gikk fra motor til VVB og tilbake er nå :motor-vannvarmer-VVB-defroster-motor Dette gir forvarmet motor på vinter, varmtvann uten bruk av 220v eller motor, og varme i cockpiten. Tjorven Vi har også en slik løsning i motorbåten,i tillegg til en eberspächer 4kw. Da er man fleksibel i forhold til flere varmekilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.