Jump to content

Modellbåter


bliss X

Recommended Posts

Hør med disse:

 

Maritim Modellklubb

 

I følge min far som har bygget både en og annen modell nå, er byggesettene som selges jevnt over ganske dårlige. Delene må tilpasses såpass mye, at det ikke er noen spesielt større jobb å bygge fra scratch. Ta en tur på Sjøfarsmuseet, og finn en tegning som passer der. Hva med en Furuholmen på peisen?

 

På sidene til Maritim modellklubb finner du også noen gode sider om valg og bygging av første modell. Verd å lese før man handler!

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som virkelig ønsker å skape seg ambisjoner om båtbyggerkunsten når det gjelder modellbåter,

anbefaler jeg å reise til Ålborg og gå innom utstillingene til Knud Rønfeldt.

 

De er utrolige - og har gitt meg perspektiver på skipenes betydning for skandinavia.

 

Se: http://www.aalborgmarinemuseum.dk/Sider/DK.htm

 

og dernest Knud Rønfeldt.

 

Jeg har vært innom museet minst 15 ganger og blir aldri lei.

 

Men: Marinemuseet i Horten er atskillig bedre - men dette besøker jeg minst 4 ganger i åretr.

Link to post
Share on other sites

Peter den store, som selv var en habil båtbygger, fikk laget en modell av hvert eneste skip han lot bygge. Slik at dersom noe gikk galt, så kunne han studere linjer, rigg, bestykning osv. De fleste av disse er utstillt på Marinemuseet i St. Petersburg.

Vel verdt et besøk hvis man er på de kanter.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å bygger en Drake fortiden. Kjøpte byggesett fra Billingboats, og går på med dødsforakt. Har tilpasset og montert alle spantene på "kjølstokken", og lagt på dekket. Nå er det bordkledningen som står for tur. Jeg er litt spent på hvordan det går. Håper jo å unngå alt for mye sparkling. Heldigvis skal skroget males og ikke lakkes, så finnishen er ikke ekstremt viktig. Jeg har heller ingen planer om å sette fjernstyring i den. Dermed er det ikke så farlig om den blir LITT vindskeiv, eller om den lekker på noen måte. Men den ferdige modellen skal jo plasseres "på peishylla, så helt skjødesløs er jeg jo ikke.

 

I følge min far som har bygget både en og annen modell nå, er byggesettene som selges jevnt over ganske dårlige. Delene må tilpasses såpass mye, at det ikke er noen spesielt større jobb å bygge fra scratch.

 

Følgende er sakset fra sidene til Maritim Modellklubb:

Byggesett som er produsert de siste 10 årene eller så har nemlig normalt deler som er presist brent ut av finerplatene med laserstråle, eller frest ut med datatstyrt utstyr. Sammenlign dette med et 25 år gammel sett hvor du simpelthen fikk utdelt en diger, 6-7mm tykk kryssfinerplate hvor de rett og slett hadde trykt omrisset av delene på platen, og så var det opp til deg selv å bruke løvsag og muskelmakt for å sage delene løs

 

Jeg tror nok at det er enklere å starte med en kjøpt modell enn å "Ta en tur på Sjøfarsmuseet" for de aller fleste. Har man ekstreme krav til finnish og troskap mot originalen, er det muligens best og ta utgangspunkt i tegninger. Den tilpasningen jeg har måttet gjøre hittil, er å tilpasse spantene til krumningen i skroget. Og enkelte steder har jeg måttet utvide eller redusere bredden på spor så de passer til formen på det som skal oppi sporet ("Lafting") Men slikt arbeid er jo endel av sjarmen med å bygge en modell. At det finnes feil og tilpasninger skjult under kledningen bryr jeg meg ikke så mye om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Etterlyste tidligere riggtegning for stående og løpende rigg til Drage. Har du bilde av riggen Lars_Herman?

Har en modell som er ca 50 år gml. som min far laget. Jeg vil gjerne restaurere den og det er riggen som har fått hardest medfart opp gjennom årene. Båten er seilbar.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Etterlyste tidligere riggtegning for stående og løpende rigg til Drage. Har du bilde av riggen Lars_Herman?

Joda, riggtegning har jeg da, men den er tegnet opp på et A1(?) papir i skala 1:1 i forhold til modellen, så jeg har litt problemer med å kopiere eller scanne de. Hvis du minner meg på det kan du få låne de etter at jeg er ferdig med dem. Det tar vel et par måneder før jeg er ferdig. Hvis båten er 25 år siden har du kanskje tid til å vente såpass?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har du sett tørrdokka Peter den Store bygde i Kronstadt da Mulligan ? Nå kunne ingen oversette ordentlig for meg hvordan systemet virket men dokka kan fylles og tømmes uten bruk av pumper. Steingammal og alt sies å virke enda,helt perfekt. Var den i januar i år,det var så kaldt at hestedritten knegga og batteriet på kameraet streiket i kulda.

Men det var en interessant tur for det selv om det ble dårlig med bilder.

Rett før du kommer til dokka så står det et lite gult hus ved kanalen rett etter broa ved inngangen til marinebasen. Det er målestasjonen for vann nivået i St.Petersburg havn. Kikk inn vinduet og du kan se alt som det ble brukt i generasjoner. Og på hjørnet ved den gule bua er det en kafe med inngang på langsiden mot veien. Skal mat bli stort billigere må de må betale meg for å spise . Solyankaen er bare helt ypperlig !

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei thor, der har jeg ikke vært.

Men det er så mye å se på på de kanter.

 

Jeg har fått med meg den dampdrevne isbryteren Krasin. Bygget i 1916. Var forresten på tokt til Tromsø for noen år siden.

 

Og krysseren Aurora, som vistnok var opphavet til Eisensteins Panserkrysseren Potemkin.

 

Også har jeg fått med meg Sommerpalasset.

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til mere spøk;

er det noen som veit om hvor man kan få tak i noen skikkelig feite modeller av SUPPLYBÅTER ? Regner ikke med at ULSTEIN X-BOW finnes enda, men en skikkelig fin Supplybåt hadde vært staselig å ha i stua. Samt på vannet selvsagt.

 

Forslag ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til mere spøk;

er det noen som veit om hvor man kan få tak i noen skikkelig feite modeller av SUPPLYBÅTER ? Regner ikke med at finnes enda, men en skikkelig fin Supplybåt hadde vært staselig å ha i stua. Samt på vannet selvsagt.

 

Forslag ?

 

Suzuki

 

Hei igjen.

Denne båten er en gammel Robbe modell jeg har ( lages ikke lenger), samt Seabex One har jeg ikke film av enda. Modeller av supplybåter er det ikke mange av, men håper disse gutta kommer til og lage en http://norwegianwoodmodels.com/nor/butikk/baater/skomvaer_ii .

 

Håper ULSTEIN X-BOW kommer som modell en vakker dag.

Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Godt å se at det er flere som har dilla på båter!

 

Flere fine båter kan nytes på

 

Vestfold Modellbåtklubb

 

Tromsø Modellbåtklubb

 

Bergen Skala Modellbåtklubb

 

Noen av oss har tilgang på former slik at modeller kan tilbys for noe over 1000,- avhengig av modellen.

Det er dog kapasitetsproblemer da flere av oss har hustruer som har sett for mye på ekstrem oppussing!!

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha x-bow i modell, ta en tur til Fosnavåg og dra til Bourbon sitt kontor. Burde vel ha en model der! Trodde filmen var tatt et anet sted men vestlandet har noen like steder

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Jeg driver å bygger en Drake fortiden.

Jeg har nå kommet til rigging og seil. Er det noen som har laget et seil til en modellbåt før. Det beste vil å være å sy. Ihvertfall likene, og muligens også noen jukse sømmer for å illudere panelene.

 

Problemet er å få sømmene i skala, dvs ultrasmå sting og tynn tråd. Helst skal det jo også være sikk-sakk sting. Men blir dette bare en stor knute? Symaskinen klarer å sy små sting. Men små unøyaktigheter i fremtrekk, tykkelse på nålen osv gjør at det kanskje bare blir vas.

 

Noen med erfaring?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...