Jump to content

Modellbåter


bliss X

Recommended Posts

Skutebygging til pynt eller radiostyrte båter?

 

Uansett, på denne siden finner du mye spennende - mange flotte modeller på "skutesiden":

 

Norwegian modellers

 

De hadde tidligere butikk på Sagene, men jeg lurer på om ikke den er nedlagt.

Link to post
Share on other sites

Heisan !

Hva med bygge en slik seilbåt-modell, som du kan sette fjernstyring i, og kan seiles ???

Blir ikke bare pynt , men også litt lek :yesnod:

 

Noe slikt , bortsett fra at du vil bygge den opp selv :

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&tot=518&page=9

 

Modellhobby i Skovveien /Oslo har slike.

 

Hilsen Opus

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Billing boats sine byggesett er fine, de! Jeg har i sin tid bygget Lille Dan, som ble veldig fin. :yesnod:

 

Har i tillegg begynt på Norske Løve, men der er jeg i samme situasjon som veldig mange andre som har startet på akkurat den modellen, og det er at den ligger påbegynt i ei hylle. :nonod:

 

Jeg har også et byggesett av Dragen liggende, som jeg har planlagt å starte på, men andre prosjekter gjør at det utsettes stadig vekk. Nå begynner dattera mi å bli interessert, så kanksje det bidrar til at jeg får begynt. :rolleyes:

 

Ta en tur innom Modell Hobby. som nevnt tidligere her, så får du noen ideer. Du finner også mye på nettet.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Har i tillegg begynt på Norske Løve, men der er jeg i samme situasjon som veldig mange andre som har startet på akkurat den modellen, og det er at den ligger påbegynt i ei hylle. :nonod:

 

Jeg har også et byggesett av Dragen liggende,

:lol:

 

Har Gladan/Falken liggande i en bokhylla.....skrovferdig (15års prosjekt :blush: )

 

o ett byggesett av Gjöa liggende.............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fikk byggesett i tre av cutty sark av kona for noen år siden, flott båt, har lagt ut kjøl, spant og dekk, så ser det ikke ut til at jeg kommer lenger. Dette tar litt tid, tid som jeg stort sett bruker på den ekte båten. Men jeg tenker meg alltid at det skulle vært trivelig med ett byggesett. :lol:

Link to post
Share on other sites

I disse julegavetidene, tenkte jeg og gi Jr en fjernstyrt båt i gave. Noen tips

Skal være elektromotor.

Kyosho har en del bra her ser det ut til - men jeg har ingen egen erfa med båter. Men vær obs på at du nok må den største modellen med elektromotor for å få noe som kan brukes utenfor svømmebassenget. Og kjøp for guds skyld ekstra batteri og hurtuglader. Vet det av egen erfaring med Jr hjemme som har et par batteribiler. Og er du over på bil - ta en kikk på Legos fjernstyrte Racer. Den er morsom og masse bil for pengene

 

Her er en Kyosho båt

Bilde

Mer info her

 

Denne er et ready set. Lad opp batteriet - kjør i vei.

Link to post
Share on other sites

Husker at Norwegian Modellers tidligere hadde slike lekre modeller av dampbåte/skip og Saito sine dampmaskiner med kjeler og full pakke. Var veldig sugen på å bygge en slik. Men det ble litt voldsomt. Både størrelse og prislapp.

 

Dette er en skikkelig Saito dampmaskin, unektelig flott mekanikk...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøp Billings Boat de er veldig greie å starte med. Delene passer ganske bra isammen og motsetning til noen andre.

 

Jeg har bygd noen scala båter. Scala båtene kan du bruke fantasien til å lange egne løsninger og tilleggs utstyr/løsninger. Innrede styrhuset etc.

 

Kjøp en fiskebåt og lag fiskekasser, garn, garnblåser etc i tillegg. Det startet jeg med. Og idag lager jeg båter også etter tegninger.

 

Det som er kjekt å ha er : God plass på bordet.

Dremel el tilsvarende, klessklypene og nålene til madamen. Bruk trelim som tåler vann, selv om båten ikke skal i vann.

 

Lykke til :flag:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Heisan her må jeg henge meg på.

Min far lagde en modell av en Drage som vi brukte å seile med på en lokal liten dam. Den ble laget på slutten av 50 tallet og bærer preg av alderen. Skrog og seil er like helt men jeg mangler tegning på løpende rigg, så hvis noen har det så blir jeg glad. Da kan jeg kansje få litt framdrift i et av de utallige prosjekter jeg har.

 

Har fra før bygd helt ferdig `Niels Juel`fra Billingboats Det er et overkomlig startprosjekt for nybegynere. Det som er vansklig på den er bordgangene,men med litt tålmodighet og nøyaktighet går det greit. Foresten den trenger til en restaurering den også. Men her har jeg tegningene liggende.

 

Har også skroget til en 30 fots snekke i scala 1:10 som jeg laget helt fra bunn bare etter tegninger av båten . Planen her er å installere motor og styring etter hvert. Men slike prosjekter tar tid, u t r o l i g lang tid :smash:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Noen som har har peil på dette? Kunne tenkt meg et båt byggesett under juletreet, men har ikke peiling på dette. Må være noe som ikke er alt for komplisert.

Hei Lasse,

 

Du bør styre unna Billing Boats, fryktelig dårlig kvalitet på byggematerialene. Dersom du skal kjøpe deg et ferdig byggesett legger du heller litt mer penger i potten og kjøper for eksempel en skikkelig modell hos Norwegian Modellers. Er det seil, speedbåt eller motorbåt du er ute etter?

 

Dersom du er ute etter en halvfabrikataløsning kan du sende en IM til undertegnede, så kan jeg formidle modellbåtskrog støpt i glassfiber og overbygg. Resten bygger du selv etter tegninger. Ta kontakt for info.

 

Assisterer gjerne med råd.

 

Hilsen Petter

 

Prøv disse:

VMBK

TMBK

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Takk for god tips, Petter-B og andre.

 

Det jeg er ute etter er en seilbåt som skal pryde gutterommet. Størrelse 40 - 50 cm, men jeg er i tvil om jeg vil ha tolmodighet til å gjennomføre et slikt prosjekt. Admiralen er også skeptisk til å kjøpe en slik til meg til jul. Hun synes det er nok "biter" og ting som flyter rundt her fra før. :lol:

Link to post
Share on other sites

Takk for god tips, Petter-B og andre.

 

Det jeg er ute etter er en seilbåt som skal pryde gutterommet. Størrelse 40 - 50 cm, men jeg er i tvil om jeg vil ha tolmodighet til å gjennomføre et slikt prosjekt. Admiralen er også skeptisk til å kjøpe en slik til meg til jul. Hun synes det er nok "biter" og ting som flyter rundt her fra før. :lol:

Hei,

 

Da er jo svaret meget enkelt. Du går inn på robbe.com og finner der en liten seilbåt som passer. Enkel å bygge. Vi er flere i VMBK som har bygget seilbåter og har masse tips å gi.

 

Flere tips:

 

Graupner

 

Lykke til.

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Litt på siden av å bygge seilbåt, men - jeg bygde "til guttungen" (han var alt for ung til noe slikt, så det var vel helst til far) for en del år siden en slik ca. 80 cm lang speedbåt med innenbords vannkjølt bensinmotor og "drev" (svingbart ror/propell).

 

Den gikk som en kule, likte ikke helt saltvann i kjølesystemet, men det gikk det også.

Problemet var jo å få fatt i den når den stoppet - brukte den bare når vi var ute i båt, for den måtte jo hentes når drivstoffet tok slutt eller den stoppet av andre årsaker. Skulle gjerne brukt den på det lokale tjernet, men har ingen båt å hente den med der!

 

Dere som måtte drive med slik modellmotorbåtsport - finnes det en løsning jeg ikke har sett her, eller må jeg bare ha en båt disponibel for å hente inn modellbåten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...