Jump to content

Modellbåter


bliss X

Recommended Posts

"Seilduk" følger med i byggesettet. Problemet er å sy det. Foruten at likene skal kantes, skal kanskje hjørnene forsterkes, I mast og bomlik skal det inn en snor (som skal inn i et spor i mast/bom) Tilslutt skal det lages poser for spilene i storseilet. Noe av dette kan limes, men jeg ser for meg mye limsøl. Sying blir best hvis det fungerer. Kanskje jeg klarer meg med vanlig rett søm?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Seilforeningen min hadde temakveld hos den lokale seilmakeren.

Vi brukte hans CAD-verktøy til å designe og skjære bittesmå paneler til et storseil til en International Onemetre.

For å montere brukte vi tynn dobbelsidig tape. Gjorde det enkelt å få alt på plass og se skikkelig ut før sying.

Link to post
Share on other sites

"Seilduk" følger med i byggesettet. Problemet er å sy det.

 

det gjorde det med min Billingboats modell oxo...men jag tyckte inte det såg naturtroget ut........

 

pröv med zikkzakk med minste bredd o steglängd som maskinen kan......kansje det likvel blir för stort

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Her er to av mine modellprosjekter:

 

img_0329.jpg

"Mercantic" Et Billing Boats sett som forlengst er gått ut av produksjon.

 

img_0306.jpg

En tidligere lokal liten lastebåt, modellen er bygget ut fra skisser og oppmålinger ombord.

 

Begge modellene er dekorasjonsmodeller og bygget med skrog av tynne lister på spant. Skroget er belagt med tynn glassfibervev før sparkling og maling for å hindre oppspekking. Overbygg er laget av 1,5 mm vannfast kryssfiner. Overbygget på Mercantic er også laget av kryssfiner da mahognyfineren til dette som fulgte med i settet ikke gav et brukbart resultat.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har begått meg ut på å bygge ett skip fra scratch. Problemet er at jeg har ikke noen form for tegninger eller ideer, men har ett tomt skrog. Båt skroget Noen som vet hvor jeg kan finne byggetegninger på nettet? Helst cruise skip.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har startet på et prosjekt hvor jeg skal bygge en skala modell av en kombinert CONTEINER/SELVLOSSER med X-Bow, lengde 160 cm, "orginalen" er 106 meter :-) Kan bli spennende

Kommer muligens bilder etter hvert

 

Er det noen som har prøvd å bygge X-Bow tidligere? og eventuelt hvordan gikk det??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...