Båt4ever Startet 20.Februar.2023 Del på Facebook Startet 20.Februar.2023 Jeg har en Sea Ray Sundancer 315 fra 2004. Jeg kjøpte den våren 2022. I høst så begynte den å ligge skjevt på vannet. Den ligger ca 15 cm dypere på styrbord siden enn babord. Jeg har sjekket alle rom nede i båten og kan ikke finne vann noen steder. Kan sjøvannet ha trukket inn i glassfiberen? Da må det isåfall være flere hundre liter... Noen som har noen gode tips? Mvh hilsen en fortvilet båtkjøper. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Ligger den skjevt hele tiden eller bare i fart eller ved stilleliggende? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
index Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Så mye glassfiber har du ikke i båten. Du har nok enten vann et sted du ikke ser, eller så har du fylt opp med "kjekt å ha" ting på litt uheldige steder i båten. 15 cm er veldig mye da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Har du ferskvanntank på den ene siden? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 I f.eks. Windy så går det noen langsgående «bjelker» innvendig langs bunnen av skroget, ca 50 cm inn fra skutesiden. Dette er avstivende konstruksjoner som er luftfylte. De brukes både som monteringsplass for batteribank, som motorfundament ved dobbelinstallasjoner og til diverse andre ting. De er gjerne ca 20x20 cm og går i omtrent halve båtens lengde fra akter og forover. Ofte er dessverre utvendig feste for trimplan («hengslene») montert akkurat der disse «bjelkene» møter akterspeilet. Får man lekkasje i skruene her, fylles tomrom i bjelken sakte med vann, og man får merkbar slagside i løpet av sesongen. En kan ofte se det ved at det stadig drypper fra trimplan under vinteropplag. Kan du ha noe liknende på SeaRay? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Båt4ever Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Kanalkapteinen skrev 24 minutter siden: I f.eks. Windy så går det noen langsgående «bjelker» innvendig langs bunnen av skroget, ca 50 cm inn fra skutesiden. Dette er avstivende konstruksjoner som er luftfylte. De brukes både som monteringsplass for batteribank, som motorfundament ved dobbelinstallasjoner og til diverse andre ting. De er gjerne ca 20x20 cm og går i omtrent halve båtens lengde fra akter og forover. Ofte er dessverre utvendig feste for trimplan («hengslene») montert akkurat der disse «bjelkene» møter akterspeilet. Får man lekkasje i skruene her, fylles tomrom i bjelken sakte med vann, og man får merkbar slagside i løpet av sesongen. En kan ofte se det ved at det stadig drypper fra trimplan under vinteropplag. Kan du ha noe liknende på SeaRay? Ja det kan se ut som jeg har noe liknende her. Jeg har båten på vannet nå men jeg får se når jeg tar den opp. Takk for tipset👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Båt4ever Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 HiWard skrev 37 minutter siden: Har du ferskvanntank på den ene siden? Nei den står i midten og er tom😊 Sitér dette innlegget Link to post
Båt4ever Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 index skrev 39 minutter siden: Så mye glassfiber har du ikke i båten. Du har nok enten vann et sted du ikke ser, eller så har du fylt opp med "kjekt å ha" ting på litt uheldige steder i båten. 15 cm er veldig mye da. Greia er at den har blitt skjev utover i sesongen uten at jeg har fylt opp med forskjellig stash. Det er kanskje som Kanalkapteinen sier at disse "luftrommene" har fylt seg opp med vann via festene til trimplanene... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Båt4ever skrev 1 minutt siden: Det er kanskje som Kanalkapteinen sier at disse "luftrommene" har fylt seg opp med vann via festene til trimplanene... Ja, det er sannsynlig. Enten disse langsgående stringerne eller flytetanker av noe slag. Skroget i seg selv trekker jo begrenset med vann, og garantert ikke bare på en side. Så det er nok vann på steder du ikke kommer til. Og en god del av det også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Hva med drivstofftank(er)? I Min Saga 27 er det 2 tanker på 180 liter hver, en på hver side i båten. Diesel suges fra den ene tanken, men de er forbundet med et rør slik at nivået i tankene jevner seg ut. Jeg har kran mellom tankene, og en gang var den stengt slik at den ene tanken etter hvert ble temmelig tom mens den andre var full. Da ble det litt slagside, ja. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 20.Februar.2023 Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 For å gi et inntrykk av hvor mye vann du ser etter: Hvor mye påvirker en voksen person balansen i båten? Hvis én voksen mann på 80 kilo gir samme (15cm) endring så ser du etter 80 liter vann. Det vil variere litt med hvor langt ut det er, men det må være endel vann vi snakker om for å få 15 cm forskjell fra styrbord til babord. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Båt4ever Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 index skrev for 6 timer siden: Ja, det er sannsynlig. Enten disse langsgående stringerne eller flytetanker av noe slag. Skroget i seg selv trekker jo begrenset med vann, og garantert ikke bare på en side. Så det er nok vann på steder du ikke kommer til. Og en god del av det også. Ja ikke sant. Jeg får sjekke disse hulrommene. Takk for engasjementet👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Båt4ever Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Popeye70 skrev for 4 timer siden: For å gi et inntrykk av hvor mye vann du ser etter: Hvor mye påvirker en voksen person balansen i båten? Hvis én voksen mann på 80 kilo gir samme (15cm) endring så ser du etter 80 liter vann. Det vil variere litt med hvor langt ut det er, men det må være endel vann vi snakker om for å få 15 cm forskjell fra styrbord til babord. Ja ikke sant. Jeg har tenkt på det samme selv. Om jeg står på den ene siden krenger ikke båten mere enn kanskje 2 cm.. Så det er endel vann som må fjernes ja😊 Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 22.Februar.2023 Del på Facebook Svart 22.Februar.2023 om det er 2 store slakke diesel tanker med åpen kran i mellom, vil de forsterke en skjevlast som ikke trenger å være så stor. Samme med andre væskeoverflater. Er nok lurt å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Februar.2023 Del på Facebook Svart 22.Februar.2023 Det er en drivstoff tank på ca 380 L, antagelig er den på babord side. Det er og en septik tank på 60 L, om den er på styrbord side og full samtidig som drivstoff tanken har lite innhold kan det bli ubalanse. På styrbord side nede i kabinen er det og en dusj og om den er brukt mye og det er en lekkasje der kan vann ha samlet seg i bunnen under. Men da ville det sannsynligvis være mulig å se det. Det pleier å være en luke i gulvet som man kan inspisere. Lite trolig at denne båten trekker inn vann, så det må være en annen forklaring på problemet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.