Jump to content

Tynnfilmbunnstoff VC17 eller Soromap AF2?


Morten_L

Recommended Posts

Har nå med meget god hjelp fra @Grønngylt fått glatt og fin skutebunn fri for mengder gammel bunnstoff av ymse fabrikat så når vårsolen får litt bedre tak her sør er jeg klar for å begynne med blanke ark :cool:

 

2023-01-3011_08_28.jpg.42906a9195377facebed82390eac2ead.jpg

 

Har lyst på tynnfilmbunnstoff for å unngå at det bygger seg opp på nytt med lag på lag, regner med å ha båten i mange år til og bruker den mye hele året. Har flere kamerater i samme havn som bruker VC17 og båtene deres ser like fine under som nye etter mange år så jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for VC17 helt til seilmakeren min nevnte at han skulle gå for Soromap AF2 på sin båt og pratet varmt om dette kontra VC17 ....

 

Har lest litt om det her inne, blant annet tråden: https://baatplassen.no/i/topic/118916-erfaring-med-soromap-af2-og-groe/#comment-1726287 der @Framtia ser ut til å være fornøyd med det på sin båt, men beslutningsvegringen tar overhånd her så jeg tar gjeren i mot + og - med de to alternativene og ikke minst erfaringer over tid :smiley:

Det er jo både dyrt og mye arbeid så jeg håper å gjøre et godt valg på første forsøk her!

 

Båten er en Dufour 425 Grand Large som brukes hele året i Skagerrak og jeg er instilt på noen runder med våtdrakt og svamp for å vaske vannlinje i løpet av året.

Link to post
Share on other sites

En venn av oss med bruker VC 17 på RIB (58 knop) og 5 seilbåter i ulike klasser. Har brukt VC17 med stort hell. Og da mener jeg lite/ingen groe og at det ser lite slett og fint ut på skroget nå etter 10-12 års bruk. Det er faktisk imponerende.

 

Disse går i østlandsområdet.

 

Men han tar opp seilbåtene og vasker kjapt over før regatta...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et par sesonger hvor vc17 ikke lengre fungerte optimalt. Et problem er at jeg vasker (dykker) et år ganger i løpet av sesongen, noe som gjør at man sliter bort vc17 såpass at det gror mer, og i tillegg ser jeg det som en stor fordel med hvitt bunnstoff for bedre å se når/hvor man må vaske. Så jeg gikk først tilbake til mykt bunnstoff igjen en sesong uten å bli fornøyd. I fjor bestemte jeg meg for å prøve Hempels nye Hempaspeed, noe som var en stor skuffelse. Så til våren skal jeg 4. gang bytte bunnstoff. Nå prøver jeg Nautix som jeg hører mye bra om..

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ser Maritim har noe som de kaller Maritim VC Thin film hardt bunnstoff

Vet ikke hvordan det er, men jeg bruker VC17 og har egentlig god erfaring med det.

Kan være veldig stor forskjell på hvordan det gror fra år til år (har båten ute hele året)

I fjor var det nesten ikke groe etter nesten 1 år på sjøen, men året før var det ganske heftig!

Er mest oppe ved vannlinja (grønne "strå")

Link to post
Share on other sites

På mine tidligere båter, regattabåter, brukte jeg VC17. Min erfaring etter ca. 10 år er at VC 17 fungere bra og til dels meget bra når det er påført korrekt og under gode forhold. Det er viktig at man ikke ruller samme sted to ganger, at temperaturen er innen for spek, samt at det ikke er vind når VC17 påføres.  Som "alidal" har jeg også erfart forskjell på groe fra år til år, noe av forskjellene tilskriver jeg forholdene bunnstoffet er påført under. Andre har kanskje andre erfaringer..

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill så langt alle sammen! Greit med litt erfaringer før en bestemmer seg.

 

Har inntrykket som flere nevner at riktig påføring er essensielt for godt resultat og at en kanskje skal være litt forsiktig med for mye skrubbing mens båten er på vannet

 

LM 605 skrev 1 time siden:

Maritim VC Thin film hardt bunnstoff. Dette bunnstoffet har vel du kjennskap til Morten _L ? :wink:

Jepp, har nok litt inside information der også ja :giggle:

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 14 timer siden:

Men han tar opp seilbåtene og vasker kjapt over før regatta...

 

Framtia skrev for 13 timer siden:

jeg vasker (dykker) et år ganger i løpet av sesongen

Virker som at de som bruker VC17 og lignende bunnstoff vasker båtene under i løpet av sesongen. Båten jeg har nå hadde VC17 når jeg overtok den, full av groe under.

Ettersom jeg ikke ønsker å bruke sommeren på å holde båten ren under, la jeg på Nonstop som jeg alltid har brukt. Tror jeg aldri har hatt en eneste groe under der hvor det er stoffet.

Jeg er nøye med å slipe båten under hvert år, før påføring av nytt strøk. Sliper ned til grunningen skimtes igjennom, tar ikke lang tid.

Legger Nonstop så tynt jeg klarer, blir ganske slett overflate, men ikke like slett som tynnstoff selvfølgelig. Usikker på om tapet av fart er målbart🤔

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke nødvendig å vaske VC17 i løpet av sesongen for min bekjente. MEN om man skal delta i konkurranse - da vasker du båten både over vann og under vann -uansett bunnstoff... 

 

Poenget er også at disse båtene har helt slett og fin overflate under vann. Selv etter mange år med nytt bunnstoff. Uten sliping eller annen tyngre jobb på skroget. Og noen av disse båtene har ikke blitt vasket ila sesongen.

 

Jeg valgte en hard tynn versjon av bunnstoff fra Hempel som desverre bygget seg opp og flasset... Hempel Glide Speed. Men lite groe gjennom sesongen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Morten_L skrev 49 minutter siden:

I dag ble det full handlekurv (og tom lommebok 😆) på Maritim. 6 stk 2,5 litere med VC TAR primer og 4stk 2 litere med VC 17 samt nye skroggjennomføringer.

 

Håper på godt resultat med VC17! 

Nå er det bare været som mangler.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...