Grand Banks jr Svart 26.September.2023 Del på Facebook Svart 26.September.2023 Jeg hadde nok brukt en solid papp-plate og klippet/ skjært den til slik at den passet. Først grovskjært den, og så brukt trikset med en blyant tapet fast på en avstandskloss, og deretter "overført" veggen til en strek på pappen, som så klippes / skjæres til. Gjort det på begge sider, med to ulike papp-plater, så deretter tapet dem sammen mens de matcher helt på hver sin side. Samt deretter streket øvre kant slik at du har malen for hele platen. Men det kan godt være at ringrevene @Knude eller @Komodo har en mye bedre løsning til å lage slike maler, eller plate. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjømannen_kalle Svart 26.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2023 Takk @Grand Banks jr. har en plan om og bruke finer, kunne jeg brukt osb? Har tenk og feste platene først med Biltema epoxy sparkel. For så og støpe med duk og epoxy fra Biltema etter på. når det er satt ønsker jeg og bruke epoxy primer i rommene og på platene der. Siden vanntank, dieseltank, septik og varmtvannsbereder skal uti rommene der. Har vært igjennom mange forskjellige løsninger, men nå må jeg bare få gjort noe før det blir for kaldt i været. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2023 Del på Facebook Svart 27.September.2023 Støping kan jeg ingenting om. Kanskje @Eikavil dele noen tips eller peke deg i rett retning. Søk forresten opp Komodos tråd om ombygging av hans Draco. Der finner du nok det aller meste du trenger å vite. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knude Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Jo pappmal med avstandstykje fungerer der. Selv foretrekker jeg faste maler. Et eksempel på å skru sammen biter av finer som eksakt mal Så overføre Som innstøp ville jeg brukt kryssfiner da den er noe mer stabil. Om du lager litt stor utvendig radius på toppen er det lettere å legge glassfiber. Lurt å tenke at du vakuumpakker alt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Se litt her om tips. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
index Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Hvorfor bruke epoxy? Hele båten ellers er laget av polyester, og det er både billigere, sunnere og bedre å jobbe med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjømannen_kalle Svart 28.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2023 Knude skrev for 11 timer siden: Jo pappmal med avstandstykje fungerer der. Selv foretrekker jeg faste maler. Et eksempel på å skru sammen biter av finer som eksakt mal Så overføre Som innstøp ville jeg brukt kryssfiner da den er noe mer stabil. Om du lager litt stor utvendig radius på toppen er det lettere å legge glassfiber. Lurt å tenke at du vakuumpakker alt. Takk for svar.. Så jeg burde støpe inn hele plata? Holder ikke støpe den fast og dra over med epoxy primer? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 28.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2023 index skrev for 11 timer siden: Hvorfor bruke epoxy? Hele båten ellers er laget av polyester, og det er både billigere, sunnere og bedre å jobbe med. Aner ikke hvorfor jeg har landet på epoxy. Polyesteren til Biltema bra? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 28.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2023 Trenger jeg noe annet i siderommene her enn et par strøk epoxy primer? Da blir det vanntett. men funger det som top strøk? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Knude Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Du behøver jo ikke å gjøre en bedre jobb enn Agder boat gjorde når de støpte inn innstøpen. Den mest vanlige fremgangsmåten er å legge et lag 600 gr. CSM på begge sider av en sånn plate før man limer den på plass med smeltelim. Så strimle langs bunn og sider i skroget . Mitt poeng var at om du runder øvre kant å legger et lag over enden vil den være mer beskyttet mot fukt ovenifra. Biltema sin polyester er helt grei men er litt mer fortynnet i sammenlikning med den du får på Maritim,kompositthuset osv. uten at det betyr stort. Vedheftsevnen til gammelt laminat er stort sett den samme. Agder 840 er håndstøpt med ORTO polyester og kun CSM I Laminatet. Det betyr at det er et ukomplisert laminat I forhold til vedheft. Det betyr igjen at jeg hadde kun brukt polyestet /Csm fiber for å erstatte råtten innstøp å det du ønsker å støpe inn i tillegg. Polyester vil i dette tilfellet være mye lettere å jobbe med å du kan bruke CSM glassfiber matte noe du ikke kan med epoxy. Ang. Oppretting av skrog. Det er normalt at innstøpt hoved skott. ( det mellom cabin og motorrom) er rett tverrskips. Det lønner seg å jekke opp skroget i baugen sånn at den står i vannlinjen. Går ut I fra at skottet mot cabin må loddes for at resten skal stemme. Det sto sannsynligvis noen foringer på innstøpt hovedskott. Epoxy primer er til utvendig bruk under bunnstoff å har lite slitestyrke. Innvendig anbefaler jeg topcoat som er det samme som er brukt fra produsenten av båten. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SverreOlsen Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Kjekt lesing 🤩 stå på så er den klar til sesong 2024 🤩 Sitér dette innlegget Link to post
Sjømannen_kalle Svart 29.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2023 Knude skrev for 8 timer siden: Du behøver jo ikke å gjøre en bedre jobb enn Agder boat gjorde når de støpte inn innstøpen. Den mest vanlige fremgangsmåten er å legge et lag 600 gr. CSM på begge sider av en sånn plate før man limer den på plass med smeltelim. Så strimle langs bunn og sider i skroget . Mitt poeng var at om du runder øvre kant å legger et lag over enden vil den være mer beskyttet mot fukt ovenifra. Biltema sin polyester er helt grei men er litt mer fortynnet i sammenlikning med den du får på Maritim,kompositthuset osv. uten at det betyr stort. Vedheftsevnen til gammelt laminat er stort sett den samme. Agder 840 er håndstøpt med ORTO polyester og kun CSM I Laminatet. Det betyr at det er et ukomplisert laminat I forhold til vedheft. Det betyr igjen at jeg hadde kun brukt polyestet /Csm fiber for å erstatte råtten innstøp å det du ønsker å støpe inn i tillegg. Polyester vil i dette tilfellet være mye lettere å jobbe med å du kan bruke CSM glassfiber matte noe du ikke kan med epoxy. Ang. Oppretting av skrog. Det er normalt at innstøpt hoved skott. ( det mellom cabin og motorrom) er rett tverrskips. Det lønner seg å jekke opp skroget i baugen sånn at den står i vannlinjen. Går ut I fra at skottet mot cabin må loddes for at resten skal stemme. Det sto sannsynligvis noen foringer på innstøpt hovedskott. Epoxy primer er til utvendig bruk under bunnstoff å har lite slitestyrke. Innvendig anbefaler jeg topcoat som er det samme som er brukt fra produsenten av båten. Takk igjen for utfyllende svar @Knude. jeg har rettet opp båten etter alle kunstens regler. Første eier av båten har brukt vater på skjev båt så bærebjelker etc var temmelig skjevt. Skilte 6,5 cm på høyden på dørken i cockpiten fra styrbord til babord. Med da skjeve skott i tillegg. Nå prøver jeg og ta det litt etter lommeboka, og liker og handle på et sted. Ikke at jeg er blodfan av Biltema men hvis jeg kjøper gelcoat der og blander ut med parafin så blir det topcoat? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Knude Svart 29.September.2023 Del på Facebook Svart 29.September.2023 4 prosent voks I gelcoat gir topcoat ja. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sjømannen_kalle Svart 29.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2023 Knude skrev for 2 timer siden: 4 prosent voks I gelcoat gir topcoat ja. Takker. 😉 Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 29.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2023 @Knude nå blir det mange spørsmål her, men du nevner smelte lim. Det er bare lim med limpistol? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Knude Svart 30.September.2023 Del på Facebook Svart 30.September.2023 Smeltelim / limpistol om du har er veldig greit å bruke. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sjømannen_kalle Svart 30.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2023 Dagen i dag har godt til shopping av materialer og ting til støpingen. har ikke det største budsjettet, så finer plater har jeg ikke fått ta i. Så de hadde noen på jeg og fix. Så får ta en tur dit til uka. Ellers har det vært rydding i garasjen og prøvd litt enig i septik tanken for og fjerne det brune og harde, er det urin krystall det heter. Hva har man starta med😂 Første gang i mitt snart 38 år gamle familien ikke har hatt båt på vannet. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 I dag har det vært vask av septik tank. Ble helt i litt eddik i går og stått over natten. Virker bra, må kjøpe mer så jeg får den helt ren. Gått over varmtvannsberederen, og feste til den. Skal støpe to plank i skutebunn som den skal stå på. Så når ikke jeg er i båten så jobber jeg med og gjøre ren det som skal under dekk. se om jeg får tak på finerplater, så skal jeg begynne med støping av rommene hvor div tanker skal stå. Skal bli gått og få begynne med ting som viser det er fremgang nå. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 20.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars Dette blir ikke en tråd som startet og som aldri mer ble oppdatert. Går bare utrolig tregt. Men nå er ihvertfall prosjektet gått fra bakover til fremover. Nye spant er tilpasset og skal støpes pakkes inn i polyester. 2 ukers plan. - Støpe skott i båten - Male alt - Sette inn tanker - Reisverk/bæringer for dørk - Vann og el opplegg (som skal være under dørk) - Dørk Alt kommer jo an på temperaturer. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 21.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars I går gikk ettermiddagen på å rette båten tverrskips i krybba. Ser av sporet etter vannet at den ligger noe på nesa. Men tenkt at det skal gå greit. Må bare huske på det. blir spennende å se om jeg får det rettere enn det det var. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 24.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars Hei hei og god påske… helga har gått med til tilpasning av flere plater. Samt demontert lister fra gammel innredning. Bevare litt av sjela til båten og. I morgen blir det litt støping på plater. ser tverrspant ikke går helt ut til skutesiden. De platene jeg har tilpasset går helt inntil. Blir det feil? Vil det lage knirkelyder etc? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 25.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars Hei igjen. @Eika, @Komodo eller @Knude har dere en formening her til innlegget over. Jeg ser eksisterende tverrspant er kuttet på skrått å ikke følger skroget. Jeg har kuttet de nye malene til etter formen på skroget og at det passe tett på. Vil dette medføre knirkelyder etc? Hva er vanlig her? Ha litt distanse å støpe? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Komodo Svart 25.Mars Del på Facebook Svart 25.Mars Sjømannen_kalle skrev for 2 timer siden: Hei igjen. @Eika, @Komodo eller @Knude har dere en formening her til innlegget over. Det tror jeg nesten @Knude må svare på. Han har skrevet noe om dette i tråden sin. Bla tilbake til da han holdt på med å støpe inn skott. Det var noe med å få dragninger i skroget pga krympespenningene. Min erfaring er at polyester fra Biltema krymper mer når den herder enn polyesteren fra Reiccholt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjømannen_kalle Svart 28.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars Hei og hopp. Leste den fantastiske prosjekt tråden til @Knude igjen. Å som du nevnte @Komodo så sto det der om strekningsskader. Så da må jeg kutte de litt kortere. Går på med glassfiber på platene i morgen. Så håper jeg på litt varme så jeg kan få de på plass i båten. Så langt i påsken har jeg kuttet til og tilpasset reisverk så det er klart. Samtidig så dukket det opp en råte skade til som jeg må håndtere. Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Sjømannen_kalle Svart 1.April Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April Hei å hå. Håper alle har hatt en fin påske. Noen har kanskje til og med vært på vannet allerede. Her har hele påska godt til båt båt båt, spørs om familien er lei båten før den kommer utpå. Koser meg fint utpå alene og jeg altså. Er ikke mye spennende jeg har fått gjort i påska. Å tråden er sikkert ikke så spennende, men til helga så håper jeg på at det kanskje kan våkne litt. Når en ser det går frem over. Noe jeg gleder meg veldig til, utrolig demotiverende å holde på å man ser ikke fremgangen i prosjektet. Veldig mye småtterier som jobbes med samtidig. - Limt listverk som ikke overlevde rivingengen. - Pusset litt lister - Sett over hva som kan gjenbrukes - Støpt spant som skal i båten. - Demontert luke som sto i hardtop, pusset denne, skal sparkles opp i dag. - Skrudd løs hardtop, denne skal av og restaureres. Mange huller å slitt maling. Samt at jeg ønsker å legge klar litt kabler å div til senere. - Løsnet på skruene på vinduer i forkabin, til min store overraskelse så var alle lette å få av. Noe større lekkasjer her og som skal utbedres. - Ror trengte noe omsorg og - Veldig mange sene kvelder på båtplassen for inspirasjon og hjelp. Rundt midten av april skal jeg montere tankene tilbake. Samt legge opp vann og elektrisk som skal være under dørk. Noen tips til hvilke type vannslanger/rør som burde brukes? Tenkt litt på rør med t stk og 90 bend, men usikker. Fint om noen har noen tips her Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.