Jump to content

Skjælø


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Da ser det ut som planen blir endret med hensyn til steametid. Det som blir viktig nå er at formen er godt laget slik at vi i løpet av de sekundene vi har bare kan tvinge den på plass i "full fart" Bordet skal også bøyes i to retninger for å følge formen på springen i tillegg til rundingen av skrogsiden. Kan bordet steames flere ganger i tilfelle vi ikke lykkes å få bøyd den skikkelig første gang?

Jada, man kan steame flere ganger. Et par ting: Planken blir fort så krum at du ikke får plass i steamkassa. Dessuten tyter godsakene (naturlig impregnering) ut av treverket. Derfor er det et poeng å ikke overkoke. Til slutt blir det jo som overkokte poteter, nesten.

 

Du nevner formen på springet, den formen skjæres med sag. Buen på skroget er det du steamer for, pluss vridningen (korketrekkerfasongen) på planken. Midt på skutesiden er korketrekkerfasongen lik null.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veeel, styggorda ligger rett om hjørnet nå!

 

Vi var jo i går ettermiddag og fikk høvlet/skåret bordet til passe størrelse. Tok ikke av all lengden for vi ville ha litt å gå på, men høyden...den kappet vi :headbang: Så når jeg leser at springen skal skjæres til skjønner jeg jo at vi har gjort en megatabbe her....

 

Telefonen gløder frem og tilbake mellom meg og mannen min i lettere desperasjon om å finne en løsning. Nå er det jo ikke så mye spring i skøyten i dette området så vi har et tynt håp om at planken fortsatt kan brukes til det den var ment for. Skal ut litt senere å måle springen, så får vi se hva som skjer.

 

(...også den planken som var så vanskelig å få tak i med de målene vi skulle ha :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det står noe om denslags på den CD'n jeg sendte.

 

Her på Østlandet skal det ikke være problem å få tak i slike materialer ferdig tørket. Det er et sagbruk i Adal rett syd for Horten som skjærer løvtre. Han har mye på lager hvis det skulle knipe. Men det er naturligvis langt unna der dere bor.

 

Dessuten, det er bestandig litt svikt i treverk. Det er underlig hva man greier å få klemt inn. Noen gjengestenger gjennom spantehullene, store firkantskiver med muttere og kraftige klubber, så er det underlig hva man kan få til. Fatt mot!

Link to post
Share on other sites

Vi har steamet i helga! Steamet, steamet og steamet.....

 

For å gjøre en lang historie kort, så viste det seg etterhvert at vi av en eller annen grunn ikke klarte å få temperaturen skikkelig høy i steamkassen. Vi bygget ny og mye mindre kasse for å utnytte dampen bedre og fikk det da så varmt at vi ikke kunne holde hånda inni.

 

Å få planken på plass i formen gikk greit. Vi hadde laget et spor som vi satt den ene enden inni og brukte en jekkestropp for å bøye den inntil i andre enden.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Det gjenstår å se om temperaturen har vært høy nok til at planken beholder bøyen. Formen er laget med litt ekstra bøy for å ta høyde for at den retter seg litt ut, men jeg har en følelse av at den springer ut i sin vante fasong. Vi får se i kveld :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette går nok bra. Systemet er i hvertfall ikke mindre profesjonelt enn det proffene brukte i "gamledager".

 

Bare en ting, litt sent nå, og vet ikke om dere har tatt hensyn til det. I dette tilfellet er det sikkert ikke viktig: Når du skal lage en bue som skal være jevn og fin, ikke sett avstandsklosser på toppen av buen under steaming, laminering o.s.v. Sett avstandsklosser på hver side av buetoppen og i samme avstand fra toppen. Kloss midt på vil gi buen en ujevn "spiss" som buetopp.

Link to post
Share on other sites

Sett avstandsklosser på hver side av buetoppen og i samme avstand fra toppen. Kloss midt på vil gi buen en ujevn "spiss" som buetopp.

Før jeg hadde datakræsj og mistet dokumentene mine, hadde jeg samlet endel tips fra baatplassen som jeg ville huske og ta vare på. På tide å lage meg et nytt slikt "gode tips" dokument. Det som står i sitatet skal inn her :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Fikk et spørsmål fra Hulda i en annen tråd, som jeg kopierer inn svaret på her:

 

"Hei Hulda.

 

Veel,... Når jeg tenker på at jeg trodde steaming og påsetting skulle gjøres i løpet av en helg så må jeg riste på hodet av meg selv

 

Vi holder på enda med samme jobben Av og på for tilpassing, litt mer steaming for å vri endene inn nede, på igjen med bordet osv. Nå er det nesten på plass, mangler å få det helt inn mot dekk og å få det til "som hånd i hanske". (Mangler ca 1 cm et stykke langs bordet under, men her tror jeg vi må jukse med en list som vi setter på planken vha epoksy. Det var den tabben vi gjorde når vi skar den til uten å ta hensyn til springen.)

 

Når det har regnet som verst, har vi holdt på med å rive/ bygge nytt kahytt-tak (ikke ferdig det heller, men godt i gang ), skrape/ pusse ned cockpit ol.

 

Vi lærer mye underveis, noe av det som etterpåklokskap , men vi trives med arbeidet og er vel litt "småtussete" med hensyn til ensporete samtale-emner. Eik og mahogny, lakk, linolje, boracol , trenagler og skips-spiker osv er det som surrer i hodet hele tiden.

 

Ser i sannhet frem til den dagen vi henter frem Skjælø-tråden og setter inn bilder av ferdig resultat!"

 

Tenkte jeg i mellomtiden kunne sette inn bilde av lanternebrett og lanterner etter pussing. (Først etter jeg var i gang med pussing husket jeg at jeg skulle ha et før-bilde derfor måtte jeg sette styrb lanterne på babord brett) Godt det er noe vi er ferdig med da :wink: Resten er på gang, men det tar sin tid.

 

Bilde

 

Bilde

 

På kahytt-taket er glassfiberen + takplater røsket av og en del takfjøler skiftet ut.

 

Bilde

 

Det ble litt hull her og der da all råten var fjernet.

 

Bilde

 

Må finne ut hvordan vi skal få samme farge på de nye fjølene som på de gamle..

 

Bilde

 

Kommer mer bilder ettersom arbeidet går fremover :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spennende.

 

Jeg ser du har ko-øyer. Jeg pusset opp et par stykker med Autosol. De ble flotte !! (bare slik at jeg husker å fortelle videre). De jeg har er av messing, antar du har samme.

 

Hva er tidsplanene deres? Utfra den jobb dere gjør, så er dette oppgaver for "viderekomne", har dere gjort slike prosjekter før ?

 

Seilskjøyter er noe av det flotteste som ferdes på vannet. Gleder meg til å se resultatet!

Link to post
Share on other sites

Tidsplan: Den må være klar til bruk når vi har sommerferie! Vet ikke helt når det blir ennå, men håpet er at vi kan ta en tur til trebåtfestivalen i Risør.

 

Når den blir "ferdig" vet jeg heller ikke, for når vi har gjort det som MÅ gjøres, kommer alle de tingene som er "hadde vært kjekt" prosjekter. Av disse kan nevnes: Egen plass til vått oljetøy, dusj, større bokhylle, et ekstra matskap, mer elektroniske duppeditter, nødutstyr som epirb og flåte (i tilfelle vi skal langt :wink: ). +++ en hel del mer. Trenger ikke dette og meninger kan skifte, men at det blir noen forandringer etterhvert tror jeg nok. Ingenting som haster her uansett.

 

Lurer litt på hvor sikker kahytten er hvis vi kommer ut for skikkelig dårlig vær. Kanskje skulle vi ha forandret den slik at masten gikk ned i dekk? Vet ikke, får se :wink:

 

Prioriterer tetthet, helhet og sjøsikkerhet i første omgang, deretter tar vi litt etterhvert.

 

Skjælø er vår første tre- og seilbåt og vi har ikke arbeidet med slikt noe tidligere. Det blir litt sånn prøv og feil, men det går seg til etterhvert.

 

Har prøvd autosol, men... Hadde du også et sånt tykt grønt irrlag på ko-øynene? Lot du autosolen stå å virke en stund eller begynte du å pusse med en gang etter påføring?

Link to post
Share on other sites

Nå lager det seg til etterhvert :yesnod:

 

Her er reparasjon av spantetoppen som det var råte i. Det går trenagler på "kryss og tvers" og pga dem så velger vi å sette inn en tilpasset bit og lime med epoksy i stedet for å erstatte hele spantetoppen. Kan vi olje bit og spant med linolje før epoksyliming eller vil det ikke feste seg da?

 

Bilde

 

Bit som skal settes inn:

Bilde

 

Den passer bra :smiley:

Bilde

 

Planken er vi også fornøyd med formen til nå, så nå limer vi spantet og setter planken fast etterpå. Deretter høvler og pusser vi den til det blir en jevn overgang til de som er der fra før.

 

Bilde

 

Angående det spantet som vi har reparert (og alle de andre gamle spantene som ikke ble skiftet ut i -78), så er de "køla" svarte og det kom ei spesiell lukt når det ble slipt på. Noen som vet hva de er behandlet med og om vi kan bruke rå linolje på disse og?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Planken er satt fast og list under er luset :smiley: Etter dette bildet ble tatt, har vi drevet/natet, så nå gjenstår kun proppene.

 

Bilde

 

Nå er det kahytt-tak som må bli ferdig. Det er jo sommer allerede og vi har ikke vært på slipp og bunnsmurt enda heller. Ja-ja, det går nå rette veien :yesnod:

 

Lakkfres står høyt oppe på ønskelisten, har egentlig lyst til å renskrape skroget men må innse at skal vi bruke skøyta i sommer så bør dette utsettes. (Holder jo på å lakke cockpit også :wink: )

 

Enkelte plasser i natene har kittet løsnet og drevet innenfor er vått. Har lagt midletidig nytt kitt utenpå, men vil det våte drevet innenfor skape råte? Bør dette skiftes ut?

Link to post
Share on other sites

Enkelte plasser i natene har kittet løsnet og drevet innenfor er vått. Har lagt midletidig nytt kitt utenpå, men vil det våte drevet innenfor skape råte? Bør dette skiftes ut?

Neida, bare la det være. Det som tørker, det tørker, resten forholder seg fuktig.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering. Skøyta ble ferdig til ferien og vi hadde seks flotte uker i båten. (Selv om vi hadde bestemt oss for seilduk på taket, så endte vi opp med epoksy og duk.)

 

Sjøen lå blank som et speil over jærens rev og vi hadde en flott natt(motor)seilas til Egersund.

1.jpg

 

Det blåste friskt neste dag, men vinden var med oss og vi surfet ned til Rekefjord.

3.jpg

 

Etter dette var det forholdsvis rolig sjø og Lista-Lindesnes gikk greit. Mandal med den flotte sandstranden ble guttane sin favorittplass.

7.jpg2.jpg

 

Deretter var det bare å ta dag for dag og nyte ferien videre mot Risør. Mange flotte steder som en trenger god tid for å gå innom. Hadde også sett for oss at det kunne være trangt om plass på sørlandet, men dette ble ikke noe problem.

 

Møtte Perlen med frue i Lillesand og fikk omvisning på den flotte båten deres, noe som var meget hyggelig. Fikk med oss fredagen på trebåtfestivalen i Risør, men måtte gå hjemover pga at jeg skulle på jobb noen dager senere. Fikk uventet beskjed om at dette ble utsatt, og dermed ble ferien forlenget med to uker :smiley: Da rakk vi også Havnedagene i Haugesund og litt ferie i hjemlige trakter med blandt annet Kuleseidkanalen og Espevær.

 

5.jpg6.jpg

Link to post
Share on other sites

Flotte feriebilder og god reiseskildring....men..... Kan jeg få lov til å si at denne kom lovlig sent? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Forumet kan godkjenne unskyldningen. Det blir ikke vinter i år, langtidsvarselet skal desember og januar her sørpå ligge ligge et par grader eller mer over normalen. Mulig jeg setter på vinterdekka allikevel. Men båtsesongen kommer nok til å gå unhindret fram til januar 2008 for Hulda sin del. Minst.

Link to post
Share on other sites

Forumet kan godkjenne unskyldningen.

 

Takker :smiley:

Men båtsesongen kommer nok til å gå unhindret fram til januar 2008 for Hulda sin del. Minst.

 

Har heller ikke lyst å dekke til skøyta enda. Kan bli mange fine dager på sjøen fremover og nyttårshelga er sikkert en god "skøytehelg".

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se bevegelse i denne tråden igjen.

 

Hva slags prosjekter ser dere for dere denne vinteren?

 

Til alle andre må jeg si at dette er Skute! Makan så flott. Gleder meg til å se denne igjen ved senere anledning........

 

Mulig jeg setter på vinterdekka allikevel.

 

Ehhh, for min del ble våren så travel at begge bilene har hatt sine vinterdekk på i hele år....

 

Må kanskje ut og handle nye vinterdekk nå da, synes de er blitt noe slitt i løpet av sommeren, men et par av gutta synes det har vært morro all den tid det kviner i dekka for nær sagt ingenting, spesielt på varm asfalt :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...