Jump to content

Skjælø


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Er godt i gang med å fjerne øverste bordgang og slik ser det ut nå :nonod:

 

Bilde

 

Det tar sin tid å få bordet av. Har fått løst alt som måtte frigjøres for å komme til. Hyller, garnering, røstjern osv demontert for å komme til bolter, noen klinket og noen med mutter "rundt om alle veier". Bruker hoggjern for å få spikerhodene i bordet frem slik at de kan kappes. En knapp meter til av bordet nå så får det holde.

 

Tenker litt på fremgangsmåte for å sette fast det nye bordet. Har noen ideer, men tar gjerne mot råd om dette.

 

Treverket bak ser jo ikke så galt ut heldigvis :smiley:

Link to post
Share on other sites

Står det ikke en mengde med treplugger der? Kanskje du slipper penest unna med å bruke disse samt hel-lime med epoxy?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar og innspill her :smiley:

 

Det er både trenagler og skips-spiker + at der er noen "avstivninger" med jevne mellomrom i forbindelse med kahytt. Der er et system på tre og metallfester. Skips-spiker er mye brukt på rekkestøttene og skandekk, mens spantene hovedsaklig har trenagler.

 

Vil prøve å feste det nye bordet med samme fester. (Tror det er best å bruke skips-spiker heller enn forsenkede skruer, siden det er brukt tidligere?) Vil kutte de spikerene som er der nå, og sette inn nye ved siden av. Håper på å få tak i trenagler(einer) på et båtbyggeri. Kunne jo laget dem selv, men da må de vel tørke lenge først. (Litt synd hvis de krymper etter de er satt inn) Trenaglene skal kiles også.

 

Jeg er litt spent på hvordan det går når nytt bord er steamet og klart til å settes på. Ser for meg at siste tilpassing av størrelse og "naglehull" må gjøres samtidig med steaming. Håper vi får det til og at det blir tett.

 

Må også reparere en spantetopp før vi tar bordet. Den skal festes med trenagle til det andre spantet (dobbelspant) og ut i borde.

 

Må bare si at jeg synes det er helt forferdelig å måtte fjerne tre meter friskt og fint bord bare for 15 cm råte i en støt :headbang: ,men foruten er det ikke skikkelig gjort så da må det bare gjøres.

 

Ps. Er det noen som har erfaring/kan fortelle litt om å bruke skipsbek til nating i forhold til sika osv? Hvor kjøper en skipsbek forresten?

Link to post
Share on other sites

Takk for den linken også bastard :smiley:

 

Sitat fra annen tråd:

 

"Ta frem Herwaen når du er "ferdig" med skøyta"

 

Setter like godt inn et par bilder av Herwa`en fra den gangen den var båten med stooor B hos oss.

Har jo fortsatt litt sansen for den :smiley:

 

Bilde

 

Bilde

 

Ser ikke vekk fra at vi etter hvert pusser opp igjen denne. Var godt fornøyd med den som dagsturbåt. Vi overnattet også i den. To voksne og de to minste i båten, de to eldste fikk sove i telt på land :wink: Fine dager,..mimre,mimre...

Link to post
Share on other sites

Har anti-parasitten stående klar og bruker den rett som det er. Men,...hadde jeg det oppi blandingen med linolje, tjære og terpentin? Min første tanke var at klart jeg hadde dette oppi, men når jeg tenker etter så er jeg ikke 100% sikker på dette. Var veldig opptatt av å få rett blanding samt at det skulle siles osv.

 

Tror kanskje også at jeg hadde for lite på. Når jeg ser andre oljede båter på bilder, så skinner de blankt. Jeg stoppet når det begynte å legge seg utenpå og tørket da av det som var der.

 

Skal nå prøve en gang til når det blir vår, så får vi se hvordan det blir.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Går og venter på eikeplanken som er bestilt til skrogsiden nå. Dette trekker ut, men i mellomtiden river vi videre på kahytt-taket.

 

Har igjen lest noe som jeg ikke husker hvor stod og håper på svar fra noen her inne.

 

Det var det med at når en skal bytte plank i skroget, så bør denne ligge i samme luftfuktighet (ute der båten ligger) som det den skal settes fast på. Dette for å unngå at en tørr planke sveller ut og "sprenger" i skroget.

 

På den annen side har vi også blitt fortalt at det er meget viktig å få tak i tørrest mulig eik slik at denne ikke krymper etter den er satt på...

 

Enda flere spørsmål dukker jo da opp... Hvis vi lar planken (lgd 3.75, br 5 cm, hgd 20 cm) ligge ute for å få samme fuktighet, hva skjer da når vi steamer den for å få bøyet den til? Vil den da utvide seg ytterligere for deretter å krympe etter den er satt på???

 

 

 

Red pga trykk-leif

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker er bra fuktighet ca. 13%. Det betyr at den er nokså tørr. Når du steamer, vil fuktigheten forsvinne med en gang planken er kjølet ned. Jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i dette med fuktighet, vel og merke så lenge den planken du kjøper ikke er rå.

 

Han som blir brukt en del på denne siden av fjella, tørker til garantert riktig prosent, ifølge ham selv. Hulda skal kjøpe den del meter med eik til sommeren. Vi skal bruke en del eik i innredningen.

 

Når du fester bordene, pass på at du ikke bruker skruer. De er rett og slett ikke sterke nok. Du kan bruke franske treskruer, men hodene blir store når du skal forsenke. Bruk skipsspiker (ikke klippspiker), trenagler laget av einer eller gjennomgående bolter. Vi laget til masse gjennomgående bolter av 10 mm AISI 316L rundtjern. Bolten ble kaldklinket i ene enden og en passende skive ble sklidd innpå som "hode". Andre enden ble kappet til riktig lengde og gjenget. Ikke bruk gjengestang, vannet vil lekke langs gjengene, før eller siden. Ikke bruk mer enn 10 mm, det blir håpløst å gjenge. Det er uansett sterkt nok.

 

Når bordet skal på plass, fest det først der buen er størst. Det blir gjerne i baug eller stilk. Bordet skal tynnes på innsiden, ikke på utsiden. Gi bordet en bue som er litt mer enn den som skal til før du setter bordet på båten. Det er bare proffene som kliner et varmt bord rett på skutesiden. Varmen forsvinner innmari fort når man står der med ti tommeltotter midt i handa og tvingene glipper over alt.

 

Det er en rekke triks å holde rede på.

 

Et eller annet sted har jeg kopier av en gammel dansk lærebok i "Træbådbyggeri". Der er det svært mange flotte beskrivelser for hvordan ting skal gjøres. Hvis du har en e-mail som kan ta noen Mb, send meg IM. Hvis jeg finner boka kan jeg scanne en del av den. Hvis jeg ikke kan få kona til å kopiere stasen på jobben. Da vil jeg trenge en adresse. Lover ingenting, Huldas bibliotek veier flere tonn.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for utfyllende og godt svar .

 

Jeg takker for tilbudet og har sendt deg IM.

Må jo bare spør litt til:

Hva mener du her? (Det bordet vi tok av var 5 cm hele veien i tykkelse)

Mjaaa... Hvis det skal inn i stilk eller stevn, skal/kan det tynnes. Begynner og slutter bordet midt på båten, skal det ha samme tykkelse hele veien. Dette kommer også an på hvordan spunningen er hugget. Dere skal bare kopiere det som er gjort før. Finn for all del ikke opp "noe nytt". Jeg uttrykte meg kanskje litt bastant, min Admiral hevder at det er en av mine mindre gode sider. Dem er det visst en del av.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig har vi fått eikeplanken fra andre siden av fjella :smiley: steamer er lånt og i kveld/natt blir det bøying. (Slik at vi kan benytte helgen til å få bordet på skøyten) Har lest at det skal steames ca 3 timer pr 2.5 cm tykkelse og med bordet som er 5 cm tykt blir det da 6 timer steaming? Det står også at etter det er steamet så har en bare noen få minutter å bøye på før det kjølner igjen, men dette er også avhengig av temteraturen rundt planken. Så planen er som følgende:

 

Kl 18 fyre i steamer + rydde unna og bånnfyre i stuen for å få høyest mulig innetemperatur :wink:

Kl 19 legge bordet i steamer

Kl 19-01 lage form til å bøye bordet rundt

Kl 01 Steamer plassert i forbindelse med stuedører, planken full fart inn i varmen og opp på formen og tvinge den i fasong snarest mulig.

 

Det store marerittet her er jo at bordet brekker når vi bøyer det! 3.75 m skal bøyes ca 50 cm men bøyen skal være størst i den ene enden.

 

Denne planen er kun utfra dette som vi har lest og som kjent er det ofte flere meninger om hvordan slike ting kan gjøres. Er det noen som kan svare på om planen høres fornuftig ut og som eventuelt kan fortelle litt om bøyeligheten til eik? Alle tips/innspill for best resultat er velkomne her.

Link to post
Share on other sites

Vi brukte "tre kvarter på tommen". Det vil si to timer for en to tommers (50 mm) planke. Da er steamkassa glodhet før planken blir lagt inn.

 

Når eik er varmet, er den fin å bøye. Jeg byttet noen ribber i en båt en gang, de kunne vel være 20*35 mm, de kunne man nesten slå knute på.

 

Innetemperaturen har ikke så mye å si. Dette var saker vi jobbet ute med om vinteren. Planken holder omlag 100 grader når den kommer ut av koken. Man har noen sekunder på seg til å sette den i spenn. Men husk å bruke hansker.

Link to post
Share on other sites

Når eik er varmet, er den fin å bøye. Jeg byttet noen ribber i en båt en gang, de kunne vel være 20*35 mm, de kunne man nesten slå knute på.

Dette var beroligende å høre :smiley:

 

Da ser det ut som planen blir endret med hensyn til steametid. Det som blir viktig nå er at formen er godt laget slik at vi i løpet av de sekundene vi har bare kan tvinge den på plass i "full fart" Bordet skal også bøyes i to retninger for å følge formen på springen i tillegg til rundingen av skrogsiden. Kan bordet steames flere ganger i tilfelle vi ikke lykkes å få bøyd den skikkelig første gang?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...