Jump to content

Skjælø


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Nye spørsmål :smiley:

 

Bommen til storseilet har en dyp langsgående sprekk og denne har ligget inne for å tørke en tid. Noen anbefaler å tørke dette godt ut og tette den med noe, (Hva da, linoljekitt?) mens andre igjen sier at det må ikke gjøres for da råtner den innenfra. Tenker derfor at kanskje det beste er bare å smøre den godt inn med linoljeblanding og la sprekken være i fred? Er det noen som anbefaler det ene fremfor det andre her? (Hovedmasten har også dype sprekker.)

 

Har også planer om å lage en dusj på toalettet inne. Veggene i toalettet består av mahognyfiner og er ganske tynne. Det bør kanskje skiftes ut/kles med noe vannbestandig? Noen tips om dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bare forholde meg til riggen din.

 

1) La det være som det er. Styrkereduksjon kan du se bort fra. Impregner godt, tynnet kokt linolje med soppdreper (hvis det fremdeles eksisterer).

2) Fres ut og lus inn treverk av samme type som det rundholtene er laget av. Kosmetisk og ok reparasjon.

 

Ikke bruk 'kunststoffer' som silicon etc. for å tette sprekker.

Link to post
Share on other sites

Fremgangsmåten Hulda beskriver er anbefalt av antikvarer og trebåtbyggere utfra hva jeg kan se. Bastard har tidligere lagt ut link om dette, kanskje han er kar om å finne denne igjen ?

 

Jeg stoler derfor på Huldas sitt forslag som det beste.

 

Silikon eller lignende har ingenting der å gjøre, ei heller linoljekitt (såfremt det er større sprekker), da dette vil holde på fuktigheten inni veden dersom du får lekasje annet sted.

 

Du skriver dyptgående, hvor dyp er den/bredde? Min vurdering er slik at om ikke sprekkene er skjemmende eller alt for store, er faktisk dette en del av sjarmen, å ha småsprekker i bom/mast. Man må bare da passe på impregnering.

Link to post
Share on other sites

Du skriver dyptgående, hvor dyp er den/bredde? Min vurdering er slik at om ikke sprekkene er skjemmende eller alt for store, er faktisk dette en del av sjarmen, å ha småsprekker i bom/mast. Man må bare da passe på impregnering.

 

Det er nok ikke småsprekker det er snakk om. Har jo småsprekker også, men de som jeg tenkte på er både dype, lange og brede. Tror nok likevel jeg velger å la de stå åpne slik som foreslått. Da er det også lettere å følge med eventuell utvikling inni dem.

 

Ps. Takker for linken Bastard.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært treverk til master etc. SKAL sprekke, hvis de ikke sprekker er det fare på ferde! Uten sprekker vil de nemlig holde på fuktigheten, slik at de råtner innenfra og plutselig knekker. Så bare la sprekkene være som de er du, det er bare et sunnhetstegn dette.

 

Angående badevegger: OBS Bygg selver noen tynne huntonittplater som ser ut som flislagt vegg. Limes opp og fuges med fleksibel fugemasse i hjørner og skjøter. Kanskje disse kan være noe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ikke bilder nei. Men de selges i plater på 120x240, og er vel fire-fem mm tykke. Og man skal virkelig studere dem nøye for å se at det ikke er skikkelige fliser. Fås i flere forskjellige utførelser.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg la de platene Index omtaler på baderomsveggene i huset til mine foreldre for en 4-5 år siden.

 

De ER pene.

 

Holder seg meget bra.

 

Enkelt å holde rene.

 

Noe dritt å arbeide med/bøyelige til de grader/var alene.

 

Tror ikke de var så gale i pris.

 

Dersom du legger dette oppå garneringen, med andre ord beholder lufting bak, vil jeg tro du kan gjøre det meget bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg igjen et olje/lakk spørsmål :smiley: Pusset ned og lakket dekket vårt i fjor, la bare tynt med lakk på og i år skal jeg ha mer lakkhinne oppå.

 

ferie_06_1_151.jpg

 

 

Tenkte å pusse dette på nødvendige plasser og vil komme ned på treverket her og der. For å få olje i treverket på disse plassene tenker jeg å olje (tre lag?) med owatrol edelolje siden den sies å kunne brukes både oppå og som underlag for lakk? Deretter lakke nødvendig antall strøk med ravilakk utspedd med litt edelolje for å få slitestyrke på dekket. Hva tror dere om denne fremgangsmåten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...